Nyttan med röd nummerbotten?

sandstream

Guest
Om nu alla skulle ha vit bottenfärg och svarta siffror (som går att läsa) då skulle det ganska snart vara så att väldigt många behöver ha ett 3 eller (hemska tanke) 4 siffrigt startnummer. Detta måste vara en helt omöjlig ekvation, när det idag inte går att läsa många av de som bara har ett en siffrigt startnummer.
Sedan dyker nästa lilla dilemma upp.
VEM skulle ha nummer1??????????????
Vi kör inte samtidigt så det är inga problem.
 

sandstream

Guest
Tror du verkligen på det på riktigt?
Eller är det bara Wannabe drömmar för att slippa visa din riktiga förarklass.
Det är inget jag tror, det är ett faktum. Tävlingarna är uppdelade i olika klasser vilket du uppenbarligen inte känner till.

Jag har inga som helst problem med att vara B-förare och om du hade läst tråden från början hade du förstått att det inte handlar om att försöka få någon att tro att en B-förare är en A-förare.
 

Dr.Bike

Guest
Röda nummerbottnar.... pust... helt omöjligt att göra något snyggt av det..
Sen så är linjerna på min hoj alldeles för gammaldagsa för att jag ska lyckas göra något snyggt av det. Bakkutsen är det enda som har linjer snygga nog att kunna designa något efter. Sen skiter sig resten när man kommer till det andra.

Design hit och dit - det är väl ingen handväska heller!
;)
En maskin är en maskin är en maskin.
Bruksmentalitet javisst! :)
Det sköna finns ofta i det funktionella.
Jag vill att linjer skapas utifrån funktion - inte design för sin egen skull.
Om det sedan RÅKAR vara vackert eller inte, spelar ingen roll på en tävlingsmaskin.
Och är det inte vackert - men funktionellt, så blir det ändå vackert på nåt sätt...
Fulländad funktion brukar nämligen föda vackra former. (se på en kvinna t.ex!)
Ja inte lätt att följa mina förvirrade tankegångar, jag vet, ;), men vi diskuterade det här i en annan tråd minns jag.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Design hit och dit - det är väl ingen handväska heller!
;)
En maskin är en maskin är en maskin.
Bruksmentalitet javisst! :)
Det sköna finns ofta i det funktionella.
Jag vill att linjer skapas utifrån funktion - inte design för sin egen skull.
Om det sedan RÅKAR vara vackert eller inte, spelar ingen roll på en tävlingsmaskin.
Och är det inte vackert - men funktionellt, så blir det ändå vackert på nåt sätt...
Fulländad funktion brukar nämligen föda vackra former. (se på en kvinna t.ex!)
Ja inte lätt att följa mina förvirrade tankegångar, jag vet, ;), men vi diskuterade det här i en annan tråd minns jag.


Håller med dig.

Männen tänker oftast:Fan vad praktiskt och funkionellt. (Detsamma som vacker i mannens ögon.) En sån måste jag ha!

Kvinnor tänker oftast: Fan vad snygg den där är. (Då är den också praktisk i kvinnans ögon.) En sån måste jag ha!
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Design hit och dit - det är väl ingen handväska heller!
;)
En maskin är en maskin är en maskin.
Bruksmentalitet javisst! :)
Det sköna finns ofta i det funktionella.
Jag vill att linjer skapas utifrån funktion - inte design för sin egen skull.
Om det sedan RÅKAR vara vackert eller inte, spelar ingen roll på en tävlingsmaskin.
Och är det inte vackert - men funktionellt, så blir det ändå vackert på nåt sätt...
Fulländad funktion brukar nämligen föda vackra former. (se på en kvinna t.ex!)
Ja inte lätt att följa mina förvirrade tankegångar, jag vet, ;), men vi diskuterade det här i en annan tråd minns jag.


Maskinen är ju fortfarande funktionell även fast den är snyggt lackad. Tänk hur tråkigt det skulle vara om alla körde runt med helsvarta hojar.
En snygg design med färger som står ut får ju folk att titta lite extra på en. Bli lite extra intresserad och letar gärna upp en i depån och snackar lite.
Står man inte ut, hur ska man då göra själv intressant för publik och sponsorer?
Jag är en poser och det står jag för :yoparty
 

sandstream

Guest
En snygg design med färger som står ut får ju folk att titta lite extra på en. Bli lite extra intresserad och letar gärna upp en i depån och snackar lite. Står man inte ut, hur ska man då göra själv intressant för publik och sponsorer?
Exaktemundo!
En snygg och fräsch hoj gör ju dessutom att fler lägger märke till ens sponsorer (om man nu har några).

Jag testade att stå ut ifrån mängden i år genom att slänga mig lite här och där. Funkade inget vidare så 2008 har jag studerat alla banor i detalj för att se vart det finns mest publik och där kommer jag att göra Mollbergare med 3½ skruv i pik på söndagen :tungan
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tilltänkta sponsorer drar sig alltså ur när dom får reda på att det är röda sifferbottnar på hojjen?
 

sandstream

Guest
Tilltänkta sponsorer drar sig alltså ur när dom får reda på att det är röda sifferbottnar på hojjen?
Den analysen var ingen av din skarpaste :rolleyes:

Jo, på träningar. Det är bra med startnummer då också, även om vissa klubbar inte tycker att det behövs.
Visst ska alla ha startnummer om det är möjligt även på träningar men att två personer med samma startnummer skulle köra likdana hojar med likadan färg, likadana skinnställ och hjälmar verkar inte så troligt, eller brukar det hända ofta på era träningar?

På Sviestad eller Gelleråsen har jag aldrig varit med om att någon träningsansvarig haft problem att skilja hojarna åt.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Den analysen var ingen av din skarpaste :rolleyes:

Visst ska alla ha startnummer om det är möjligt även på träningar men att två personer med samma startnummer skulle köra likdana hojar med likadan färg, likadana skinnställ och hjälmar verkar inte så troligt, eller brukar det hända ofta på era träningar?

På Sviestad eller Gelleråsen har jag aldrig varit med om att någon träningsansvarig haft problem att skilja hojarna åt.

Syftet med siffror på hojen är att funkisen inte ska behöva gissa om det är en R1:a med nummer 10 eller en GSXR med nummer 10. Ett tips är att ta sej upp i tidtagningstornet på valfri tävling och iakta hur mycket jobb dom har för att identifiera hojar som har transponderproblem. Då är dom tvungna att manuellt identifiera hojarna för att para ihop rätt transponder med rätt startnummer. Respekten för utformningen av startnummer brukar öka ganska markant efter ett sånt studiebesök.....
 

sandstream

Guest
Syftet med siffror på hojen är att funkisen inte ska behöva gissa om det är en R1:a med nummer 10 eller en GSXR med nummer 10. Ett tips är att ta sej upp i tidtagningstornet på valfri tävling och iakta hur mycket jobb dom har för att identifiera hojar som har transponderproblem. Då är dom tvungna att manuellt identifiera hojarna för att para ihop rätt transponder med rätt startnummer. Respekten för utformningen av startnummer brukar öka ganska markant efter ett sånt studiebesök.....
Det är säkert inte helt enkelt för tidtagningen men jag förstår inte vad det har med en vanlig träning att göra. Vid tävling så kör inte två personer samtidigt med samma nummer.

:va
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det är säkert inte helt enkelt för tidtagningen men jag förstår inte vad det har med en vanlig träning att göra. Vid tävling så kör inte två personer samtidigt med samma nummer.

:va

Du verkar inte vilja ta till dej att det är ett stort problem för funktionärer. Du verkar vilja prioritera design och sopa problemet under mattan.
Det är min egen reflektion, och den kan vara fel, men det tror jag inte:tungan
 

sandstream

Guest
Du verkar inte vilja ta till dej att det är ett stort problem för funktionärer. Du verkar vilja prioritera design och sopa problemet under mattan.
Det är min egen reflektion, och den kan vara fel, men det tror jag inte:tungan
:hihi

Nej, jag vill inte ta det till mig eftersom det inte är något stort problem. En klass i taget kör och så länge alla har stora siffror är det inga problem.

Du får allt komma med någon bättre motivering än att funktionärerna skulle ha problem :7peta
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
:hihi

Nej, jag vill inte ta det till mig eftersom det inte är något stort problem. En klass i taget kör och så länge alla har stora siffror är det inga problem.

Du får allt komma med någon bättre motivering än att funktionärerna skulle ha problem :7peta

Varför behövs det bättre argument än så? OK, här kommer ett; ambulanskillarna måste kunna se numret på din hoj när du skrotar nästa gång. Annars får dom problem att rapportera vem det är som måste till sjukan.
 

sandstream

Guest
Varför behövs det bättre argument än så? OK, här kommer ett; ambulanskillarna måste kunna se numret på din hoj när du skrotar nästa gång. Annars får dom problem att rapportera vem det är som måste till sjukan.
Vilken färg jag har på siffrorna eller nummerbotten har väl ingen betydelse för ambulanskillarnas möjlighet att se vad det står?

Eller menar du att det är troligt att två personer med samma nummer är ute och kör samtidigt på samma träning och klotar samtidigt :va
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vid tävling så kör inte två personer samtidigt med samma nummer.

:va

Jo, det händer...

Hände mig nu senast i Race of the Year. Två yamaha Tz som ser likadana ut, med samma nummer.
Någonstans hade racesekreteraren gjort en miss, detta upptäcktes efter första racet men han inte åtgärdas till race 2. Till nästa dag ordnades det upp men då hade vi med samma nummer kommit överens att singla slant om positionen :D
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vilken färg jag har på siffrorna eller nummerbotten har väl ingen betydelse för ambulanskillarnas möjlighet att se vad det står?

Eller menar du att det är troligt att två personer med samma nummer är ute och kör samtidigt på samma träning och klotar samtidigt :va

Räcker väl att det är en av dom som klotar för att förvirring ska uppstå?
 

Dr.Bike

Guest
Maskinen är ju fortfarande funktionell även fast den är snyggt lackad. Tänk hur tråkigt det skulle vara om alla körde runt med helsvarta hojar.
En snygg design med färger som står ut får ju folk att titta lite extra på en. Bli lite extra intresserad och letar gärna upp en i depån och snackar lite.
Står man inte ut, hur ska man då göra själv intressant för publik och sponsorer?
Jag är en poser och det står jag för :yoparty

Missförstå mig rätt.
Det ena måste inte förta det andra. Men som jag sa: Först funktion, sedan flärd.
Att synas är ju förståss en viktig "funktion" ja.
Så visst - påfågeltaktiken kanske ev. funkar.
Såklart att inte alla hojar måste ha samma färg, särskilt inte svart, bara för att man viker sig för funktion, det jag menade var att - ok, hojen ser ut som den gör i FORM, anpassa då nummer skyltarna till det, och var glad.
Om man sen mår illa av att den röda nummerbotten inte faller inom Christian Diors tillåtna färgkombinationer med det man redan har, eller tvingas ha (eller som Sandstream tvångsmässigt bara MÅSTE ha! :D) så menar jag att detta är inte HELA världen.

Sen har jag ingen aning om utifall man jagar sponsorer bäst med sina färgval eller sin körförmåga.
Troligen det senare. (har svårt att se en ev. sponsor som säger: DU hade snyggast färger - dig sponsar vi!)
Antagligen säger en tillräckligt stor sponsor: Sätt på dig DE HÄR kläderna och häll på DEN HÄR färgen.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
:hihi

Nej, jag vill inte ta det till mig eftersom det inte är något stort problem. En klass i taget kör och så länge alla har stora siffror är det inga problem....

Står o flaggar ofta eller :va :rolleyes:
Med alla branta vinklar kåporna har och med tornens placering kan det ta flera varv innan någon lyckats få en klar identifiering av en hoj.

Svälj designprestigen o sätt dit reglementsenliga siffror, så skall ni se att många saker löser sig smidigare.

Jo, det händer...

Hände mig nu senast i Race of the Year. Två yamaha Tz som ser likadana ut, med samma nummer....

För att inte tala om den förvirringen som uppstod på ERF'en på Knutstorp, när hojar från NEC klistrade på en siffra till, till söndagens REC....

Mycket babbel i radion blev det... :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top