Nyttan med röd nummerbotten?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag förstod inte riktigt vad du menade. Förklara istället :)

Det var menat som en liten känga pga att jag tyckte det var viktigare att slippa trassel vid en besiktning och ute på banan än om färgbotten passade din färg på Mc:n.

Då ville jag sarkastiskt påpeka att regelverket inte skrevs med tanke på dina önskemål, särskilt som jag trodde att du egentligen förstod syftet med bestämda färger.

När något är fritt i regelverket kan man tyvärr inte lita på folks sunda förnuft.
95% kommer att lyckas med att dyka upp med en färgkombination som både tillfredställer deras behov av färg matchning av sin Mc samt regelverkets behov av att tydligt synas.

Men de resterande 5% kommer med en dåres envishet hävda att just deras färgkombination verkligen syns trots att de är de enda i hela startfältet som kan se vilket nummer de har.

Detta är väl beprövat i andra sammanhang.

Dessutom brukar tonen vara rå men hjärtlig.

Men eftersom det bara är du som vet vad du tycker och känner så ber jag om ursäkt för att jag missförstod omständigheterna.
 

sandstream

Guest
Men eftersom det bara är du som vet vad du tycker och känner så ber jag om ursäkt för att jag missförstod omständigheterna.
Ingen fara :tummenupp

Angående de 5% så är det inga problem att meddela dem vid besiktningen att deras siffror inte syns ordentligt. Men visst, jag förstår din poäng.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Ingen fara :tummenupp

Angående de 5% så är det inga problem att meddela dem vid besiktningen att deras siffror inte syns ordentligt. Men visst, jag förstår din poäng.

Jag vet egentligen bara hur det ser ut på Rally och Racingbesiktningar av bilar och tro mig när jag säger att det inte fungerar där.
 

sandstream

Guest
Jag vet egentligen bara hur det ser ut på Rally och Racingbesiktningar av bilar och tro mig när jag säger att det inte fungerar där.
Fungerar och fungerar, det är bara att säga till vederbörande att siffrorna inte syns ordentligt och att det ska fixas. Men visst lär det bli tjafs.

Ett alternativ är att man får siffrorna godkända i förväg via tex foto men det skulle kräva lite extra administration.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag ser inte problemet....

Enhetliga sifferbakgrunder gör det lättare att se startnummer, och det gör det lättare för folk som går runt i depån att se vilken klass man kör i.

Det underlättar för folk som ska lacka sina hojar också. Nu vet du precs vad som gäller. Vita siffror på röd botten, eller svarta siffror på vit botten, eller blåa... Ja du fattar...
Annars kanske du tycker att du gjort nåt skitsnyggt och väl synligt under vintern, och får nedslag på första besiktningen på våren... Bara fram med slippapper och sprayburken då....

Det är också lättare för besiktningspersonalen att sålla bort dom som inte har reglementsenliga sifferbottnar/siffror när det finns tydliga regler. Släpper man det fritt med enda kravet att det ska vara väl synligt, så ställer det garanterat till problem då det helt plötsligt blir en bedömningsfråga.

Vem ska bedöma om det är väl synligt? Besiktningsmannen antar jag? Men om han underkänner dina siffror och godkänner nån annans som du tycker är sämre, så blir du säkert irriterad och skriver ett par hundra inlägg till här på sh.com... ;)


If it aint broken, don't fix it.... :tummenupp

Ett alternativ är att man får siffrorna godkända i förväg via tex foto men det skulle kräva lite extra administration.

Varför ska vi skapa extra mycket administration?

Och vilken stackare ska få sitta och granska foton på 130 hojar, och skicka massa mail fram och tillbaka med synpunkter, avslag, och godkännanden innan första racet?
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Fungerar och fungerar, det är bara att säga till vederbörande att siffrorna inte syns ordentligt och att det ska fixas. Men visst lär det bli tjafs.

Ett alternativ är att man får siffrorna godkända i förväg via tex foto men det skulle kräva lite extra administration.

När vi säger till att du bullrar för mycket blir det ju ett jävla gnäll, varför skulle det bli mindre gnäll om vi påpekar att dina siffror syns för dåligt?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag vet egentligen bara hur det ser ut på Rally och Racingbesiktningar av bilar och tro mig när jag säger att det inte fungerar där.

Det var samma i RR när det var fritt i SO 1996-97.

I besiktningen kanske det gick igenom men sen fanns det funktionärer som tyckte dom såg dåligt och då kunde folk bli svartflaggade på tex ett kval och få tejpa om sina nummernbottnar under ett sånt pass. Eftersom det var olika besiktningspersoner på alla banor fick vissa inte godkänt på vissa banor heller och mycket tjat för det hade ju gått igenom på förra racet osv. Sen för att det var fritt i SO så kunde vissa inte fatta varför det inte var fritt i SM och EM. Så mycket strul på dom racen med då.
 

Addonic

Lindis #89 Rookie 1000
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Skåne
Hoj
R1:or
Tänkte passa på och höra om den röda färgen på sifferbakgrunden skall ha någon speciel färgkod ?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tänkte passa på och höra om den röda färgen på sifferbakgrunden skall ha någon speciel färgkod ?

Det är nog inte så noga. Dom svenska reglerna säger bara röd, om jag inte minns fel. Men tittar man i FIM's reglemente för Superstock 1000 så står det:

2.7.3 Number Plate Colours
The background colours and figures (numbers) for Superstock are red
background with white numbers, with the RAL colour table values being 3020 for red and 9010 for white.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
...vilket på många hojar idag är snudd på omöjligt från åskådarplats pga att siffrorna sitter för betraktande ovanifrån mer än från sidan...:tungan Men faktum är att den enhetliga röda bottenplattan gör siffrorna lättare att identifiera på håll. Och att ju mer enhetlighet det finns i färg, form och storlek, desto mer lättlästa blir siffrorna. Om det i en snabbt förbipasserande klunga hojar finns vita siffror på blå botten, röda på grön botten, gula på svart botten etc, i några olika typsnitt och kanske även storlekar, så faller en stor del av vitsen med startnummer för identifiering bort. I praktiken blir det enklare/snabbare att notera hjälmlacker och identifiera efter dem...:tungan

Men det gör ju inget, det är ju bara dom närmast sörjande som tittar på..... :D
 

sandstream

Guest
När vi säger till att du bullrar för mycket blir det ju ett jävla gnäll, varför skulle det bli mindre gnäll om vi påpekar att dina siffror syns för dåligt?
Tror du att jag skulle lobba för ett sånt här förslag och sedan komma med siffror som inte syns ordentligt? :va

Angående ljudmätningen kanske du ska droppa den innan jag skriver lite mer om hur den gick till ;)

Jag ser inte problemet....

Enhetliga sifferbakgrunder gör det lättare att se startnummer, och det gör det lättare för folk som går runt i depån att se vilken klass man kör i.

Det underlättar för folk som ska lacka sina hojar också.
Grundfrågan var:
"Någon som vet varför Svemo någon gång bestämde sig för att B-förare ska ha röd nummerbotten på sina hojar?
Det jag undrar egentligen är varför det är så viktigt att skilja på A- och B-förare med hjälp av nummerbotten, inte varför det blev just rött."


Du tycker alltså att regeln är bra för att då kan folk som går i depån se vilken klass man kör och för att det blir lättare att veta hur man ska lacka hojen?

Hur många som går runt i depån tror du kan skilja på vad röd och vit nummerbotten betyder?
Blir det svårare att lacka vitt än rött?

Nej, grundfrågan är som sagt vad skillnaden blir om alla kör med tex svarta siffror mot vit botten :va
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Nej, grundfrågan är som sagt vad skillnaden blir om alla kör med tex svarta siffror mot vit botten :va

Det kunde ha varit så att rookies hade haft svarta siffror med vit botten och att NSBK då hade haft röda bottnar med vita siffror. Men nu är det inte så. Bl.a för att FIM satt upp reglerna för vilka färger som ska gälla för vilka klasser.

Att man en gång valt den kombinationen var nog att den var en som inte användes av någon klass då. STK1000 fick på mycket senare tid samma färgkombinationer.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Tror du att jag skulle lobba för ett sånt här förslag och sedan komma med siffror som inte syns ordentligt? :va

Angående ljudmätningen kanske du ska droppa den innan jag skriver lite mer om hur den gick till ;)

Grundfrågan var:
"Någon som vet varför Svemo någon gång bestämde sig för att B-förare ska ha röd nummerbotten på sina hojar?
Det jag undrar egentligen är varför det är så viktigt att skilja på A- och B-förare med hjälp av nummerbotten, inte varför det blev just rött."


Du tycker alltså att regeln är bra för att då kan folk som går i depån se vilken klass man kör och för att det blir lättare att veta hur man ska lacka hojen?

Hur många som går runt i depån tror du kan skilja på vad röd och vit nummerbotten betyder?
Blir det svårare att lacka vitt än rött?

Nej, grundfrågan är som sagt vad skillnaden blir om alla kör med tex svarta siffror mot vit botten :va
Ja du, som vanligt får man nog ta och maila/ringa SVEMO för att få svar eftersom SH inte är ett forum där SVEMO spenderar sin tid på att läsa och svara på frågor. Jag förstår inte varför du inte gör det direkt för att få ett korrekt svar istället blir det trådar som inte leder någonstans.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Grundfrågan var:
"Någon som vet varför Svemo någon gång bestämde sig för att B-förare ska ha röd nummerbotten på sina hojar?
Det jag undrar egentligen är varför det är så viktigt att skilja på A- och B-förare med hjälp av nummerbotten, inte varför det blev just rött."


Du tycker alltså att regeln är bra för att då kan folk som går i depån se vilken klass man kör och för att det blir lättare att veta hur man ska lacka hojen?

Hur många som går runt i depån tror du kan skilja på vad röd och vit nummerbotten betyder?
Blir det svårare att lacka vitt än rött?

Nej, grundfrågan är som sagt vad skillnaden blir om alla kör med tex svarta siffror mot vit botten :va
Och som svar på din grundfråga blir ju som har skrivits av rätt många i tråden att det blir svårt för publik, förare, funktionärer att se vilken klass en viss hoj/förare tillhör.

Vad tycker du fördelen med att alla hojar har likadana nr är?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ja du, som vanligt får man nog ta och maila/ringa SVEMO för att få svar eftersom SH inte är ett forum där SVEMO spenderar sin tid på att läsa och svara på frågor. Jag förstår inte varför du inte gör det direkt för att få ett korrekt svar istället blir det trådar som inte leder någonstans.

Tror inte dom skulle hinna med att göra det dom ska om 300st förare har 10 olika önskningar varje år..
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tror du att jag skulle lobba för ett sånt här förslag och sedan komma med siffror som inte syns ordentligt? :va

Men det här med siffror gäller inte enbart dej, utan alla b-förare. Lika så med ljudmätningen, det var inte enbart du som tyckte att det var fel att följa det reglementet.
Tänker du lite längre än till dej själv så är det ju ganska enkelt, du kommer helt säkert med siffror som är tydliga nog, men det är ju inte säkert att nästa gubbe gör det. Var ska gränsen dras då? Vem ska avgöra om det är tydligt nog? Vem ska ta den extra administrationen och de extra diskussionerna? Vem ska få fan för att han "hånflinar" när man talar om att det inte är tydligt läsbart?
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Tror inte dom skulle hinna med att göra det dom ska om 300st förare har 10 olika önskningar varje år..
Jag tänkte mest på grundfrågan då :)

Någon som vet varför Svemo någon gång bestämde sig för att B-förare ska ha röd nummerbotten på sina hojar?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det var samma i RR när det var fritt i SO 1996-97.

I besiktningen kanske det gick igenom men sen fanns det funktionärer som tyckte dom såg dåligt och då kunde folk bli svartflaggade på tex ett kval och få tejpa om sina nummernbottnar under ett sånt pass. Eftersom det var olika besiktningspersoner på alla banor fick vissa inte godkänt på vissa banor heller och mycket tjat för det hade ju gått igenom på förra racet osv. Sen för att det var fritt i SO så kunde vissa inte fatta varför det inte var fritt i SM och EM. Så mycket strul på dom racen med då.

På en rallybil som ska följa samma lagar, med några få undantag, som en vanlig bil kan det ibland vara svårt för besiktningspersonalen att få folk att förstå att deras hemmakopierade skylt på vanligt papper INTE uppfyller lagens krav.
Jag vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om vi inte bestämt hur nummerskylten ska se ut.
 

Dr.Bike

Guest
Jag ser inte problemet....

Enhetliga sifferbakgrunder gör det lättare att se startnummer, och det gör det lättare för folk som går runt i depån att se vilken klass man kör i.

Det underlättar för folk som ska lacka sina hojar också. Nu vet du precs vad som gäller. Vita siffror på röd botten, eller svarta siffror på vit botten, eller blåa... Ja du fattar...
Annars kanske du tycker att du gjort nåt skitsnyggt och väl synligt under vintern, och får nedslag på första besiktningen på våren... Bara fram med slippapper och sprayburken då....

Det är också lättare för besiktningspersonalen att sålla bort dom som inte har reglementsenliga sifferbottnar/siffror när det finns tydliga regler. Släpper man det fritt med enda kravet att det ska vara väl synligt, så ställer det garanterat till problem då det helt plötsligt blir en bedömningsfråga.

Vem ska bedöma om det är väl synligt? Besiktningsmannen antar jag? Men om han underkänner dina siffror och godkänner nån annans som du tycker är sämre, så blir du säkert irriterad och skriver ett par hundra inlägg till här på sh.com... ;)


If it aint broken, don't fix it.... :tummenupp



Varför ska vi skapa extra mycket administration?

Och vilken stackare ska få sitta och granska foton på 130 hojar, och skicka massa mail fram och tillbaka med synpunkter, avslag, och godkännanden innan första racet?

:klappar :bow Tack Macke.

Ungefär vad jag försökte säga tidigare men lite mer inlindat...
Personifierade siffror sucks tycker jag.
Egot boostas på så många andra sätt ändå utan att allt måste vara så "special".
Nån ja-la rättning i ledet kan man ju kräva av de som tävlar. Men visst, det krävs ett visst psyke att kunna köra och fort, osv, och liksom vilken överdjävlig yrkesman som helst så blir vissa av dessa oxå primadonnor som skall tas med silkesvantar, och jag skulle vilja SE den besiktningsman i ex.vis MotoGp (eller nån högre internationell klass vilkensomhest där vissa förare har nått stjärnstatus) som VÅGAR säga till nån att de har reglementsvidriga siffror.
Det finns ju bara inte.

Detta gäller, och inget annat:
(SVEMO RR reglemente sid. 55)
se bild längst ned i detta inlägg.



Jag tänkte mest på grundfrågan då :)

Någon som vet varför Svemo någon gång bestämde sig för att B-förare ska ha röd nummerbotten på sina hojar?

Det är väl som nån sa: LGF-skylt! ;)
 

Bifogat

  • Svemo reglemete RR sid 55.jpg
    Svemo reglemete RR sid 55.jpg
    66 KB · Visningar: 47
Last edited:

sandstream

Guest
Ja du, som vanligt får man nog ta och maila/ringa SVEMO för att få svar eftersom SH inte är ett forum där SVEMO spenderar sin tid på att läsa och svara på frågor. Jag förstår inte varför du inte gör det direkt för att få ett korrekt svar istället blir det trådar som inte leder någonstans.
Som Axxexs skriver har nog Lodnert ganska mycket att göra och om du kollar grundfrågan så var den ställd i förhoppning att någon kunde förklara och kanske motivera regeln.
Detta gäller, och inget annat: (SVEMO RR reglemente sid. 55) se bild längst ned i detta inlägg.
Jo tack, jag känner väl till reglementet och vad som gäller men man ska tydligen passa sig för att ifrågasätta något.
Om du tittar på bilden så ser du tex att siffrorna ska vara minst 14 cm höga. Prova sedan att montera dubbla siffror på varje sida på en modern cuts så ser du att det inte går utan att de överlappar varandra. Med andra ord följs inte reglementet men det är det ingen som bryr sig om vilket jag själv tycker är helt okej i just det här fallet.
Och som svar på din grundfråga blir ju som har skrivits av rätt många i tråden att det blir svårt för publik, förare, funktionärer att se vilken klass en viss hoj/förare tillhör.

Vad tycker du fördelen med att alla hojar har likadana nr är?
Och som jag svarade innan så är det bara en klass i taget på banan så vad publiken skulle tjäna på att vi har olika nummerbottnar kan jag inte förstå. Inte hur det skulle förenkla för funktionärerna heller men du får gärna förklara.

En fördel med att ha samma nummerbotten är att man har en sak mindre att fixa när man köper en begagnad hoj. En annan är att man inte behöver fundera på vilken färg det skulle vara nu igen och ytterligare en är att B-förare som blir A-förare inte behöver strajpa eller lacka om.

Men det är nog bäst om vi droppar hela diskussionen, många har redan bestämt sig för att olika färger är bra och att allt annat skulle bli jobbigt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top