Hände min mt 09 också.
Fick byta ut hela drivpaketet efter 800mil.
Oringar som spretade åt alla håll.
Fick du något svar på varför, kom det på någon garanti?
//K
Hände min mt 09 också.
Fick byta ut hela drivpaketet efter 800mil.
Oringar som spretade åt alla håll.
Håller med. Jag pendlar, kör bana och är inte rädd för grus. Jag byter normalt efter 6 - 7 tusen mil.Skulle våga påstå att det är "vanligare" att man får ut 7000 mil ut en o-ringskedja, än att den blir skrot över 700 mil.
Båda miltalen är såklart extremfall, men nog tusan är 700 extremarestarer än 7000...?
Vad krävs för att lösa upp gummit till den graden?
Regelbundet tvätta kedjan i en cocktail av trikloretylen, thinner och fosforsyra...?
Samma här. Men tvärtom. Och ändå likadant.Minst 10 år och 5000 mil sedan kedjan byttes på gamgixxern och fortfarande helt OK.
Tvättar nästan aldrig men smörjer kedjan före varje åktur - upp med bakänden på depåstöd och pumpar på mycket olja med gammaldags oljekanna medan bakhjulet snurrar.
Samma olja som i motorn. Det mesta skvätter av men tar då med vägdamm och annat slipande material. Skvättet hamnar delvis på bakfälgen men syns inte då denna är mattlackad i svart.
/Slö gubbe
RK 525XSO Designed for Basic Motorcycle Models, lighten chain weight while securing adequate strength required, emphasizes light feeling of accelerationOk, finns det några bra märken på kedjor som man kan hålla sig till och alltid vara safe?
hittade denna lokalt:
RK 525XSO
RK 525GXW XW-ring
RK BL525ZXW
Ser ut att vara 525 alla kedjorna, men helt olika priser. Hur vet man vad man behöver och vad är det som skiljer? det skiljer några hundra mellan dessa modellerna, alla är Oring / X ring från RK.
//K
Det där såg ju ändå rätt fräsch ut, lite lång delning kanske Men det har ju dykt upp bilder med jämna mellanrum där tänderna har sett ut som spetsiga ostbågar.mitt sopslutkörda fram drev
I cykelvärlden brukar man ju prata om wet lube och dry lube, olika kedjesmörjor för olika väglag/miljöer. Är det tex torrt och dammigt, vilket det är för en majoritet av alla vackert väder-hojåkare, så är det ju dry lube som gäller. En torr yta som INTE samlar åt sig damm och blir slippasta istället.Yamaha är väl inte direkt kända för att använda kvalitetsgrejor om det inte står SP i modellnamnet.
Jag slutade använda kedjeolja när jag hade en tuono med röda fälgar för ett par år sedan. ?
Gick över till maxima wax istället, grymt smidigt. Behöver aldrig göra rent kedjan, bara spraya på ny wax efter 100 mil. Bra testresultat också.
Best motorcycle chain lube | 55 tested and why you DO need to use it
Chain lube is an essential part of motorcycle maintenance, but with so many out there which do you choose? We’ve tested 55 to find out which is bestwww.bennetts.co.uk
O-ring slutade man med för länge sedan på större/kraftfullare gathojjar. Snart är väl en ren X-ringskedja gammalt också. Tätningarna heter idag allt möjligtOk, finns det några bra märken på kedjor som man kan hålla sig till och alltid vara safe?
hittade denna lokalt:
RK 525XSO
RK 525GXW XW-ring
RK BL525ZXW
Ser ut att vara 525 alla kedjorna, men helt olika priser. Hur vet man vad man behöver och vad är det som skiljer? det skiljer några hundra mellan dessa modellerna, alla är Oring / X ring från RK.
//K
Helt rätt, bäst att smörja direkt efter en tur då kedjan är varm!Samma här. Men tvärtom. Och ändå likadant.
Köp en GXW kedja från VS i tråden eller Addemoto så blir du nöjd !Tack allihopa för bra input här.
Finns det några märken som är "bäst" och andra som är "skit"?
CZ
DID
RK
EK
?
//K
Tack allihopa för bra input här.
Finns det några märken som är "bäst" och andra som är "skit"?
CZ
DID
RK
EK
?
//K
Själv har jag två pisse dunkar i garaget. För lat gå hem och pissa.Helt rätt, bäst att smörja direkt efter en tur då kedjan är varm!
Om man då inte är för trött, pissnödig eller bara lat.
Jag me, med spillolja och filter ocksåSjälv har jag två pisse dunkar i garaget. För lat gå hem och pissa.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|