Cykeln var tillbaka in på verkstad. De kunde inte hitta något fel efter att de "provkört den".
Någon av er som skruva mycket cykel får gärna titta på videon i länken, och avgöra hur många mm. slack som är på kedjan. Är detta 0mm eller ser det ut såhär vid 15mm slack?
Jag påpekade att cykeln låter/hylar när den blir VARM (kedjan blir varm).
Fick tillbaka cykel i detta skick.
De har alltså provkört den i regn (jag kör ALDRIG mina cyklar ens på fuktig väg). I regn bli kedjan blöt. Är kedjan blöt blir den inte varm. Då kommer ljudet aldrig att upptäckas.
Jag blir bara så trött på att verkstäderna är fulla av folk som inte förstår service eller kvalitet. Det är bedrövligt att det får vara såhär på en märkesversktad som har hand om garantiärenden. När jag pratar med mekanikern så är han ny, och har aldrig jobbat med yamahacyklar förut.
För er som är duktiga på att skruva:
Öppna en verkstad och var noggran, måste ju vara öppet mål på denna marknad för verkstäderna är verkligen SKIT. Har vart på fyra olika MC verkstäder i mitt liv, och fått hojar sabbade på tre av dem. 75% alltså. Antingen så är MC mekaniker tillbakastående personer eller så är det något annat som händer på verkstäderna som jag inte förstår. Jag skulle gärna köra 20 mil för att få hojen servad på en verkstad där de faktiskt kan skruva cyklar, för jag skulle spara både tid och pengar på det och även få mer njutning ut av körningen istället för att vara förbannad och leta efter fel på hojen.
Detta kommer förmodligen sluta med att jag själv får göra hela jobbet för att få det riktigt gjort... Man vill bara lägga sig ned och sparka med armar och ben som ett barn ibland.
När jag får tillbaka cykeln har de även stramat upp kedjan som en fiolsträng. Den är alltså MEGA spänd. Precis som jag bett dem vid VARJE SERVICE att inte göra eftersom det förstör utgående lager från växellådan.
Någonstans förstår man ju att man själv är en sorts rättshaverist och perfektionist som inte vill ha tillbaka cykeln med trasiga o-ringar på kedjan, lerig eller med överspänd kedja.
Man undrar vad mer de har gjort som är fel?
Link till video på hur spänd kedjan var när jag fick tillbaka hojen:
Make stunning videos with a single click. Cut, trim, crop, add subtitles and more. Online, no account needed. Try it now, free. VEED
www.veed.io