Här gissas det hej-vilt ser jag.
När du skriver "oregistrerat", hur menar du då? Menar du de som Biltema säljer så är de avsedda att dra efter en fyrhjuling om jag inte tolkar deras hemsida fel. Det KANSKE skulle kunna gå att slänga på LGF-skylt på ett sånt och dra det som ett efterfordon i 30kmh, men jag är en aning tveksam till det.
Men om du är beredd att lägga drygt det dubbla på en sprillans ny släpvagn så finns det de som i folkmun kallas EU-släp. Det är lätta släpvagnar (totalvikt upp till 750kg) där de minsta inte är just större än Biltemas ATV-släp. De är också obromsade och man kan få dra dem i 80kmh bakom en personbil så länge man inte har en för lätt bil i förhållande till släpet.
Det finns även lite dyrare modeller som ser mera ut som en "vanlig" släpvagn bara det att de saknar bromsar. Dessutom finns det även modeller gjorda speciellt för att dra motorcyklar på och små båttrailers som är klassade som "EU-släp".
Kolla på t.ex.
KAFOs hemsida, alla deras släp får gå max 80kmh. De släpvagnar på sidan som har en totalvikt på max 750kg eller lägre och saknar bromsar är det som kallas EU-släp. EU-släp är i största allmänhet förbaskat smidiga och har man inte stora behov av en vagn som får lasta mera så finns det ingen anledning att hålla på och jävlas med en bromsad vagn.