Obromsat oregistrerat släp

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Någon som vet vilka regler som gäller för ett släå enl ovan?
Får man över huvudtaget framföra ett fordon med obromsat oreg släp på allmän väg? Var kan man hitta info?
Biltema säljer släp för en spottstyver men de kanske är så billiga för att de egentligen är obrukbara i sverige.
Tacksam för info.

tommi

Guest
obromsat släp som är reggat (beroende på bilens tjänstevikt) är väl ok att köra i 80 km/h obromsat OCH oreggat(typ båtkärra) får man väl köra i 30km/h inte helt säker men tror att det stämmer annars är det väl bara brassa helvetet om nån kommer och blinkar blått på dig:yoparty

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
obromsat släp som är reggat (beroende på bilens tjänstevikt) är väl ok att köra i 80 km/h obromsat OCH oreggat(typ båtkärra) får man väl köra i 30km/h inte helt säker men tror att det stämmer annars är det väl bara brassa helvetet om nån kommer och blinkar blått på dig:yoparty

Okey, jag ser det framför mig. Jag körandes med släpet på ringvägen i Malmö, med farbror blå i hälarna stampar jag ner en kickdown på Corollan och accar iväg med släpet skuttandes efter och svarta sopsäckar som flyger till vänster och höger utmed vägen. Tja, tråkigare kan man ju ha en lördag fm :näsblod

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Obromsat släp får bara framföras i 40km/h om det väger mindre än 750Kg. Alltså...totalvikt. Behöver inte vara reggat.
http://www.vv.se/templates/page3wide____2959.aspx

EDIT: Stvafle o annat :rodnar
Inte min dag idag....

Blev nog inte riktigt rätt det där:)
Man får köra 80Km/h om släpets totalvikt understiger halva bilens tjänstevikt, men max 750kg släp.
Mao,Har du en bil som har tjänstevikt över 1500 kg går det bra att köra 80

som jag fattade det..

Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Blev nog inte riktigt rätt det där:)
Man får köra 80Km/h om släpets totalvikt understiger halva bilens tjänstevikt, men max 750kg släp.
Mao,Har du en bil som har tjänstevikt över 1500 kg går det bra att köra 80

som jag fattade det..

Det låter ju bra. Då kanske Biltemas släp a 2800:- är en ok deal. Köpte ett drag på skroten idag för 400:-. Så nu ska det bara monteras o besiktigas.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fråga Esquire här på forumet, han har koll på sånt där

Glenn-Ove

Drunk as hell
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1-03 KX450f-08 å en bandit 1200-96
Så länge släpet är ofjädrat så får det inte framföras i mer än 30, om du nu ens får köra det överhuvudtaget.

Kolla harald nyborg dom har obromsade men fjädrade släp som är reggade och allt för typ 4995:-

bajano

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Zx6-r -99
Om kärran e oreggad så e det ju bara att sätta en lgf skylt på den så e det bara å åk

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Kolla i reg.beviset på bilen vad som gäller för ett obromsat släp. Jag trodde också det var halva dragvikten/tjänstevikten men på de flesta nyare bilar finns en rad som heter "Max släpvagnsvikt kg, obromsad" och det är inte ovanligt att det är runt 500kg.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Här gissas det hej-vilt ser jag. :D

När du skriver "oregistrerat", hur menar du då? Menar du de som Biltema säljer så är de avsedda att dra efter en fyrhjuling om jag inte tolkar deras hemsida fel. Det KANSKE skulle kunna gå att slänga på LGF-skylt på ett sånt och dra det som ett efterfordon i 30kmh, men jag är en aning tveksam till det.

Men om du är beredd att lägga drygt det dubbla på en sprillans ny släpvagn så finns det de som i folkmun kallas EU-släp. Det är lätta släpvagnar (totalvikt upp till 750kg) där de minsta inte är just större än Biltemas ATV-släp. De är också obromsade och man kan få dra dem i 80kmh bakom en personbil så länge man inte har en för lätt bil i förhållande till släpet.

Det finns även lite dyrare modeller som ser mera ut som en "vanlig" släpvagn bara det att de saknar bromsar. Dessutom finns det även modeller gjorda speciellt för att dra motorcyklar på och små båttrailers som är klassade som "EU-släp".

Kolla på t.ex. KAFOs hemsida, alla deras släp får gå max 80kmh. De släpvagnar på sidan som har en totalvikt på max 750kg eller lägre och saknar bromsar är det som kallas EU-släp. EU-släp är i största allmänhet förbaskat smidiga och har man inte stora behov av en vagn som får lasta mera så finns det ingen anledning att hålla på och jävlas med en bromsad vagn.

JPG

Ny
Gick med
14 Jul 2007
Hoj
01, Honda CB 600F
Det låter ju bra. Då kanske Biltemas släp a 2800:- är en ok deal. Köpte ett drag på skroten idag för 400:-. Så nu ska det bara monteras o besiktigas.

Hoppas du fick monteringsanvisning med draget.. Mycket vanligt problem. :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0