Räknar kallt med att allmän pension är obefintlig/obetydlig när vår generation når den åldern. Detsamma gäller social security. Skulle dessa mot förmodan finnas kvar har regelverket ändrats så många gånger att det är omöjligt att idag planera hur man bäst placerar för att maximera sitt uttag - allt baserat på den utveckling som skett de senaste årtiondena.
Personligen placerar jag hårt i sparformer där jag har full kontroll över hur medlen styrs - detta inkluderar vanliga aktier, fonder, 401k, ROTH IRA's, fastigheter, och valutor. Som vanligt tillåter diversifiering globalt att man kan hantera smällar i lokala marknader/valutor utan större påverkan på den totala investeringen - tvärtom har man istället större möjligheter att utnyttja dessa till sin fördel.
Den största utmaningen är egentligen de skatteavtal som finns etablerade mellan länder, enskilda länders skatteregler, och att utnyttja dessa och flytande skattekrediter till 100%.
Lycka till
Jag kan som många andra alldeles för lite om pensionen men jag har tagit kontroll över det jag kan påverka i alla fall.
Får du pension från Sverige över huvud taget med ens dagens regler?
Vad är 401k och Roth IRA?