Och sen då, Stefan?

Status
Ej öppen för fler svar.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
01e1472316950ebe87a0b460b1dfb774.jpg

Det gäller att prioritera rätt...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
01e1472316950ebe87a0b460b1dfb774.jpg

Det gäller att prioritera rätt...

Såg rubriken igår tror jag, att kvinnor skall få gratis studielån för att plugga teknik.´

Frågan alla dessa genustöntar borde ställa på sina otaliga seminarium är:
Alla ni dansstudenter, konstvetare och yogalärare - varför söker ni er till 100% kvinnliga miljöer för att några år senare klaga er blåa på påstådda oförrätter?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Kolla vilka yrkesgrupper som har betalt under utbildningen.

Fråga?
Hur lång är Polisutbildningen

Svar!
Polisprogrammet omfattar två års studier vid Polishögskolan och finansieras med studiemedel samt sex månaders betald aspirantutbildning vid en Polismyndighet. Efter godkänd aspirantutbildning är man behörig att söka anställning som Polis.

Det låter som många utbildningar och jobb...
Eller vad är det du fiskar efter?

Den största skillnaden mellan Polis och jobba inom IT är ju att i ena yrket riskerar man livet och får 25 000 kr/månaden, i det andra kan man landa på allt mellan 25 000 kr och 35 000 kr och jobba sig vidare uppåt, utan att riskera livet så länge man inte bestämmer sig för att köra in en gaffel i nätaggregatet på datorn...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den största skillnaden mellan Polis och jobba inom IT är ju att i ena yrket riskerar man livet och får 25 000 kr/månaden, i det andra kan man landa på allt mellan 25 000 kr och 35 000 kr och jobba sig vidare uppåt, utan att riskera livet så länge man inte bestämmer sig för att köra in en gaffel i nätaggregatet på datorn...

Jag tycker att en annan stor skillnad är att som polis stödjer man denna fientliga regim och accepterar att bruka våld mot sina medmänniskor under påtvingad multikulturell och genusneutral politiskt korrekt flagg. Det är numera en hårfin skiljelinje mellan att vara polis och landsförrädare i min bok.

Think about it. ;)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fråga?
Hur lång är Polisutbildningen

Svar!
Polisprogrammet omfattar två års studier vid Polishögskolan och finansieras med studiemedel samt sex månaders betald aspirantutbildning vid en Polismyndighet. Efter godkänd aspirantutbildning är man behörig att söka anställning som Polis.

Det låter som många utbildningar och jobb...
Eller vad är det du fiskar efter?

Nu är förvisso polisutbildningen en yrkesutbildning, men jämfört med de flesta andra högre utbildningar är det nog få eller inga som har betalt under examensarbete eller slutuppsats.
Ingångslön på 25 lax är inte heller dåligt för bara 2 års utbildning.
Att "riskera livet" som svensk polis tycker jag också är lite magstarkt, sett till arbetslivet i stort.

Så allt som allt, är det egentligen så förbannat jävla hemskt att bli polis i Sverige?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är förvisso polisutbildningen en yrkesutbildning, men jämfört med de flesta andra högre utbildningar är det nog få eller inga som har betalt under examensarbete eller slutuppsats.
Att "riskera livet" som svensk polis tycker jag också är lite magstarkt, sett till arbetslivet i stort.

Så allt som allt, är det egentligen så förbannat jävla hemskt att bli polis i Sverige?

Det där med att poliser riskerar livet är ju nåt som jag alltid reagerar över. Statistiken talar knappast för att polisyrket är livsfarligt jämfört med andra branscher. Dessutom så tror jag de flesta poliser som dött i tjänst har dött pga eget eller kollegas övermod.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

25 är ju typ vad en målare får, efter gymnasium och 2 års betald lärlingstid....

Men visst fan är det hemskt att tvingas bevittna samhällets avsidor dagarna i ända, något annat kan ingen påstå.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
25 är ju typ vad en målare får, efter gymnasium och 2 års betald lärlingstid....

Men visst fan är det hemskt att tvingas bevittna samhällets avsidor dagarna i ända, något annat kan ingen påstå.

Ja färgpytsar dag in och dag ut, det är fan för tragiskt. :(

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Eller en elektriker, bilmekaniker...
Polisen har för dåligt betalt, basta

Löneutvecklingen för en copper är inte heller det något att hänföras av.

Men att sitta på bank och ta avgift på girobetalningar, det är jävligt högaktat. Eller knacka ihop något spel, eller blogga om smink.
It's pretty screwed

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Tror inte det är ingångslönen som de flesta poliser är upprörda över just nu utan det faktum att det i princip är den lönen man stannar kvar på resten av karriären.
Sen är kanske inte just dödligt eller allvarligt våld mot poliser så vanliga men vilka andra yrkesgrupper skulle gå med på att bli slagna och sparkade på med jämna mellanrum?

För övrigt kan jag tillägga att när jag jobbade heltid som väktare så låg jag i lönegrupp B som är nästan 25 000 före skatt och OB tillägg. Vilket gjorde att jag fick ut strax över 20 000 i månaden.
Den utbildningen är 2 veckor.

Smagatusk

Guest
Eller en elektriker, bilmekaniker...
Polisen har för dåligt betalt, basta

Löneutvecklingen för en copper är inte heller det något att hänföras av.

Men att sitta på bank och ta avgift på girobetalningar, det är jävligt högaktat. Eller knacka ihop något spel, eller blogga om smink.
It's pretty screwed

Varför tycker du polisen har för dåligt betalt? Vad gör de som är så mycket mer värt än någon annan statligt anställd, eller annan valfri arbetare i den löneklassen?

Bloggare och spelkonstruktörer är egenföretagare för det mesta, så jag bortser från den jämförelsen.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Varför tycker du polisen har för dåligt betalt? Vad gör de som är så mycket mer värt än någon annan statligt anställd, eller annan valfri arbetare i den löneklassen?

Bloggare och spelkonstruktörer är egenföretagare för det mesta, så jag bortser från den jämförelsen.

Ja, upprätthålla lag och ordning är ju klart övereklammerat :3freak

Tyvärr har politiker och polisledning sabbat förutsättningarna för dom vanliga poliserna så det är ju inte helt lätt att koppla sambandet mellan poliser och lag & ordning nu för tiden!

Smagatusk

Guest
Ja, upprätthålla lag och ordning är ju klart övereklammerat :3freak

Tyvärr har politiker och polisledning sabbat förutsättningarna för dom vanliga poliserna så det är ju inte helt lätt att koppla sambandet mellan poliser och lag & ordning nu för tiden!

Jag frågade vad de GÖR. Tycker du att de upprätthåller lag och ordning så till den milda grad att de förtjänar mer pengar?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Personligen skulle jag hellre se fler poliser på gatorna, utökad närverksamhet, och minskad byråkrati.

Kan bara jämföra med där jag själv bott och i Japan är det tydligt att polisen har ett mycket bättre förhållande med allmänheten, ffa pga att de finns på varje gathörn i varje håla. I USA är det en mycket kortare grundutbildning och relativt låg lön vilket tillåtit en relativt utbredd baskår. Sen finns det som bekant statliga och federala myndigheter till grövre/komplexa brott. Vilket som fungerar bättre är svårt att säga - Japan har helt klart ett behagligare samhällsklimat, men det är mestadels pga hur homogen befolkningen är.

Sverige däremot... Känns som rena vilda vä(n)stern när man kommer hem. Nån snut nere vid bron, sen brukar jag inte se en målad bil på 14 dagar. Möjligtvis någon post på Facebook.......

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag frågade vad de GÖR. Tycker du att de upprätthåller lag och ordning så till den milda grad att de förtjänar mer pengar?
Som det är nu tycker jag inte dom gör det, men är det deras egna fel eller politikers & polisledningens fel tycker du?
Skulle du nöja dig med lägre lön bara för att chefen är värdelös?
Tror nog dom flesta poliser gör så gott dom kan men pga idiotisk byrokrati och en o annan värdelös åklagare är läget som det är.
Oavsett vad vi tycker om deras lön, är dom inte nöjda med den och alla säger upp sig, är det alternativet bättre?

Jag kör lastbil som yrke och när till och med vi ropar efter fler trafikpoliser är ju något snett!

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2015/11/Nu-flyr-ytterligare-en-trafikpolis-myndigheten/

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Polis ihop med sjukvården står för hjälpen i nöd. En handläggare på byggnadskontoret gör det inte.

Polisen är många gånger lika offentliga personer som politiker, men polisen får klä skott för sina beslut, politiker glider lätt undan. Men har mer än 110% i lön.

Att 80% av poliserna funderar på att sluta är väl redan ett kvitto nog på att uppdrag kontra ersättning inte gör "det värt".

Tycker det är en ickefråga, polisen är vårt yttersta skydd mot den inre säkerheten, att det inte värdesätts mer borde vara föremål för viss självkritik.

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Polis ihop med sjukvården står för hjälpen i nöd. En handläggare på byggnadskontoret gör det inte.

Polisen är många gånger lika offentliga personer som politiker, men polisen får klä skott för sina beslut, politiker glider lätt undan. Men har mer än 110% i lön.

Att 80% av poliserna funderar på att sluta är väl redan ett kvitto nog på att uppdrag kontra ersättning inte gör "det värt".

Tycker det är en ickefråga, polisen är vårt yttersta skydd mot den inre säkerheten, att det inte värdesätts mer borde vara föremål för viss självkritik.

Det där med att 80% funderar på att byta jobb tycker jag har har blivit lite uppblåst, det kom ju ut nån liknande statistik ang lärare på löpsedlarna för bara nån vecka sedan.
Jag har en känsla av att de flesta på arbetsmarknaden funderar på att byta jobb, oavsett om man råkar vara sjuksyster, vaktmästare eller vad det nu må vara.

Efter fem år på samma arbetsplats funderar jag på att byta jobb, inte för att jag vantrivs, mest för att få lite omväxling.
Till skillnad från att byta fru eller bil så brukar det dessutom resultera i att man får lite mer pengar över...

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Om 80% funderar på att sluta så har man garanterat problem utöver lönesättningen... Framförallt inom en organisation som drar till sig människor som känner ett särskilt kall att bidra till ett förbättrat rättsläge.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping