Odla egen chili

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -04
Hur lång tid tar det innan det börjar hända något? Jad sådde fröna för...hela 5 dar sen:rolleyes:
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Hur lång tid tar det innan det börjar hända något? Jad sådde fröna för...hela 5 dar sen:rolleyes:

Ett tips är att be någon annan att vattna och sedan glömma bort dem i nån månad, när man sedan kommer på att man hade dem igen så har dem växt en bit :tummenupp :)

Funderar på att sätta några jag med, köper lite "blandchili" och plockar lite olika frön, kan nog bli bra :tummenupp
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Hur lång tid tar det innan det börjar hända något? Jad sådde fröna för...hela 5 dar sen:rolleyes:
mina tog nog 1½ vecka, 2 för habanerosen..
Men igår planterade jag om till lite större krukor, har nu 15st lombardos som är ~7cm höga, och 4 habeneros som är ~2cm höga:)
 

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -04
mina tog nog 1½ vecka, 2 för habanerosen..
Men igår planterade jag om till lite större krukor, har nu 15st lombardos som är ~7cm höga, och 4 habeneros som är ~2cm höga:)

Mina chilibebisar har börjat växa nu!:yoparty För mina gick det mycket snabbare för habanerosarna än den "vanliga" chilin.

Ett tips är att be någon annan att vattna och sedan glömma bort dem i nån månad, när man sedan kommer på att man hade dem igen så har dem växt en bit :tummenupp :)

Funderar på att sätta några jag med, köper lite "blandchili" och plockar lite olika frön, kan nog bli bra :tummenupp

Det var ett bra tips.. jag hällde en massa vatten i krukfaten sen åkte jag till landet över påsken och kom hem fem dar senare och då hade de precis börjat växa:tummenupp
 
Last edited:

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Skene
Hoj
VFR 750 -95
Tänkte att jag får skriva och berätta att även jag tillhör chili-odlarna. Har inte gröna fingrar egentligen men på något skumt sätt har jag lyckats både hålla liv i och få god (och riktigt stark:tummenupp ) skörd, två sommarsesonger och nu är nya frukter på väg :) Fick plantan av min snälla mor för snart tre år sedan och har inte den blekaste om vad sorten heter, men den leder och frodas. Glömmer vattna ibland och är duktig med det ibland. Den står ljust i västerfönster och verkar trivas bra där. Ev pollenering står bananflugorna för.

Fick ett gäng pepparfruker av storasyster som hon hade köpt på Vaxala torg i Uppsla. Försäljaren hade sagt till henne när stod och skulle köpa dem "weeri strång. WEERI strång!" och tittat på henne som om hon nog inte borde köpa dem. Då köpte hon dem till mig :) Provat att sätta frön från den vilket är ett enormt kliv framåt i mitt botaniska praktiserande. Hoppas att det kommer upp något.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Mina storartade odlingkarriär har min mamma fått ta över. Eftersom jag sist inte ens fick upp nåt levande alls ur jorden har hon nu fått ansvara för chilin upp till skolådern ungefär.

Min plan är att dom ska bli såpass stora att dom kan få bo i en självvattnande kruka. Det borde väl vara idiotsäkert!?

Antar att det snart är dags för skolålder, var hittar man billig självattnande krukis?

Mark - nästan professionell chiliodlare :rolleyes:
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Mina storartade odlingkarriär har min mamma fått ta över. Eftersom jag sist inte ens fick upp nåt levande alls ur jorden har hon nu fått ansvara för chilin upp till skolådern ungefär.

Min plan är att dom ska bli såpass stora att dom kan få bo i en självvattnande kruka. Det borde väl vara idiotsäkert!?

Antar att det snart är dags för skolålder, var hittar man billig självattnande krukis?

Mark - nästan professionell chiliodlare :rolleyes:

Har en chiliplanta i en http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30117188 fungerar fint.

http://deskjet.kicks-ass.net/chili/Anders/Chili 2008-03-11/Chili 002.JPG
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Mina Hot Lemon och Apache F1 är nu runt 2 dm höga. Såddes i januari eller nåt. Dessutom stack mina Habaneros upp näsan i dagsljuset i kuvösen idag :tummenupp

Snart får jag göra mig av med några plantor för det är fullt i köksfönstret. Nån som vill köpa en Apacheplanta komplett med kruka för en hundring?? :) Det är BRA drag i Apache! 80k Scoville :brinnerup
 
Last edited:

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Ort
Nässjö
Hoj
R6 -08
Jo, provsmakade mina apaches igår.. starkt :)

Massor med frukt men börjar bli trångt här.. ska skicka iväg två habaneros till brorsan..
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Satte 3 småkrukor med Apache (2 frön i två av dem och 1 i den ena) och 4 krukor med annan chili idag.

Provade dessutom att sätta lite tomat, men jag torkade inte fröna eller ens rensade dem från slemmet de ligger i, så vi får se vad det blir av ;)

Kul iaf!
 

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Skene
Hoj
VFR 750 -95
Ni som vet...
Hur länge tar det från satt frö, till att det tittar upp en chiliplanta? Satte för ett tag sedan och börjar undra lite nu. Har inte brottom, bara det kommer upp någon gång. Hur har det varit för er?
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Ni som vet...
Hur länge tar det från satt frö, till att det tittar upp en chiliplanta? Satte för ett tag sedan och börjar undra lite nu. Har inte brottom, bara det kommer upp någon gång. Hur har det varit för er?
Satte mina för en vecka sedan och inte en skymt..

Däremot såg jag mina tomatplantor för första gången idag på morgonen då de var 3mm höga, nu är den högsta ca 3cm, 9 timmar senare. :banana
 

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Ort
Nässjö
Hoj
R6 -08
Mina habaneros trodde jag var döda först men sedan så tittade de upp, övervattna dem inte!!
Spruta bara lite med en vattenflaska så du håller jorden fuktig tills de vuxit någon cm.
 

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Skene
Hoj
VFR 750 -95
Mina habaneros trodde jag var döda först men sedan så tittade de upp, övervattna dem inte!!
Spruta bara lite med en vattenflaska så du håller jorden fuktig tills de vuxit någon cm.

Tack för tipset. har kanske varit för flitig i vattnandet. Vill ju se något komma upp :)

Satte mina för en vecka sedan och inte en skymt..

Däremot såg jag mina tomatplantor för första gången idag på morgonen då de var 3mm höga, nu är den högsta ca 3cm, 9 timmar senare. :banana

Skoj när de dyker upp!
 
Last edited:

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Brukar ni beskära era plantor?

Jag tog av topparna på kanske 6st förra veckan, för att få dem lite buskigare, för dem är redan ungefär 2-3dm höga:)
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Brukar ni beskära era plantor?

Jag tog av topparna på kanske 6st förra veckan, för att få dem lite buskigare, för dem är redan ungefär 2-3dm höga:)
Helt rätt! That's the way. Ta inte i för mycket bar, jag har nog toppat ihjäl en av mina. Och som sagt övervattna inte, ok att de är törstiga men ha lite känsla för feeling.

Just det.... SM GUUUUUUUUUUUUUUUUUULD:hoppa!
 

MackeC

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha TDM 850
Hur få frukt.. nu blommar det!

Hej!

Har sått Apache F1 och Caribbean red Habanero

På Apacheplantorna börjar det komma blommor, se bild.

Hur ska jag göra för att det ska bli chilifrukter... det där med blommor och bin.. ;) ska man leka humla på nått sätt??

Apache.JPG
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top