Odla egen chili

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
FALKENBERG
Hoj
KTM 950 SUMO
habanero

Hej har inte orkat läsa hela tråden men jag kan säga att habanero är starkast finns med i rekord böckerna i och med att ett gram habanero räcker till att krydda 600 liter sås!
habanero är oxå 577000 gånger starkare än jalapenos lika med ganska så stark!
man bukar använda habanero så att man lägger i det i såsen en stund för att sedan plocka upp den när man tycker att det är starkt nog!
markus
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Hej har inte orkat läsa hela tråden men jag kan säga att habanero är starkast finns med i rekord böckerna i och med att ett gram habanero räcker till att krydda 600 liter sås!
habanero är oxå 577000 gånger starkare än jalapenos lika med ganska så stark!
man bukar använda habanero så att man lägger i det i såsen en stund för att sedan plocka upp den när man tycker att det är starkt nog!
markus

http://en.wikipedia.org/wiki/Naga_Jolokia

Habanero är numera bara 2a.

Naga Jolokia
Växer vilt i delar av Indien. Påminner i utseende om Habaneron. Det har rapporterats att Naga Jolokia uppmätts till 855,000 scoville vilket betyder att den är världens starkaste chili. Den kallas även Bhut Jolokia, Bih Jolokia, Borbih, Raja Mircha, Raja Chilli, Mirch, Mircha, Naga Moresh samt Naga Morich.

Habanero
40.000 - 500.000 Scoville vilket med ovanstående matte innebär att Jalapenos styrka inte är mätbar :)

Jalapeno
2500-5000 Scoville


http://www.chilihead.se/
 
Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Varför växer min lilla planta så jävla slött?

Den växte upp sig till ca 5cm och två blad på en vecka,
nu tre veckor efter att den tittade upp ur jorden så är den fortfarande lika lång
såg dock nyss att ett nytt blad har börjat växa och de två ursprungliga är lite större,
så växer gör den, men 5 cm sen tvärstopp? :va
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Varför växer min lilla planta så jävla slött?

Den växte upp sig till ca 5cm och två blad på en vecka,
nu tre veckor efter att den tittade upp ur jorden så är den fortfarande lika lång
såg dock nyss att ett nytt blad har börjat växa och de två ursprungliga är lite större,
så växer gör den, men 5 cm sen tvärstopp? :va

Får den ljus? utan ljus händer inte mycket. Vatten ljus å värme e fina grejer. Har en hot lemon som efter andra blomningen har 30 frukter. Jalapena däremot e en sniken jäkel som inte gett mer än 3 frukter per planta. Odlar på fönsterbräda.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Får den ljus? utan ljus händer inte mycket. Vatten ljus å värme e fina grejer. Har en hot lemon som efter andra blomningen har 30 frukter. Jalapena däremot e en sniken jäkel som inte gett mer än 3 frukter per planta. Odlar på fönsterbräda.

Söderläge (ljus hela tiden) + vatten + varmt äre ju (Skåne :tungan)
 

Midswede

Mys är inte Hardcore
Gick med
19 Jun 2007
Ort
Nässjö
Hoj
R6 -08
Min F1 blommar för andra gången i år, har kört under lysrör även under sommaren. Bytt jord 1 gång annars bara matat på .

Tänk på att öka storlek på krukan hela tiden och vattna inte för mycket de gillar att torka ut lite ibland, kör du med extraljus så sätt det inte för nära utan låt plantan "kämpa" lite för att nå ljuset.

Lagom är bäst som man brukar säga.. :)
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Jahapp, blev det någon skörd?

Snart dags att peta ned årets odling i jorden. Har läst att det ska gå att klippa ned plantorna och få liv i dem under en säsong till, har inte lyckats själv dock. Någon som provat?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nån som vet hur många år en chiliplanta brukar bli?

När ska man så, Jan/feb va?

Sist köpte jag frön för hundra spänn (3 st påsar) och dom växte riktigt långsamt allihop. Dom som blev störst blev ca 15cm höga på 9 mån. Feb - oktober :(
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Jag håller just nu på att avlida efter att ha "doppat" tungan på en bit av min Carribean Red Habanero.
Helt seriöst..nog de sjukaste jag varit med om.
Fyfaaaan.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag håller just nu på att avlida efter att ha "doppat" tungan på en bit av min Carribean Red Habanero.
Helt seriöst..nog de sjukaste jag varit med om.
Fyfaaaan.

Hahahahah!!! Provade en sås på 850000 scovillegrader hemma hos en polare. Mikroskopisk mängd på toppen av en tandpetare och höll likförbannat på att avlida trots att jag är ett 'chilihead' så jag förstår dig. :yoparty
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Köpte "birdchillis" i Thailand samt någon röd chilli också. Har torkat frön från dem båda och tänkte plantera dem inom kort.
Fast det går inte att äta skiten, alldeles för starkt :( Eller ja, den röda chillin går ju förvisso, men inte birdchillin...

Kan man dopa dem på något vis direkt när man har planterat dem?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jahapp, blev det någon skörd?

Snart dags att peta ned årets odling i jorden. Har läst att det ska gå att klippa ned plantorna och få liv i dem under en säsong till, har inte lyckats själv dock. Någon som provat?
Jag klippte ner alla mina plantor (Apache F1, Hot Lemon och Röd Habanero) i oktober när jag skulle flytta. Bara 15-20 cm stam kvar ur krukorna. De växer rätt bra igen nu allihop. Bara en som inte skjuter nya blad riktigt som den ska.
En apache har dessutom gett en pytteliten frukt redan :D
Jag klipper nu alla plantor regelbundet för mina Hot Lemon blev över metern höga i fjol. Inte hanterbart. De går nästan av av egen tyngd till slut. I år ska de få bo i trädgården på södersidan så fort det blir varmt.

Jag mortlade nyligen förra säsongens torkade Habanerofrukter och det blev fan tårgas i hela köket! Jeeeezus Christ!! Vet inte om jag vågar använda pulvret :D
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Jag mortlade nyligen förra säsongens torkade Habanerofrukter och det blev fan tårgas i hela köket! Jeeeezus Christ!! Vet inte om jag vågar använda pulvret :D

:rofl

Apachen, går den att använda till något?
Menar, dem frukterna jag får på min Carribean Red är ju dödliga.
Efter att jag skrev nu när jag smakat en så "domnade" tungan på de ställena som jag nuddat frukten på..:gnissla
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
:rofl

Apachen, går den att använda till något?
Menar, dem frukterna jag får på min Carribean Red är ju dödliga.
Efter att jag skrev nu när jag smakat en så "domnade" tungan på de ställena som jag nuddat frukten på..:gnissla
Färsk Apache utan frön kan man hacka i ett flertal i en chili con carne. Tror jag hade tolv i sist innan det var lagom. Mumma!

Äter du en komplett torkad med frön o allt så vet du att du lever kommande 15 minuter men du dör inte. Glass är gott då :D

Dessutom tycker jag att Apachen ger finast växter. Täta små med mycket blad och många frukter. De glesa spretiga är inte lika fina.

Tips 1: Köp färsk frukt på ICA och torka fröna, sen så dem. Mkt billigare än att köpa frön på Plantagen

Tips 2: Om du gör chiliolja så stoppa inga hela frukter i flaskan. De flyter, kommer över ytan och möglar sen är allt innehåll förstört :(
Öppna frukten lite så att de sjunker
 
Last edited:

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Årets Skörd!!!

Så ja nu var det hög tid!!
Planterade idag följande:
Early Jalapeno
Hot lemon
Habanero
Dem får stå ett par veckor i badrummet med golvvärmen på!!
Hoppas nu det blir mycket av det.
 

Bifogat

  • PICT3307.JPG
    PICT3307.JPG
    79 KB · Visningar: 69
  • PICT3308.JPG
    PICT3308.JPG
    74.4 KB · Visningar: 69
  • PICT3310.JPG
    PICT3310.JPG
    52.9 KB · Visningar: 70
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top