Odla egen chili

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Sen som vanligt.. men häromveckan fick jag lite krukor över efter förfesten så passade på att peta ner en handfull olika chili.
Foto0869-s.jpg

Nu en dryg vecka senare har det kommit upp skott i båda krukorna med habanero och börjat röra sig lite i jorden hos jalapeñon :)

Ska jag lyfta av plasten när dom små liven börjat kröka sig under den? eller försöka fluffa upp den alternativt ställa på en påse över?
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har inhandlat följande på ICA
Torkad Pepparfrukt (?)
Jalapeno
Gul spansk peppar (gul chili?)
Piri piri
Habanero

Slutsatsen av att skära grönsakerna och plocka ut fröna: det svider/bränner i fingertopparna och nagelband! Råkade även sprätta upp en piri piri i ansiktet som började bränna väldigt snabbt, ungefär som om man skulle få det på tungan. :brinnerup

I en kruka ligger redan några frön från en röd chili som jag väntar på skall komma upp.

Fråga: Måste man torka fröna innan? Jag tänkte snabbtorka på låg temperatur i ugnen med fläkt.
 

Bifogat

  • starka grejjor.jpg
    starka grejjor.jpg
    183.5 KB · Visningar: 133

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Är det ngn här som beskär plantorna under uppväxten? Förra årets Hot Lemon drog iväg till över metern höga...
 

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Ha plasten kvar så länge du kan!!!
Tänk även på att dem "krukorna" :) inte har dräneringshål villket
är bra att ha!!Vattna därför med försktighet så dem inte "drunknar"


Sen som vanligt.. men häromveckan fick jag lite krukor över efter förfesten så passade på att peta ner en handfull olika chili.
Foto0869-s.jpg

Nu en dryg vecka senare har det kommit upp skott i båda krukorna med habanero och börjat röra sig lite i jorden hos jalapeñon :)

Ska jag lyfta av plasten när dom små liven börjat kröka sig under den? eller försöka fluffa upp den alternativt ställa på en påse över?
 

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Bara prova med att plantera dem!!!ser ju ganska snabbt om där kommer något under tiden så kan dem andra fröna torka ju!!!Blir det inget så
är det ju bara att slänga ner dem torkade annars ju!!!


Har inhandlat följande på ICA
Torkad Pepparfrukt (?)
Jalapeno
Gul spansk peppar (gul chili?)
Piri piri
Habanero

Slutsatsen av att skära grönsakerna och plocka ut fröna: det svider/bränner i fingertopparna och nagelband! Råkade även sprätta upp en piri piri i ansiktet som började bränna väldigt snabbt, ungefär som om man skulle få det på tungan. :brinnerup

I en kruka ligger redan några frön från en röd chili som jag väntar på skall komma upp.

Fråga: Måste man torka fröna innan? Jag tänkte snabbtorka på låg temperatur i ugnen med fläkt.

Skall inte beskäras under uppväxten,det försenar både plantans utväckling och skörden.Men sen när den är"stor"kan du beskära om du tycker den är för stor!!!


Är det ngn här som beskär plantorna under uppväxten? Förra årets Hot Lemon drog iväg till över metern höga...
 
Last edited:

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Lite bilder....!!!
 

Bifogat

  • PICT3359.JPG
    PICT3359.JPG
    64.3 KB · Visningar: 90
  • PICT3360.JPG
    PICT3360.JPG
    77.4 KB · Visningar: 81
  • PICT3361.JPG
    PICT3361.JPG
    77.6 KB · Visningar: 86

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Ha plasten kvar så länge du kan!!!
Tänk även på att dem "krukorna" :) inte har dräneringshål villket
är bra att ha!!Vattna därför med försktighet så dem inte "drunknar"

Plasten hänger nu ovanpå mina krokiga små fikusar, men den får vara kvar ett tag till då.

Kom o tänka på det med hålen när jag planterat dom, så när jag sätter om dom i egna krukor så blir det hål i bottnen och fat..
Blir jobbigt sen fram mot våren att krukorna inte kommer i större modell :)
 

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Bra med plasten....!!!
Finns öltunnor....!!!du får ringa den lokala puben och fråga om dem har några över....!!!:hihi :hihi

Plasten hänger nu ovanpå mina krokiga små fikusar, men den får vara kvar ett tag till då.

Kom o tänka på det med hålen när jag planterat dom, så när jag sätter om dom i egna krukor så blir det hål i bottnen och fat..
Blir jobbigt sen fram mot våren att krukorna inte kommer i större modell :)
 

Gr00ver

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki SV650S K7
Tack vare en snabb leverans så har mina frön kommit och det är dags att sparka igång odlingen. Har ställt in odlingslådan i "serverrummet" där det är varmt o gött. :tummenupp

chili_fron-large-large.jpgbox_odlar_oppen-large-large.jpgbox_odlar-large-large.jpg

Är det 24h ljus nu i början och sen när dom börjar sticka upp omplantering och 13h ljus?
 

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Hur varmt är varmt???
Det är annars bra att ställa dem där det är golvvärme nu innan dem kommit upp.
Sen när dem är uppe är det 14h Dagsljus om som gäller.
Men då måste man ha speciella lampor om man skall fixa det i sverige nu vid denna tiden på året.


Tack vare en snabb leverans så har mina frön kommit och det är dags att sparka igång odlingen. Har ställt in odlingslådan i "serverrummet" där det är varmt o gött. :tummenupp

View attachment 265581View attachment 265582View attachment 265583

Är det 24h ljus nu i början och sen när dom börjar sticka upp omplantering och 13h ljus?
 

Gr00ver

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki SV650S K7
Stoppat in en termometer i rummet, får se imorgon vad den landar på.

edit: Okej. Det är runt 30grader i det rummet. För mycket? Kanske bättre att ställa det vid ett fönster med elementet under. Bör då ligga på 20-23.
 
Last edited:

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Innan dem kommer upp så är det nog bättre med det rummet med ca30 grader.När dem gror behöver dem inte ljus utan värme.
Sen när dem kommer upp måste dem ha solljus/speciallysrör!!


Stoppat in en termometer i rummet, får se imorgon vad den landar på.

edit: Okej. Det är runt 30grader i det rummet. För mycket? Kanske bättre att ställa det vid ett fönster med elementet under. Bör då ligga på 20-23.
 

Gr00ver

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki SV650S K7
Innan dem kommer upp så är det nog bättre med det rummet med ca30 grader.När dem gror behöver dem inte ljus utan värme.
Sen när dem kommer upp måste dem ha solljus/speciallysrör!!
Några tips på bra lampor? Lär ju behöva lampor innan man kan ge dom 14h solljus. Annars så hade jag tittat på en armatur med två st 36w ljusrör med 3350 lm och färg 840.
 

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Mina plantor står under en 15w lågenergilampa från claes olsson dom växer som s-tan
 

Gr00ver

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki SV650S K7

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Lysrör är mycket bättre....!!Watten beror ju på storleken på armartur!!
Beror ju på hur mycket/lite plantor du har....!!!

Perfekt. ska bara bestämma mig nu om det blir LE lampor eller lysrör samt vilken watt man ska ta. Undrar dock om det ingår elsladd i dom där armaturen.
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Nu är det kanske mest kritiska momentet för mina odlingar gjort. Dom stackars liven brukar ha en förmåga att få en släng av döden när jag planterar om dom.. eller glömmer vattna eller.. ääh :)
Så jag safeade lite och lät en del stå kvar i dom gamla krukorna som dagen till ära fick eftermonterade hål i botten.

Foto0931-s.jpg

Foto0938-s.jpg


Får nog försöka hitta ett par lampor att hänga ovanför dem i fönstret, tycker tillväxten har avstannat på sistone..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top