Nu börjar mina äntligen ploppa upp
Har ingen koll på hur många plantor det är, men det är en hel fröpåseVilken jävla buske, kan ju inte bara vara en planta ?
När kan man skörda jalapenon ? vilken färg ska den ha ? Min har varit grön nu bra länge trodde den skulle bli rödaktig ?
Dock så har en börjat bli lite prickig funderar om den börjar bli dålig eller vad ?
Jalapeno kan du ta grön oxå den blir röd efter ett tag, lite svårt att veta när de gröna är klara bara.
Passar på att rapportera lite oxå
I lgh
Bih Jolokia 3 plantor ca 15 frukter gröna än så länge. Ny blomning pågår.
Black Pequin 3 plantor skördat ca 20 frukter och lika många på g
Red Savina, 3 plantor, dryga metern höga inga frukter, 5-6 blommor :-(
Jalapeno, 3 plantor 5 frukter
Apache, 40-50 frukter ny blomming på G
Hot Lemon, klippte av den ca 15 cm upp på stammen så det bara var en pinne i krukan, nu har det kommit igen rätt friskt med 6-7 nya grenar. De verkar tåla en hel del vad gäller beskärning.
Ute
Monkeyface, 3 frukter
Jalapeno 4 frukter
Orangea Habanero, 20-30 skitsmå frukter, blommar som satan.
Tror det varit lite för kallt ute för att chilisarna ska ge ordentligt med frukt.
veckans videotips. http://www.youtube.com/profile?user=TheHippySeedCompany&view=videos
Dom här såg intressanta ut (från http://aidanbrooksspices.blogspot.com/2007/10/chilli.html)
Peruvian purple peppers
Hur blev grytan?Tog en tumnagelstor bit som jag skivat ner i en gryta som puttrar på spisen. Ska bli intressant att se om den är njutbara eller bara en utmaning.
Om ngn i götet vill testa världens starkaste chili - såvitt vi vet nu - så kan nog en provsmakning ordnas.
Hur blev grytan?
(Heter de inte Jolokia?)
Idag har jag skördat ett 30-tal frukter från Habanero, Apache F1 och Black Pearl. Jag blev tvungen att smaka en Svart pärla (som mognat och blivit röd) och de var inte starka. Bara fin rund chilismak. Roligt med nya sorter
För en stund sen tog jag mod till mig och smakade min Bih Jolokai.
En bit ska på ca 1x3mm - man får ta det försiktigt. en intensiv smak av passionsfrukt och efter 30 sek en bedövad tunga då är jag ändå van vid chili, dvs en bit orangea Habanero hade inte varit ngt problem alls.
Tog en tumnagelstor bit som jag skivat ner i en gryta som puttrar på spisen. Ska bli intressant att se om den är njutbara eller bara en utmaning.
Om ngn i götet vill testa världens starkaste chili - såvitt vi vet nu - så kan nog en provsmakning ordnas.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|