Odla egen chili

s9d8as0vjk

Guest
Jag ställde ut mina chiliplantor för lite drygt en månad sedan. De har blommat ute och nu börjat ge frukt. Ska ta lite bilder imorgon. Det är vanliga röda från Ica som jag tagit frön av och sått ganska sent i våras. Kul det här. :)

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nu börjar mina äntligen ploppa upp :tummenupp

Bifogat

• CIMG3050.JPG
    CIMG3050.JPG
    192.9 KB · Visningar: 191
  • CIMG3051.jpg
    CIMG3051.jpg
    115.9 KB · Visningar: 173

s9d8as0vjk

Guest
Här kommer ett par bilder på mina chilisar. Jag har blandat lite olika fröer så jag har inte full koll på vad som är vad men hoppas den lilla knubbiga är Habanero (kan kanske vara en "missbildad" vanlig också...) och de mer avlånga är vanlig röd chili alternativt jalapeno.

Ska bli spännande att smaka dom sen. Verkar bli en jäkla massa chilisar iallafall. :)

Bifogat

• DSC_1162_liten.jpg
    DSC_1162_liten.jpg
    128.9 KB · Visningar: 128
  • DSC_1163_liten.jpg
    DSC_1163_liten.jpg
    171.9 KB · Visningar: 136

s9d8as0vjk

Guest
Dom här såg intressanta ut (från http://aidanbrooksspices.blogspot.com/2007/10/chilli.html)

peruvian+purple+capsicum.JPG

Peruvian purple peppers

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
När kan man skörda jalapenon ? vilken färg ska den ha ? Min har varit grön nu bra länge trodde den skulle bli rödaktig ?
Dock så har en börjat bli lite prickig funderar om den börjar bli dålig eller vad ?

Jalapeno kan du ta grön oxå den blir röd efter ett tag, lite svårt att veta när de gröna är klara bara.

Passar på att rapportera lite oxå

I lgh
Bih Jolokia 3 plantor ca 15 frukter gröna än så länge. Ny blomning pågår.
Black Pequin 3 plantor skördat ca 20 frukter och lika många på g
Red Savina, 3 plantor, dryga metern höga inga frukter, 5-6 blommor :-(
Jalapeno, 3 plantor 5 frukter
Apache, 40-50 frukter ny blomming på G
Hot Lemon, klippte av den ca 15 cm upp på stammen så det bara var en pinne i krukan, nu har det kommit igen rätt friskt med 6-7 nya grenar. De verkar tåla en hel del vad gäller beskärning.

Ute
Monkeyface, 3 frukter
Jalapeno 4 frukter
Orangea Habanero, 20-30 skitsmå frukter, blommar som satan.

Tror det varit lite för kallt ute för att chilisarna ska ge ordentligt med frukt.

veckans videotips. http://www.youtube.com/profile?user=TheHippySeedCompany&view=videos

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jalapeno kan du ta grön oxå den blir röd efter ett tag, lite svårt att veta när de gröna är klara bara.

Passar på att rapportera lite oxå

I lgh
Bih Jolokia 3 plantor ca 15 frukter gröna än så länge. Ny blomning pågår.
Black Pequin 3 plantor skördat ca 20 frukter och lika många på g
Red Savina, 3 plantor, dryga metern höga inga frukter, 5-6 blommor :-(
Jalapeno, 3 plantor 5 frukter
Apache, 40-50 frukter ny blomming på G
Hot Lemon, klippte av den ca 15 cm upp på stammen så det bara var en pinne i krukan, nu har det kommit igen rätt friskt med 6-7 nya grenar. De verkar tåla en hel del vad gäller beskärning.

Ute
Monkeyface, 3 frukter
Jalapeno 4 frukter
Orangea Habanero, 20-30 skitsmå frukter, blommar som satan.

Tror det varit lite för kallt ute för att chilisarna ska ge ordentligt med frukt.

veckans videotips. http://www.youtube.com/profile?user=TheHippySeedCompany&view=videos

Ni har ju lite bättre geografiskt läge sen har jag slarvat med omplantering men såhär ser det ut på balkongen iaf.
Jag har blandat ihop alla nu, jag hade märkt dom med siffror och sen hade jag facit i bilen vilka som var vad. Och bilen vart stulen :banana
Jag vet att några plantor är Hungarian hotwax, jag vet en som garanterat är bih jolokia den har förövrigt galet många knoppar men ingen blomma än. Red savina har jag några men har ingen aning om vilka som är vad.
Jag har några Hot lemon men ingen aning om vilka som är vad. Skulle tippa på att det mesta jag har just nu är early jalapeno.

Bifogat

• DSC00548.JPG
    DSC00548.JPG
    140.8 KB · Visningar: 136
  • DSC00547.JPG
    DSC00547.JPG
    103.3 KB · Visningar: 117
  • DSC00546.JPG
    DSC00546.JPG
    162.4 KB · Visningar: 124
  • DSC00545.JPG
    DSC00545.JPG
    141.5 KB · Visningar: 124
  • DSC00544.JPG
    DSC00544.JPG
    151.5 KB · Visningar: 142
  • DSC00543.JPG
    DSC00543.JPG
    146.1 KB · Visningar: 138

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
Bifogar lite bilder oxå.
Mark åkte du på semester? Verkar svåra att fä död på annars menar jag, enda dödliga inomhus verkar vara torka.

Bifogat

• _MG_4757.jpg
    _MG_4757.jpg
    159.9 KB · Visningar: 135
  • _MG_4755.jpg
    _MG_4755.jpg
    90.4 KB · Visningar: 117
  • _MG_4754.jpg
    _MG_4754.jpg
    92.4 KB · Visningar: 107
  • _MG_4751.jpg
    _MG_4751.jpg
    186.9 KB · Visningar: 130

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(

Fragger

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
KTM Duke -04
några små.

Bifogat

• DSC_0534.jpg
    DSC_0534.jpg
    226 KB · Visningar: 94
  • DSC_0535.jpg
    DSC_0535.jpg
    226.4 KB · Visningar: 103
  • DSC_0538.jpg
    DSC_0538.jpg
    226 KB · Visningar: 102

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
Bih Jolokai rapport

För en stund sen tog jag mod till mig och smakade min Bih Jolokai.
En bit ska på ca 1x3mm - man får ta det försiktigt. en intensiv smak av passionsfrukt och efter 30 sek en bedövad tunga då är jag ändå van vid chili, dvs en bit orangea Habanero hade inte varit ngt problem alls.
Tog en tumnagelstor bit som jag skivat ner i en gryta som puttrar på spisen. Ska bli intressant att se om den är njutbara eller bara en utmaning.
Om ngn i götet vill testa världens starkaste chili - såvitt vi vet nu - så kan nog en provsmakning ordnas.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Tog en tumnagelstor bit som jag skivat ner i en gryta som puttrar på spisen. Ska bli intressant att se om den är njutbara eller bara en utmaning.
Om ngn i götet vill testa världens starkaste chili - såvitt vi vet nu - så kan nog en provsmakning ordnas.
Hur blev grytan?

(Heter de inte Jolokia?)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Idag har jag skördat ett 30-tal frukter från Habanero, Apache F1 och Black Pearl. Jag blev tvungen att smaka en Svart pärla (som mognat och blivit röd) och de var inte starka. Bara fin rund chilismak. Roligt med nya sorter :)

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
Idag har jag skördat ett 30-tal frukter från Habanero, Apache F1 och Black Pearl. Jag blev tvungen att smaka en Svart pärla (som mognat och blivit röd) och de var inte starka. Bara fin rund chilismak. Roligt med nya sorter :)

Vad ska du göra med dem? Apache torkar jag men habanero ska visst inte vara ngt vidare till just torkning.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
För en stund sen tog jag mod till mig och smakade min Bih Jolokai.
En bit ska på ca 1x3mm - man får ta det försiktigt. en intensiv smak av passionsfrukt och efter 30 sek en bedövad tunga då är jag ändå van vid chili, dvs en bit orangea Habanero hade inte varit ngt problem alls.

Hej :hej

Jag är intresserad!

Mina dog... :(

Speciellt av några frön. Nästa år, då jävlar (ska inte alla (ALLA) mina plantor få dö) :gnissla

Mark

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...