Odla egen chili

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
Hej :hej

Jag är intresserad!

Mina dog... :(

Speciellt av några frön. Nästa år, då jävlar (ska inte alla (ALLA) mina plantor få dö) :gnissla

Mark

Du har PM

Varför inte?

Jag har iof väldigt få såna. Mest Apache och gör jag ingen stark chili nu så blir det chilipulver av dem allihop när de torkat.

Bara ngt jag läst på nätet, de som odlar mycket drar ihop såser av dem, Habaneron alltså

Last edited:

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Tänkte jag skulle bidra med lite bilder på mina chilisar så här såg dom ut i början av aug.
Har en väldans massa fler plantor som jag ej laddat upp men kan göra det om någon finner det intressant. Försöker äta så mycket chili jag bara kan men det som går åt mest är Jalapeno o inte ens den hinner jag äta upp. Växer så det knakar överallt :)

[IMG=http://img183.imageshack.us/img183/2162/200908011652.th.jpg][/IMG]

[IMG=http://img41.imageshack.us/img41/8297/200908161703.th.jpg][/IMG]

[IMG=http://img38.imageshack.us/img38/2856/200908011655.th.jpg][/IMG]

[IMG=http://img196.imageshack.us/img196/2770/200908011656.th.jpg][/IMG]

[IMG=http://img44.imageshack.us/img44/8053/200908011659.th.jpg][/IMG]

Får inte till det med små bilder så ni får klicka för att kolla!

Last edited:

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Hoj
Hayabusa -00
För en stund sen tog jag mod till mig och smakade min Bih Jolokai.
...klipp klipp...Om ngn i götet vill testa världens starkaste chili - såvitt vi vet nu - så kan nog en provsmakning ordnas.

Du kanske har några frö till övers ( ? ) skulle sitta fint i nästa års plantering.

Årets odling blev lite blandade, vet inte riktigt vad då jag torkat lite kärnor från olika chilisar. Mest långa gröna och tre plantor habanero av okänd modell.

Bifogat

• Chl1.JPG
    Chl1.JPG
    78.3 KB · Visningar: 90
  • Chl2.JPG
    Chl2.JPG
    45.9 KB · Visningar: 78
  • Hbnr1.JPG
    Hbnr1.JPG
    44.9 KB · Visningar: 71
  • Kapten krok.JPG
    Kapten krok.JPG
    46.5 KB · Visningar: 74

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
Du kanske har några frö till övers ( ? ) skulle sitta fint i nästa års plantering.

Årets odling blev lite blandade, vet inte riktigt vad då jag torkat lite kärnor från olika chilisar. Mest långa gröna och tre plantor habanero av okänd modell.

Har några liggande på tork får se vad de erbjuder i fröväg. Den jag använt än så länge hade inte många fröer i sig.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Den här veckan är det chiliutställning i Palmhuset i Trädgårdshuset (Göteborg). Ni som är intresserade kan passa på att smita förbi. Jag var där idag. Det är ju inte riktigt en mässa i klass med på två hjul, men så kostar det bara 20 kr oxå. Helt klart värt ett besök om man är i krokarna.

Ger bra inspriation till nästa års skörd.

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Naga morich, Dorset naga

Köpte några st Naga morich eller dorset naga på bondens marknad igår. Troligen inte helt rena, men nära nog. Testade i morse. Skar ut en bit som är var1*1 mm och provsmakade. Först bara en fantastisk smak av passionsfrukt men sen efter 10 sekunder ungefär.... En hetta som inte liknar något annat jag upplevt. Tungan och gommen domnade bort efter någon minut. Satan i gatan vilket tryck i den frukten.

Har sparat frön och ska se om jag får liv i dom till våren. Har ni inte testat denna så gör det. Olikt allt annat.

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hade folk på besök för inte så länge sedan. Eftersom jag nu har fåt en bih jolokia-planta av pegaso så var vi såklart tvugna att prova. Jag föreslog att vi skulle skära ut en liten bit var och äta. Paser tyckte jag var en kärring och föreslog att vi skulle äta en bit var från frukten och se vem som kunde äta mest.

Han började och tog en liten bit. Jag tog sedan en liiite större bit. Paser tog nu en rejäl tugga. Ptja, säg 1 cm av frukten kanske. Ganska snart blir han högröd i ansiktet. Reser på sig och röva iväg till toan där han spyr. Sen kommer han bort och sällskapar mig vid tårtan. Jag står och trycker in grädde i munnen med fingrarna. Det var riktigt jävla asstarkt. Då var vi ändå rätt dragna så det är verkligen inget jag rekomenderar att göra nykter :gnissla

I två dagar hörde Paser sen av sig och berättade om hur det gjorde ont i röven när han sket. Jag garvade gott.

Så, ät med försiktighet :)

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
Kul att plantan kom till ngn nytta :)

Hade folk på besök för inte så länge sedan. Eftersom jag nu har fåt en bih jolokia-planta av pegaso så var vi såklart tvugna att prova. Jag föreslog att vi skulle skära ut en liten bit var och äta. Paser tyckte jag var en kärring och föreslog att vi skulle äta en bit var från frukten och se vem som kunde äta mest.

Han började och tog en liten bit. Jag tog sedan en liiite större bit. Paser tog nu en rejäl tugga. Ptja, säg 1 cm av frukten kanske. Ganska snart blir han högröd i ansiktet. Reser på sig och röva iväg till toan där han spyr. Sen kommer han bort och sällskapar mig vid tårtan. Jag står och trycker in grädde i munnen med fingrarna. Det var riktigt jävla asstarkt. Då var vi ändå rätt dragna så det är verkligen inget jag rekomenderar att göra nykter :gnissla

I två dagar hörde Paser sen av sig och berättade om hur det gjorde ont i röven när han sket. Jag garvade gott.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Här är en kille som försöker är 4 st Bih Jolokia eller Ghost pepper som dom oxå kallas.

[YOUTUBE-ID]niT8iFjitWg[/YOUTUBE-ID]

Han klarar det rätt så hyggligt.

Den här stackarn går det sämre för.... sorry om den redan varit upp, men den är tänkvärd för oss som har frukterna.

[YOUTUBE-ID]1tRq8ExAHzk[/YOUTUBE-ID]

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Lite blev där när jag skördade....!!:):)

Bifogat

• PICT3787.jpg
    PICT3787.jpg
    233.4 KB · Visningar: 82
  • PICT3788.jpg
    PICT3788.jpg
    244.1 KB · Visningar: 80
  • PICT3789.jpg
    PICT3789.jpg
    213.5 KB · Visningar: 76
Last edited:

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Hoj
Veteranare av olika slag
Tjenare!
Det börjar bli dags att skörda godsakerna!
Hur gör ni när ni tokar era chillisar hänger ni dom i ett snöre eller blir det ugnen? Tror inte ens att jag torkat äppelskivor förrut!

Är sugen på att göra typ egen chilisås av halva skörden och torka resten. Är det någon som kan dela med sig av ett sådant recept?

/Per

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
Jag torkar i ugnen, varmluft på 40-45 grader.
Delar frukterna och lägger dem på ramar av jag skruvat ihop i trä å klätt med insektsnät. Får plats att stapla 4 st i ugnen. Torkar väl ca 1 dygn.
Några habanero delade jag och slängde i en olivoljeflaska, blir bra fart på den oljan.

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Hoj
Veteranare av olika slag
Jag torkar i ugnen, varmluft på 40-45 grader.
Delar frukterna och lägger dem på ramar av jag skruvat ihop i trä å klätt med insektsnät. Får plats att stapla 4 st i ugnen. Torkar väl ca 1 dygn.
Några habanero delade jag och slängde i en olivoljeflaska, blir bra fart på den oljan.

Gött!
Det låter smidigt. Blir till att börja torka imorgon helt enkelt.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ingen som har lite fröer att avvara? Jag kan betala en liten slant. Mycket roligare än att gå ut och shoppa.

Alternativt kan vi byta lite. Jag har cashew etc.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Lite blev där när jag skördade....!!:):)
Skaplig skörd mako! Najs :tummenupp

Pelle: Jag slänger mina i en liten skål intill plantan på fönsterbrädan så får de ligga där och torka allt eftersom. Varmluftsugn är överkurs :D Så länge de är hela är de hermetiskt tillslutna och möglar inte så länge de inte är i ett tillslutet utrymme.

Ska man stoppa dem i olja så får de inte vara hela även om det är snyggt. De flyter då och kommer att ligga över ytan och mögla och förstöra innehållet i hela flaskan. Har gjort det misstaget själv med dyr och fin olivolja :(
Skrdetid081104.jpg

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå

:lol
Vad roligt att du har delat med dig :)

Är sååå glad att jag inte var nykter när vi provade den.
Nog för att man gillar stark mat, men det här var ju som en explosion i tarmen och strupen.
Du glömde ju nämna mina hick-attacker innan jag sprang iväg till dass :)

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Kul att plantan kom till ngn nytta :)

En kul grej jag gjorde var att ta en bhut jolokia (ghost pepper eller vafan man nu vill kalla den) och skar 2-3 snitt längs med den sen ner i en flaska med vodka (skogsstjärna) och låta den ligga där 2-3 veckor(stoppade även ner en hot lemon för utseendet).

Är en jävligt kul grej på förfester, gick åt en halv sjuttis igår. Värst var en tjej som drog en shot och inte gjorde en min, kommenterade lite lätt att visst var den stark, samtidigt hängde 2 grabbar ut från balkongen och svor och några andra stod i badrummet resp köket och spottade.

Citat från ett sms jag fick imorse från en kompis som sänkte en 3-4st shots igår.

"Fy fan, det känns att jag drack chili igår. Det svider som satan då man skiter. Känns som att nån har fräst upp ett nytt hål, så jävla mycket bränner det"

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum