Odla egen chili

Blommande Bih Jolikia :)

Bifogat

• IMG_1468.jpg
    IMG_1468.jpg
    30.8 KB · Visningar: 93
  • IMG_1473.jpg
    IMG_1473.jpg
    186.9 KB · Visningar: 97
Kan någon förklara lite mer om det här med polinering ? Vilka sorter behöver polineras ? :/

//Kim

Alla skulle jag tro annars blir det inga frukter, inomhus är det ont om insekter som sköter den biten så man får peta runt lite i blommorna med t ex en lite pensel/borste, tops sägs funka oxå.

Last edited:
Mina chillisar är rätt tröga. Hur blöt ska jorden vara i början? Lätt fuktig, fuktig, blöt eller dyngsur?

Japp, köpte såjord men testade även någon form av "torra kakor" som man först vattnar på och sen sticker ner frön i.

Som ser ut som plätter först och sen reser sig upp flera cm?

Sånna hade jag förra året, riktigt smidiga och bra på att behålla fukten :tummenupp

Äh, de e inte så noga!
Jag tog två nävar jord i rabatten utanför lägenheten och hällde på lite vatten när de såg torrt ut, och de gick också bra:)

Woohooo!

Nu har skiten börjat komma upp ur jorden.

Dom röda ringarna visar Bih Jolokia. Har haft svårt att få upp dom ur jorden men när jag satte pottan i badrummet mer lagom värme (ca 25 grader) så verkar dom trivas kanon. Det är oftast helt svart där inne men det spelade ingen roll alls. Grytan brevid dom röda ringarna är Ring of Fire. Dom verkar inte så kräsna utan tar det dom erbjuds och växer som bara den.

Dom andra påttorna är fulla med frön i en salig blandning. Faktiskt inte riktigt koll på var det är, men allt har tagit sig riktigt bra utom mina egna Bih Jolokia-frön. Det var dom viktigaste :(

Har planer på att ta med mig lite grönt till jobbet. Anar att iaf en sort kommer lära långfingriga kollegor att hålla tassarna i styr :p

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    56.5 KB · Visningar: 65
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    137 KB · Visningar: 63
Vad har ni gjort med eran chili? Tänker speciellt på Bih Jolokia. Funderar på om man kan ha ner en skvätt i flaska vodka. Blir det äckligt? Hur mkt ska man ta? Är det gott med världens starkaste chili i olivolja?

Vad mer o hur gör man!?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...