Offroadare får nytt liv

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Min var rätt risig när jag fick den oxå...
Stora hål i ljuddämparen, gick dåligt, saknade sidokåpor som jag hittade på E-bay Tyskland...mm...

Den bulten drar du upp med en låstång :tungan
Jag kommer köra på den ljuddämparen med störst.... :)
Massor av modd på den kommer det bli. Slaktar den lilla för att göra
den stora i fint skick.

Skruven är redan ute, borrade ut den och gängade om bägge fästena
så jag kan sätta svarta insex skruvar.



Jag var förbi hos däckfirman idag och fick gummit avtaget.
Skall ju riva ner fälgarna totalt, måla naven och polera
ekrarna. Är det någon som vet vem som kan tänkas galva om
ekrar, bultar och dylikt?

136933942313712500_resized.jpg




Sen fick jag en snilleblixt, trodde jag i alla fall. Skall
bygga mig ett centralstöd tänkte jag och började tillverka
fästen. Då kommer jag på att man kanske bör se hur de ser
ut innan så det inte blir helt åt helsicke.

Så, finns här någon vänlig själ som har en hoj med centralstöd
som kan fota hur fästet sitter. Helst en XT/XTZ eller annan
offroadare?
Intressant är att se hur det sitter angående tyngdpunkten.
Lutar fästet fram mot motor eller bakåt mot sving?
Även om det är monterat som på bild direkt mot ram eller utanpå
fotpinnefästena.


136933942569283200_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Centralstödet får vänta tills jag vet hur det ser ut undertill. :va

Gårdagskvällens jobb.

Gjorde 4 fästen. 2 lite kraftigare till att fästa framtida väskfästena i.
2 st till bakblinkersen. Jag funderade lite och övergav den tidigare
ide´n för blinkerserna så nu blev det bara ett litet på vardera sida.

136950326043498600_resized.jpg


136950326663081000_resized.jpg


136950326402794300_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Dagens jobb.

Började med att tillverka en sån här.

136950440004975300_resized.jpg




Tanken med den är ju att sedan kunna ekra om fälgarna och få till
en bra balans. Men den går ju också att använda för att ta bort
ekrarna. Den första bakfälgen ser inte ut att blivit omekrad.
En eker gick av.

136950437593793200_resized.jpg




Nästa däremot var betydligt fräschare. Alla ekrar/nipplar ok.

136950437866815200_resized.jpg




Inför framhjulet så vart jag mycket positiv. Fixar vi lätt.....

136950438431689000_resized.jpg



Men det var en ulv i fårakläder. Gick inte att lossa en enda eker. :gnissla
Jag vred och ekern vred sig och så sa det snap....en eker gick av.
Värmde då med butanbrännaren på samtliga för att se vilka som
lossade, 11 st av 36 lossade inte med värmen om jag inte räknar in
de 2 till jag bröt av. Hela ekern vrider sig som en fjäder och när
man måste byta grepp med verktyget så fjädrar den tillbaka.

136950438162761900_resized.jpg




Så hur räddar jag ekrarna?
Jo jag kapar toppen på nippeln på de återstående 11 så jag får ut
navet från fälgen.

136950439130325800_resized.jpg




Spänner fast dem en och en i skruvstädet och värmer och de lossar.
Ja inte alla, för jag bryter av ytterligare 4 st ekrar.
Så totalt 7 brytna ekrar och 14 nipplar saknas nu till framhjulet.
Vart hittar vi det då?

136950439387994200_resized.jpg


136950439690319900_resized.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Berätta berätta..!
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Angående galvning, du kan ju alltid kolla med Galvanoverk AB i Landskrona.
Kan inte de så kan du kolla med Svensk elpolering som också ligger i Landskrona :tummenupp

Hade nog börjat med Svensk elpolering.
Det är ett mindre företag, men de har nog bättre service och de kan nog göra allt medan du väntar
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Angående galvning, du kan ju alltid kolla med Galvanoverk AB i Landskrona.
Kan inte de så kan du kolla med Svensk elpolering som också ligger i Landskrona :tummenupp

Hade nog börjat med Svensk elpolering.
Det är ett mindre företag, men de har nog bättre service och de kan nog göra allt medan du väntar

Tack för tipset, det uppskattas. :tummenupp


Nu till ett annat problem. Har börjat kolla in mina gafflar. En är böjd. :huvet
De där damaskerna kan ju dölja nasty things.
Kanske kan byta med de som är ok men när jag skulle öppna bulten i botten
på gaffelbenet så snurrar den bara, grrr. Manualen säger att man kan hålla
emot inifrån med en 3/8 hylsa. Men den får inget grepp, vad är det för skruv
därnere, någon som vet?????
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Kan inte hjälpa dig....men trevligt att titta i bakgrunden på dina bilder.

Du har ju lätt delar till att plocka ihop till ett eller två byggen :tummenupp
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kan inte hjälpa dig....men trevligt att titta i bakgrunden på dina bilder.

Du har ju lätt delar till att plocka ihop till ett eller två byggen :tummenupp

Bytte inte du packboxar i din XT?

Sån vanlig hoj, ingen som kommer ihåg?

Har testat med en liten insex för att se om den glider ner i ett hål
utifall att men, nope. Sen testade jag hylsa 11, 12 och 13. Inget
greppar eller verkar glida över kant därnere. Skall jag testa 14 och
över så måste jag svetsa nytt fäste på stången. Men står det 3/8 så
bör det ju funka om det nu inte är 3/8 insex. Fasiken vad tid det gått
åt idag till detta, inte bra.

Delar finns det till 4 byggen inkl. XTn då. :)
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
image.jpg

Så här gjorde jag när det jävlades, drämde ner ett tillspetsat kvastskaft och höll emot med rörtång!

Det gick utmärkt och bulten lossnade efter lite våld med mutterknacken.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Trodde det skulle vara 19 mm insex därnere men det luskade jag ut via Yamaha.

Skulle ju vart tvungen att bygga en lång stav med T handtag för att komma ner men det funkade bra så här!

Låna pinnen? :)

Edit: kollade instruktionsboken och det är inte insex, kolla överst på sidan 20!

http://www.xt660-club.hu/Media/Yamaha XT660_2004 Service Manual.pdf
Ahh, skitbra. :Bugar
Ser ut som en konad utvändig kvadrat. :)

Samtidigt Googlade jag och kom fram till att det var en kvadrat av något
slag. Men utvändig eller invändig lyckades jag inte se.
I Clymer står det bara 3/8 tum och jag tror det är hålet på verktyget i
denna länk.
http://www.motorcyclecarbs.com/Fork_Damper_Rod_Holder_30mm_H_P14000C303.cfm

Hade då tänkt offra denna för att testa bägge lösningarna.

136959595101127200_resized.jpg


Men det behövs inte då, jag fixar en konad kvadrat och svetsar på den på
min T-stav jag gjorde tidigare idag. Funkar det så kan du komma och
låna när du behöver. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Några snabba pics. Detta upptäckte jag när jag tog av damasken.

136959780813886300_resized.jpg




Det här var inuti, ser ut som aftermarket fjädrar, eller?

136959781140294800_resized.jpg




Här kan ni gissa vad de är till för hojar om ni har lust. :)

136959780257516500_resized.jpg


136959779977612900_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ramen, ramdelar och stötdämparfjädern har precis lämnats för pulverlack.
Cirka en vecka innan jag får grejerna.


Har lite mer bilder från igår.

Så här plockade jag av gaffeltoppen.

136963654918033700_resized.jpg




Här var jag mycket positiv då jag trodde att det var en 3/8 hylsa.

136963654594518700_resized.jpg




Bakerst på bordet är T-baren jag tillverkade, där sitter 3/8 hylsan på.

Främst så ligger 2KF gaffeln, den brae av dem. Bakom den 43F gaffeln.
De skiljer i längd i nedre gaffelbenet men är ändå lika långa.
För att ta reda på om jag kan använda/blanda delarna mellan gafflarna så
plockar vi ned en 43F gaffel också. Men samma problem här med skruvhelvetet.
Men snart så vet vi läget.

136963654761215500_resized.jpg




Innehållet i 43F gaffeln närmast i bild. Ser mer ut som Clymers fjäder,
dvs original.

136963655108273100_resized.jpg




Så för att känna att det hänt lite igår så avslutade jag med blästring.

136963655376640200_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Såg fram emot att komma hem idag och tillverka gaffelverktyget.
Men så himla fel jag hade om allt. Svetsade i alla fall ihop
så det blev en konad kvadrat längst ut på min T-bar. Fäste den
där nere i botten, nope. Bad frugan att komma ut och vrida på
bottenskruven och så tryckte jag för kung och fosterland och
så släppte skruven. Jippie.









Nu blev det väldigt intressant att få se vad det var för skruv.
Det fanns ingen skruv eller annat nere i botten. För skruven är
ingen skruv utan det är ett stjärnformat "mothåll" 2/3 ner i
gaffelbenet. Så här ser den ut.

136968597737908600_resized.jpg




Nu när jag visste det så kunde jag tillverka ett korrekt verktyg.

136968598077803100_resized.jpg




Det andra benet var sedan en baggis att lossa och här är allt
innehåll från de bägge olika 43F och 2KF benen.
Vid första anblick så är tuben jag skall använda 4 cm kortare
än den böjda. så hojen blir 4 cm kortare i framändan.
Jag skall dock leta efter en ny 2 KF tub så jag behåller längden.
Men hittar jag ingen annan så blir det en setup med kort gaffel.

136968598411022800_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ok, liten sammanfattning så här långt. Hinner jag bli färdig
till midsommar? tveksamt som saker utvecklar sig.
Jag har ju dessutom inte ens börjat undersöka motorn.

Den fina bakfälgen med bulan på sidan ställer till det lite för mig.
Fälgfixarna säger att det troligtvis inte kommer att funka att
räta ut den. Aluminiumet är så hårt att det riskerar att spricka
då man börjar banka ut den. Dessutom så är det stor risk att
fälgen blir skev av processen.

Jag kikade på nya guldiga Thai fälgar på Ebay men så dök en
annan kostnad upp. Det krökta gaffelbenet.

Jag vill använda gafflarna från 2KF modellen då jag får lite
fördelar med okay ok och bromscylinder och så får jag ett
bromsskive skydd på köpet. Alternativet hade varit att använda
de kortare tuberna från 43F modellen men då sänker jag både
markfrigång och fjädringsväg. Jag försöker nu hitta en gaffeltub
till en 2KF så tills vidare får jag använda mina befintliga men
repiga fälgar.

Snart börjar jag riva i motorn. Men en tanke som dök upp är ju hur
jag får bort all färg på motorn. Jag har ju inte tänkt riva ner
hela motorn så den blir svår att blästra hel i blästerskåpet.
Vilka metoder har ni använt för att få bort färgen?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Snart börjar jag riva i motorn. Men en tanke som dök upp är ju hur
jag får bort all färg på motorn. Jag har ju inte tänkt riva ner
hela motorn så den blir svår att blästra hel i blästerskåpet.
Vilka metoder har ni använt för att få bort färgen?

Bra fråga!

Har själv funderat på hur jag skulle göra om min gamla XT skulle få sig en uppfräschning. Pensla på bromsvätska?
Betpasta kanske, eller tar det bort alut också?

Och i nästa steg, att få dit färgen igen, vad är tanken då? Det blir mycket smågrejor att maskera, menar jag, allt är ju inte svart på en motor? Är det bara att borra ner huvudet och börja maskera, eller blir motorn helsvart?
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top