Ofta över 200 ?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur många är det som ofta kör över 200 i trafik och tycker att det känns "bekvämt" ? 140-180 är en garanterat avslappnad snabb fart på de flesta halvstora 70- och 90-vägar. Man hinner uppfatta saker som sker och kan sänka eller höja farten och göra undanmanövrer utan att stressa. Men någonstans vid 200 börjar det gå riktigt fort och utfarter, potentiella viltstråk, övrig trafik och annat sveper förbi i en takt som ger väldigt kort förvarning och reaktionstid. Dessutom med ökat vindbrus och vibrationer i hjälmen och därmed försämrad sikt. Med andra ord inte så lämpligt om man vill hålla goda marginaler i sin körning.

Har jag hört... :va

Så är du en sådan som ger järnet så mycket som hojen bara kan ge - eller håller dina mentala spärrar dig tillbaka ? :)
 

Nino

z
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Eriksberg
Hoj
954rr
TomK skrev:
Hur många är det som ofta kör över 200 i trafik och tycker att det känns "bekvämt" ? 140-180 är en garanterat avslappnad snabb fart på de flesta halvstora 70- och 90-vägar. Man hinner uppfatta saker som sker och kan sänka eller höja farten och göra undanmanövrer utan att stressa. Men någonstans vid 200 börjar det gå riktigt fort och utfarter, potentiella viltstråk, övrig trafik och annat sveper förbi i en takt som ger väldigt kort förvarning och reaktionstid. Dessutom med ökat vindbrus och vibrationer i hjälmen och därmed försämrad sikt. Med andra ord inte så lämpligt om man vill hålla goda marginaler i sin körning.

Har jag hört... :va

Så är du en sådan som ger järnet så mycket som hojen bara kan ge - eller håller dina mentala spärrar dig tillbaka ? :)

Mentala spärrar :va
Full gas! :hihi

Närå, över 200 ibland under korta stunder, omkörningar och sånt.
 

niklas_

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
lägenhet
Hoj
blank
TomK skrev:
Hur många är det som ofta kör över 200 i trafik och tycker att det känns "bekvämt" ? 140-180 är en garanterat avslappnad snabb fart på de flesta halvstora 70- och 90-vägar. Man hinner uppfatta saker som sker och kan sänka eller höja farten och göra undanmanövrer utan att stressa. Men någonstans vid 200 börjar det gå riktigt fort och utfarter, potentiella viltstråk, övrig trafik och annat sveper förbi i en takt som ger väldigt kort förvarning och reaktionstid. Dessutom med ökat vindbrus och vibrationer i hjälmen och därmed försämrad sikt. Med andra ord inte så lämpligt om man vill hålla goda marginaler i sin körning.

Har jag hört... :va

Så är du en sådan som ger järnet så mycket som hojen bara kan ge - eller håller dina mentala spärrar dig tillbaka ? :)


alltid fullt.. över 200 varje gång utan undantag. mest för att de e så jävla svårt att låta bli. uppe i 264 idag på väg hem från skövde.. 90 väg. :)
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Nu är det inte så ofta som jag kör över 200 längre!

Men när jag hade min CBR så var jag över 200 varje dag när jag åkte till jobbet!
Och den fick ofta gå fullt ut på mätaren om man skulle till tex Lidköping.

Men man har väl mognat lite med åren! :tummenupp
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
niklas_ skrev:
alltid fullt.. över 200 varje gång utan undantag. mest för att de e så jävla svårt att låta bli. uppe i 264 idag på väg hem från skövde.. 90 väg. :)
jasså går den inte fortare? :rofl
nä jag kör inte ofta över 200, höll på att klippa en hare i 280 en gång i våras sen dess så FÖRSÖKER jag att inte mosa på för fort.
 

Bananen

Guest
Det händer att jag gasar upp en bra bit över 200 då och då.
Men tycker at ca:140 är en väldigt bekväm hastighet att åka på de flesta vägarna.
Försöker dock hålla hastighetsbegränsningen inom tätbebyggt.
Förbi skolor och sådant är jag extra noga att ta det lugnt.

:banana :banana :banana
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Beror ju på hoj, men nu nej, upp mot 180 är ok, sen blir det blåsigt o jävligt, så jag kör mycket sällan över 200 knyck.

Men hade jag en zx12a eller en busa antar jag att jag körde det betydligt oftare.
Sen så försöker jag hålla 30+ så ofta jag kan iaf, vill helst ha kortet kvar.

Jag har inga motorvägar i närheten, det avgör ju en del med.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
165 är en skön marschfart på min hoj. Det blåser lagom, det varvar inte så jävligt och man kommer fram hyfsat fort. Dock försöker jag att alltid åka 200+ vid varje tur.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Hemskast med allt sammans är att man vänjer sig att machera i 180 och tycker 110 är att kräla efter e4an=INTE BRA. Köra fort på vardagar retar folk mest av allt.omkörningar kan dock utmana med farter :rolleyes:
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mattias skrev:
165 är en skön marschfart på min hoj. Det blåser lagom, det varvar inte så jävligt och man kommer fram hyfsat fort. Dock försöker jag att alltid åka 200+ vid varje tur.

Nästan varje dag över 200 :hihi :3freak
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Mattias skrev:
165 är en skön marschfart på min hoj. Det blåser lagom, det varvar inte så jävligt och man kommer fram hyfsat fort. Dock försöker jag att alltid åka 200+ vid varje tur.
Håller med MR M.

Men jag kan aldrig hålla nere farten. Marshar gärna runt 270 med bladen men det varvar så man blir galen.
Bättre när jag körde busa.
Körde till götet några gånger.
först bestämde jag mig för att hålla 200.
När jag kom till södertälje tyckte jag att det gick lite trögt och ökade till 230.
Passerade trosa i dryga 260.
Sen var det mellan 280-300 resten av vägen.
Bytte dekaler med en mcsnut vid skärblacka, norrköping. Han höll väl 120 och jag passerade i dryga 300.
Lovar att han körde i 200 till stationen och bytte kallingar. :)
 

KarateKid

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Svart ZX-10R -04
160-180 känns bekvämt vid transportsträckor.

Vid 220 någonstans börjar det kännas lite...
Uppe i 270-280 börjar det gå riktigt fort.

Det är roligare med kurviga vägar där mätaren pendlar mellan 70 - 200.
Men visst, över 200 kör man ju typ vid varje runda. Känns lite som ett måste att dra ut den lite...
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Comi skrev:
Bytte dekaler med en mcsnut vid skärblacka, norrköping. Han höll väl 120 och jag passerade i dryga 300.
Lovar att han körde i 200 till stationen och bytte kallingar. :)

Hahahahaha, nice..
:tummenupp
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Jag har bara kört över 200 två gånger. Första gången mosade jag en fågel och jag fick ta bort likdelar i timmar efteråt. Andra gången var igår, då visade mätaren ruskiga tvåhundratio kilometer i timmen !! !!

Om jag hade en snabbare hoj skulle jag åka så fort hela tiden.
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Försöööööker att inte marscha snabbare än 160-170 men det blir oftast (läs jämt) att man fastnar över 200 gränsen efter någon omkörning och sen blir man kvar där....

....men jag skulle vilja att jag hade mer mentala spärrar som du pratar om.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Comi skrev:
Håller med MR M.

Men jag kan aldrig hålla nere farten. Marshar gärna runt 270 med bladen men det varvar så man blir galen.
Bättre när jag körde busa.
Körde till götet några gånger.
först bestämde jag mig för att hålla 200.
När jag kom till södertälje tyckte jag att det gick lite trögt och ökade till 230.
Passerade trosa i dryga 260.
Sen var det mellan 280-300 resten av vägen.
Bytte dekaler med en mcsnut vid skärblacka, norrköping. Han höll väl 120 och jag passerade i dryga 300.
Lovar att han körde i 200 till stationen och bytte kallingar. :)

Va häftigt om det hade tagit och ni åkt i diket :7peta
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Det blir väl över 200 varje gång jag är ute och kör. Jag försöker att inte köra så fort med tanke på risk/konsekvens och sånt, men vad f.. det är ju så kul.

Jag ligger aldrig och marschar på 200, men jag gillar och vråla på mest hela tiden och då är det lätt hänt att det går så fort. Jag tycker det är mest obehagligt att köra fort så det brukar reglera sig själv. Jag tycker det är roligare att svänga.

O.Sammanhängande, Svammelby
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top