Ogillaknappen???

Ozzi

Guest
Dum fråga kanske men är denna sajt demokratiskt styrd, eller är det en person som dikterar reglerna, saker ändras i varjefall snabbt ibland, men skit i det, skulle man inte kunna göra en poll i "typ" en månad och se vad folk verkligen vill ha och sen rätta sig efter det?:)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
jag är för demokrati så det låter vettigt som sådant. Jag ser dock varför det togs bort. saknar det framförallt i teknikenforumet.
Dum fråga kanske men är denna sajt demokratiskt styrd, eller är det en person som dikterar reglerna, saker ändras i varjefall snabbt ibland, men skit i det, skulle man inte kunna göra en poll i "typ" en månad och se vad folk verkligen vill ha och sen rätta sig efter det?:)

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Måste faktiskt säga att det var mer spännande att läsa kommentarer och själv kommentera/kasta in en brandfackla när Ogilla-knappen fanns - Ogilla-knappen tillbaka igen!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag skumläser många trådar, och då visste man när det var nåt som stack ut när inlägg lyste grönt eller rött. det var bra.

Gillar även att läsa låsta trådar, då visste man när inläggen var bortagna pga för många minus var och hur tråden went haywire.

orkar inte läsa sida upp och sida ner med interna skämt, gissningar samt frågor om oljor/däck/försäkringar/trögsåldabågar etc, utan att guldkornen sticker ut ur den grå massan.

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Jag hade velat ha en "missvisande fakta" eller "felaktig fakta" knapp. Om någon säger något mektips som bara är helt korkat spelar det ingen roll om jag två sidor senare förklarar för honom hur fel han hade. Folk har troligtvis läst hans inlägg och kanske rent av provat det utan att ha en aning om att det är helt galet. Kan man då se redan när man läser det felaktiga rådet att här finns det någon som tycker detta verkar skumt/fel så kanske man läser vidare i tråden innan man "provat att borra"...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag hade velat ha en "missvisande fakta" eller "felaktig fakta" knapp. Om någon säger något mektips som bara är helt korkat spelar det ingen roll om jag två sidor senare förklarar för honom hur fel han hade. Folk har troligtvis läst hans inlägg och kanske rent av provat det utan att ha en aning om att det är helt galet. Kan man då se redan när man läser det felaktiga rådet att här finns det någon som tycker detta verkar skumt/fel så kanske man läser vidare i tråden innan man "provat att borra"...
Berätta istället vad som är fel istället för väldigt flummigt bara påpeka att något i ett långt inlägg vore "fel" enligt din världsbild. Finns ofta olika lösningar på saker.

Vi kan inte ha en knapp för allt.

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Berätta istället vad som är fel istället för väldigt flummigt bara påpeka att något i ett långt inlägg vore "fel" enligt din världsbild. Finns ofta olika lösningar på saker.

Vi kan inte ha en knapp för allt.

Men det jag försökte säga nu var ju att även om jag förklarar vad som är felaktigt med dennes inlägg så hamnar ju mitt inlägg kanske två sidor längre bak...

Strunt samma, det är så mycket faktafel på sporthoj ändå så om man inte är kritisk till alla tips och råd man får så får man väl skylla sig själv antar jag.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Men det jag försökte säga nu var ju att även om jag förklarar vad som är felaktigt med dennes inlägg så hamnar ju mitt inlägg kanske två sidor längre bak...

Strunt samma, det är så mycket faktafel på sporthoj ändå så om man inte är kritisk till alla tips och råd man får så får man väl skylla sig själv antar jag.
Det är så det funkar i verkligheten oxå. Inte fler nötter här än du träffar på stan.

Om det fanns en lösning som filtrera felsvar (baserat på vems åsikt?) så hade det ju varit skitbra.

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Det är så det funkar i verkligheten oxå. Inte fler nötter här än du träffar på stan.

Om det fanns en lösning som filtrera felsvar (baserat på vems åsikt?) så hade det ju varit skitbra.

Baserat på forumanvändarnas samlade kunskap kanske? Låt säga att jag kunde trycka på en "faktafel"-knapp. Om det inte syns förrän minst tre/fem personer har tryckt "faktafel" så kanske vi kan rädda någon från att testa rengöra sin kedja med blästersand.

Trådarna har ju en tendens att hållas vid liv ganska länge här på SH, vilket är bra. Många ställer frågor och får svaret "använd sökfunktionen". Det är dock lättare att sortera ut felaktiga tips i en tråd på 98 sidor om man faktiskt kan se vad som anses vara ett bra tips och vad som anses vara helt felaktigt.

Jag anser dessutom att det är stor skillnad på innebörden av en "faktafel"-knapp och en "ogilla"-knapp. Ogilla säger ingenting om någonting eftersom det kan innebära att men ogillar betoningen i texten, medan faktafel faktiskt säger att det som skrivs mycket väl kan vara vilseledande.

Ett exempel är ju när någon frågar vad det är för mått på en ø30 H7-tolerans. Personen kommer att få flera svar, någon läser axeltoleransen, någon läser håltoleransen och någon tolka µm fel. Hur ska man då kunna se vilket som faktiskt är rätt om man inte låter de andra 25 personerna som vet vad det är säga vilka som har fel. För de kommer inte skriva sitt svar i tråden efterom det korrekta svaret redan kommit upp. Visst, de kan ju alltid trycka på "gilla"-knappen...

Nu ska jag sluta skriva i denna tråd, tack för mig!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Baserat på forumanvändarnas samlade kunskap kanske? Låt säga att jag kunde trycka på en "faktafel"-knapp. Om det inte syns förrän minst tre/fem personer har tryckt "faktafel" så kanske vi kan rädda någon från att testa rengöra sin kedja med blästersand.

Trådarna har ju en tendens att hållas vid liv ganska länge här på SH, vilket är bra. Många ställer frågor och får svaret "använd sökfunktionen". Det är dock lättare att sortera ut felaktiga tips i en tråd på 98 sidor om man faktiskt kan se vad som anses vara ett bra tips och vad som anses vara helt felaktigt.

Jag anser dessutom att det är stor skillnad på innebörden av en "faktafel"-knapp och en "ogilla"-knapp. Ogilla säger ingenting om någonting eftersom det kan innebära att men ogillar betoningen i texten, medan faktafel faktiskt säger att det som skrivs mycket väl kan vara vilseledande.

Ett exempel är ju när någon frågar vad det är för mått på en ø30 H7-tolerans. Personen kommer att få flera svar, någon läser axeltoleransen, någon läser håltoleransen och någon tolka µm fel. Hur ska man då kunna se vilket som faktiskt är rätt om man inte låter de andra 25 personerna som vet vad det är säga vilka som har fel. För de kommer inte skriva sitt svar i tråden efterom det korrekta svaret redan kommit upp. Visst, de kan ju alltid trycka på "gilla"-knappen...

Nu ska jag sluta skriva i denna tråd, tack för mig!
Forumets samlade kunskap är ju inte rätt i sig, utan 1 har grovfel, 8 har kanske rätt, 1 har rätt. Så vadå, "snittet"? Ska vissa som har mer rätt än andra kunna få en större påverkan på "rätt"-knappen?

Jag personligen skulla inte ta en "faktafel"-knapp som att det vore rätt, eller fel.

Jag sätter hellre en "rätt svar"-ikon än en "fel svar", av samma anledning att jag tagit bort "ogilla"-knappen.

Sedan så kan jag förenkla det än mer för min egen skull, vilket är att i enbart Teknikforumet så döper jag om knappen "Gilla" till "Gilla / Rätt svar".

För just nu kan jag inte rent tekniskt lägga till en Rätt svar knapp utan att göra ett grovingrepp på databasen vilket jag helst inte vill.

Du ska inte sluta skriva för att du säger det, utan tills du möter el finito i diskussionen... Så jag förväntar mig svar på mitt inlägg här, eller att du klickar på "gilla". ;)

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Forumets samlade kunskap är ju inte rätt i sig, utan 1 har grovfel, 8 har kanske rätt, 1 har rätt. Så vadå, "snittet"? Ska vissa som har mer rätt än andra kunna få en större påverkan på "rätt"-knappen?

Jag personligen skulla inte ta en "faktafel"-knapp som att det vore rätt, eller fel.

Jag sätter hellre en "rätt svar"-ikon än en "fel svar", av samma anledning att jag tagit bort "ogilla"-knappen.

Sedan så kan jag förenkla det än mer för min egen skull, vilket är att i enbart Teknikforumet så döper jag om knappen "Gilla" till "Gilla / Rätt svar".

För just nu kan jag inte rent tekniskt lägga till en Rätt svar knapp utan att göra ett grovingrepp på databasen vilket jag helst inte vill.

Du ska inte sluta skriva för att du säger det, utan tills du möter el finito i diskussionen... Så jag förväntar mig svar på mitt inlägg här, eller att du klickar på "gilla". ;)

OK, jag tryckte inte på "gilla"-knappen... :)

Problemet som du tar upp är ju huruvida EN person anser att det är ett felaktigt svar, trots att det kanske inte är det. Detta får du ju bort genom att inte visa om folk har klickat "faktafel" förrän du uppnåt en kvot på t.ex. 3 eller 5 personer som klickat "faktafel". Det är ju först när ett flertal påpekar att det en person skrivit är felaktigt som man tydligt kan se att sporthojs användare generellt sett inte håller med inlägget.

Sedan vet jag inte om man behöver registrera de "felaktiga svaren" och hålla de svaren mot den som skrivit inlägget. Man ska inte dra sig för att dela med sig av vad man tror är korrekt kunskap. Det viktigaste är ju inte att hänga ut den som angivit ett fel svar utan att man enklare ska kunna skilja på vad som är bra info och vad man kanske inte ska lägga så stor tyngd vid.

Sedan förstår jag att det kanske inte är genomförbart utan ett stort ingrepp i databasen, men det är en helt annan fråga!

Förstår dessutom att en "faktafel"-knapp skulle kunna missbrukas i fel forumavdelningar. I OT - "Är det OK att ligga med fula xxxxxx" skulle en del kanske trycka som galningar mer för att det är kul kanske.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Sömnpillertråd rörande icke-problem. Ni med skrivkramp och avsaknad av textskapande som väcker intresse, starta en blogg istället:näsblod

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO