Ok....Honda VF1000F -84 och hur dålig den är...

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
Har under senaste dagarna jagat info om just denna hoj och det verkar efter vad jag hittat handla om kamaxlar och oljetryck som största problem.
Har ringt runt å snackat med handlare och mekaniker och alla har sagt samma sak: - LÅT BLI DEN MASKINEN !

Alla utom en.

Hade ett mycket trevligt samtal med en äldre herre som servat och pillat med just tidiga Honda V4 både 750F och 1000F i över 20 år. På nåt konstigt sätt fick han, utan att på nåt sätt vara påstridig, mig att börja tvivla på alla andra jag snackat med. Hojen jag fått under luppen har han varit ägare på (utanför min vetskap) och har bytt oljetrycksrören till topparna i ett mycket tidigt stadium. Tydligen var detta en ombyggnadssats som Honda tillhandahöll relativt snabbt efter att problemen började med -83'orna.....
De efterföljande ägarna har varit pedantiska med cykeln och den är i ett mycket trevligt skick än idag.
Eftersom det inte går att höra på motorn när kammarna börjar ge sig står jag nu i valet och kvalet....

Hur i helsicke ska jag göra ?

Den äldre herren sa att det var betydligt vanligare att kammarna i 750F gav upp, och att det var mycket ovanligt på 1000F.....

Ett kambyte börjar på 8000:- enligt de tre firmorna jag pratat med. Och det vill man ju slippa.


Så.....dela med er av era erfarenheter, snälla....
Kunskapen finns ju där ute.....


/David
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag vågar inte säga nått om hållbarheten men snygg är den. Och mysig motorgång har den med som du vet.
Jag skulle nog slå till om jag var dig, alla maskiner i den åldern har en massa strul bakom sig.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Det var väl första generationen V4 med 750 som kom -82 där kamaxlarna maldes ned snabbt pga av dålig smörjning, men senare V4 har väl inte detta problem, vad jag vet.
Om en 20 år gammal hoj har en uttalat svag punkt så borde det väl ha visat sig vid det här laget.
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
Ja den har ju 5000 mil i ryggen.....
Har faktiskt inte tänkt på just det innan..... :yoparty

Sitter precis å glor på en vit VFR750 -86.....är ju en betydligt modernare hoj till samma pengar.....men 30 mil längre bort.... :gnissla

Och ja...ljudet......mmmmmmm

Nån som har koll på effekt/vrid på VF och tidiga VFR ?
 

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Växjö
Hoj
BMW R nineT -14
Hade själv en VF750S som tickade rätt bra. Vad jag förstått så fick de inte ordentlig ordning på kammarna förrän på den första VFRen.
Jag skulle nog satsa på en VFR, en erkänt bra och problemfri hoj.
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
VFR kom väl -86 ?
Är det samma motor på alla modeller av VFR från 86-89 ?
Har för mig att jag sett nånstans att dom ändrade nåt -89 på dom, men vet inte vad.....
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag hade en VF1000R
Drevdrivna kammar istället för kedja, kolfiberhelkåpa(lackad) osv. Kompisen hade en VF1000F och den var piggare! Faktiskt 10kg lättare än R:en.
Min fru talar fortfarande drömskt om vår gamla VF1000R. Otroligt fin landsvägshoj. Lite vibrationer osv. Hade den inte så länge men kompisen hade sin i många år och det som gick sönder på den var 2:ans växel. Kammarna verkar inte vara så problematiska alltså.

Varför jag bytte till en GSXR1100 -88? VF är ju en V4 och de låter så förbannat tråkigt! :tungan
Radfyra är min melodi. :tummenupp
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
Tackar för feedbacken så långt....

Fanken åxå...verkar ju som att jag trots allt lutar åt en affär.... :D

Då MÅSTE jag ju klara uppkörningen som stundar.....he he he......

Får sova på saken, och fundera - massor !


Borde man inte klassa en pedant som handikappad ?
Jag är pedant och känner mig handikappad varje gång jag ska köpa nåt begagnat.....
:yoparty
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
-= David =- skrev:
2199122 VFR kom väl -86 ?
Är det samma motor på alla modeller av VFR från 86-89 ?
Har för mig att jag sett nånstans att dom ändrade nåt -89 på dom, men vet inte vad.....

Det är samma motor ja

88 kom 17tums framhjul, innan var det 16 fram och 17 bak. 90 kom enkelsvingen bak.

Maskinen är i stort sett oförändrad långt in på 90talet vilket ger hundra häst på på 200 kg.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Säljer min fina Viffer 800 ikväll, med en sten i hjärtat...fin hoj, men lite för tung & klumpig för mig... :rolleyes:

Rekomenderar iaf en VFR! :tummenupp
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
-= David =- skrev:
2198667 Alla utom en.
/David


Eller två.....
Jag hade en sådan hoj 84-86, köpte sedan CBR1000F vilket gav bra mycket mer pulver.

VF1000F är bra och snygg, går skapligt men har 16tums framhjul, vilket gav en orolig färd runt 100km/t. Ville gärna wobbla lite. Men det går säkert att ordna med en bra styrdämp.

Är priset rätt för det skick den är i... slå till, tycker jag.
Men lyssna på motorn från det den är kall tills du varmkört den, tickar den det minsta lilla..... vette faan om jag skulle våga.
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Man kan inte jämföra en VF1000F med en VFR. Äpplen och päron lixom.
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
Gaffelbenen läcker lite olja, men hur är det med besiktning med sånt ? Är det 2:a på läckande gaffelben ?

Renovering av gaffelbenen (packboxar) ingår i priset, men det kanske går att göra själv och därmed få ner priset en del ?
Prylarna kostar tydligen 300:- men att lämna in dem kostar 15-1700:- om dom är lösa. 2500:- om de sitter kvar på hojen.

Gillar att skruva, men inte om det är omöjligt att genomföra utan specialverktyg.....

Nån som gjort detta jobb på en VF1000F -84 eller liknande som vet hur jävligt det är ?

Tacksam för tips !
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Har haft en VF 1000F -84, Stämmer att det är bara problem med kammen! För övrigt är det en rolig hoj att köra. men jag rekommenderar den inte :näsblod
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
Du som haft en, vilka fel ska jag kika efter ?

Snackade med nån som sa att man ska kolla färgen på gaffelbenen och se om det är skillnad på det som normalt är "nere" i dämparen och det som hela tiden är synligt.
Om det är någon skillnad, är det inte bara packboxen som är slut utan även själva kolven.....låter väl rimligt.

Ska iväg imorron kväll och kika en sista gång på hojen så ös gärna på med tips !
 

Dr.Bike

Guest
Aleleo skrev:
2198836 Hade själv en VF750S som tickade rätt bra. Vad jag förstått så fick de inte ordentlig ordning på kammarna förrän på den första VFRen.
Jag skulle nog satsa på en VFR, en erkänt bra och problemfri hoj.


Njaa... såvitt VF anbelangar: Felet Honda gjorde med de tidiga V-4:eek:rna var att de övergick till att GJUTA lagerlägena för kamaxlarna och inte FRÄSA samt ARBORRA dem som alltid tidigare.
Man tyckte att den moderna tryckgjutningen kunde ge den precision som krävdes.
Och det kunde den. I teorin.

Detta höll på att bli Hondas död faktiskt, då kostnaderna för garantireparationerna var astronomiska.
Alla hojar moddades i smyg här i Sverige av generalagenten och återförsäljarna vid ordinarie service...
Modden bestod i att demontera topparna, arborra kamlägena och montera nya kammar.

Så att det var smörjproblem stämmer bara delvis. Olja fanns det nog i kanalerna, och med rätt tryck.
Däremot var ju toleranserna högst varierande, så ibland var det kastpassninig och ibland fanns inget spel alls nästan. Så det gjorde att ingen bärig oljefilm kunde bildas i bägge fallen.
Följden blev vad man i folkmun kallade "dålig smörning" med skärning av lager eller pitting på lobtopparna. Eller både och.

HUR ser man då om en äldre Honda är moddad? (750)
Jo, Honda ville ju visa att man kunde GJUTA lagerlägena, och när man gjorde det så SLAPP man ju dyr fräsning och arborrning.
Därmed slapp man oxå de rätt fula gummihalvmånar som tätar mellan kamkåpa och topp i varje kamaxels förlängda kärnlinje.

Ni som vet hur ett arborrverk ser ut hajar att man inte kan arborra lagerlägena utan at ha en genomgående borraxel, så därför dessa gummihalvmånar.

Skulle du se en äldre VF utan dessa halvmånar (högst osannolikt) så vet du oxå at den inte är moddad.
Har den däremot dessa så behöver du inte oroa dig: Då är den lika driftsäker som vilken annan Honda som helst.

VF 1000 har jag inte lusläst om, men jag antar att den gick igenom samma metamorfos, men hade lite annan lösning på kamsmörjningen.
Kan kolla upp det vid intresse.

Men som sagt: En kraftigt knackande VF: Undvik.
Om inte: Like money in the bank.

Underbara motorer f.ö som fler borde prova! :tummenupp
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Maggy skrev:
2199190 Jag hade en VF1000R
Drevdrivna kammar istället för kedja, kolfiberhelkåpa(lackad) osv. Kompisen hade en VF1000F och den var piggare! Faktiskt 10kg lättare än R:en.
Min fru talar fortfarande drömskt om vår gamla VF1000R. Otroligt fin landsvägshoj. Lite vibrationer osv. Hade den inte så länge men kompisen hade sin i många år och det som gick sönder på den var 2:ans växel. Kammarna verkar inte vara så problematiska alltså.

Varför jag bytte till en GSXR1100 -88? VF är ju en V4 och de låter så förbannat tråkigt! :tungan
Radfyra är min melodi. :tummenupp

Den hojen provkörde ju jag me några ggr. Den hade väl gått 6-7000mil? Skönt köttigt bottendrag i motorn. Jag skulle nog kunna köpa en sån idag om jag hittade en med få mil till rätt pris.
Ett problem jag kommer ihåg med just den hojen var att den hade ett 10mm bredare bakdäck än orginal, och bakfälgen klarar inte det då den är väldigt smal. All sidostabilitet försvinner. Jag upptäckte det vid en svag kurva i 170km/... kändes som att ha punka!
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Two stroke man skrev:
2202430 Den hojen provkörde ju jag me några ggr. Den hade väl gått 6-7000mil? Skönt köttigt bottendrag i motorn. Jag skulle nog kunna köpa en sån idag om jag hittade en med få mil till rätt pris.
Ett problem jag kommer ihåg med just den hojen var att den hade ett 10mm bredare bakdäck än orginal, och bakfälgen klarar inte det då den är väldigt smal. All sidostabilitet försvinner. Jag upptäckte det vid en svag kurva i 170km/... kändes som att ha punka!

Skratt. Jo... det däcket fick jag ju byta. Det satt ett nytt 160 däck på en 4" fälg då jag köpte den och orginal skulle det vara 140. Och redan 140 är 10 för brett på en så smal fälg. En GSXR har betydligt bättre väghållning.
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
Dr.Bike skrev:
2202235 Njaa... såvitt VF anbelangar: Felet Honda gjorde med de tidiga V-4:eek:rna var att de övergick till att GJUTA lagerlägena för kamaxlarna och inte FRÄSA samt ARBORRA dem som alltid tidigare.
Man tyckte att den moderna tryckgjutningen kunde ge den precision som krävdes.
Och det kunde den. I teorin.

Detta höll på att bli Hondas död faktiskt, då kostnaderna för garantireparationerna var astronomiska.
Alla hojar moddades i smyg här i Sverige av generalagenten och återförsäljarna vid ordinarie service...
Modden bestod i att demontera topparna, arborra kamlägena och montera nya kammar.

Så att det var smörjproblem stämmer bara delvis. Olja fanns det nog i kanalerna, och med rätt tryck.
Däremot var ju toleranserna högst varierande, så ibland var det kastpassninig och ibland fanns inget spel alls nästan. Så det gjorde att ingen bärig oljefilm kunde bildas i bägge fallen.
Följden blev vad man i folkmun kallade "dålig smörning" med skärning av lager eller pitting på lobtopparna. Eller både och.

HUR ser man då om en äldre Honda är moddad? (750)
Jo, Honda ville ju visa att man kunde GJUTA lagerlägena, och när man gjorde det så SLAPP man ju dyr fräsning och arborrning.
Därmed slapp man oxå de rätt fula gummihalvmånar som tätar mellan kamkåpa och topp i varje kamaxels förlängda kärnlinje.

Ni som vet hur ett arborrverk ser ut hajar att man inte kan arborra lagerlägena utan at ha en genomgående borraxel, så därför dessa gummihalvmånar.

Skulle du se en äldre VF utan dessa halvmånar (högst osannolikt) så vet du oxå at den inte är moddad.
Har den däremot dessa så behöver du inte oroa dig: Då är den lika driftsäker som vilken annan Honda som helst.

VF 1000 har jag inte lusläst om, men jag antar att den gick igenom samma metamorfos, men hade lite annan lösning på kamsmörjningen.
Kan kolla upp det vid intresse.

Men som sagt: En kraftigt knackande VF: Undvik.
Om inte: Like money in the bank.

Underbara motorer f.ö som fler borde prova! :tummenupp


Precis såna inlägg önskar jag att jag kan bistå nån annan med i framtiden.
Exakt sån information jag behöver !

Tusen tack ! Jag återkommer ! ;)

Eftersom jag snöat in på VF1000F skulle det vara guld värt att få mer precis info om huruvida man kan se på en sån att den är åtgärdad eller ej.

Ska iväg å provkika på en till nu.....hoppas den är fin....
:)

EDIT
Trodde inte en hoj från -84 kunde kännas ny....helt sanslöst skick på maskinen å den ska hämtas på fredag !
Inget tick eller knack under varmkörningen på tomgång (som tydligen var tabu att låta bli :) )och växellådan hade fina distinkta lägen.
Inte heller efter en kort provtur lämnade maskinen något att undra.
Nybes,bra däck,bra bromsar och prutade med hårda packväskor i priset så nu känns det riktigt bra !

....bara lappen kvar..... ;)
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top