Ok....Honda VF1000F -84 och hur dålig den är...

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Grattis!
Bra förstahoj!

Se nu till att lägga upp lite bilder på skönheten med...
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
Sådär ja.....nu står skönheten i garaget och bara väntar....
10 mil i duggregn och halv storm har nog aldrig varit kortare eller roligare.
Var första gången jag verkligen fick känna av det fullständigt underbara vridet !
Eftersom jag inte får köra själv än så har det ju bara blivit smårundor på alla hojar jag varit och kikat på.

Jisses va gla' jag är !

:tummenupp
:banana
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
-= David =- skrev:
2209562 Sådär ja.....nu står skönheten i garaget och bara väntar....
10 mil i duggregn och halv storm har nog aldrig varit kortare eller roligare.
Var första gången jag verkligen fick känna av det fullständigt underbara vridet !
Eftersom jag inte får köra själv än så har det ju bara blivit smårundor på alla hojar jag varit och kikat på.

Jisses va gla' jag är !

:tummenupp
:banana


Grattis till hojen, jag var själv inne på att köpa en sådan förra året & bygga fighter av den.

ska du själv göra något med den ? göra den mer personlig ?

släng upp lite bilder på skönheten :tummenupp

ps. lycka till med kortet
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
Det vore helgerån att börja bygga om den....
Har svårt att tro att det finns en enda VF1000F till i det skicket....bevisa gärna motsatsen ;)
Ska skicka upp lite bilder när den är avtvättad och solen lyser lite....
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Jag har aldrig klämt på en VF-hoj, men jag har själv en VFR750F från -89. Den är jag nöjd med.

Hondas första generation VFR:er hade problem, troligtvis just de som Dr.Bike pratar om. 86-87 är likadana modeller (kallades "chokladkamsmotor" enligt (tidningen) Bikes begagnatguide för något år sen), 88 kom en motoruppdatering (inte 89) som fixade det, 88-89 är likadana.


Såvitt jag har förstått är motorerna från -88 till -97 i princip desamma, med mest kosmetiska förändringar och enkelsving som uppgraderingar. (Därefter kom 800-motorn och VTEC.)


Motorn (åtm från 88) har ju ett grymt hållbarhets-/kvalitetsrykte om sig. Och om din hojs motor har blivit moddad så som Dr.Bike skriver så borde den också hålla länge. (Men jag har för mig att VF1000F har kamrem, till skillnad från VFR. Och slagvolymen skilljer. Så exakt samma motor är det ju inte.)
 
Last edited:

stingray

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Skövde
Hoj
Honda VF 1000 F
VF 1000 F äger !

Tjena, tjena!!

Har själv en VF1000 F -84 som du ser på min avatar. Det är min första hoj
som jag ärvt av min brorsa, jag älskar att känna vridet från 3-4000 varv och sen runt 7-8000 är det som en hästspark,jiiiippppiiiii!!! :yoparty
Har lite problem med kopplingen som slirar lite, men ska kolla på det i höst vinter. Grattis till en härlig klassiker !!
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
Trevligt trevligt !

Har som sagt haft kort på lätt MC sen -94 men jag hoppas det ska ändra sig på onsdag..... ;)

Ska köra upp i Skövde då !
Några tips ?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
VF1000F kedjedrivna kammar VF1000R drevdrivna. VFR750 fick ärva tekniken från VF1000R.
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Ok, då hade jag för mig fel när det gällde kedja/rem på VF1000F, men det var nära! :) Jag är inte någon expert på VF-utan-R.
 

-= David =-

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Falköping
Hoj
VF1000F-84
DET glaset vill jag ha !

Fartvinden träffar ju mitt i plytet nu.....


Var/vem/hur får jag tag på det ? ......och......kostar det nåt ?
 

peoy

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda VF1000F -84
Har oxå en VF1000F -84, svart/grå.

Under lagning efter en 2:a för läckande packbox i ena gaffelbenet.
Om du inte bytt packboxar än och undrar över nåt, så hjälper jag gärna till..

Verktyg som man kanske inte har hemma och som behövs:
en 2-tums plaströrs-stump att dunka på plats en bussning med
(alltså ett dyyyyrt specialverktyg, om man inte kör plaströrs-metoden för 28kr)
låsringstång för inre låsring

Lite allmänna tips:
Lossa skruven i bottnet på gaffelbenen lite grann innan du plockar loss gaffelbenen.. (helst innan du tar bort framhjulet, så blir det ännu enklare).

Det högra gaffelbenet är enklare att fixa, då ploppen som skruven under sitter fast i inte kan snurra fritt inne i gaffelbenet. I det vänstra KOMMER den att göra det.

Jag fick loss och fast den vänstra skruven genom att "förlänga" fjädern med en 24mm sexkantshylsa medans jag skruvade ur och i den (dessutom hade den som bytte boxar förra gången tappat bort fjädersätet, så fjädern gick in i röret ovanpå). Om det bråkas extra mycket så kan man på nåt sätt försöka trycka ihop gaffelbenet medan man skruvar..

Mer tips på lager, men det är onödigt att blaja om du bytt..

/PeO

Man får krypa in under det lilla glaset när man gasar på lite.. :)

Annars - vilken hoj! Grymt drag och super-acc.. 0-200 på några sekunder, och det finns mer att ge..

Ett par problem har jag märkt på min.. Kopplingen slirar när den är kall (det visste jag när jag köpte den och fick med nya lameller och fjäder), och backspeglarna vrider in sig av fartvinden i hastigheter över 160 (som iof är en väldigt trevlig fart att köra VF1000:an i)..

/PeO

men jag vill inte bunta ihop alla svaren till ett svar.. nåja.. låt vara så..

exakt hur ser dom där gummihalvmånarna ut och exat vars ska man hitta dom om det finns några ?

ska ha upp ventilkåporna (snart) för ventiljustering nu när halva hojen ändå är i bitar i garaget..

/PeO

Dr.Bike skrev:
2202235
HUR ser man då om en äldre Honda är moddad? (750)
Jo, Honda ville ju visa att man kunde GJUTA lagerlägena, och när man gjorde det så SLAPP man ju dyr fräsning och arborrning.
Därmed slapp man oxå de rätt fula gummihalvmånar som tätar mellan kamkåpa och topp i varje kamaxels förlängda kärnlinje.

Ni som vet hur ett arborrverk ser ut hajar att man inte kan arborra lagerlägena utan at ha en genomgående borraxel, så därför dessa gummihalvmånar.

Skulle du se en äldre VF utan dessa halvmånar (högst osannolikt) så vet du oxå at den inte är moddad.
Har den däremot dessa så behöver du inte oroa dig: Då är den lika driftsäker som vilken annan Honda som helst.
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top