Olaglig Vargjakt !!

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Läste precis om en fåraherde som hade skjutit en varg !! Å vad hade den gjort för fel då !!!!! :mad: Han sa att den inte ville skrämmas iväg från hans får ,så därför sköt han den !!! Dessutom med tre skott för han skadesköt vargen med de två första. :fatta!
Såg också att det finns en aktivistgrupp som vill döda alla vargar ( i princip alla rovdjur) i Sverige , de få vi har :kocko. Ordför. säger att "Vargen måste skjutas till skygghet"

en länk : Vargjakt

Gramse blir jag !!!! :mad:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
vx800 skrev:
Läste precis om en fåraherde som hade skjutit en varg !! Å vad hade den gjort ....

Nu gillar jag iden med varg i våra skogar men en varg som den här har nog beställt en enkel biljett till de sälla jaktmarkerna.

Man kan inte låta en varg slakta fåren medan man tittar på och om han är så trovärdig som han verkar så har han ju försökt på ett sjysst sätt först.

I någon av tidningarna har jag även hört talas om varg-stängsel. Finns det helt enkelt stängsel som vargen inte kommer förbi? Låter simpelt.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Haha..naturen är hård...de starkaste överlever :kulspruta

Ärligt talat borde vi som inte själva drabbas av dessa rovdjursproblem, ta till oss de här problemen lite mer ödmjukt. Folk måste få möjlighet att försvara sina djur! Är väl självklart?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Matin skrev:
....Ärligt talat borde vi som inte själva drabbas av dessa rovdjursproblem, ta till oss de här problemen lite mer ödmjukt. Folk måste få möjlighet att försvara sina djur! Är väl självklart?

Jovisst,men finns det fungerande stängsel-lösningar så sjunker min sympati för knallpåksförespråkarna drastiskt.

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Honda VF
vx800 skrev:
Läste precis om en fåraherde som hade skjutit en varg !! Å vad hade den gjort för fel då !!!!! :mad: Han sa att den inte ville skrämmas iväg från hans får ,så därför sköt han den !!! Dessutom med tre skott för han skadesköt vargen med de två första. :fatta!
Såg också att det finns en aktivistgrupp som vill döda alla vargar ( i princip alla rovdjur) i Sverige , de få vi har :kocko. Ordför. säger att "Vargen måste skjutas till skygghet"

en länk : Vargjakt

App app app.. läs om en gång till. Det står att han faktiskt sköt 2 varningsskott bredvid, (efter att ha försökt skrämma vargen) som alltså INTE träffade. Vargen tog ingen notis om detta. Då sköt han för att träffa, de två första skotten tog dåligt helt enkelt. Icke dödande direkt. Så därför ett tredje dödande för att få slut på lidande för vargen. Dessutom så håller jag med om att en varg som beter sig på det sättet trots varningsskot, har köpt en enkel till varghimlen.
Jag hörde om detta på radion samt såg det på Tv, jag har inget medlidande för att vargen dog. Fåraherden gjorde rätt anser jag. Man skall få beskydda sin egendom. I det här fallet: får.

Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Street skrev:
App app app.. läs om en gång till. Det står att han faktiskt sköt 2 varningsskott bredvid, som alltså INTE träffade. Vargen tog ingen notis om detta. Då sköt han för att träffa, de två första skotten tog dåligt helt enkelt. Icke dödande direkt. Dessutom så håller jag med om att en varg som beter sig på det sättet trots varningsskot, har köpt en enkel till varghimlen.
Jag hörde om detta på radion samt såg det på Tv, jag har inget medlidande för att vargen dog. Fåraherden gjorde rätt anser jag.
ja för vargen måste ju vara helt skogstossig och antagligen rabiessmittad när den får för sig att riva ett byte sådär. dumma jävla vargar som inte kan se skillnad på vilda får och bondens får. nä. avskjutning direkct eller kätting runt halsen och en ams-kurs i kött-handlig på ica är vad dom borde få!

:rolleyes:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
CJ900RR skrev:
ja för vargen måste ju vara helt skogstossig och antagligen rabiessmittad när den får för sig att riva ett byte sådär. dumma jävla vargar som inte kan se skillnad på vilda får och bondens får. nä. avskjutning direkct eller kätting runt halsen och en ams-kurs i kött-handlig på ica är vad dom borde få!
....

Nej, men ett så stort rovdjur som inte backar av för 3 människor är inte så folkskyggt som det borde vara. Idén med den svenska vargen är ju att den var så folkskygg att den alltid backade ur. Det beteendet är en rätt viktig del...

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Chrille skrev:
Jovisst,men finns det fungerande stängsel-lösningar så sjunker min sympati för knallpåksförespråkarna drastiskt.
Låter så enkelt att prata stängsel, men när det måste ner en bra bit ner i marken, samtidigt som det bör vara relativt högt, så blir det inte lika enkelt för en mindre fårbonde att ro hem kalaset.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Matin skrev:
Låter så enkelt att prata stängsel, men när det måste ner en bra bit ner i marken, samtidigt som det bör vara relativt högt, så blir det inte lika enkelt för en mindre fårbonde att ro hem kalaset.

Det var nästan det jag trodde. Har väl byggt hundgårdar :)

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Honda VF
Chrille skrev:
Nej, men ett så stort rovdjur som inte backar av för 3 människor är inte så folkskyggt som det borde vara. Idén med den svenska vargen är ju att den var så folkskygg att den alltid backade ur. Det beteendet är en rätt viktig del...
Och dessutom när det börja smälla i närheten.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Chrille skrev:
Jojo, det är ju den bilden vi får till oss från myndigheter osv. I själva verket stryker det vargar runt husknuten på nätterna och jagar katter och annat ätbart.

Å detta med bara de 90 vargar vi har idag, hur kommer bilden att se ut när vi är uppe i 800-1000 vargar?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Matin skrev:
Jojo, det är ju den bilden vi får till oss från myndigheter osv. I själva verket stryker det vargar runt husknuten på nätterna och jagar katter och annat ätbart.
.......?

Det där är en något ansträngd variant av sanningen, men rovdjur är inte dumma utan går dit maten finns. Därför kan man ju inte släppa det vind för våg.

Ge bönnerna bösser med bönpåsar eller något som sätter lite dödsfruktan i vargarna utan att döda.

Så j-a mycket vargdödad boskap är det inte frågan om heller....

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Hm läste någon artikel för någon vecka sedan, där ett gäng människor hade blivit attackerade av några vargar. En av dem var tydligen rätt allvarligt skadad. Vargflocken hade tydligen rabies :3freak

Minns inte i vilket land det hände, men det var söder ut i Europa.

Edit:
Hitta en artikel:Länk

Last edited:

Tobbe81

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
:tummenupp , Klart att såna rovdjur (varg, björn lodjur mm) som kommer in till bebyggelse SKALL skjutas!! Skulle vilja se om folket i städerna skulle uppskatta att ha en varg stykandes runt knutarna, det går ju bra att säga att rovdjuren skall finnas så länge man inte är drabbad av dem själv. Mera varg i städerna :yoparty !! Vi har haft många vargar strykandes här runt det senaste året, så mycket tamboskap&hundar har fått sätta livet till :huvet , för några j***a "djurvänner" tycker att dom ska finnas :kocko !! Det har ju gått för långt då barnen inte får gå till skolan ensamma längre utan skall skjutsas hela tiden och folk har blivit rädda för att röra sig i skog&mark. Nä, skjut bort sånt där skit :kulspruta , dom hör hemma LÅNGT ute i ödemarken och ingen annanstans!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Tobbe81 skrev:
:tummenupp , Klart att såna rovdjur (varg, björn lodjur mm) som kommer in till bebyggelse ......, dom hör hemma LÅNGT ute i ödemarken och ingen annanstans!

Hur många icke-arbetande-jakthundar har fått stryka med? Inte så många va? Släpper man en hund lös har man lite ansvar för den.....

När hörde du senast om en cockerspaniel som var ute med matte och blev slaktad av vargen??

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Chrille skrev:
Hur många icke-arbetande-jakthundar har fått stryka med? Inte så många va? Släpper man en hund lös har man lite ansvar för den.....

När hörde du senast om en cockerspaniel som var ute med matte och blev slaktad av vargen??
Eh, har du missat problemet med att vargarna går in i samhällena och tar sig in i hundgårdarna och dödar hundarna?

Hur har man kontroll på vad som händer en drivande jakthund? Jaktformen bygger på att det är hunden som driver runt djuren och jägaren ställer sig på pass. Du gör det rätt enkelt för dig om du hävdar att jägaren ska ha koll på sin hund. Det innebär ju i praktiken att jaktformen inte kan bedrivas.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Matin skrev:
Eh, har du missat problemet med att vargarna går in i samhällena och tar sig in i hundgårdarna och dödar hundarna?

Hur har man kontroll på vad som händer en drivande jakthund? Jaktformen bygger på att det är hunden som driver runt djuren och jägaren ställer sig på pass. Du gör det rätt enkelt för dig om du hävdar att jägaren ska ha koll på sin hund. Det innebär ju i praktiken att jaktformen inte kan bedrivas.

Hur kan en varg komma in i en hundgård??? Där har hundägaren bestämt inte byggt som han borde.....

En drivande hund är en arbetande hund och en av riskerna med det är rovdjur. En betydligt större risk är trafik och andra jägare..... Vetrinärmottagningar har mycket att göra med att ta hand om vådaskjutna jakthundar.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Chrille skrev:
Hur kan en varg komma in i en hundgård??? Där har hundägaren bestämt inte byggt som han borde.....

En drivande hund är en arbetande hund och en av riskerna med det är rovdjur. En betydligt större risk är trafik och andra jägare..... Vetrinärmottagningar har mycket att göra med att ta hand om vådaskjutna jakthundar.

Du kanske ska sluta sätta likhetsteken med hundgård och vargstängsel. En hundgård kan vara anpassad för den hundtypen en familj har förkärlek av, t ex. drever. När familjen byggde hundgården 1988, så fanns kanske inte tanken på att det skulle komma vargar och försöka ta sig in i hundgården. Därav kanske höjden på deras hundgård stannar på 1.5m. Vilket räcker för att hålla deras drever inne i hundgården. Sedan är det en sak att hindra möjligheten att gräva sig ut från hundgården och en annan att även hindra djur från att gräva sig in i hundgården. Finns alltså möjlighet för vargar att komma in i en hel del hundgårdar.

När det gäller drivande hundar, så har du rätt i att det finns många faror för en jakthund. Det är den hårda verkligheten, men ett dina påståenden sticker ut, nämligen rovdjur, där är det svårt att påverka. De andra farorna kan man påverka till stor del själv. Var vargen går är svårt att påverka, samt det faktum att vargen aktivt söker upp hunden.

För er som inte känner till jaktformen: Länk

ATW

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Honda, Hornet 900
olaglig?

Skulle nog tro att denna vargjakt kan anses som laglig...
Det är tillåtet att skydda sina får.

För övrigt är jag skeptisk till vargstammen över huvudtaget... med den minimala genetiska variationenvi har är det väl det bara en tidsfråga innan det börjar dyka upp riktigt knäppa vargar...

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras