Olika däck på hojen?

låDan

nybörjare
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Tollered
Hoj
1100rw-93 "kamphoj"-inlöst Husa FS650-såld :(
Tjo!

Har köpt begagnade däck av en kille som kör road racing i mkt bra skick,har michelin på nu som e slut.
Tänkte inte så mkt på att det va två olika märken på dem när ja köpte dem ett metzler? rennsport fram och ett pirelli ?? bak väldigt mjuka däck om ja jämför med michelinen.

Pratade med en igår som sa att om det e olika rundning på däcken kan den bli riktigt lurig att köra.

Är det någon som provat med två olika däck lr ska ja åka tillbaka o få två lika dana däck?

mvh/Mange
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Du har troligtvis ett Rennsport fram och ett Supercorsa bak. Det är samma stomme och gummi, bara olika mönster. Lägg på och kör.
 

Night-Rider

speedbully.se
Gick med
11 Jan 2005
Ort
Norrköping,Falun,Thailand
Hoj
TenKate Race & Cbr1000RR -06
Victor skrev:
Du har troligtvis ett Rennsport fram och ett Supercorsa bak. Det är samma stomme och gummi, bara olika mönster. Lägg på och kör.


Ja kör Metzler bak och Pirelli fram.. Så länge däcken har samma hårdhet osv. så är det nog inga problem.. Metzler och pirelli görs ju i samma fabrik.. Så typ samma däck....
 

låDan

nybörjare
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Tollered
Hoj
1100rw-93 "kamphoj"-inlöst Husa FS650-såld :(
hej

har kollat mer noga nu o det va ett pirelli dragon supercorsa som ska va bak.

tackar för svaren,då e det bara o börja kränga :zpy
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Hur kan man v så :kocko så man köper beg. bandäck?? Det finns inget sämre skit att få tag i. Men visst vill du ha en hoj med skitdålig väghållning så vassego' Fast det är klart du kanske inte kör så fort i kurvorna utan mest gasar på rakt fram, då har du ju lite att slita på. Ursäkta om jag verkar :7peta men det är bara dumsnålt att inte köpa riktiga däck.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
[PlastRaket] skrev:
Hur kan man v så :kocko så man köper beg. bandäck?? Det finns inget sämre skit att få tag i. Men visst vill du ha en hoj med skitdålig väghållning så vassego' Fast det är klart du kanske inte kör så fort i kurvorna utan mest gasar på rakt fram, då har du ju lite att slita på. Ursäkta om jag verkar :7peta men det är bara dumsnålt att inte köpa riktiga däck.

Ursäkta, men har du en blekaste om vad du talar om?
På vilket sätt skulle ett supercorsa vara sämre på gata än ett "riktigt" däck?
Är Supercorsa nån form av fuldäck då eller?
Att livslängden inte är lika bra som rena gat/touringdäck är iofs sant och obra. Men det är ju inte så att dom kostar lika mycket heller.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
tja så här är det OM du fått tag i bandäck så är dom mest slitna på kanterna och du får enligt min erfarenhet ett däck som kommer att "kantra" varje gång du tar en kurva. Min nuvarande hoj hade snålmaffia-slitna-bandäck när jag köpte den och den bokstavligen välte in i kurvorna vareviga gång. Fruktansvärt jobbig var den, fick jobba skithårt för att få den dit jag ville. Jag fattade inte med en gång att det var däcken som orsakade det där men när jag efter diverse mixtrande med fjädringen gav upp och bytte däck så blev det bra mycket roligare att köra hoj igen, den svänger av sig själv och äntligen så vågar jag lägga ner den ordentligt.
Visst är det fint grepp med nya bandäck typ (supercorsa), men varför tror du e.g. att banåkarna byter däck? för att det är kul eller? För att dom har gjort sitt förstås! Jag tycker bara att det är trist att folk blir pålurade "fina" däck fast det är mycket sämre än nya inte-det-allra-värsta-däcket.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Angående profilen kan du ha rätt. Man ser ju tydligt om ett däck har olika mycket gummi på sidorna. Om det påverkar såklart hur hojen lägger sig. Men då är dom riktigt nötna och har förmodligen gått mera än fem-sex dar. Innan dess är profilen ganska normal och slitaget påverkar inte mycket alls. Stommen är iofs annolunda uppbyggd så däcken är mera lättsvängda, eller instabila om du nu vill det.
Men det där om att greppet skulle vara för dåligt för gatkörning så har du fel. Skillnaden på gatkörning (eller gatgrupp på bana) och ett träningspass för snabba proffs är ganska stor, som du förmodligen fattar.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Victor skrev:
Angående profilen kan du ha rätt. Man ser ju tydligt om ett däck har olika mycket gummi på sidorna. Om det påverkar såklart hur hojen lägger sig. Men då är dom riktigt nötna och har förmodligen gått mera än fem-sex dar. Innan dess är profilen ganska normal och slitaget påverkar inte mycket alls. Stommen är iofs annolunda uppbyggd så däcken är mera lättsvängda, eller instabila om du nu vill det.
Men det där om att greppet skulle vara för dåligt för gatkörning så har du fel. Skillnaden på gatkörning (eller gatgrupp på bana) och ett träningspass för snabba proffs är ganska stor, som du förmodligen fattar.

Får man tag i däck som inte är kantslitna så är det ju självklart perfekt att köpa men jag pratar inte om att greppet är dåligt på kantnötta däck utan att de "rider" ju på kanten och när man lutar över kanten så "faller" man in i svängen. Jag tyckte iaf att det var väldigt obehagligt att köra med dom däcken trots att gummit var så mjukt så det nästan klibbade och det borde ha varit supergrepp&supertrevligt.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ett mycket svårt ämne att skriva om eftersom så många faktorer spelar in i hur en hoj känns eller uppför sig.

Jag är ingen forskare inom området men jag kan dela med mig av mina efarenheter och tips som jag fått.

# Båda däcken behöver inte alls ha samma hårdhet. Det är helt upp till hur föraren vill att hojen ska bete sig. Man kan mycket väl ha "soft" fram och "supersoft" bak (eller hur man nu vill...).

# De bandäck jag kört på har typ använts under uppvärmning eller träning och är i princip bara slitna invid "feg-randen" (kanten där slitytan slutar).

# Tänk också på hur man kör. Kör man en heldag på bana - sänk däcktrycket (som man givetvis kollar i kallt tillstånd). Kör man endast gata - kolla att du har rätt däcktryck. Det här att man faller och är instabil kan till stor del bero på fel däckstryck.

# Och tänk på att Racedäck behöver alltid längre uppvärmning.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Victor skrev:
Jag håller inte med. Men det är inte kanske ingen ovanlighet.

Om jag omformulerar mig lite då....?

Ett gatdäck värms upp snabbare än ett racedäck.

Några tips: kolla däcktillverkarens hemsida, prata med en duktig mc-däcks säljare, prata med en tävlingförare osv....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
chili skrev:
Om jag omformulerar mig lite då....?

Ett gatdäck värms upp snabbare än ett racedäck.

Några tips: kolla däcktillverkarens hemsida, prata med en duktig mc-däcks säljare, prata med en tävlingförare osv....


Gatdäck = hårt gummi

bandäck = mjukt gummi

Hårddraget visst, men jag tror du har fel. Varför skulle ett mjukt bandäck värmas långsammare än gatdäck? Varför skulle ett däck anpassat för bankörning sakna en egenskap man vill ha i just det däcket?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
chili skrev:
Om jag omformulerar mig lite då....?

Ett gatdäck värms upp snabbare än ett racedäck.

Några tips: kolla däcktillverkarens hemsida, prata med en duktig mc-däcks säljare, prata med en tävlingförare osv....


Jag går bara enligt egna erfarenheter när det gäller gatdäck/racedäck. Jag har iofs aldrig kört på pilot road eller motsv utan lite "sportigare" gatdäck.
På gata märker man ingen som helst skillnad när däcken är kalla, det är mest en mental spärr. Men på bana känns racedäck betydligt stabilare och pålitligare första varvet än vad gatdäck gör.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
[PlastRaket] skrev:
Min nuvarande hoj hade snålmaffia-slitna-bandäck när jag köpte den och den bokstavligen välte in i kurvorna vareviga gång.

Jag tycker bara att det är trist att folk blir pålurade "fina" däck fast det är mycket sämre än nya inte-det-allra-värsta-däcket.
Låter som om däcket som satt på när du köpte den var kronslut. Beteendet du beskriver låter dessutom mer som att de var plattslitna på mitten än att de var slitna på kanterna. De "fina" däck folk blir pålurade är såna som satt på din båge, när du köpte den. De fina däck jag köper beter sig inte alls så.

Ang olika märken, så är det bara att blanda. Pirelli/Metzeler är en beprövad kombination.
 

FL

runt runt...
Gick med
30 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
R6
[PlastRaket] skrev:
tja så här är det OM du fått tag i bandäck så är dom mest slitna på kanterna och du får enligt min erfarenhet ett däck som kommer att "kantra" varje gång du tar en kurva. Min nuvarande hoj hade snålmaffia-slitna-bandäck när jag köpte den och den bokstavligen välte in i kurvorna vareviga gång. Fruktansvärt jobbig var den, fick jobba skithårt för att få den dit jag ville. Jag fattade inte med en gång att det var däcken som orsakade det där men när jag efter diverse mixtrande med fjädringen gav upp och bytte däck så blev det bra mycket roligare att köra hoj igen, den svänger av sig själv och äntligen så vågar jag lägga ner den ordentligt.
Visst är det fint grepp med nya bandäck typ (supercorsa), men varför tror du e.g. att banåkarna byter däck? för att det är kul eller? För att dom har gjort sitt förstås! Jag tycker bara att det är trist att folk blir pålurade "fina" däck fast det är mycket sämre än nya inte-det-allra-värsta-däcket.

Beträffande fästet på begagnade bandäck så är det oftast därför man byter när man kör bana, inte för att de är slitna i sig så att profilen ändrats. Dock tror jag nog att det är mer fäste kvar i beg rennsport etc än i hårdare lansvägsdäck som är nya. I vilket fall om vi talar om däck som inte är helt slutkörda.
Enda "blandningen" av däck som jag märkt är mindre lyckad är Michelin pilot race bak och Pirelli supercorsa fram, blev väldigt nevöst rakt fram när det börjar gå fort. Mina erfarenheter dock...
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Chronic skrev:
Gatdäck = hårt gummi

bandäck = mjukt gummi

Hårddraget visst, men jag tror du har fel. Varför skulle ett mjukt bandäck värmas långsammare än gatdäck? Varför skulle ett däck anpassat för bankörning sakna en egenskap man vill ha i just det däcket?

OK.... Roadracingåkare använder alltså däckvärmare och man åker tom ett uppvärmningsvarv innan tävling (ja träning också).....varför? Jo för att få rätt temperatur på däcken = bäst fäste.

Jag tror inte att en vanlig tur till fiket ska behöva genomgå samma procedur. Eller ??
 

Coola Ola

Guest
Chronic skrev:
Gatdäck = hårt gummi

bandäck = mjukt gummi

Hårddraget visst, men jag tror du har fel. Varför skulle ett mjukt bandäck värmas långsammare än gatdäck? Varför skulle ett däck anpassat för bankörning sakna en egenskap man vill ha i just det däcket?

Racedäck har en högre arbetstemperatur än ett gatdäck helt enkelt eftersom racedäcket ska tåla att pressas hårdare. Hade racedäcket haft lika låg arbetstemp som gatdäck hade det blvit överhettat under hård bankörning och därmed slitits snabbare. På gatan pressar man så gott som aldrig däcken till max och isf korta perioder så där är det bättre att däcket når arbetstemp snabbare på bekostnad av livslängd under hård belastning.

Jag ska erkänna att jag inte skulle svära på bibeln på ovanstående men jag så har jag fattat det iaf.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
chili skrev:
OK.... Roadracingåkare använder alltså däckvärmare och man åker tom ett uppvärmningsvarv innan tävling (ja träning också).....varför? Jo för att få rätt temperatur på däcken = bäst fäste.

Jag tror inte att en vanlig tur till fiket ska behöva genomgå samma procedur. Eller ??

Undrar då om du tror att gatdäcket har optimal arbetstemp under turen till fiket?

Det tror inte jag.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top