Olika däck till träning å tävling?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det resonemanget köper jag. Jag har dock inte mod och kompetens nog att under en kort tid uppskatta och utnyttja det extra grepp som de mjuka däcken har och därför har jag aldrig upptäckt det. Däremot har jag märkt att endurance håller i FINT!!! även efter 40 varv och det tycker jag inte en SC2:a eller ett soft däck gör.

Kör man endurance-race och verkligen kör slut på däcken innan man byter under ett race så finns det verkligen ingen anledning att köra soft :tummenupp

Soft är bra ifall man kör korta sprintrace och har mycke pengar eller bra sponsring. Det känns faktiskt ganska "stor" skillnad på soft och medium ifall man är på rätt ställe på jorden och vågar ladda på direkt. Men det förutsätter ju att man verkligen åker på gränsen av vad däcken klarar av, annars äre verkligen ingen poäng med att använda dem. Det jag tycker skiljer dem åt är när man ligger med fullt nerlägg, med soft kan man lägga ner lite till eller öppna gasen lite tidigare. Gör kanske inte många hundradelar på varvet men det känns mycket :) När man får spinn på soft så känns det som att det är sämre grepp än de hårdare däcken dock
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Vi kör m Metz, K2 på SP2'an. Den väger 200 pannor men greppet e i mitt tycke finfint... Backdäcket håller på det berömda hittefåret... ett 4-h's race.
:D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top