Coola Ola skrev:
Jag är ju inte alls insatt i försäkringsbolagens statistik (kanske nåt för JohanFÖK?) men man får ju förutsätta att antalet olyckor där kvinnor är inblandade sätts i förhållande till antalet kvinnliga hojåkare o inte antalet hojåkare i stort.
Jo, så är det troligen, men frågan är om det blir korrekt ändå.
Ta följande exempel i beaktande, båda personerna torde vara representativa för verkligheten.
Man, 25 år, körkort sedan 18 års ålder, kör ca. 2000 mil per år med bil.
Kvinna, 25 år, körkort sedan 18 års ålder, kör ca. 500 mil per år med bil.
Ponera att dessa två, vid 25 års ålder, skaffar sig motorcykelkörkort och köper sig en värstinghoj. Vem löper störst risk för att vara med i en olycka; mannen, med 14000 mil bakom sig, eller kvinnan som bara har kört 3500 mil? Givetvis under förutsättningen att de kör lika mycket med sina hojar.
Omöjligt att besvara, varför man får förlita sig på statistik istället. Om mannen kör mer, så löper han följdaktligen större risk för att vara med i en olycka, eller hur? Kvinnan däremot, som inte kör lika mycket, kommer statistiskt sett att ha bättre "siffror" än mannen, varför hon verkar mindre olycksbenägen.