Olika premier beroende på kön kan förbjudas.

Coola Ola

Guest
McB skrev:
Nej, det är inte så jag menar. Det jag menar är att kvinnor, som kör mindre, råkar ut för färre olyckor totalt, men lika många per mil, som män.

Fast eftersom man betalar per år så spelar det ju ingen roll hur mycket man kör. Aja, skit samma, jag lägger ner debatten här.... :) Du kan få sista ordet om du vill :hihi
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Coola Ola skrev:
Fast eftersom man betalar per år så spelar det ju ingen roll hur mycket man kör. Aja, skit samma, jag lägger ner debatten här.... :) Du kan få sista ordet om du vill :hihi

Nja, jag orkar inte... Väntar tills morgondagen, då har det förhoppningsvis blivit lite mer liv i tråden. :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
McB skrev:
Nej, det är inte så jag menar. Det jag menar är att kvinnor, som kör mindre, råkar ut för färre olyckor totalt, men lika många per mil, som män.

Det här är ju bara en ren spekulation från din sida.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
McB skrev:
Nej, det är inte så jag menar. Det jag menar är att kvinnor, som kör mindre, råkar ut för färre olyckor totalt, men lika många per mil, som män.

Jag hörde så sent som igår att en stor och omfattande undersökning i England visade att män står för 94% av alla trafikbrott... Talar sitt tydliga språk. Tror inte det är så väldigt stor skillnad mot hur det ser ut i Sverige.

Tycker det är jäkligt småsint att börja kräva lika premier för båda könen... Skulle nog snarare uppmuntra alla killar att köra som tjejer så sjunker nog premierna för oss oxå...

Och ja, självklart finns det undantag från regeln. Det finns tjejer som är minst lika fart-kåta och det finns killar som kör som "kärringar", ursäkta uttrycket..
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Goodstuff skrev:
Det här är ju bara en ren spekulation från din sida.

Visst är det så, men det gör väl inget? Det är i diskussioner som man ska framföra sina teorier, för att på så sätt få dem bekräftade eller omkullvälta.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Itacha75 skrev:
Det är redan bevisatt att kvinnor får mindre i lön än män.

mmm.. just det, här kommer jag med flera års arbetslivserfarenhet, bra utbildning och en mångfald kurser som passar in för yrket jag söker... varför får
:tuttar :tuttar :tuttar över 3000:- mer än mig på sitt första datanördjobb (en av hennes första frågor var, vad är ett bios?)
Bara för att man hade en gubbsjuk chef som gillade unga blonda flickor med stora bröst...

Det där med att kvinnor har lägre lön för samma jobb är lite löjligt, om det nu är så att de inte har det, vad spelar det för rollt? de har ju tjejtaxa överallt... taxi, försäkringar, inträden slipper köpa sprit på krogen, betalar inte inträde på många krogar... om man inte bjuder på maten när man är ute på middag blir de sura o börjar tjöta om jämlikhet o annat jävla tjafs...
nä fyyyyyyy fan, bättre att hålla på med RR, då har åtminstone inte jag råd med annat än att åka hoj ... och inte tid med :tuttar :tuttar heller.... och tur är väl det :lol

fast... 5i3 kan de va trevliga ibland :)

observera att detta är skrivet med en stor gnutta ironi, jag gillar faktiskt :tuttar :tuttar även om de kostar mer än vad en R1-04 kostar i helförsäkring för en 21:åring med nyttaget körkort...
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Emmi skrev:
Tycker det är rätt med olika försäkringspremier med tanke på att vi ligger lägre i olycksstatistiken. Även tjejtaxa i taxi är bra, gäller dessutom bara om man åker ensam tjej, och det är för att tjejer ska kunna ta sej hem säkert på kvällar med tanke på alla våldtäktsfall. Bara dumt att ta bort.

Håller med om taxi dock inte om försäkringar. Ska rödhåriga oxå ha billigare om dom skadar sig mindre eller? TYillslut har det hela urartat och det blir skillnad beroende på hur lång man är osv. Det blir ju panik på marknaden.

Men om man kör som en tjej då? Ska man få rabatt då? :tungan
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
korvgubbe skrev:
Jag hörde så sent som igår att en stor och omfattande undersökning i England visade att män står för 94% av alla trafikbrott... Talar sitt tydliga språk. Tror inte det är så väldigt stor skillnad mot hur det ser ut i Sverige.

då borde man ju ändra på reglerna helt enkelt :D eftersom det är väl ungefär lika stor % män som är i trafiken och alla kan väl inte göra fel? :rofl

//håkan
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
94% lär inte stämma alls, det förstår man direkt.

Jag jobbar med bilar och ser många plåtskador, och inte fan är det 94% karlar som krockat inte.
Jag håller på McB, antal mil man kör ökar olycksrisken, män kör många fler mil totalt sett.
Men att yngre pojkar sladdar o leker med sin bil mer än flickor är säkert sant, även om jag sett motsatsen med.
Det är väl heller inte ovanligt med kvinnor som kör för fort?
Val av fordon kan ju skilja en del vi har ju tendens att välja det starkaste och snabbaste.

Sen om de ska få ha sin billigare premie eller inte låter jag vara osagt, men jag tror definitivt de har sina rötägg som åker snålskjuts på de övriga med.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Silwer skrev:
94% lär inte stämma alls, det förstår man direkt.

Jag jobbar med bilar och ser många plåtskador, och inte fan är det 94% karlar som krockat inte.
Jag håller på McB, antal mil man kör ökar olycksrisken, män kör många fler mil totalt sett.
Men att yngre pojkar sladdar o leker med sin bil mer än flickor är säkert sant, även om jag sett motsatsen med.
Det är väl heller inte ovanligt med kvinnor som kör för fort?
Val av fordon kan ju skilja en del vi har ju tendens att välja det starkaste och snabbaste.


Sen om de ska få ha sin billigare premie eller inte låter jag vara osagt, men jag tror definitivt de har sina rötägg som åker snålskjuts på de övriga med.


Nu skrev jag iofs inte något om olyckor, jag skrev "traffikbrott"... att backa in i garagedörren eller glömma bensinpumpsslangen i bilen och sen åka iväg är än så länge inget brott.. Men traffikbrotten är ju en rätt bra indikation på hur man beter sig i trafiken och beteendet brukar ju påverka försäkringsskadorna till stor del..

Ja, de har säkert rötägg som åker snålskjuts, samtidigt som det finns JÄKLIGT många killar som får betala en massa extra för att en rad idioter tro att en hojs enda syfte är att stuntas med och tokköras... (fast det kanske det är?)
 

HanneZ

Guest
Nu är det så att det är väldigt inne just ni att jämställa mellan män o kvinnor. Om 10 år kanske det är inne att jämställa mellan unga o gamla och då kommer folk lämna in protester till höger och vänster om det istället.
 

Coola Ola

Guest
Silwer skrev:
94% lär inte stämma alls, det förstår man direkt.

Jag jobbar med bilar och ser många plåtskador, och inte fan är det 94% karlar som krockat inte.
Jag håller på McB, antal mil man kör ökar olycksrisken, män kör många fler mil totalt sett.
Men att yngre pojkar sladdar o leker med sin bil mer än flickor är säkert sant, även om jag sett motsatsen med.
Det är väl heller inte ovanligt med kvinnor som kör för fort?
Val av fordon kan ju skilja en del vi har ju tendens att välja det starkaste och snabbaste.

Sen om de ska få ha sin billigare premie eller inte låter jag vara osagt, men jag tror definitivt de har sina rötägg som åker snålskjuts på de övriga med.

Miltalet har ju som sagt ingen betydelse. Premien betalar du för en viss tid, inte för en viss sträcka du kört. Det som försäkringsbolagen ser i sin statistik är att under en viss tidsperiod så är kvinnor generellt sett inblandade i färre trafikolyckor än män under samma tidsperiod och därför betalar kvinnor också mindre i premie för den tiden.

Sen om anledningen till att kvinnor har låg olycksstatistik beror på att de är mer riskmedvetna eller på att de kör lite i mil räknat är helt oväsentligt i försäkringsbolagens ögon.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Coola Ola skrev:
Miltalet har ju som sagt ingen betydelse. Premien betalar du för en viss tid, inte för en viss sträcka du kört. Det som försäkringsbolagen ser i sin statistik är att under en viss tidsperiod så är kvinnor generellt sett inblandade i färre trafikolyckor än män under samma tidsperiod och därför betalar kvinnor också mindre i premie för den tiden.

Sen om anledningen till att kvinnor har låg olycksstatistik beror på att de är mer riskmedvetna eller på att de kör lite i mil räknat är helt oväsentligt i försäkringsbolagens ögon.
Du missförstår antal mil körda ökar riskerna för att man blir inblandad i en olycka, jag pratade inet om premierna.
Även om det finns premier som sätter max antal mil man får köra, entuiastförsäkringar, de blir då billigare.
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Det ska vara jämställdhet!!!
Klart tjejerna ska betala lika mycket som killarna.
Ska dom ha lika mycket i lön?

Lika jobb = lika lön
Lika hoj = lika premie

Varför ska det inte va så???
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
korvgubbe skrev:
Nu skrev jag iofs inte något om olyckor, jag skrev "traffikbrott"... att backa in i garagedörren eller glömma bensinpumpsslangen i bilen och sen åka iväg är än så länge inget brott.. Men traffikbrotten är ju en rätt bra indikation på hur man beter sig i trafiken och beteendet brukar ju påverka försäkringsskadorna till stor del..

Ja, de har säkert rötägg som åker snålskjuts, samtidigt som det finns JÄKLIGT många killar som får betala en massa extra för att en rad idioter tro att en hojs enda syfte är att stuntas med och tokköras... (fast det kanske det är?)
jo men varför blandar du in trafikbrott?
Det är väl skador på fordonet/personen bolagen får betala?

När det gäller just skador på fordon så är det inte 94% män som orsakar dem.
Vsst kan trafikbrott ge skador, men jag får ju se de bilarna med.

På just enbart mc sidan så är troligen männen väldigt överpresenterade, men vi är nog 90% där med.
 

Coola Ola

Guest
Silwer skrev:
Du missförstår antal mil körda ökar riskerna för att man blir inblandad i en olycka, jag pratade inet om premierna.
Även om det finns premier som sätter max antal mil man får köra, entuiastförsäkringar, de blir då billigare.

Ja, visst ökar det riskerna om man kör mer men tråden handlade ju om att lägre premier för tjejer skulle förbjudas vilket jag anser är fel då premien ska bestämmas av olycksrisken och risken för tjejer ÄR lägre än för killar. Sen varför risken är lägre är inte viktigt för riskbedömningen, det var min poäng.
 

zeg

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Hudiksvall>Njutånger
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Är det dyrare för killar?... det gäller då inte min mor och far... då är det dyrare på morsan.
Men det är bil.

Sen att man betalar försäkring för en viss tid och inte stäcka man kör är väl lite galet? eller är det inte som på bilar att man alltid anger hur långt man ungefär kör?

Och när det gäller bil så är kvinnor inblandade i mer olyckor per körd mil. Kanske inte är det på hoj =)
 
Last edited:

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Coola Ola skrev:
Ja, visst ökar det riskerna om man kör mer men tråden handlade ju om att lägre premier för tjejer skulle förbjudas vilket jag anser är fel då premien ska bestämmas av olycksrisken och risken för tjejer ÄR lägre än för killar. Sen varför risken är lägre är inte viktigt för riskbedömningen, det var min poäng.

Då tycker jag helt plötsligt att tjejer ska ha lägre lön också!
Enligt statistiken så föder kvinnor generellt mycket fler barn än vad killar gör. Detta medför också att det är större risk att en tjej är barnledig, vilket medför problem och kostnader för arbetsgivaren.

Det borde ju betyda att tjejer ska ha lägre lön. :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
gonzo skrev:
Då tycker jag helt plötsligt att tjejer ska ha lägre lön också!
Enligt statistiken så föder kvinnor generellt mycket fler barn än vad killar gör. Detta medför också att det är större risk att en tjej är barnledig, vilket medför problem och kostnader för arbetsgivaren.

Det borde ju betyda att tjejer ska ha lägre lön. :tummenupp

Precis, visst är det så! För tjejerna lyckas ju jämt göra sig själva med barn.. Blev så jäkla irriterad när jag kom hem å min tös berättade att hon gjort sig själv på smällen!
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
korvgubbe skrev:
Precis, visst är det så! För tjejerna lyckas ju jämt göra sig själva med barn.. Blev så jäkla irriterad när jag kom hem å min tös berättade att hon gjort sig själv på smällen!

Dom är lömska dom där kvinnorna...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top