Kan vi säga något generellt om detta?
Jag föreställer mig att det tex inte är någon fara att lägga ner i kurvor där vägen är belagd med ny oljegrusbeläggning.
När oljegrusade vägar är nybelagda och när de hunnit bli rena så verkar ju ytan vara extremt taggig och aggressiv.
Förmodligen högst olämplig att åka ikull på, men den beläggningen måste väl utgöra ett ypperligt grepp i däcken?
Och hur är det med asfalt.
Finns det olika typer av greppvänlighet när det gäller olika typer av asfalt?
Hur känner vi igen detta när vi kommer farandes?
Sprillans ny asfalt har jag för mig kan vara snorhal? Stämmer det?
Riktigt gammal ”vitaktig” asfalt fantiserar jag också om att kan vara hal.
Bäst grepp kanske det är på ”årsgammal” asfalt?
Är olika vägbeläggningar olika hala om de är blöta?
Vad bör vi se upp med?
Är det speciell greppvänlig asfalt på banor avsedda för racing?
Mycket frågor, men finns det några knep för att lära sig bedöma beläggningen och riskerna med brantare nerlägg på olika underlag?
Ni som varit ute och härjat efter vägarna kanske har erfarenheter som vi kan enas om?
Jag föreställer mig att det tex inte är någon fara att lägga ner i kurvor där vägen är belagd med ny oljegrusbeläggning.
När oljegrusade vägar är nybelagda och när de hunnit bli rena så verkar ju ytan vara extremt taggig och aggressiv.
Förmodligen högst olämplig att åka ikull på, men den beläggningen måste väl utgöra ett ypperligt grepp i däcken?
Och hur är det med asfalt.
Finns det olika typer av greppvänlighet när det gäller olika typer av asfalt?
Hur känner vi igen detta när vi kommer farandes?
Sprillans ny asfalt har jag för mig kan vara snorhal? Stämmer det?
Riktigt gammal ”vitaktig” asfalt fantiserar jag också om att kan vara hal.
Bäst grepp kanske det är på ”årsgammal” asfalt?
Är olika vägbeläggningar olika hala om de är blöta?
Vad bör vi se upp med?
Är det speciell greppvänlig asfalt på banor avsedda för racing?
Mycket frågor, men finns det några knep för att lära sig bedöma beläggningen och riskerna med brantare nerlägg på olika underlag?
Ni som varit ute och härjat efter vägarna kanske har erfarenheter som vi kan enas om?
Last edited: