Olika vägbeläggningars greppvänlighet.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Kan vi säga något generellt om detta?

Jag föreställer mig att det tex inte är någon fara att lägga ner i kurvor där vägen är belagd med ny oljegrusbeläggning.
När oljegrusade vägar är nybelagda och när de hunnit bli rena så verkar ju ytan vara extremt taggig och aggressiv.
Förmodligen högst olämplig att åka ikull på, men den beläggningen måste väl utgöra ett ypperligt grepp i däcken?

Och hur är det med asfalt.
Finns det olika typer av greppvänlighet när det gäller olika typer av asfalt?
Hur känner vi igen detta när vi kommer farandes?
Sprillans ny asfalt har jag för mig kan vara snorhal? Stämmer det?
Riktigt gammal ”vitaktig” asfalt fantiserar jag också om att kan vara hal.
Bäst grepp kanske det är på ”årsgammal” asfalt?

Är olika vägbeläggningar olika hala om de är blöta?
Vad bör vi se upp med?

Är det speciell greppvänlig asfalt på banor avsedda för racing?

Mycket frågor, men finns det några knep för att lära sig bedöma beläggningen och riskerna med brantare nerlägg på olika underlag?

Ni som varit ute och härjat efter vägarna kanske har erfarenheter som vi kan enas om?

Last edited:

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Nylagd asfalt är klibbig som satan, brukar greppa utav helvete. Men om den är blöt så kan den bli hal.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Mycket intressant tråd! :) Dock kan jag inte bidra med något pga bristande erfarenhet.

Hoppas andra har något att tillföra.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Det finns en rödare asfalt som är jävligt hal.. Det är sån i en rondell i kristinehamn och där är det väldigt halkigt...

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Det finns en rödare asfalt som är jävligt hal.. Det är sån i en rondell i kristinehamn och där är det väldigt halkigt...
Okej. På Åland har de också rödaktiga vägbeläggningar. Undrar om den typen också är hal? (jag planerar att åka dit någon gång)

Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Ja fy satan, vi har sån i Örebro lite här och var, speciellt på av/på-farter till motorvägen. Vet inte alls vad det beror på men jag minns att den blev betydligt halare vid regn iallafall, minns att det var underbart kul att drifta på sådan asfalt när man körde kylskåpsvolvo. Ack ja, härliga tider!

/perris

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
Den rödaktiga asfalten är det oftast porfyr-sten i. Den behöver inte alltid vara halare men ofta är den det.

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Röd asfalt kan alltså vara jävligt hal, speciellt om den är våt?
Denna kunskap kan rädda mitt liv.

Last edited:

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
Vägmarkeringarna är ändå värst, dom blir ju som is när det regnar lite

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Det är just asfaltstyper som jag arbetar mest med i mitt yrke..

Den som har bäst grepp för gaturdäck, som ofta inte har ordentligt med värme för att klibba något vidare, så vågar jag påstå att asfalt som slitits ner på 70 vägarna är den som har bästa och mest jämna texturen för att man ska få ner grepp i den. Den brukar se grå ut och tyvärr blöder den oftast under varma sommardagar, då är den glashal.

Motorvägsbeläggningen var förr bra men nu är det en annan typ med mer bindmedel för att få ner volymen och för att hindra stenlossningen vilket bildar en lite slirigare yta än den gamla typen.

Den tekniska biten om de olika typerna låter mer som startrek så jag låter det vara, 70 vägarna, vissa små 90 vägar där asfalten ser grå ut och det bildas svarta i hjulspåren varma dagar är nog den som ger bäst grepp..

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Sedan har vi ju dessa lagningar som ser ut som olja blandat med tjära, ser ut som om det inte är oljegrus utan bara en trögflytande smet. Populärt för skador på gamla, små vägar, väldigt vanligt här omkring. Det känns som att det borde vara glashalt.
Är det halt?

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Oj, svårt att säga med absolut säkerhet. Asfalten görs ju med sten från närliggande bygder, därför den har lite olika färg (och grepp) runt landet.

Men om vi generaliserar så kan det sägas att asfalt i stadsmiljö oftast är halare än asfalt "ute på vägen". Helt enkelt för att den är skitigare. Cirkulationsplatser, som vi har överfullt av i Borlänge, är områden att vara speciellt känslig för.

Blöta cirkulationsplatser i stan är nog den halaste belagda trafikytan som finns, det samlas mycket skit och beläggningen är oftast tät (mycket massa, lite friktionsmaterial)

Asfalt ute på landsvägen har i allmänhet gott grepp oavsett färg, det är när VägVärket fusklagat och stenen försvinner i bindmassan det blir halt. Jag säger KAN, för i normala temperaturer funkar det oftast, men vid regn eller hög värme är det j-vla bindmassan som såpa. Men det syns ganska uppenbart var den tagit över... :huvet

I övrigt beror fästet mest på om entreprenören lyckats med blandningen, för mycket sten eller för mycket massa gör vägen halare. Ytans grovhet har vid torrt väglag inte så mycket med det hela att göra (om vi inte börjar blanda in banbeläggningar) mer än att det är en psykologisk faktor.

Vilket är nog så viktigt :D

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Här i stan är dom tokig i den där röda snorhala beläggningen i rondeller, jag har snurrat med sursaaben när jag har övat drifting på väg till jobbet.

Snabellagningarna där dom först sprutar bindmedel och sedan grus är inte halkiga om det inte ligger högar kvar med grus.
Glömmer dom däremot att spruta grus på lagningarna är det som att köra på en isfläck med hojen om det är blött ute.

Sen har ju vi den berömda Vännäsvägen, byggd av dom pengar som blev över när cheferna för bygget hade snott så mycket dom kunde...
Den är allvarligt sämst i sverige, jag kör gärna grusväg istället.

Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Sedan har vi ju dessa lagningar som ser ut som olja blandat med tjära, ser ut som om det inte är oljegrus utan bara en trögflytande smet. Populärt för skador på gamla, små vägar, väldigt vanligt här omkring. Det känns som att det borde vara glashalt.
Är det halt?

På den typen av lagning fick jag världens släpp i sommras, då i kombination av fukt.

/D.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ja, när det är blött. Lite i vanliga fall också, men inte allvarligt. Ha som regel att inte köra i skiten eller åtminstone inte svänga precis på det så går det bra :gnissla

Mellan Kopparberg och Hällefors har vi en kalasväg där den massan trängt upp i hjulspåren efter bilarna. Inga problem när det är torrt och normal temp, men när det är blött surfar man runt som en tvål i nästan 4 mil :huvet

Till pressen och de politiska representanterna som läser detta kan jag säga att det gäller redan i skyltad hastighet!

Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Här i stan är dom tokig i den där röda snorhala beläggningen i rondeller, jag har snurrat med sursaaben när jag har övat drifting på väg till jobbet..

Övar drifting i de "röda" rondellerna på väg till jobbet jag med, dock med en survolvo :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...