Motovera varför?
Dumt att tumma på marginalerna så mycket som du säger. Visst, en motor med kortare genomströmningstid behöver mer olja än en med lång genomströmningstid, men att gå ända ner till 1% på en 500cc är riktigt korkat. Att hålla sig kring 3% hela tiden är vad jag alltid har hört och alltid kört med så det är det jag predikar för - oavsett maskin. Det har fungerat för mig under min aktiva mx-tid vilket i år blir 16 år.
Motivering har jag redan beskrivit. En oljedroppes livslängd på kolven beror bara på hur mycket mav varvar. Jag hade en bra länk till en Amerikansk Cross sida som beskrev det där med oljemängd och varvtal. Men jag hittar den inte längre.
En vanlig utombordare ska 1% oljeinblandning. Den går på låga varv och tämligen måttligt effektutag.
Precis som Kunkel skriver. Bränslemängdsfel/felbestyckning är ett betydligt vanligare fel till att det skär.
Man får betydligt mer problem med för mycket olja än för lite.
På -70 talet var det väldigt vanligt att man körde på 4-5% i moppen. Men det skar ändå. Varefter tiden gått har oljemängden minskat, trimningsgraden ökat. Utan att det skär.....
SÅ jag hävdar fortfarande att man ska vara försiktig med hur mycket olja man blandar i bränslet. Öka mängden när gasandet ökar, och efter hur tung bana man kör på.
Däremot SKALL man vara nogrann med bestyckningen. Det absolut vanligaste orsaken till haveri.
Mats