Oljeblandad bensin + motorolja eller inte?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Motovera varför?

Dumt att tumma på marginalerna så mycket som du säger. Visst, en motor med kortare genomströmningstid behöver mer olja än en med lång genomströmningstid, men att gå ända ner till 1% på en 500cc är riktigt korkat. Att hålla sig kring 3% hela tiden är vad jag alltid har hört och alltid kört med så det är det jag predikar för - oavsett maskin. Det har fungerat för mig under min aktiva mx-tid vilket i år blir 16 år.

Motivering har jag redan beskrivit. En oljedroppes livslängd på kolven beror bara på hur mycket mav varvar. Jag hade en bra länk till en Amerikansk Cross sida som beskrev det där med oljemängd och varvtal. Men jag hittar den inte längre.

En vanlig utombordare ska 1% oljeinblandning. Den går på låga varv och tämligen måttligt effektutag.

Precis som Kunkel skriver. Bränslemängdsfel/felbestyckning är ett betydligt vanligare fel till att det skär.
Man får betydligt mer problem med för mycket olja än för lite.

På -70 talet var det väldigt vanligt att man körde på 4-5% i moppen. Men det skar ändå. Varefter tiden gått har oljemängden minskat, trimningsgraden ökat. Utan att det skär.....

SÅ jag hävdar fortfarande att man ska vara försiktig med hur mycket olja man blandar i bränslet. Öka mängden när gasandet ökar, och efter hur tung bana man kör på.

Däremot SKALL man vara nogrann med bestyckningen. Det absolut vanligaste orsaken till haveri.

Mats
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
OT!

På trimmers och motorsågar mm kör man ju med 2 % oljeinblandning, varför kör man inte 3-4 % i dessa motorer?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
OT!

På trimmers och motorsågar mm kör man ju med 2 % oljeinblandning, varför kör man inte 3-4 % i dessa motorer?

Exakt!:tummenupp
Vid kvistning ligger en Motorsåg på ca 14000rpm. Vilket egentligen inte är så mycket eftersom att den har kort slaglängd.

Mats
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hur många % blandade du i tanken då?? Bör ligga på 4 % på en 125a 3% duger på en 250cc 2%v på en 500cc.

Och kosta på 2 taktsoljan mest..helcyntet!! Rak 30 olja kör många i lådan för att ha bra bett i kopplingen


4% är för mycket!

Har åkt 2-t cross aktivt i många många år nu, så lite koll har man iaf.

Bra kvalitet är ett måste. Inget annat än helsyntet är OK.

2,5 - max 3 % på 125 cc.

2,5 % kör jag på 250 cc som jag åker nu. Men åkte även med 2,5% på 125 cc.

Vitsen är ju att det blir väldigt enkelt att blanda om man tankar juggen med 20 liter bensin också. =)

DU lär få se över bestyckningen på din cykel, mest troligt har den surat igen om du inte kör så snabbt.

(Justera förgasaren alltså).
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En vanlig utombordare ska 1% oljeinblandning. Den går på låga varv och tämligen måttligt effektutag.
Mats

Och överallt annars, forum, marinor, båtmeckar, vanliga förståsigpåare säger bestämt 2% till utombordare. Sååå....wasup?
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Exakt!:tummenupp
Vid kvistning ligger en Motorsåg på ca 14000rpm. Vilket egentligen inte är så mycket eftersom att den har kort slaglängd.

Mats

Vad menar du med "Exakt!"? :va jag ställde ju en fråga..

Och det är väl snarare vid fällning/aptering som man ligger på maxvarv, vid kvistning duttar man ju lite bara fram och tillbaka, oftast..
Däremot kan sågen lätt gå en minut eller så på tomgång, när man håller på och vrider träd o grejar..

Däremot så går trimmern ofta långa stunder på maxvarv..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sen skall det sägas att det är en jäkla skillnad på vad som är tillräckligt med olja för att det inte skall skära/rasa vevlager och vad som ger max effekt. Bänkar du en 250R vilket är 2x125cc lämnar de bäst effekt vid 4% oljeinblandning.

Mindre olja är iof positivt för att inte sabba oktantalet och energi-innehållet i onödan men det överskuggas på fullgas väldigt fort när avgastempen stiger och man börjar elda bort filmen och det börjar gå tungt och blowby ökar.

Kör du 125cc cross på nivå är 4% da shit annars fungerar 2,5-3% bättre....
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Motivering har jag redan beskrivit. En oljedroppes livslängd på kolven beror bara på hur mycket mav varvar. Jag hade en bra länk till en Amerikansk Cross sida som beskrev det där med oljemängd och varvtal. Men jag hittar den inte längre.

En vanlig utombordare ska 1% oljeinblandning. Den går på låga varv och tämligen måttligt effektutag.

Precis som Kunkel skriver. Bränslemängdsfel/felbestyckning är ett betydligt vanligare fel till att det skär.
Man får betydligt mer problem med för mycket olja än för lite.

På -70 talet var det väldigt vanligt att man körde på 4-5% i moppen. Men det skar ändå. Varefter tiden gått har oljemängden minskat, trimningsgraden ökat. Utan att det skär.....

SÅ jag hävdar fortfarande att man ska vara försiktig med hur mycket olja man blandar i bränslet. Öka mängden när gasandet ökar, och efter hur tung bana man kör på.

Däremot SKALL man vara nogrann med bestyckningen. Det absolut vanligaste orsaken till haveri.

Mats

Häller med dig, föutom att jag inte tycker att man ska öka oljenägden efter hur tung banan är, endast bränslet ska ökas. oljan skitar bara ner motorn

Fast jag kör sönder allt jag sätter mig på så jag är nog inte att lita på:D
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Om vi rent hypotetiskt skulle säga att (hrumpf) någon hällde i vanlig 2-taktsolja i växellådan... Och körde en stund tills crossen skulle börja gå väldigt dåligt. - Vad skulle kunna hända då? :huvet

Kopplingen börjar troligen slira. Någonstans efter det rasar lagren i lådan och dreven slits

Vilket verkar ha hänt i mitt fall... Var ute o skulle byta olja idag. Sagt och gjort. Kickade igång hojen, (mycket mer svårstartad än vanligt) och när den väl startade läckte det vatten som fan från alla kylarslangar. Ju mer jag gasade ju mer läckte det. Och det var ganska mycket. Dessutom verkade det inte vara något direkt motstånd när jag hade crossen avstängd med växel i, eftersom jag kunde rulla hojen med mycket sämre motstånd än vanligt.

Kan det vara några packningar (vilka isf) som har gått? Eller är det växellådan som har kajkat ihop och inte ger något tryck, och det är därför det tokläcker kylarvatten?

(vet knappt själv vad jag pratar om... ;) )
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vilket verkar ha hänt i mitt fall... Var ute o skulle byta olja idag. Sagt och gjort. Kickade igång hojen, (mycket mer svårstartad än vanligt) och när den väl startade läckte det vatten som fan från alla kylarslangar. Ju mer jag gasade ju mer läckte det. Och det var ganska mycket. Dessutom verkade det inte vara något direkt motstånd när jag hade crossen avstängd med växel i, eftersom jag kunde rulla hojen med mycket sämre motstånd än vanligt.

Kan det vara några packningar (vilka isf) som har gått? Eller är det växellådan som har kajkat ihop och inte ger något tryck, och det är därför det tokläcker kylarvatten?

(vet knappt själv vad jag pratar om... ;) )

Kan du lätt dra runt motorn med växel i så tokslirar kopplingen av all 2-t olja du gav den. Plocka isär och tvätta.....

Läcker det vatten från slagarna eller motorn?

Fotpackningen eller pboxarna i vattenpumpen är vanligaste orsaken...
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
1, Kan du lätt dra runt motorn med växel i så tokslirar kopplingen av all 2-t olja du gav den. Plocka isär och tvätta.....

2, Läcker det vatten från slagarna eller motorn?

3, Fotpackningen eller pboxarna i vattenpumpen är vanligaste orsaken...

1, Mmm ok. Aj fan då :( Även fast jag har tömt, och hällt i ny (rätt) olja?

2, Hmm, TROR det bara är från samtliga slangar, samt från kylarlocket oxå iofs...

3, Ok, får plocka isär kylarn och se efter om något ser trasigt ut, samt kanske växellådan oxå då?

Blir till att ta hem hojen till mitt garage, och ta ner skiten då. :huvet

(Argh, "man lär sig av misstagen" så jävla surt och framförallt onödigt. :()

Tack som fan för all hjälp och info iallafall.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vad menar du med "Exakt!"? :va jag ställde ju en fråga..

Och det är väl snarare vid fällning/aptering som man ligger på maxvarv, vid kvistning duttar man ju lite bara fram och tillbaka, oftast..
Däremot kan sågen lätt gå en minut eller så på tomgång, när man håller på och vrider träd o grejar..

Däremot så går trimmern ofta långa stunder på maxvarv..

Går sågen på maxvarv när du kapar stock, så är det dags att lära sig att fila kedjan. Sågen ska ligga på vridmomentstopp när man sågar.
När man kvistar ska sågen vara på maxgas/varvtal.
Duttar man är man väldigt farligt ute, väldigt stor risk för kast. Därför kör man hellre med rappa och högvarviga sågar när man kvistar mycket. Och stora sågar när man kapar ved/stock.

Ursäktar urspårningen:gnissla

Mats
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Går sågen på maxvarv när du kapar stock, så är det dags att lära sig att fila kedjan. Sågen ska ligga på vridmomentstopp när man sågar.
När man kvistar ska sågen vara på maxgas/varvtal.
Duttar man är man väldigt farligt ute, väldigt stor risk för kast. Därför kör man hellre med rappa och högvarviga sågar när man kvistar mycket. Och stora sågar när man kapar ved/stock.

Ursäktar urspårningen:gnissla

Mats

Jag tycker ni kan starta en egen tråd om kvistkapning. I denna vill jag prata motorcross-cykelproblem. Hoppas ni tycker det är ok.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Ja för 2-t motorn i en Cross saknar ju helt likheter med en motorsåg:va

Jag är övertygad om att du förstår vad jag faktiskt menar. Inte alls dryg, men vill bara hålla tråden till rätt focus. Vill ni prata likheter mellan cross/motorsågar så går väl det hur bra som helst, men gärna inte här.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
1, Mmm ok. Aj fan då :( Även fast jag har tömt, och hällt i ny (rätt) olja?

2, Hmm, TROR det bara är från samtliga slangar, samt från kylarlocket oxå iofs...

3, Ok, får plocka isär kylarn och se efter om något ser trasigt ut, samt kanske växellådan oxå då?

Blir till att ta hem hojen till mitt garage, och ta ner skiten då. :huvet

(Argh, "man lär sig av misstagen" så jävla surt och framförallt onödigt. :()

Tack som fan för all hjälp och info iallafall.

1. Ja du måste plocka isär och rengöra ordentligt

2. Hur fan kan det läcka från slangarna? Hört talas om slangklämmor?

3. Att renovera en låda på en gammal cross är inte lönt, delarna kostar lika mycket som moppen. Kör vidare och be en snabb bön....
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
1. Ja du måste plocka isär och rengöra ordentligt

2. Hur fan kan det läcka från slangarna? Hört talas om slangklämmor?

3. Att renovera en låda på en gammal cross är inte lönt, delarna kostar lika mycket som moppen. Kör vidare och be en snabb bön....

1, ok, då får jag göra så.

2, hehe, jo det sitter slangklämmor överallt, men det kanske blir sånt jävla tryck så det läcker ändå? Eller så såg jag fel, och det läcker från motorn.

3, Nehe ok, då får jag be till crossgudarna att inte mitt noobrookiemupp-misstag inte straffar sig allt för hårt då. :rolleyes:
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top