Oljeblandad bensin + motorolja eller inte?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
1, ok, då får jag göra så.

2, hehe, jo det sitter slangklämmor överallt, men det kanske blir sånt jävla tryck så det läcker ändå? Eller så såg jag fel, och det läcker från motorn.

3, Nehe ok, då får jag be till crossgudarna att inte mitt noobrookiemupp-misstag inte straffar sig allt för hårt då. :rolleyes:

Blir där övertryck så att det läcker så sker det vid kylarlocket.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Blir där övertryck så att det läcker så sker det vid kylarlocket.

ja övertryck var det garanterat. Kanske rann ner från kylarn så det såg ut som att det läckte från lite varstans. Var det något på bilden jag postade på sid 2, som var galet eller något annat trodde du?

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
En "allmeckare" som jag frågade vad han trodde kunde va paj på hojen trodde det var topplockspackningen som hade gått... Kan det vara så tror ni?

Jag har ju som vanligt ingen aning :skämsöverminalackofmeckkunskapersmiley :confused:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
En "allmeckare" som jag frågade vad han trodde kunde va paj på hojen trodde det var topplockspackningen som hade gått... Kan det vara så tror ni?

Jag har ju som vanligt ingen aning :skämsöverminalackofmeckkunskapersmiley :confused:

Troligtvis inte......

Hur svårt kan det vara att kolla var det läcker :doh

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
1. Kolla flottörnålen så att den inte bekat ihop i din förgasare. Har den det kan du få fenomenet att den flödar över hela tiden och då får du soppa i ditt avgassystem, plus att hojen blir brutalt svårstartad eftersom ditt tändstift dränks. Jag hade även plockat ner choken och rengjort.

2. Övertryck i kylsystemet kan du visst få om din topp packning pajjat. Om den pajjar trycker du in delar av avgaserna in i kylsystemet som bygger upp ett övertryck i systemet. Snabbast ser du det på skvallerslangen som i regel sitter monterad precis under kylarlocket, på halsen som förbinder locket med kylaren kan man säga. Den slangen följer du och ser var den mynnar ut under hojen nånstans. Börjar det sippra eller rinna där har du övertryck i kylsystemet ELLER så har du helt enkelt fyllt på för mycket kylarvätska. Har du bara fyllt på för mycket brukar det självsanera sig genom övertrycksslangen ganska så kvikt. Ta bort kylarlocket (kall motor) och kolla om du kan se vatten i kylaren. Kan du inte det har hojen tryckt ut för mycket och då om man kör och har otur kan motorn rasa för dig, skära ihop helt enkelt pga för lite kylning. Ser du vatten (kylarvätskan) så är det bra. Nivån ska ligga en bit över cellerna som är i kylaren. 8-12 mm ungefär.

3. 2,5 - 3% blandning blir kanoners till din hoj.

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
1. Kolla flottörnålen så att den inte bekat ihop i din förgasare. Har den det kan du få fenomenet att den flödar över hela tiden och då får du soppa i ditt avgassystem, plus att hojen blir brutalt svårstartad eftersom ditt tändstift dränks. Jag hade även plockat ner choken och rengjort.

2. Övertryck i kylsystemet kan du visst få om din topp packning pajjat. Om den pajjar trycker du in delar av avgaserna in i kylsystemet som bygger upp ett övertryck i systemet. Snabbast ser du det på skvallerslangen som i regel sitter monterad precis under kylarlocket, på halsen som förbinder locket med kylaren kan man säga. Den slangen följer du och ser var den mynnar ut under hojen nånstans. Börjar det sippra eller rinna där har du övertryck i kylsystemet ELLER så har du helt enkelt fyllt på för mycket kylarvätska. Har du bara fyllt på för mycket brukar det självsanera sig genom övertrycksslangen ganska så kvikt. Ta bort kylarlocket (kall motor) och kolla om du kan se vatten i kylaren. Kan du inte det har hojen tryckt ut för mycket och då om man kör och har otur kan motorn rasa för dig, skära ihop helt enkelt pga för lite kylning. Ser du vatten (kylarvätskan) så är det bra. Nivån ska ligga en bit över cellerna som är i kylaren. 8-12 mm ungefär.

3. 2,5 - 3% blandning blir kanoners till din hoj.

Grymt inlägg. Jag ska ta mig en rejäl meckardag i helen, så får vi se. :tummenupp

Troligtvis inte......

Hur svårt kan det vara att kolla var det läcker :doh

För någon som aldrig någonsin typ har mecka cross förut i sitt liv är det inte lika självklart. Hade jag varit duktig på att mecka, hade jag inte behövt ställa frågan här liksom. :confused: Men tack för all din hjälp och dina tips. :tummenupp

Sist när jag var o kolla på den hitta jag inte riktigt vart det läckte. Jag tyckte det såg ut som att det läckte lite här och var stans. Men kanske var att det rann ner från kylaren så det såg ut som att det läckte överallt... Men som sagt. Får ta och kolla exakt vartifrån det läcker, Men det behöver väl inte betyda att det just är där som är felet, bara för att övertrycket kommer ut just där?

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Jag hittade vart det läckte. Det var ett hål i en kylarslang som satt "innanför kröken" så det var lite svårt att se exakt vart ifrån det läckte eftersom det stänkte lite överallt. Köpt ny slang och satt dit, och fått stopp på vattenläckaget, men det är fortfarande ingen komp. Hade en liiiiiiten förhoppning om att det var det som var felet. Inget tryck pga trasig slang alltså.

Boris JR trodde det var "Fotpackningen eller pboxarna i vattenpumpen som är vanligaste orsaken".

Två frågor:

1, Är detta vattenpumpen, och vart sitter den? "Brevid cylindern"? Den lilla "klumpen" där i anslutning?

Bifogat

• waterpump.jpg
    waterpump.jpg
    25.6 KB · Visningar: 64

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Jag hittade vart det läckte. Det var ett hål i en kylarslang som satt "innanför kröken" så det var lite svårt att se exakt vart ifrån det läckte eftersom det stänkte lite överallt. Köpt ny slang och satt dit, och fått stopp på vattenläckaget, men det är fortfarande ingen komp. Hade en liiiiiiten förhoppning om att det var det som var felet. Inget tryck pga trasig slang alltså.

Boris JR trodde det var "Fotpackningen eller pboxarna i vattenpumpen som är vanligaste orsaken".

Två frågor:

1, Är detta vattenpumpen, och vart sitter den? "Brevid cylindern"? Den lilla "klumpen" där i anslutning?

Hej,

Det du har där på bilden är vattenpumpen, ifall du får in kylarvätska till växellådan (visar sig ofta genom att oljan är vit) så är vanligtvis packboxen samt impelleraxeln slut.

Ifall du har dålig fotpackning så kan det bli så att vevhustryck skickas ut i kylsystemet eller att kylvätska kommer in i motorn beroende på hur stor skada det är på packningen.

Har du däremot inte kompression i motorn så är det en totalblåst toppackning eller att kolven har nypt och skadat kolvringarna alternativt att det är hål i kolven.

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hej,

Det du har där på bilden är vattenpumpen, ifall du får in kylarvätska till växellådan (visar sig ofta genom att oljan är vit) så är vanligtvis packboxen samt impelleraxeln slut.

Ifall du har dålig fotpackning så kan det bli så att vevhustryck skickas ut i kylsystemet eller att kylvätska kommer in i motorn beroende på hur stor skada det är på packningen.

Har du däremot inte kompression i motorn så är det en totalblåst toppackning eller att kolven har nypt och skadat kolvringarna alternativt att det är hål i kolven.

ok grymt svar. :tummenupp Jag ska nog börja med att kolla toppackningen/kolv/kolvringar ikväll då. Verkar krångligt att mecka isär hela vattenpumpen, så det får bli steg 2 känns det som. :Bugar

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
såhär ser min pärla ut...

Topplockspackningen såg helt ok ut, så den lär det inte vara... såklart :( hade varit för enkelt... tänkte ge mig på nästa möjliga fel på listan... är dock lite osäker på vad som är vad... help me out here ;) vad är
1
2
3
på bilden...

Försökte skruva bort det mesta, men såklart sitter en skruv på varje del så idiothårt att jag bara drar runt skruvhelvet :huvet

Tips på hur jag får bort skruvar som blivit runddragna är också VARMT välkommet :va

Edit.
1an är väl iofs växellådan, men bild 2 och 3 vet jag inte...Gissar på att 2an är vattenpump?

Bifogat

• DSC03074.JPG
    DSC03074.JPG
    184.3 KB · Visningar: 146
Last edited:

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
såhär ser min pärla ut...

Topplockspackningen såg helt ok ut, så den lär det inte vara... såklart :( hade varit för enkelt... tänkte ge mig på nästa möjliga fel på listan... är dock lite osäker på vad som är vad... help me out here ;) vad är
1
2
3
på bilden...

Försökte skruva bort det mesta, men såklart sitter en skruv på varje del så idiothårt att jag bara drar runt skruvhelvet :huvet

Tips på hur jag får bort skruvar som blivit runddragna är också VARMT välkommet :va

Edit.
1an är väl iofs växellådan, men bild 2 och 3 vet jag inte...Gissar på att 2an är vattenpump?

Du har ingen kompis som kan skruva som kan hjälpa dej?Inte för att vara dryg och taskig alltså, men det är bra mycket lättare att skruva ihop nått man har rivigt själv.Om du river maskinen och sen går bet på att skruva ihop den är det nog betydligt svårare att hitta någon som vill/kan skruva ihop den åt dej.Vist, en som skruvar crossar hela dagarna kan nog sätta ihop den även om du kommer med en plastback med gott och blandat, men är motorn inte riven än så borde det räcka med nån som kan skruva i största almänhet...

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
1:Kopplingen.
2:Vattenpumpen.
3:Avgasporten.

super, tack!

Du har ingen kompis som kan skruva som kan hjälpa dej?Inte för att vara dryg och taskig alltså, men det är bra mycket lättare att skruva ihop nått man har rivigt själv.Om du river maskinen och sen går bet på att skruva ihop den är det nog betydligt svårare att hitta någon som vill/kan skruva ihop den åt dej.Vist, en som skruvar crossar hela dagarna kan nog sätta ihop den även om du kommer med en plastback med gott och blandat, men är motorn inte riven än så borde det räcka med nån som kan skruva i största almänhet...

Nix no offence. Jag är ju rätt jättekass på crossmeck, så ja det vore en bra ide, men nej tyvärr så har jag ingen crosskunnig i min närhet som kan hjälpa mig direkt... Däremot relativt mekkunniga personer som säkert kan hjälpa mig... :gnissla

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
En ny tanke.

Kan det vara en kolvring som pajjat och att det inte är någon komp pga det?

Anledningen till varför jag testar mina tankar här är att allt ska gå så jävla dåligt, (läs. runddragna skruvar o annat helvete) så innan jag lägger en helkväll på att fixa bort en skruv, vill jag veta att det iaf är en liten chans till att jag kan hitta felet... ;)

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hur FAN får man loss själva cylinderklumpen? Ser bara fyra muttrar som håller fast den, och alla är nu borta efter mycket om och men, men den sitter fortfarande som berget? går inte att rubba :confused: :va

Fattar nada :(

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Provat att knacka försiktigt runt med en gummiklubba? Packningen kan hålla ihop ganska bra ibland..:näsblod

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Lugn nu! Ta först en titt på mekaniken till avgasporten.
Innanför den högra kåpan på cylindern. Nr3 på bilden.

Aha, måste jag ta bort avgasportkåpan först alltså?

Edit.
menar du stjärnskruven som sitter ner i motorblocket så har jag tagit bort den. Eller menar du något annat?

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...