Oljebyte efter att hojen stått stilla tre år

Linda_jkpg

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2009
Hej! Jag har precis köpt en hoj som stått stilla i tre år, förra ägaren bytte olja och filter precis innan den ställdes av. Måste jag nu byta olja och filter igen även om den inte rört på sig sedan förra servicen?
:confused:

Antagligen kommer du få olika svar.
Men jag tycker inte du behöver byta oljan.

Att byta olja och filter kostar inte många kronor så varför chansa:confused:

Varför skulle befintlig olja vara att chansa? Visst kan du byta olja var 20:de mil för att inte chansa men vad ger detta förutom tom plånbok?

När en olja lagras utanför sin förslutna flaska händer 2 saker:
Den oxiderar
Den drar åt sig vatten

Är cykeln inte huvudsakligen förvarad på gatan i 10 år så är de 2 ovanstående inga problem då oljan har tillsatser för att hantera oxidering och vatten i rimliga mängder koker bort första gången motorn blir varm.

Titta in i nivåglaset. Är oljan vit som filmjölk eller riktigt svart så byt den annars duger den utmärkt.

Du behöver inte byta. Men kan du vara helt säker på att tidigare ägare
verkligen bytte innan han ställde av den?

Om jag inte var 100% säker på det hade jag bytt ändå bara för att det skulle
kännas bra. Ta en titt på hur oljan ser ut.

Nästan alla jag har frågat har sagt att den måste bytas för att oljan oxiderar så det var intressant att läsa ovanstående inlägg av Boris JR.. :) Jag kan ju givetvis inte vara helt säker på att förra ägaren verkligen gjorde det, men jag förstår inte heller varför han skulle ljuga om det? Haha, nu lät jag väldigt naiv :) Jag ska kika på hur oljan ser ut!
Tack för alla input!

Nästan alla jag har frågat har sagt att den måste bytas för att oljan oxiderar så det var intressant att läsa ovanstående inlägg av Boris JR.. :) Jag kan ju givetvis inte vara helt säker på att förra ägaren verkligen gjorde det, men jag förstår inte heller varför han skulle ljuga om det? Haha, nu lät jag väldigt naiv :) Jag ska kika på hur oljan ser ut!
Tack för alla input!

Beror lite på hur säljaren är men det är väldigt lätt att krydda lite hur servicen
sett ut när det är dax att sälja.. Men samtidigt, för tre år sedan var väll
kanske inte en försäljning planerad och ville han själv hålla den fräsch så bytte
han oljan.

Men tar du en titt så lär det visa sig :)

Jag håller med Gixxerhoffa, varför låta bli när det är så lätt och så viktigt att oljan är bra? Det står väll i servisboken när den måste bytas och om jag inte minns helt fel så borde det vara en gång varje år:va
Skulle det vara min hoj hade jag inte tvekat att byta oljan.

Tack för alla input!

Jag byter alltid oljan å filter när jag köper mig en begagnad hoj.
Hur fan ska man veta vilken olja förra ägarn har kört med eller när det va han sist bytte olja .
Ne en billig investering anser jag ,

Jag håller med Gixxerhoffa, varför låta bli när det är så lätt och så viktigt att oljan är bra? Det står väll i servisboken när den måste bytas och om jag inte minns helt fel så borde det vara en gång varje år:va
Skulle det vara min hoj hade jag inte tvekat att byta oljan.

Japp det är ju x antal mil eller 1 år som det brukar vara, men när den inte körts så finns ingen anledning.
Det kan ju bli kondens i motorn om man nu ska hitta nån anledning till att byte.

Du behöver inte byta. Men kan du vara helt säker på att tidigare ägare
verkligen bytte innan han ställde av den?

Om jag inte var 100% säker på det hade jag bytt ändå bara för att det skulle
kännas bra. Ta en titt på hur oljan ser ut.

Ta sig en titt på glaset, starta upp motorn, stäng av och skruva upp pyfyllningskorken, ner med fingret, använd dig av 2 av dina sinnen, titta och lukta då ger det sig själv om det är färsk eller gammal olja, som någon sa, färsk olja(oavsett om den byttes för 3 år sen)sluta fundera KÖR:tummenupp

Jag byter alltid oljan å filter när jag köper mig en begagnad hoj.
Hur fan ska man veta vilken olja förra ägarn har kört med eller när det va han sist bytte olja .
Ne en billig investering anser jag ,

NU tror inte jag att folk är sådanna idioter att de slår i en annan olja en den som är avsedd för mc..när han bytte? Blir du gladare av att du vet exakt datum:va

Last edited:
Det finns många "Tänk om" situationer med en beg hoj... Man kan oroa ihjäl sig också!

OM du tar beslutet att byta oljan, så kör några mil först, annars är det helt bortkastat. För det blir kondens i en motor som står, inget konstigt med det. Men vill man bli av med det och få ut det med oljan så måste du köra ordentligt varm. Alltså över 60-70 grader på oljan. Då har oljan blandat sig med vattnet och kondenserat bort i alla ventilationsslangar.

Litar du på säljaren och du känner dig lugn med det. Kör din 500 mil på oljan.

Mats

Du behöver inte byta, dock hade jag personligen gjort det.
Främst Pga några saker
- Gamla ägare brukar vara klåpare av någon anledning
- Se "konditionen" på motorn, naturligtvis kör du den varm också innan då som mats skriver ovan.

Olja är en färskvara PUNKT. Varför har alla fått för sig att allting handlar om mil. Jag byter olja minst en gång om året, oberoende om jag har kört lite mil.

Olja är en färskvara PUNKT. Varför har alla fått för sig att allting handlar om mil. Jag byter olja minst en gång om året, oberoende om jag har kört lite mil.

Visst, börjar man närma sig tio år i sin originalflaska kan man kanske ge fan i att använda den, men bara av den anledningen att forskningen går framåt och de nya oljorna nog har utvecklats lite under tiden.:rolleyes:

Tror ju knappast hojen blir skit eller spysjuk för att "bäst före" datum gått ut..Däck är ju med färskvara, knappast någon som byter "nya" däck om en hoj stått avställd i 3 år. Själv är jag inte det minsta orolig jag kör så mycket så jag byter både olja och däck varje säsong ofta flera ggr..

Oljan börjar brytas ner så fort den hamnar i motorn, oljans uppgift är att smörja och ta upp föroreningar. Föroreningarna bryter ner oljan och dess egenskaper. Jag hade lätt bytt olja. Jag byter minst en gång om året både på bil o mc. Varför chansa att köra med olja som är sådär? Mina 5 cent.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick