För att slippa göra om allt jobb två veckor in i hojsäsongen när de börjar läcka?Silwer skrev:...men varför byta innan de läcker?
Mattias skrev:Oljemängd i gaffelben brukar anges i volym, men det säkraste sättet är att mäta nivå. Nivån anges i millimeter, med gaffeln ihoptryckt och utan fjädrar. Ska du byta olja i gaffeln, gör det rätt. Annars finns risken att det blir sämre än vad det var innan.
Har man plockat loss hela benet är det ju lättare att lossa bottenskruven. Och framförallt lättare att återmontera eftersom bottenskruven inte är fjäderbelastad.K-Micke skrev:Tar man loss gaffelbenet finns ju ingen anledning att ta loss bottenskruven.
Ta loss toppmuttern och vänd uppåner på benet för att tömma oljan.
Pumpa gaffeln flera gånger. Jag brukar sen hälla i en skvätt ny olja,
och sen pumpa ut den också så får man ut det mesta av "gunket" som
brukar samlas längst ner i gaffelbenet.
MR X skrev:Man tackar för alla bra tipsen.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |