oljebyte i framgaffeln

Oktan

Jet fuel
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Nyköping
Hoj
hade en R1 -01
Jag tänkte byta olja i framgaffeln på min yzf 1000r.Är det någon som vet hur man gör det på ett smidigt sätt. :tomten
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Jag antar att du inte har nå tappluggar på den. Så tryck ihop gaffeln och använd nån oljesug med tunn slang. Men bästa sättet är väl att ta lös gaffelbenen så man får bort all gammal olja.
 

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Ta lös gaffelbenen och passa på att byta packboxar, det kommer du att få göra förr eller senare ändå.
Ungefär som att byta olja utan att byta oljefilter... Eller kanske inte, men ändå, gör det :) För det ska jag göra idag :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
finns det ingen avtappning i botten på gaffeln är det lite småjobbigt.
Då får du ta bort gaffelbenen, men läcker inte packboxarna är det overkill att byta dem, byt oljan bara.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
De flesta moderna USD-gafflar saknar dränering men de har en insexskruv underifrån i botten (ta bort framaxeln först) som håller insatsen. Palla upp knarren, ta loss hjulet och skruven så kommer oljan ut så fint. Tappa inte bort den lilla kopparbrickan som sitter där inne, den ska ligga under skruvskallen och täta. Eftersom insatsen kan snurra när man lossar skruven rekommenderar jag att man lossar och drar åt skruven med muttermaskin, då håller massan i instatsen emot. Tänk på att ställa ner vridmomentet på muttermaskinen innan du drar fast skruven annars kan du dra sönder gänorna i insatsen eller på skruven. Pumpa gärna lite försiktigt (så mycket du orkar för hand) på gaffelbenet så kommer garanterat all gammal olja ut. Sätt dit skruven igen.
Låt hojen vara kvar uppallad/lyft och skruva loss locken till benen (tänk på att de är fjäderbelastade) så att du kan fylla på olja. I rätt mängd! För mycket olja och du trycker loss/sönder packboxarna när du landar efter vårens första wheelie! Något lite extra brukar kunna gå men inga jättemängder. Var noggrann när du skruvar tillbaks locken till gaffelbenen, du vill garanterat inte dra gängan sned, detta är lätt hänt eftersom locken är breda + låga (dvs svåra att styra rakt) och du måste dessutom trycka emot fjädern hela tiden.

Ett annat sätt är att ta loss hela benet från knarren och både tömma och fylla genom hålet i botten men då måste man ju alltså ta loss hela benet. Men om man ska byta packboxar så fyller man ju givetvis underifrån innan man sätter tillbaks benet.

Det här ska inte ses som en exakt arbetsbeskrivning för just din knarr utan snarare som en generell beskrivning, du får själv undersöka hur det ser ut på din knarr.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Oljemängd i gaffelben brukar anges i volym, men det säkraste sättet är att mäta nivå. Nivån anges i millimeter, med gaffeln ihoptryckt och utan fjädrar. Ska du byta olja i gaffeln, gör det rätt. Annars finns risken att det blir sämre än vad det var innan.
 

jiwe

Assumptions is the mother of all fuckups
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Herrljunga
Hoj
GSXR1000
Mattias skrev:
Oljemängd i gaffelben brukar anges i volym, men det säkraste sättet är att mäta nivå. Nivån anges i millimeter, med gaffeln ihoptryckt och utan fjädrar. Ska du byta olja i gaffeln, gör det rätt. Annars finns risken att det blir sämre än vad det var innan.

Helt rätt. På YZFR skall det vara 125 mm luftkammare mätt enligt Mattias beskrivning ovan. SAE 10 olja rekomenderas.
 

HanneZ

Guest
jag bytte nyligen packboxar på min gsxr. Hade inte gjort de på en usd-gaffel tidigare men de va ju jätte smidigt. Va bara rycka isär. Vet ej om man kan göra så på vanliga gafflar, ja har alltid korvat ur dom med skruvmejsel typ.
Fast jag fattade inte hur ja skulle fylla på oljan! Jag skruvade ur den där stora grejjen längst upp på gaffeln, då gick den o få isär lite men inte mkt, hur som helst så hällde ja på där i springan o dämparen verkar ju funka så de blir förhoppningsvis bra! =)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
K-Micke skrev:
Tar man loss gaffelbenet finns ju ingen anledning att ta loss bottenskruven.
Ta loss toppmuttern och vänd uppåner på benet för att tömma oljan.
Pumpa gaffeln flera gånger. Jag brukar sen hälla i en skvätt ny olja,
och sen pumpa ut den också så får man ut det mesta av "gunket" som
brukar samlas längst ner i gaffelbenet.
Har man plockat loss hela benet är det ju lättare att lossa bottenskruven. Och framförallt lättare att återmontera eftersom bottenskruven inte är fjäderbelastad.
Men att skölja ur "bottensatsen" låter ju sunt.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Mitt tips är: Vet ni inte hur det ska göras, gör det inte. Det är viktigt att det blir rätt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top