ruffrider
gabb kakk
håller på att byta olja, men det finns ju en plugg för mycket, den finns inte med i boken , va faaan e det?? nån som vet....sen stod det nåt om "bleeding the oil system", typ lufta skiten eller?
TomK skrev:Det sitter en plugg som håller en liten ventil som styr hur mycket olja som går in till oljefiltret (från pumpen). Den ska man inte lossa i onödan. De två utstickande pluggarna däremot ska loss. Och ja, du ska lufta (bleed) oljesystemet.
TomK skrev:Det sitter en plugg som håller en liten ventil som styr hur mycket olja som går in till oljefiltret (från pumpen). Den ska man inte lossa i onödan. De två utstickande pluggarna däremot ska loss. Och ja, du ska lufta (bleed) oljesystemet.
motardnisse skrev:På min 660 -03 utan utvändiga filtret så var det 3 pluggar som skulle lossas under hojen. Jo jag fick lite skäll av Ragnar på lelles då han fick ut för mkt olja vid 100mil servicen. Visade sig att jag trodde det nästan var samma kontruktion som 625 med två pluggar jag hade tidigare men icke.
Ebbe skrev:Nivåfönstret sitter ju där av en anledning!![]()
![]()
Å 660 -03 har ju visst ett utvändigt filter, sitter bakom motorn ju...![]()
motardnisse skrev:Ja ja! med utvändiga filtret menar jag det som sitter framför motorn som det är på 640 tidigare. Alltså 3 filter på -04 (1st utvändigt + 2 microfilter) men bara 2 filter på 660-03/625-02 (microfilter) eller?
motardnisse skrev:Mitt fel! Då är det fortfarande två microfilter som gäller på både 625/660 -04 och 1 microfilter samt 1 utvändigt filter på 640.
ruffrider skrev:Det var tydligen en till magnet plugg på 04:an.....
jaja nu e det då klart iaf.....tänkte köra med typ 70 mils intervaller (olja filter) låter det vettigt....??
Nightwish skrev:Det är bara slösa med oljan, billig försäkring. Men man behöver inte byta för
ofta heller, 70 mil verkar vettigt, men kolla hur den ser ut när du tömmer,
då ser du om du bör byta oftare eller kan byta mer sällan.
henq skrev:Hur ska oljan se ut och hur ser man om man byter för ofta/sällan?
Nightwish skrev:Japp, det är en ytterligare magnetplugg = totalt tre pluggar du tömmer olja ur.
Den TomK menar är den som är en insexbult undertill. Den ska du inte röra.
Det är bara slösa med oljan, billig försäkring. Men man behöver inte byta för
ofta heller, 70 mil verkar vettigt, men kolla hur den ser ut när du tömmer,
då ser du om du bör byta oftare eller kan byta mer sällan.
Det här beror ju på vad du använder hojen till, mest touring eller mycket bana.
Du kan gott byta filterna vartannat oljebyte, det gör ingen skada.
När du ska fylla på oljan i pluggen uppe vid styrhuvudet, gör inte som det står
i boken med slangen till en oljeflaska.... :kocko
Lägg hojen på sidan, sätt en liten tratt i hålet och häll i rätt mängd.
Res hojen upp, starta den, och när det börjar rinna olja ut hålet så är det
luftat och klart.
Göran_Gullbro skrev:Smart att lägga hojen ner och fylla på olja... Jag brukar annars värma oljan så att den blir lite mer lättflytande...då funkar det med den medskickade slangen också... Annars är det ett mycket tråkigt tidsfördriv att fylla i ramröret...
![]()
/G
Nightwish skrev:När du ska fylla på oljan i pluggen uppe vid styrhuvudet, gör inte som det står i boken med slangen till en oljeflaska.... :kocko
Lägg hojen på sidan, sätt en liten tratt i hålet och häll i rätt mängd.
Res hojen upp, starta den, och när det börjar rinna olja ut hålet så är det
luftat och klart.
Spider skrev:Man kan åxå ge sjutton i att pilla i olja i ramhålet över huvud taget och fylla all (motor + ram) olja i vanliga oljepåfyllningen, starta motorn och vänta på att det spiller över i ramen. Tar lite längre tid innan det spiller över men.... hav tålamod.
Har för mig att jag läste om detta trick på Grusbus hemsida och har själv kört med det sen dess. Funkar klockrent och man behöver varken värma olja, lägga hoj eller slita med slang+flaska.
Nightwish skrev:Låter tveksamt, jag lägger hellre hojen ner. Tar ungefär en minut.....![]()
Om det inte finns nån olja i ramröret och du startar motorn känns det
spontant som att oljesystemet måste suga igenom ganska mycket luft
innan det är fullt hela vägen. Och luft smörjer inte så bra..... särskilt inte när
du säger att det brukar ta rätt lång tid innan det är fyllt![]()
Spider skrev:Lång tid jmf med att fylla i ramröret var det alltså. Det går på en minut eller två på Grusbussättet så speciellt orolig är jag inte. Finns ju folk som tömt oljan, glömt fylla på och sen kört en (relativt sett) bra bit utan att någonting tar skada. Inget stalltips att testa hur långt man kommer kanske, men ett bevis för att det finns mer olja i lagerbanor och diverse skrymslen och vrår än man tror.
Sen tror jag väl knappast att systemet är designat så att det trycker in luft i.st.f. olja i lagerbanorna och på så vis effektiv blåser bort all form av smörjning.
Det är ju heller inte så att man drar rullen i bött i väntan på att det skall spilla över, så belastningen är ju så låg som den rimligen går att få.
Som alltid (och trist vore det väl annars) är ju smaken som baken och det är alltid upp till var och en som står där och skruvar att bestämma sig själv för hur han skall bete sig.
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |