Oljebyte KTM 660????

ruffrider

gabb kakk
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR 954 -02 --*FIGHTER*--
håller på att byta olja, men det finns ju en plugg för mycket, den finns inte med i boken , va faaan e det?? nån som vet....sen stod det nåt om "bleeding the oil system", typ lufta skiten eller?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det sitter en plugg som håller en liten ventil som styr hur mycket olja som går in till oljefiltret (från pumpen). Den ska man inte lossa i onödan. De två utstickande pluggarna däremot ska loss. Och ja, du ska lufta (bleed) oljesystemet.
 

ruffrider

gabb kakk
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
CBR 954 -02 --*FIGHTER*--
TomK skrev:
Det sitter en plugg som håller en liten ventil som styr hur mycket olja som går in till oljefiltret (från pumpen). Den ska man inte lossa i onödan. De två utstickande pluggarna däremot ska loss. Och ja, du ska lufta (bleed) oljesystemet.

Det var tydligen en till magnet plugg på 04:an.....
jaja nu e det då klart iaf.....tänkte köra med typ 70 mils intervaller (olja filter) låter det vettigt....??
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
TomK skrev:
Det sitter en plugg som håller en liten ventil som styr hur mycket olja som går in till oljefiltret (från pumpen). Den ska man inte lossa i onödan. De två utstickande pluggarna däremot ska loss. Och ja, du ska lufta (bleed) oljesystemet.


Mmm! när jag hade 640-01 så var det två pluggar som satt där när man tagit på det utvändiga oljefiltret. Den ena pluggen skulle man lossa på medan den andra skulle man låta vara. Är det någon som kan kolla det i sin manual. Ganska säker på att det var så! (två insexbultar)

På min 660 -03 utan utvändiga filtret så var det 3 pluggar som skulle lossas under hojen. Jo jag fick lite skäll av Ragnar på lelles då han fick ut för mkt olja vid 100mil servicen. Visade sig att jag trodde det nästan var samma kontruktion som 625 med två pluggar jag hade tidigare men icke.
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
motardnisse skrev:
På min 660 -03 utan utvändiga filtret så var det 3 pluggar som skulle lossas under hojen. Jo jag fick lite skäll av Ragnar på lelles då han fick ut för mkt olja vid 100mil servicen. Visade sig att jag trodde det nästan var samma kontruktion som 625 med två pluggar jag hade tidigare men icke.

Nivåfönstret sitter ju där av en anledning! :7peta :rolleyes:
Å 660 -03 har ju visst ett utvändigt filter, sitter bakom motorn ju... :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ebbe skrev:
Nivåfönstret sitter ju där av en anledning! :7peta :rolleyes:
Å 660 -03 har ju visst ett utvändigt filter, sitter bakom motorn ju... :va

Ja ja! med utvändiga filtret menar jag det som sitter framför motorn som det är på 640 tidigare. Alltså 3 filter på -04 (1st utvändigt + 2 microfilter) men bara 2 filter på 660-03/625-02 (microfilter) eller?
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
motardnisse skrev:
Ja ja! med utvändiga filtret menar jag det som sitter framför motorn som det är på 640 tidigare. Alltså 3 filter på -04 (1st utvändigt + 2 microfilter) men bara 2 filter på 660-03/625-02 (microfilter) eller?

2 filter på 660
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
:fatta! Mitt fel! Då är det fortfarande två microfilter som gäller på både 625/660 -04 och 1 microfilter samt 1 utvändigt filter på 640.
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
motardnisse skrev:
:fatta! Mitt fel! Då är det fortfarande två microfilter som gäller på både 625/660 -04 och 1 microfilter samt 1 utvändigt filter på 640.

Inga problem bara du inte gör om något liknande fel i fortsättningen för då blir vi tvungna att märka dig :D
Sitter även ett utvändigt framtill på 660:n
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Kom i håg att det är YTTERST viktigt att lufta oljesystemet efter oljebyte (finns beskrivet i handboken! :fakta ) Följ råden till punkt och pricka annars kan det hända allvarliga saker... :fatta!

/Göran
 
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Stockholm Ekerö
Hoj
Honda CB1000R 2014
ruffrider skrev:
Det var tydligen en till magnet plugg på 04:an.....
jaja nu e det då klart iaf.....tänkte köra med typ 70 mils intervaller (olja filter) låter det vettigt....??

Japp, det är en ytterligare magnetplugg = totalt tre pluggar du tömmer olja ur.
Den TomK menar är den som är en insexbult undertill. Den ska du inte röra.

Det är bara slösa med oljan, billig försäkring. Men man behöver inte byta för
ofta heller, 70 mil verkar vettigt, men kolla hur den ser ut när du tömmer,
då ser du om du bör byta oftare eller kan byta mer sällan.
Det här beror ju på vad du använder hojen till, mest touring eller mycket bana.
Du kan gott byta filterna vartannat oljebyte, det gör ingen skada.

När du ska fylla på oljan i pluggen uppe vid styrhuvudet, gör inte som det står
i boken med slangen till en oljeflaska.... :kocko
Lägg hojen på sidan, sätt en liten tratt i hålet och häll i rätt mängd.
Res hojen upp, starta den, och när det börjar rinna olja ut hålet så är det
luftat och klart.
 

henq

hc-devil
Gick med
19 May 2003
Ort
Torslanda
Hoj
KTM 690 SMC R & Honda TRX 250 EX
Nightwish skrev:
Det är bara slösa med oljan, billig försäkring. Men man behöver inte byta för
ofta heller, 70 mil verkar vettigt, men kolla hur den ser ut när du tömmer,
då ser du om du bör byta oftare eller kan byta mer sällan.

Hur ska oljan se ut och hur ser man om man byter för ofta/sällan?
 
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Stockholm Ekerö
Hoj
Honda CB1000R 2014
henq skrev:
Hur ska oljan se ut och hur ser man om man byter för ofta/sällan?

Enklast kan man väl säga att är oljan fortfarande ljus och ren så har man
bytt lite onödigt tidigt (lite fel att säga så, ju oftare ju bättre såklart, men
det ska vara ekonomiskt försvarbart mot ett mätbart värde).
Och tvärtom, är oljan kraftigt nedsmutsad och kolsvart så kanske man skulle
bytt lite tidigare.
Känn också på oljan när du tappar ur den (försiktigt, man ska bara byta olja
när motorn är varm!), så den inte känns "grusig" utan fräsch.
Oljan bör ha mörknat lite (det är så man bl.a. ser att den slitits!),
utan att vara kolsvart när du byter den.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Nightwish skrev:
Japp, det är en ytterligare magnetplugg = totalt tre pluggar du tömmer olja ur.
Den TomK menar är den som är en insexbult undertill. Den ska du inte röra.

Det är bara slösa med oljan, billig försäkring. Men man behöver inte byta för
ofta heller, 70 mil verkar vettigt, men kolla hur den ser ut när du tömmer,
då ser du om du bör byta oftare eller kan byta mer sällan.
Det här beror ju på vad du använder hojen till, mest touring eller mycket bana.
Du kan gott byta filterna vartannat oljebyte, det gör ingen skada.

När du ska fylla på oljan i pluggen uppe vid styrhuvudet, gör inte som det står
i boken med slangen till en oljeflaska.... :kocko
Lägg hojen på sidan, sätt en liten tratt i hålet och häll i rätt mängd.
Res hojen upp, starta den, och när det börjar rinna olja ut hålet så är det
luftat och klart.

Smart att lägga hojen ner och fylla på olja... Jag brukar annars värma oljan så att den blir lite mer lättflytande... :tummenupp då funkar det med den medskickade slangen också... Annars är det ett mycket tråkigt tidsfördriv att fylla i ramröret... :mad:

/G
 
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Stockholm Ekerö
Hoj
Honda CB1000R 2014
Göran_Gullbro skrev:
Smart att lägga hojen ner och fylla på olja... Jag brukar annars värma oljan så att den blir lite mer lättflytande... :tummenupp då funkar det med den medskickade slangen också... Annars är det ett mycket tråkigt tidsfördriv att fylla i ramröret... :mad:

/G

Jo, jag testade också göra så första gången. Började och insåg att det skulle
ta ett par timmmar att fylla de 0,6 literna eller vad det nu är :hihi
Dessutom hade jag olja över hela garagegolvet eftersom man vill försöka
skynda på det......
Med hojen på sidan så kan man klunka i oljan ganska snabbt.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Nightwish skrev:
När du ska fylla på oljan i pluggen uppe vid styrhuvudet, gör inte som det står i boken med slangen till en oljeflaska.... :kocko
Lägg hojen på sidan, sätt en liten tratt i hålet och häll i rätt mängd.
Res hojen upp, starta den, och när det börjar rinna olja ut hålet så är det
luftat och klart.

Man kan åxå ge sjutton i att pilla i olja i ramhålet över huvud taget och fylla all (motor + ram) olja i vanliga oljepåfyllningen, starta motorn och vänta på att det spiller över i ramen. Tar lite längre tid innan det spiller över men.... hav tålamod.

Har för mig att jag läste om detta trick på Grusbus hemsida och har själv kört med det sen dess. Funkar klockrent och man behöver varken värma olja, lägga hoj eller slita med slang+flaska.
 
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Stockholm Ekerö
Hoj
Honda CB1000R 2014
Spider skrev:
Man kan åxå ge sjutton i att pilla i olja i ramhålet över huvud taget och fylla all (motor + ram) olja i vanliga oljepåfyllningen, starta motorn och vänta på att det spiller över i ramen. Tar lite längre tid innan det spiller över men.... hav tålamod.

Har för mig att jag läste om detta trick på Grusbus hemsida och har själv kört med det sen dess. Funkar klockrent och man behöver varken värma olja, lägga hoj eller slita med slang+flaska.

Låter tveksamt, jag lägger hellre hojen ner. Tar ungefär en minut..... :7peta
Om det inte finns nån olja i ramröret och du startar motorn känns det
spontant som att oljesystemet måste suga igenom ganska mycket luft
innan det är fullt hela vägen. Och luft smörjer inte så bra..... särskilt inte när
du säger att det brukar ta rätt lång tid innan det är fyllt :skrämd
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Nightwish skrev:
Låter tveksamt, jag lägger hellre hojen ner. Tar ungefär en minut..... :7peta
Om det inte finns nån olja i ramröret och du startar motorn känns det
spontant som att oljesystemet måste suga igenom ganska mycket luft
innan det är fullt hela vägen. Och luft smörjer inte så bra..... särskilt inte när
du säger att det brukar ta rätt lång tid innan det är fyllt :skrämd


Lång tid jmf med att fylla i ramröret var det alltså. Det går på en minut eller två på Grusbussättet så speciellt orolig är jag inte. Finns ju folk som tömt oljan, glömt fylla på och sen kört en (relativt sett) bra bit utan att någonting tar skada. Inget stalltips att testa hur långt man kommer kanske, men ett bevis för att det finns mer olja i lagerbanor och diverse skrymslen och vrår än man tror.

Sen tror jag väl knappast att systemet är designat så att det trycker in luft i.st.f. olja i lagerbanorna och på så vis effektiv blåser bort all form av smörjning.

Det är ju heller inte så att man drar rullen i bött i väntan på att det skall spilla över, så belastningen är ju så låg som den rimligen går att få.

Som alltid (och trist vore det väl annars) är ju smaken som baken och det är alltid upp till var och en som står där och skruvar att bestämma sig själv för hur han skall bete sig.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Spider skrev:
Lång tid jmf med att fylla i ramröret var det alltså. Det går på en minut eller två på Grusbussättet så speciellt orolig är jag inte. Finns ju folk som tömt oljan, glömt fylla på och sen kört en (relativt sett) bra bit utan att någonting tar skada. Inget stalltips att testa hur långt man kommer kanske, men ett bevis för att det finns mer olja i lagerbanor och diverse skrymslen och vrår än man tror.

Sen tror jag väl knappast att systemet är designat så att det trycker in luft i.st.f. olja i lagerbanorna och på så vis effektiv blåser bort all form av smörjning.

Det är ju heller inte så att man drar rullen i bött i väntan på att det skall spilla över, så belastningen är ju så låg som den rimligen går att få.

Som alltid (och trist vore det väl annars) är ju smaken som baken och det är alltid upp till var och en som står där och skruvar att bestämma sig själv för hur han skall bete sig.

Jag tar nog också det säkra före det osäkra och fyller ramröret innan... :va

/G
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Jag har också börjat använda en tratt istället för den tunna slangen som tillverkaren tycker att man ska stå och slabba med.
Fast jag har trätt en ca 25 cm lång trädgårdsslang på tratten, så man kan stå med hojen upprätt och fylla på. Det funkar bra.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top