Oljebyte ; vår eller höst

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Vad är bäst?

Att byta till ny olja på hösten innan vinterförvaring eller byta på våren ?

Vissa säger hösten, då hojen mår bättre av att stå stilla länge med fräsch olja då skadliga partiklar annars kan sätta sig fast med gammal olja

Detta har nog stötts och blöts innan, men vad anser ni som verkligen har erfarenheten?

Kanske kan vara idé att spraya silicon på gummislangarna också?
Hålla dom mjuka och fina.

Jag tror på att ställa hojen inför vintern med helt ny olja, och full tank med tillsats som håller oktan stabil, samt förvara batteriet varmt alt. sätta dit laddare.

Hojen kommer ju stå kallt, visserligen under tak, men det kan nog bli neråt 25 minus.

Har ni andra tips på hur man håller hojen i bra skick under vintern? Kommer ej att ha möjlighet att starta den på ca 7 månader

Kom gärna med synpunkter på mina funderingar

Hälsningar Krutow

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
som du själv skriver så har detta avhandlats innan i massor av trådar....
så mitt tips är att söka lite info i dom trådarna....

för övrigt --- kör tills du är klar för säsongen, ställ in mc i garaget (smörja kedja är på sin plats), hämta när säsong börjar.... svårare än så är det ej. sen vad det gäller det där fjolleriet med att partiklar skulle sätta sig med gammal olja och ej med ny är bara kvalificerat skitsnack. motor står stilla........ all olja och alla partiklar som finns kommer ligga nere i vevhuset oavsett vilken olja.
man behöver ej böga till det hela med en massa onödigt arbete till ingen nytta.

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
som du själv skriver så har detta avhandlats innan i massor av trådar....
så mitt tips är att söka lite info i dom trådarna....

för övrigt --- kör tills du är klar för säsongen, ställ in mc i garaget (smörja kedja är på sin plats), hämta när säsong börjar.... svårare än så är det ej. sen vad det gäller det där fjolleriet med att partiklar skulle sätta sig med gammal olja och ej med ny är bara kvalificerat skitsnack. motor står stilla........ all olja och alla partiklar som finns kommer ligga nere i vevhuset oavsett vilken olja.
man behöver ej böga till det hela med en massa onödigt arbete till ingen nytta.

Böga till det...

Tack för svar

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Min erfarenhet är att det kvittar. Har bytt lite när som helst på ett gäng olika hojar som har stått i kallgarage på vintrarna, och aldrig märkt någon skillnad. Har nog aldrig gjort några speciella vinteråtgärder heller. Nån skruvskalle kan ha rostat lite, men det är typ det enda som har märkts.

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Ok, tackar
Låter som det är lite av ett "icke problem"
Jag kör på att "böga till det lite" ändå

Ha det gott :)

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Min erfarenhet är att det kvittar. Har bytt lite när som helst på ett gäng olika hojar som har stått i kallgarage på vintrarna, och aldrig märkt någon skillnad. Har nog aldrig gjort några speciella vinteråtgärder heller. Nån skruvskalle kan ha rostat lite, men det är typ det enda som har märkts.

En fråga bara; har du haft batteriet i? Startat upp ibland?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En fråga bara; har du haft batteriet i? Startat upp ibland?

Ibland kvar i hojen men alltid frånkopplat så att ingen startspärr-diod eller nåt blinkar slut det. Kanske bra att plocka in det om det blir seriöst kallt. Starta upp ska man bara göra om man har tänkt köra hojen genomvarm.

bloom

Guest
underhålls ladda batteriet och i med ny olja till våren, pumpa däcken lite hårdare om den ska stå över vinter, alternativ depåstöd,

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
Snart
Jag tycker att du gör rätt med att byta oljan på hösten och full tank

Alternativ till laddare är att koppla lös pluskabeln efter att ha laddat fullt

Ett bra batteri som är fulladdat kan stå kallt

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Enligt oljekillen från OKQ8 på Actionpics bandagar byter man på hösten.
Säger han det så litar jag på honom, sen om skillnaden är marginell är en annan femma.

Edit: och det handlar om tillsatserna vars syfte är att se till att motorns olika metallslag inte äter på varandra. De förbrukas.

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag tankade fullt och laddade upp batteriet var tredje vecka under vintern på förra hojen, sen byttes olja i våras. Gick som en klocka, stod under tak men kallt. Smorde kedjan innan konserveringen.

Kapell från biltema på (men den blev dammig ändå)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Enligt oljekillen från OKQ8 på Actionpics bandagar byter man på hösten.
Säger han det så litar jag på honom, sen om skillnaden är marginell är en annan femma.

Edit: och det handlar om tillsatserna vars syfte är att se till att motorns olika metallslag inte äter på varandra. De förbrukas.

Vetefan... Temperaturväxlingar ger kondens. På sommarn puttrar man bort den fukt som kondenserar i luftutrymmena i motorn men på vintern om det är tempväxlingar så inbillar jag mig att det accumuleras vatten i oljan och då står hojen under längre perioder. Jag byter på våren.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Oljan SKALL bytas innan avställning, Varför? kortfattat: Alla avlagringar från motorn som finns i oljan skadar lagrena i Motorn, Visst kanske ingen marginell skillnad på en säsong men varför riskera när du annars byter olja innan våren? Påverkar kanske inte under en säsong, men under en hojslivstid kan det göra markant skillnad.

Du undrade om man skall byta till vår eller höst, HÖST.
Idioterna som skriver ovanstående bör ju inte uttala sig när de inte vet något tydligen, "all olja och alla partiklar som finns kommer ligga nere i vevhuset oavsett vilken olja." Sen när fan "ligger" oljan i vevhuset:yoparty

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Det har ingen praktisk betydelse om oljan byts på hösten eller våren. Det viktiga är att motorn har körts så pass länge innan den ställs så att kondens som bildas vid varje start är evakuerad. Under förutsättning att motorn inte startas då och då under vintern, i den felaktiga tron att det är bra att det får cirkulera olja, vet den inte ens om det är vinter.

Är man petig ligger det förstås närmast till hands att byta olja på hösten, varmköra hojen ordentligt, och sedan låta hojen stå och bara se till att batteriet hålls laddat med en Ctek-laddare eller motsvarande.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jag byter olja den 14 april, har funkat för mig iaf. Om 12 timmar är mitt inlägg borta men får njuta så länge man kan:banana:fyllisar

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Jag har som grundregel att byta olja på hösten. Då är hojen redo på våren.
Det jag absolut inte gör är att det allra första byta olja (innan uppstart). Bättre att köra 5-10mil sedan byta. Blir en rätt fin gegga när slammet som brukar vara uppvispat i oljan slutligen lägger sig i botten på tråget. Även om det är i botten så är min erfarenhet att det stannar kvar när man häller ur oljan.

Batteriet ska hålla sig över vintern om man inte har startspärr etc - men jag laddar innan startförsök. Att försöka startar med ett nästan tomt batteri är aktiv dödshjälp för batteriet. Men i praktiken är jag där med laddaren någon gång under vintern också.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vetefan... Temperaturväxlingar ger kondens. På sommarn puttrar man bort den fukt som kondenserar i luftutrymmena i motorn men på vintern om det är tempväxlingar så inbillar jag mig att det accumuleras vatten i oljan och då står hojen under längre perioder. Jag byter på våren.

Efter första turen lär det "ackumulerade vattnet" befinna sig i atmosfären.
Och återigen: jag ställde frågan till en som KAN och fick detta svaret.

Själv har jag svårt att acceptera att ett våtutrumme med golvvärme i en källare av betong behöver fuktspärr men ibland får man bita ihop.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Efter första turen lär det "ackumulerade vattnet" befinna sig i atmosfären.
Och återigen: jag ställde frågan till en som KAN och fick detta svaret.

Själv har jag svårt att acceptera att ett våtutrumme med golvvärme i en källare av betong behöver fuktspärr men ibland får man bita ihop.

Det kan vara direkt olämpligt med fuktspärr i ett våtutrymme i källare, det beror på.

Det är många som kan som har misslyckats. Den listan är lång.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Har ni hojar som körts eller kommer att köras över 10 000 mil kanske det kan det ha betydelse, annars kan ni fullständigt skita vilket som är bäst. :D

Jag byter olja mitt i sommaren, men inte filter, och häller ut oljan på hösten efter sista rundan. Sedan service under vintern och ny olja med filter innan uppstart på våren. Men det är så jag gör med hojar som kommer att gå eller gått över 10 000 mil...:krama

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring