Oljediskussion (varning)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag körde med Biltemas Racing 10-40 i min GSX750F (luft/oljekyld) och den betedde sig mycket underligt när den blev varm. Visserligen blev lådan lättväxlad är den var kall, men nästan omöjlig att växla när motorn blev varm och växellådan lät inge vidare alls :( Jag upplevde det som att oljan blev, precis som många andra har sagt, som vatten.
Som sagt, olika motorer gillar olika oljor, och det kan ju vara så att oljan lämpar sig bättre för en vattenkyld motor, men i mina hojar dom den inte igen, inte ens i min "vattenskadade" Gixxer :D
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Finns det någons sorts efterkontroll av certifierade oljor så att oljorna verkligen lever upp till den kvalitet de ska göra eller är det bara det insända provet som testas och sen är allt ok?
Verkar väldigt skumt att en olja skulle "tappa" viskositeten såpass fort utan att på något sätt vara utspädd.
Om det som står i tråden stämmer borde man ju faktiskt kunna värma en halvliter biltemaolja på spisen och sen den förvandlas till "vatten", det är ju i princip det som hänt enligt vissa. Man kunde ju även köra lite med en mixerstav också för att simulera mekaniskt slitage också. Gärna olja från samma batch som använts av de som märkt viskositetsförändringar för att se om det finns ojämnheter i produktlinjen.

Har själv varit på Biltema och handlat olja men har inte bytt den än. Kör just nu på någon Motul svindyr som var i hojen när jag köpte den men har inga tveksamheter över att använda biltemas olja.
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Jag har de senaste åren börjat använda Biltemas oljor. Två av anledningarna är priset och tillgängligheten där jag bor. En skillnad jag märkt från tidigare år då jag bl a körde med märket Mobil1 är att det är svårare att fylla på Biltemas olja i hojen. Jag är tvungen att tränga in hojen i ett hörn med en kompis som hjälp, sedan fylla på oljan snabbt medan kompisen håller i hojen med klös och blåmärken som resultat.
Nu har jag lärt mig att alltid ha en dyrare märkesolja stå framme när oljan skall fyllas på, då går allt mycket lättare.
Statoil Raceway går bra MEN då måste prislappen sitta kvar flaskan.
Jag hoppas många blir hjäpta av mina erfarenheter.

Mvh Roberth
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ozzian skrev:
Jag menar inte att peka finger åt något håll utan frågan verkar vara så mycket mer komplex än vad jag någonsin velat hoppas på :rolleyes:

No SHIT! :D

Du har således plöjt oljetråd #1 och #2 och dragit egna slutsatser?
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag har kört Biltemas båda oljetyper i min luftkylda XJ900F 87:a och dragit följande slutsatser:

Biltemas MC olja av mineraltyp är ingen höjdare. Den mineralolja som verkstan på MCPoolen rekommenderade fungerar dock lika dåligt så jag misstänker att det beror på att mineralolja blir allt för tunn pga sommarvärme tillsammans med luftkylning.
Motorn blir "slamrig" på tomgång med mineralolja.

Nu kör jag Biltemas racingolja, för mc, och den fungerar allderles utmärkt! Märker ingen skillnad jämfört med Okq8 SBK racing som jag använt större delen av tiden efter 2002.
Den klarar sommarvärmen bättre än mineraloljan och den kan jag rekommendera!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
andersbrink skrev:
2276918 No SHIT! :D

Du har således plöjt oljetråd #1 och #2 och dragit egna slutsatser?
Det kan man väl lugnt säga, det här är en sån grej man snart inser att "ju mer man får veta desto mindre vet man" (eller nått sånt?), hehe

Alltså, vi "vanliga dödliga" har ju inte verktygen att gå till botten, man kan bara försöka dra slutsatser av symptom och jag avskyr det, ordning och reda, analytiskt ska det vara, hehe.

Det vore ju väldigt enkelt att säga -"Häll bara i den/de oljor som maskinleverantören uttryckligen rekomenderat", detta för att de har provat sin produkt med just dessa fabrikat och kan därför garantera att det funkar.

Alla som är medvetna om att utvecklingen går framåt inser ju att ursprungsforlmulan inte är den samma efter 3år och redan där hamnar man på pottkanten och det var den mest självklara slutsatsen, sen blir det bara värre :hihi

Jag tror att huvudproblemet är att det inte är så enkelt att koka ihop en olja till en modern 4-T MCmotor, det känns paradoxalt att en olja ska fungera som tre, Motor, växellåda samt koppling.

Uppenbarligen finns det skillnader mellan olika oljefabrikat trots att de följer samma klassningar och normer, är det verkligen så så innebär det att klassningarna inte är uppdelade tillräckligt noggrant eller så borde maskintillverkarna följa en noggrannare spec i sina konstruktioner för att passa mer universellt mot oljorna...
Och att något av det skulle hända känns som att det blir ungefär samtidigt som helvetet fryser till is :)
 

-TLM-

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Ort
El stockholmo
Hoj
Orange skräp tyvärr
Roberth skrev:
2276318 Jag har de senaste åren börjat använda Biltemas oljor. Två av anledningarna är priset och tillgängligheten där jag bor. En skillnad jag märkt från tidigare år då jag bl a körde med märket Mobil1 är att det är svårare att fylla på Biltemas olja i hojen. Jag är tvungen att tränga in hojen i ett hörn med en kompis som hjälp, sedan fylla på oljan snabbt medan kompisen håller i hojen med klös och blåmärken som resultat.
Nu har jag lärt mig att alltid ha en dyrare märkesolja stå framme när oljan skall fyllas på, då går allt mycket lättare.
Statoil Raceway går bra MEN då måste prislappen sitta kvar flaskan.
Jag hoppas många blir hjäpta av mina erfarenheter.

Mvh Roberth

Ja det var ett väldigt givande inlägg. Jag ska prova å muta med lite sockerbitar om min pärla visar samma tendenser.

Nä men allvarligt. Många experter som har uttalat sig med så mycket fina ord osv... Jag, den glade amatören vet iaf att jag aldrig mer kommer köra med biltemaolja i varken hoj eller finbil. Det är möjligt att vissa motorer inte funkar så bra med vissa oljor. Men jag blev fan skraj när jag såg hur vattnig oljan var. Och ja, det är inte helt omöjligt att någon har pissat i oljan. Hojjen står utomhus. Men troligtvis inte, eftersom de då skulle fått mäta upp pisset först och sedan tappa ut lika mycket olja för att nivån skulle stämma.
Att hojjen skulle bli fruktansvärt svårväxlad när den blev varm, och sedan några få mil efter biltemaoljan byttes så börjar växellådan att strula. 2an och 3ans växlar rycker vid gaspådrag. Har tagit isär skiten nu, men inte hittat några större konstigheter, så jag misstänker något lager som glappar.

Dessutom har jag rasat en bilmotor för några år sedan på biltemaolja. Motorn var helt nyrenoverad och precis inkörd med biltema mineralolja som var riktigt vattnig när den hälldes ut, men utan att veta bättre så trodde jag att den såg ut så när den var varm. Senare den dagen nöp en kolv som slet av en stake och skjöt ut genom blocket. Oljan hade inte blivit för varm då en termostatstyrd oljekylare var monterad. Även den oljan var som vatten när den togs ut kall.
 

Mattan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stockholm, norrort
Hoj
KTM 520SX Suzuki RMZ450
Jo, jag tycker väl att man om man nu ska ta upp en sån här grej att man kan berätta vad man haft tidigare innan biltemaoljan. Jag har kört på shell advance ultra 4 i mina hojjar. Häller man i 10W40 så känns växellådan lite anorlunda än om man häller i 15W50 som jag brukar köra på. Så om man brukar ha 15W50 och har köpt biltemas 10W40 och tycker att oljan känns som vatten när man tappar ur den så hade det förmodligen vart lika om det va shell 10W40.

Tycker det är lite otydligt vad ni kört med innan. Jag kör med 10W40 i min cross på vintern, men annars skulle jag aldrig hälla i någon tunnare olja. Är absolut ingen expert och vet fasen inte ens vad 10 och 40 står för, men det är nog fel att jämföra olika oljor om dom inte har samma viskositet...

Jo... :fyllisar
 

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
-PLM- skrev:
2274678 Efter att med stort intresse läst trådarna om Oljors vara eller inte vara så började jag vackla lite från att tidigare varit insnöad på att dyra oljor måste vara bättre.
Enligt vad jag läst tidigare kommer Biltemas olja från samma cistern i Nynäshamn som Statoils. Och källor från insidan hävdade tydligen att det var precis samma olja undantaget att Biltema fick fjolårets formula, men då den ofta tog slut så fick de årets formula ändå.
Tyckte det lät lysande och började fundera på att köra på Biltemas olja i både min dåvarande hyffsat vassa bil, och i min hoj.
I det garage där jag höll hus bytte vid samma tidpunkt en garagegranne till Biltemaolja i sin Fordmotor i en dragbil. Ganska omgående började det slamra oroväckande från motorn, och oljan tappades ut. Konsistensen var som vatten! Hur bra smörjer det? Olja byttes till Swedols variant för liknande pengar(som jag även körde med i min turbobil) och genast lät motorn som ny!
Jag har kört med Biltemaolja även i mina bruksbilar genom åren, och de har funkat bra med den, fast konsistensen varit väl flyktig....
Här i dagarna så skulle min kompis byta olja i sin XR600, och valde med ledning från trådarna om oljor, Biltemaolja. Rätt omgående vart växlarna svåra och få i och oljan nästan rann av från oljestickan när man kollade nivån.
Olja byttes till Motul och allt var kanon igen!
Aldrig sett nån olja bete sig som vatten vid urtappningen, och på XR varmkördes den ändå bara i en minut innan urtappning.
Jag har vid ett tillfälle kört på Statoilolja i min arbetsmotorcykel, och den hade "normal" konsistens när den var varm.
Anledningen till denna långa tråd är att jag starkt betvivlar att Statoil och Biltemaolja är samma sak, och nästan tror att det är ett lyckat rykte för att sälja mer olja. Jag betvivlar inte alls att man kan rasa motorer på denna olja och vill därför varna!

Nu är jag inte helt påläst utan baserar min måttliga kunskap på rykten och bristfällig information.

Men att Oljorna ursprungligen kommer från samma tank! Ja! det är jag helt övertygad om..
Men sen om det står statoil eller shell på tankarna spelar ingen roll det är samma råvara.
Det är när oljan tankas ur cisternen som skillnaderna inträffar.
Statoil och Shell och alla andra blandar i sina egna tillsatser i oljan för att få rätt egenskaper på den.

Och det är nog här Biltema oljan skiljer sig.. Det är nog inte många tillsatser i deras olja.

Samma för MC oljor så blandas det i sen speciell tillsats för att hantera just smörjningen av växellådan.

Och som alltid! Om man betalar 120kr/ litern eller 25kr / litern så får man den kvalité man betalar för..
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
SUKI_RF900 skrev:
2304617Och som alltid! Om man betalar 120kr/ litern eller 25kr / litern så får man den kvalité man betalar för..
Snart kommer Dr Bike med en kommentar om han inte tröttnat på att svara på dylika påståenden :rofl
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
SUKI_RF900 skrev:
2304617
Och som alltid! Om man betalar 120kr/ litern eller 25kr / litern så får man den kvalité man betalar för..

Neej! Du får minst den kvalitet som API och JASO märkningen på förpackningen talar om. Och behöver din hoj enligt instruktionsboken inget bättre så spelar det ingen roll vilket märke oljan har.

Men ni får gärna köpa svindyra oljor på mackar och hos mc-handlare, så att de inte behöver ta högre priser på grejorna jag köper där, för att gå runt.

Maranello skrev:
2304665 Snart kommer Dr Bike med en kommentar om han inte tröttnat på att svara på dylika påståenden :rofl

Jag hann före...
 

Dr.Bike

Guest
Maranello skrev:
2304665 Snart kommer Dr Bike med en kommentar om han inte tröttnat på att svara på dylika påståenden :rofl

Du sa det kompis! :) *trött man blir*

Skicka alla icke troende direkt till oljetrådarna 1&2! :lol
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
SUKI_RF900 skrev:
2304617

Och som alltid! Om man betalar 120kr/ litern eller 25kr / litern så får man den kvalité man betalar för..
Jag kör både motarden och endurohojjen på Statoil Racingway som jag köper för ca halva priset jämfört med på macken.Är jag lurad när jag köper oljan för billigt? :rolleyes:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
SUKI_RF900 skrev:
Om man betalar 120kr/ litern eller 25kr / litern så får man den kvalité man betalar för..

...om så vore! Jag är lite smått avundsjuk på jänkarna som bara behöver betala 7.50 kronor per liter av exakt samma olja jag får betala 89 kronor liter för i Sverige.
 

Dr.Bike

Guest
SUKI_RF900 skrev:
2304617 Och som alltid! Om man betalar 120kr/ litern eller 25kr / litern så får man den kvalité man betalar för..


Kom och köp min Biltemaolja för 300 kr litern då!

Jag lovar att den blir 400% bättre.....

Haja: det är SAMMA olja! Finns inga additivpaket som är SÅ mycket dyrare att de motiverar 100% prisskillnad på olika oljor.
En olja blir inte ALLS bättre av att den är DYR.
Det är vad den INNEHÅLLER som gör kvalite´n. :fatta!
 

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Knivsta
Hoj
Avställd klassiker.
Nu har jag läst oljetråd 1 & 2 samt denna tråd med stort intresse, tack alla, speciellt Dr.bike för all information :tummenupp

Men det som slår mig är att fokus har legat på hur motorn mår (med några få undantag för växellåda) och det kanske är där som skillnaderna mellan oljorna ligger, vad vet jag (som glad amatör). Min erfarenhet säger dock att det är på kopplingens funktion som de stora skillnaderna ligger, rätta mig gärna men det är så jag upplever det.
Har provat diverse oljor genom åren och kör nu på MOTUL (helsyntet såklart) och har ganska stora problem med kopplingslir. Tidigare år på AGIP olja så har den inte slirat. Självklart kan det vara fel på stålskivorna (lamellerna är mätta) men det är trots allt billigare att byta olja än de 11 stålskivorna i kopplingen....

Borde kanske startas en tråd där man delade med sig av erfarenheterna av hojmodell kontra olje märke/sort :näsblod

//B
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Cervantes skrev:
2274715 Jag har inte några åsikter om oljornas funktion, om biltema är bra eller dålig.. men olja byter man 1 - 2 ggr / säsong och

Förra säsongen bytte jag olja på min motard ungefär tjugo gånger, lite annorlunda mot sporthojar således..
 

Dr.Bike

Guest
jP skrev:
2305140 Förra säsongen bytte jag olja på min motard ungefär tjugo gånger, lite annorlunda mot sporthojar således..

Jepp - du kan således hälla i vad som helst.

Ni byter nämligen inte olja för att oljans smörjförmåga är slut.
Ni byter för att motardmotortillverkarna inte kan bekväma sig med att sätta in ett RIKTIGT oljefilter. (enhetspatron eller insats, veckad papp)
(Neej ett screenfilter som de flesta motarder har, är INTE ett riktigt filter. Det är ett fint metallnät som silar bort de värsta överblivna kuggtänderna, tomflaskorna och hyvelspånen)
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top