Oljedropp KTM Duke II 2001, kedjeskyddet, framdrev etc

calsk

Ny medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Bromma
Hoj
KTM Duke II 2001
Hej

Jag är nybliven ägare till en KTM Duke II från 2001. Har upptäckt att den droppar lite olja från kedjeskyddet(?) i plast/gummi runt svingen. Se bifogade bilder. Bild nr 1 visar bokstavligt talat en droppe...

Det droppar ett tag efter körning. Oljan är väldigt tunn och svart. Jag lyckas inte lista ut var oljan kommer ifrån, tips?

Dessutom har jag upptäckt att framdrevet sitter lite glappt och snurrar väääldigt nära "slutet" på svingen, se bilder. Det ser ut som kedjeskyddet(?) är avskavt. Är detta normalt?

Tacksam för svar!
 

Bifogat

  • 2013-05-03 19.55.11.jpg
    2013-05-03 19.55.11.jpg
    237.7 KB · Visningar: 263
  • 2013-05-03 19.55.45.jpg
    2013-05-03 19.55.45.jpg
    237.7 KB · Visningar: 137
  • 2013-05-03 20.33.17.jpg
    2013-05-03 20.33.17.jpg
    251.3 KB · Visningar: 289
  • 2013-05-03 20.33.26.jpg
    2013-05-03 20.33.26.jpg
    239.1 KB · Visningar: 203

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Det där ser ut som motorolja.. Tror nog det läcker olja från din utgående axel (axeln främre drevet sitter på) För oljan som man ser där ser inte ut som kedjesmörjning sålänge inte någon pundare smörjt den med motorolja vilket jag inte skulle tro, att kedjesläpan är lite skavt är ju inget konstigt om man haft för lös kedja eller likande.
Men att den ligger så nära på bild 3 tycker jag ser konstigt ut dock inte ägt en sådan hoj så har ingen susning hur långt spelet ska vara... lättaste är ju om du jämför med någon annans, eller om någon här kan kika på sin som har en likadan, annars är det ju möjligt att hojjen är lagd och ramsne eller något..

edit: http://www.vfrdiscussion.com/forum/...-makes-the-best-rear-sprockets-for-a-6th-gen/ där ser man att spelet är som på din typ, rätt tight. Så det är nog lugnt.
 
Last edited:

calsk

Ny medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Bromma
Hoj
KTM Duke II 2001
Tack för det.

Får verkligen hoppas att den inte är lagd och ramsned.

Kanske en dum fråga men om man lossar drev för att byta packning etc vid den utgående axeln, rinner all olja i cykeln ut då?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kolla så att drevet sitter åt rätt håll annars kan det mkt väl glappa, känn också så det är fastdraget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En vän har en KTM. Efter ha kört med för tight kedja (för hårt spänd) började den droppa olja pga läckage från axeln med främre drevet. Han har inte gjort nåt åt det. För att byta packning och kanske också lager innanför packningen innebär att motorn måste delas.
Det räcker ju med att du håller koll på oljenivån i motorn.
Och lite motorolja på kedjan skadar inte. Läste en tidningsartikel om ett MC-bud i London som körde en Suzuki GSX-R 1000. Den var uppe i över 10000 mil på motorn. Utan några större motorrenoveringar. Och kedjan hade hållit betydligt mer än de ca 3000 mil när jag bytt på mina hojar.
Han smorde kedjan varje kväll efter jobbet med använd motorolja från sin gixxer.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Byt pbox på utgående axeln. Det är ett standardfel på alla cross/enduro/motarder
 

calsk

Ny medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Bromma
Hoj
KTM Duke II 2001
Då får det bli en ny packbox! Det verkar inte alltför komplicerat...

Någon som har tips på nätbutik? Jag hittar den inte på ktmshop.se eller mx24.

Tack för tips!
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
17 kuggs drev blir tight på en LC4 och då ser det ut sådär. Helt klart packboxen på axeln du ska byta där. Dra väldigt försiktigt in en liten skruv i den och dra ut p-boxen. Då behöver du inte dela motorn.

Den ska finnas på ktmshop.se så det är bara att leta på. Var nog med att inte spänna kedjan för hårt efter bytet annars kommer det börja läcka igen(pratar av egen erfarenhet).
 

calsk

Ny medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Bromma
Hoj
KTM Duke II 2001
Nu är packbox beställd. Blir premiärskruvning när delarna kommer.

Återkommer med resultat!
 

calsk

Ny medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Bromma
Hoj
KTM Duke II 2001
Efter mycket om och men med felbeställda delar är det äntligen gjort! Lite knepigt att få ut den gamla packboxen men överlag gick själva "operationen" bra.

Än så länge verkar den hålla tätt. Tack för all hjälp.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top