Oljefilter från Biltema

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Fast detta var väl inte särskilt genomtänkt?

Det får stå för dig. Jag hävdar att original oljefilter är en garanti för bättre kvalitet än eftermarknads oljefilter. Kvalitetskrav inom OEM fordonsindustri är mördande hårda, eftermarknad är ett rent skämt i jämförelse. Din egen uppgift om oljefilter med gängor som saknas är ett bra bevis på detta. Hur mycket tror du det kostar för en motorcykeltillverkare som får stoppa det löpande bandet i sin produktion för att gängan på oljefiltret saknas...? Några hundra tusen i minuten...?

Och nej. Jag tänker inte skjuta skallen av någon på Biltema, men jag kan tänka mig den enorma frustration som uppstår då man öppnar kartongen och inser att gängan saknas. Vem betalar för att hålla på och åka fram och tillbaka till Biltema...? Erfarenhetskontot...?

Och ja. En stor del av dessa Youtubers är verkligen kassa. Såga isär något och kommentera något utan att ha en aning om vad man pratar om.

Som det engelska uttrycket säger - buy cheap and you buy twice...eller handla på Biltema and you handla twice...

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Största svårigheten med filter är att ge varje kvadratcentimeter exakt samma filtreringsgrad. Tyvärr blir det så att de tätare partierna sätter igen sig snabbt och då återstår bara de glesa.
Filterpapper tillverkarna genomlyser pappret och sorterar ut det bästa för leverans till OEM. Gissa vem som får det sämre pappret?.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Ojojoj....(?!!)

Har besökt bl,a Hydacs filtertillverkning i Tyskland och "kan inte förstå varför de lagt ner så mycket pengar på att hantera filtermedia och montering ibetydligt renare miljö

När allt som behövs är en färdig produkt som är blanksvart med fint screentryck.
Den borde väl göra jobbet, eller? ?

Kan tillägga att jag blev förvånad över hur många processer som ingick och hur mycket handarbete det var att färdigställa ett Hydacfilter...
Tyckte plötsligt de var ganska prisvärda..

Obs, från YT videon ovan, inte Hydac, hehe

Screenshot_20230704_183256_Samsung Internet.jpgScreenshot_20230704_184424_Opera.jpg

Last edited:

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Kan inte låta bli att imponeras av deras hantverksskicklighet med så enkla medel och att killen i exenterpressen fortfarande hade alla fingrar intakta men slutprodukten....???

Vid första sköljen olja som passerar deras s,k filter så har man fyllt motorn med lika mycket smuts filtret förväntas ta bort under sin livslängd...

-"Hallå Killar, här kommer en nyblandad balja trolldeg så vi kan kladda ihop papper och gavel".. :)

Screenshot_20230704_192835_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20230704_192847_Samsung Internet.jpg

Last edited:

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Honda original olje filter vs pirat.
Nåååd, jag orkar inte mer... ?

Ett praktexempel av vad Alatalo redan nämnt, vad sa egentligen något i detta klipp hur filtren fungerar som filter?

Visst, teoretiskt borde fler veck på pappret ger en större yta men storleken på huset är det samma och blir vecken för tighta och avståndet mellan dem för små blir flödet kajko så endast en körning i multipass testrigg eller motsvarande ger någon relevant fakta...

Sen att en tillverkare använt onödigt billiga komponenter i övrigt kanske inte ser så bra ut men behöver inte påverka slutresultatet, dvs hur små partiklar förmår det filtrera bort och hur mycket smuts kan det fånga innan difftrycket blir för högt?

Avslutningsvis, vill inte vara för konspiratorisk men är tyvärr "yrkesskadad".
Hur vet vi att det filter youtubern sa var beställt från rockauto verkligen var ett original, kineserna är så duktiga på att kopiera etiketter...

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nåååd, jag orkar inte mer... ?

Ett praktexempel av vad Alatalo redan nämnt, vad sa egentligen något i detta klipp hur filtren fungerar som filter?

Visst, teoretiskt borde fler veck på pappret ger en större yta men storleken på huset är det samma och blir vecken för tighta och avståndet mellan dem för små blir flödet kajko så endast en körning i multipass testrigg eller motsvarande ger någon relevant fakta...

Sen att en tillverkare använt onödigt billiga komponenter i övrigt kanske inte ser så bra ut men behöver inte påverka slutresultatet, dvs hur små partiklar förmår det filtrera bort och hur mycket smuts kan det fånga innan difftrycket blir för högt?

Avslutningsvis, vill inte vara för konspiratorisk men är tyvärr "yrkesskadad".
Hur vet vi att det filter youtubern sa var beställt från rockauto verkligen var ett original, kineserna är så duktiga på att kopiera etiketter...

Finns massor med videos där dom sågar upp Honda filter o alla har samma bristfälliga tätning i gavlarna..

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Finns massor med videos där dom sågar upp Honda filter o alla har samma bristfälliga tätning i gavlarna..
Det var intressant, jag är dock för dåligt insatt i just Honda, är tätningarna så dåliga att det äventyrar filtreringen?

Komponentkvaliten är såklart också viktig, särskilt om det kan förstöra funktionen men vidhåller fortfarande att man inte ensidigt kan bedöma ett filters totala kvalité genom att såga upp det och titta på det ?

Sen är det nog bara motortillverkaren som kan säga vad för filterspec som är "good enough" för just deras motor..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det var intressant, jag är dock för dåligt insatt i just Honda, är tätningarna så dåliga att det äventyrar filtreringen?

Komponentkvaliten är såklart också viktig, särskilt om det kan förstöra funktionen men vidhåller fortfarande att man inte ensidigt kan bedöma ett filters totala kvalité genom att såga upp det och titta på det ?

Sen är det nog bara motortillverkaren som kan säga vad för filterspec som är "good enough" för just deras motor..

Det är sant att ett för bra filter ganska säkert kan vara lika skadligt i morderna lågfiktions motorer med minimal oljefilm som ett för dåligt,

Dock skall man vara helt säker på att det skulle inte finnas hundratals oljefilter tillverkare i Pakistan, afganistan, Indien osv om det inte finns ett ekonomiskt insitament till den tillverkningen.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Nu blir jag nyfiken... Kan man ens höra slammer från en bypass-ventil i ett oljefilter? :va Aldrig hört talas om detta... Bypass i ett oljefilter handlar väl om att oljan ska flöda vidare ifall filterelementet blir helt igentäppt av partiklar, om den väg som oljan normalt ska ta blir helt avstängd så ska oljan ta en annan väg och ändå flöda genom motorn så att den åtminstone får någon slags smörjning. Det är väl ändå inte en regelbundet öppnande och stängande ventil som avger någon slags ljud, eller?? De flesta motorer låter ju en del överlag så för att man ska kunna höra ett specifikt ljud från ett oljefilter så bör det väl ändå krävas att det väsnas en del, eller har jag fel? :va Vad är det då man ska lyssna efter, hur låter det?

De va inte lätt att hitta orsaken till de lätt metallklapprande ljudet men tillslut satt jag fingrarna på filtret och då kände man vibrationer i takt med ljudet. När jag satt dit ett nytt fiter blev de knäpptyst igen. Jag bara antog de hade med bypassen att göra.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag reklamerade inte filtret för de va så billigt och jag ville inte ha ett nytt. Jag har skruvat en hel del under mina 53 år och har inte heller hört att bypassventilen slamrat på något filter men då har jag mestadels kört Mahle och Borsch filter till bilar. Enda riktigt dåliga fiter jag hört talas om va en serie KTM filter till 950/990 motorn runt 04-06, de kunde sugas ihop av lilla minsta fukt eller skit och då tappade motorerna oljetrycket för de har ingen bypass. Men de uppdagades ganska snabbt och åtgärdades. Men även nu så kan KTM950/990 filter oavsett märke sugas ihop men då krävs en hel del vatten i oljan!
Jag är helnöjd med Biltema produklter speciellt verktygen är bra kvalle vs priserna men oljefilter och olja köper jag inte där då de är såpass viktiga motorkomponenter samt man aldrig vet vilken tillverkare de har.
Samma problem med de första årgångarna av KTM 1290 motorn.
Oljefiltret sögs ihop, motorn skar och det gick inte på KTM's "så kallade garanti".

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Samma problem med de första årgångarna av KTM 1290 motorn.
Oljefiltret sögs ihop, motorn skar och det gick inte på KTM's "så kallade garanti".
Jaha de har säkert samma filter.
Jag har mont en oljetrycksmätare så man slipper oroa sig för filtret. De är ju helt värdelöst de inte ktm har bypass om fitren slår igen.

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Jaha de har säkert samma filter.
Jag har mont en oljetrycksmätare så man slipper oroa sig för filtret. De är ju helt värdelöst de inte ktm har bypass om fitren slår igen.
Smart drag med tryckmätare.

Har hittills aldrig haft problem.
Ja eller snarare haft turen att inte tappa oljetrycket men har länge tänkt montera tryckvakt på R1an då oljenivåvakt är jättebra men det finns ju fler sätt att tappa oljetryck än att oljan runnit ut ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vem tillverkar Biltemas oljefilter?

Är det den stora Biltema fabriken som tillverkar badbollar, plastglas grästrimmers, åror, stolar, diskmedel och allt annat som säljs på biltema?

Eller är det som i fallet Olja, en välrennomerad tillverkare (var det i den senaste biltema oljetråden som jag läste) som fyllde samma olja i annan dunk för försäljning till biltema.

Köper Biltema in oljefiltren från tillverkaren i filmerna ovan, så Nej tack.
Köper dom in dom från Mahle med annat tryck på så är jag helt OK med dom.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA