Oljefilter från Biltema

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Vem tillverkar Biltemas oljefilter?

Är det den stora Biltema fabriken som tillverkar badbollar, plastglas grästrimmers, åror, stolar, diskmedel och allt annat som säljs på biltema?

Eller är det som i fallet Olja, en välrennomerad tillverkare (var det i den senaste biltema oljetråden som jag läste) som fyllde samma olja i annan dunk för försäljning till biltema.

Köper Biltema in oljefiltren från tillverkaren i filmerna ovan, så Nej tack.
Köper dom in dom från Mahle med annat tryck på så är jag helt OK med dom.
Filmerna är ju från Biltemas egen oljefilterfabrik i norra Pakistan… Hey grabbar - idag kör vi en batch filter till Volvo 240 med B21-motorn, ni kan vecka pappret lite glesare till dem, det är inte så känsligt, byt till rätt gängtapp bara.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vem tillverkar Biltemas oljefilter?

Är det den stora Biltema fabriken som tillverkar badbollar, plastglas grästrimmers, åror, stolar, diskmedel och allt annat som säljs på biltema?

Eller är det som i fallet Olja, en välrennomerad tillverkare (var det i den senaste biltema oljetråden som jag läste) som fyllde samma olja i annan dunk för försäljning till biltema.

Köper Biltema in oljefiltren från tillverkaren i filmerna ovan, så Nej tack.
Köper dom in dom från Mahle med annat tryck på så är jag helt OK med dom.
Hur länge Biltema har använt olja från en oljetillverkare ser man kollar datum i Safety Data Sheet, SDS.
Det verkar som man slipper ange datera SD-blad numera i EU.
Sista datumet jag hittade i bladet var 2018.

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Biltemas olja klarar specen de uppger men de köper in den absolut billigaste de kan hitta som klarar specen och de känns oroväckande. Jag vet de för jag känner oljelevrantörer som säljer eller har lämnat offert till Biltema.
Jag vill veta ursprungsmärket på oljan för jag lägger gärna en extra slant på ett välkänt märke som håller samma kvalle år efter år och samma kopplingskänsla år efter år.
På hojsidan med våt koppling är de så viktigt med bra grepp i lameller samt rätt kännsla i kopplingen samt hur lättväxlad lådan är. Nu med åren har man fått sina favoriter i koppingskänsla så jag skulle aldrig hälla i en noname olja som byter lev stup i kvarten.

Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Det här med fake och plagiat är såklart big business, problemet är ju när funktionskritiska produkter kopieras fast med bristfälliga egenskaper...

Tullen har (ska iaf) ha koll på typ kläder och annat som importeras och fokuset där är väl i första hand det ekonomiska, sett ur originaltillverkarens synvinkel.

Sen är det såklart tråkigt att köparen betalar överpris för en skit t-shirt det står Adidas på...

Men hur är det med produkter som är Funktionskritiska?
Har sett videoklipp på Bosch bränslespridare som varit nästan identiska med original men funktionen är katastrofal.
Alltså, man försöker inte ens få dem någorlunda funktionella, kunden kommer genast upptäcka att de inte fungerar..

Skrev här för några år sen om en kedja jag köpt på svensk nätfirma till R1an som gick ner sej fullständigt på mindre än 80mil.
Den marknadsfördes som den starkaste kedjan på marknaden så har svårt att tro det var ett original.
Fick efter en del kackel tillbaka pengarna men tog det aldrig vidare, borde kontaktat tillverkaren och det var egentligen vad jag ville firman skulle göra men de sket i det...

Kedjan är illa nog, det kunde gått tokigt..
Värre är att allt verkar plagieras.
Såg ett av dessa flygkatastrofprogram där ett plan kraschat och det visade sej att en flygtekniker köpt plagierade passbult till en höjdroderinfästning som såklart gick av.

Vågar man tillverka och sälja skitmateriel till såna applikationer, ja då är det ju tyvärr relativt safe att blanda egen motorolja och sälja som top of the line produkt...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det här med fake och plagiat är såklart big business, problemet är ju när funktionskritiska produkter kopieras fast med bristfälliga egenskaper...

Tullen har (ska iaf) ha koll på typ kläder och annat som importeras och fokuset där är väl i första hand det ekonomiska, sett ur originaltillverkarens synvinkel.

Sen är det såklart tråkigt att köparen betalar överpris för en skit t-shirt det står Adidas på...

Men hur är det med produkter som är Funktionskritiska?
Har sett videoklipp på Bosch bränslespridare som varit nästan identiska med original men funktionen är katastrofal.
Alltså, man försöker inte ens få dem någorlunda funktionella, kunden kommer genast upptäcka att de inte fungerar..

Skrev här för några år sen om en kedja jag köpt på svensk nätfirma till R1an som gick ner sej fullständigt på mindre än 80mil.
Den marknadsfördes som den starkaste kedjan på marknaden så har svårt att tro det var ett original.
Fick efter en del kackel tillbaka pengarna men tog det aldrig vidare, borde kontaktat tillverkaren och det var egentligen vad jag ville firman skulle göra men de sket i det...

Kedjan är illa nog, det kunde gått tokigt..
Värre är att allt verkar plagieras.
Såg ett av dessa flygkatastrofprogram där ett plan kraschat och det visade sej att en flygtekniker köpt plagierade passbult till en höjdroderinfästning som såklart gick av.

Vågar man tillverka och sälja skitmateriel till såna applikationer, ja då är det ju tyvärr relativt safe att blanda egen motorolja och sälja som top of the line produkt...

Men det är juh billigare... Se på priset! :huvet

Riktigt surt om man betalar för kvalitet och får Kinaskit.

Därför är jag så nöjd med mina ISR-skivor som visserligen kostade mer än Kinakvalitet men jag VET vilken kvalitet det är istället. Sedan är det alltid trevligt för en verkstadsmekaniker att se en riktig verkstad. Och Acke är dessutom trevlig, inte bara duktig på det han gör.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Men det är juh billigare... Se på priset! :huvet

Riktigt surt om man betalar för kvalitet och får Kinaskit.

Därför är jag så nöjd med mina ISR-skivor som visserligen kostade mer än Kinakvalitet men jag VET vilken kvalitet det är istället. Sedan är det alltid trevligt för en verkstadsmekaniker att se en riktig verkstad. Och Acke är dessutom trevlig, inte bara duktig på det han gör.
Jaa, det är ett av få säkra kort att handla direkt av ISR, du kan ju t,o,m få se maskinen prylen tillverkats i och har du en synpunkt misstänker jag Acke gladeligen tar den diskussionen ?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jaa, det är ett av få säkra kort att handla direkt av ISR, du kan ju t,o,m få se maskinen prylen tillverkats i och har du en synpunkt misstänker jag Acke gladeligen tar den diskussionen ?
Acke förekommer oftast, men så finns det några års erfarenhet också. Det känns aldrig som det viktigaste är att du ska skiljas från dina pengar. :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA