oljefilter

yoraff

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Hölö
Hoj
Yamaha R1 -07
hej

jag undrar om man vågar köpa oljefilter från biltema kostar ju typ 49kr
jag köpte en i dag från mc butik f*n fick ge 189 kr :huvet

mvh raffe
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Absolut! Det skulle jag göra, har dock inte hittat till min hoj där.
Är du osäker kan du ju byta olja och filter efter halva tiden mot normalt och se hur det ser ut. Kan ju byta filter tre gånger och fortfarande ha pengar över :banana
 

bard

Måste fixa ett cafeobjekt!
Gick med
31 Aug 2004
Ort
ingarö
Hoj
SUZUKI GSXR1100-89
Håller med talaren ovan... Är du orolig är det ju bara att byta en gång extra.

Jag kör biltema.
 

Ozzi

Guest
Till bilen resonerar jag som så att det är två saker man köper original o det är oljefilter o kamremmar, gäller även på hojen i mitt fall.:tummenupp
 

superman

wheelie king
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
K8 blå/vit
Oljefilter från Biltema....nja.
Det är nog värt dom småpengarna som original kostar.
Funkar nog bra att köra med Biltemas olja om man vill spara pengar.
Men detta är ju bara en liten kostnad i denna hobby så varför snåla här?
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
en garage kompis har testat lite olika metoder ang filter o olika oljor ,,, han har köpt både dyra och just biltema och i hans slutsatser är att den billiga oljan mattas ut efter ett visst antal mil , men då är det ju bara o göra ett olje byte till med filter ,,, alltså funktions mässigt är den billiga i stort sett likvärdig med den dyra ... nu kör ju han 80 tals sporthojar men iaf
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag jämförde MANN, hiflo och biltema filter till min trx. dom ser identiska ut så när som till färgen på filtret. Men har man en fin hoj så kanske man är berädd att lägga lite mer. Själv så kör jag MANN i trx och biltema i fzr för tillfället. Men så byter jag filter vid varje oljebyte istället för varanat som är rekommenderat.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Vanliga pappersoljefilter renar oljan från partiklar genom siktning (se bild), dvs partiklar som är större än filtermediats hål kommer inte igenom.

Nu består inte filter av x-antal identiskt stora hål utan allt från molekylstorlek upp till x-my. Vartefter filtret fångar upp partiklar sätts hål igen, i filtrets barndom fastnar de allra minst partiklarna, vartefter de minsta passagerna blir täppta och endast de största hålen är kvar, filtreras inte de små...till slut är även de största hålen igensatta. Då blir tryckfallet över filtret så stort att överströmningsventilen öppnar och släpper förbi oljan, helt ofiltrerad.

Det jag vill säga med det här är att så'n här filterteknologi inte någon raketvetenskap. Slutsats: Spreaden mellan dåliga och bra filter på marknaden är troligen ganska liten, det viktiga är: Byt filter ofta (som oljan) men köp lika gärna på Biltema som på dyraffären.

Ett visserligen några år gammalt test på oljefilter, men dock intressant.
 

Bifogat

  • siktning.gif
    siktning.gif
    1.9 KB · Visningar: 1,325

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Vanliga pappersoljefilter filterteknologi inte någon raketvetenskap. Slutsats: Spreaden mellan dåliga och bra filter på marknaden är troligen ganska liten, det viktiga är: Byt filter ofta (som oljan) men köp lika gärna på Biltema som på dyraffären.

Ett visserligen några år gammalt test på oljefilter, men dock intressant.

På mitt gamla jobb körde vi båtmotorer, från tidig våt till sen höst och vi körde enbart med Biltema olja. efter tre säsonger på 115hk fyrtakt hade den jättefina kompressionsvärden. Minns inte timmarna, men tror det var 900h. Så oljan är det absolut inga fel på.
Personligen tror jag inte det är fel på filtren heller. Mina turbobilar har gått med olja å filter från biltema i många år.

/J
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
...Så oljan är det absolut inga fel på.
Personligen tror jag inte det är fel på filtren heller...
Småmotorfilter är enkla och extremt billiga och konkurrensutsatta, därför händer det nog att det slinker igen ett och annat mindre bra exemplar, men det gäller även "original". Vet ingen motortillverkare som gör sina egna filter, däremot utsätts underleverantörerna för konstanta prispressultimatum...
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Biltemas olja är exakt samma olja som Statoil säljer.
Skitbra olja och har fler kvalitetstester än vad många andra dyra oljor har (t.ex castrol o.s.v).
Jag har både olja och filter i R1:an och Bilen/bilarna
 

axelsson_vpg

Guest
ehmmm, jag har hört talas om att man kan få dåligt oljetryck av biltemas filter.. men oljan, Jajjomensan, de är grejjer!
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Man kan juh se om man kan få tag på billigare original från någon annanstans också. Köpte mina från england (david silver spares) för en tredjedel av det svenska priset. Original. Så jag köpte helt enkelt tre.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Skillnaden mellan billiga filter och kvalitets filter ligger väldigt ofta inte i vad de stoppar eller släpper igenom, utan det är totala ytan på det filtrerande membranet som skiljer sig.
Så oftast får man vad man betalar för:
Billigt noname kina filter: kort levnadslängd.
Branded filter: längre levnadslängd.
 

Fisen1979

Pappa
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Timrå
Hoj
Suzuki GSX 1100 (specialbygge) och en GSF 1200BanditS
Köper filter från en affär som säljer kemikalier, olja m.m. betalar då 69 kr. Funkar bra. Köper även olja till den äldre hojen där quaker state 20W/50 för 49 kr/liter
 

Dr.Bike

Guest
Skillnaden mellan billiga filter och kvalitets filter ligger väldigt ofta inte i vad de stoppar eller släpper igenom, utan det är totala ytan på det filtrerande membranet som skiljer sig.
Så oftast får man vad man betalar för:
Billigt noname kina filter: kort levnadslängd.
Branded filter: längre levnadslängd.

Delvis rätt.
Men den otäcka verkligheten är ännu mer komplex dessvärre.
Så det går inte applicera nån generell regel alls.

Det finns dessutom FÅ seriösa test av oljefilter.
De fakta jag tagit del av från såna tester visar inga som helst samband mellan namnkunniga filter kontra andra filter. Så förvirringen är total dessvärre.

Ett flertal märkesfilter fick t.o.m betyget "inferior", vilket är föga smickrande.

Själv brukar jag såga upp olika filter emelanåt, när jag stöter på nåt nytt märke. Förviso kan jag inte bedöma pappens täthet/filtreringsförmåga, men jag kan se antal veck och hur djupa de är = filterarea, och jag kan kolla överströmningsventilen om den är a. tät, b. har väldigt klen fjäder eller om den har en lite hårdare fjäder. Vidare kan man kolla backventilsgummit.

Men hur länge gäller en observation?

Tillverkarna är pressade av fordonstillverkarna, och som alla underleverantörer har de kniven mot strupen, så ingen ska tro att bara för att det står Honda, Yamazuki eller nåt annat känt på filtret, så behöver det inte vara en garanti för (högsta) kvalite´, eftersom tillverkarna helt säkert försöker knapra in på tillverkningskostnader även de. Så nä'sta rulle filterpapp de sätter i maskinen kanske är hälften så bra som den de hade när Honda var där och tittade.
Osv osv
Men självklart utsätts ju u-lev för stickprovskontreoller, så detta är säkerligen en katt och råtta-lek.

Jag roade mig med att öppna ett större antal filterkartonger för oljefilter en gång. Alla från samma tillverkare, och alla med samma artikelnummer.
15-20% av alla filter avvek från "majoriteten" !
Det kunde vara saker som:

- Packningens tjocklek (för tjock och den viker sig och börjar läcka)
- Höljets utförande/utseende (ibland olika färg t.o.m)
- Nåt eller ett par filter saknade backventil

Så att uttala sig helt tvärsäkert om oljefilter är inte lätt :)
 
Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Du är ju heeelt crasy! Vem sågar sönder oljefilter av nyfikenhet :tungan
Men har du några rekomendationer?


Delvis rätt.
Men den otäcka verkligheten är ännu mer komplex dessvärre.
Så det går inte applicera nån generell regel alls.

Det finns dessutom FÅ seriösa test av oljefilter.
De fakta jag tagit del av från såna tester visar inga som helst samband mellan namnkunniga filter kontra andra filter. Så förvirringen är total dessvärre.

Ett flertal märkesfilter fick t.o.m betyget "inferior", vilket är föga smickrande.

Själv brukar jag såga upp olika filter emelanåt, när jag stöter på nåt nytt märke. Förviso kan jag inte bedöma pappens täthet/filtreringsförmåga, men jag kan se antal veck och hur djupa de är = filterarea, och jag kan kolla överströmningsventilen om den är a. tät, b. har väldigt klen fjäder eller om den har en lite hårdare fjäder. Vidare kan man kolla backventilsgummit.
 

Dr.Bike

Guest
Du är ju heeelt crazy! Vem sågar sönder oljefilter av nyfikenhet :tungan
Men har du några rekomendationer?

Brukar sällan vilja rekommendera saker jag själv inte kan ha kontroll på.
Som jag skrev kan ju en tillverkare ändra designen mitt i serien.
Men visst kan man dra vissa slutsatser av det man ser. Och vissa kommentarer kan man ju göra.
Personligen hade jag t.ex inte köpt Yamahas originalfilter.
Triumph originalfilter (vissa) har läskigt tunn plåt i sig, vilket kan medföra komplikationer, vid ex.vis stenskott.
Osv
Det är väl de dåliga jag sett... Sen om det betyder att resten är bra, får man väl dra sina egen slutsats om då :)

Ska man nämna rena tillbehörsfilter d.v.s inte originalfilter, så vill jag nog hissa Hi-Flo Filtro, men ställer mig lite avvaktande till K&N´s oljefilter.

Men som sagt, detta är bara MINA, egna, högst ovetenskapliga observationer.



F.ö tycker jag att nån moderator kan lägga denna tråd (liksom många andra mekrelaterade trådar i detta forum) i MEK-forumet. Tack.
 
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390

Eftersom de som säljer fordonen vi har själva inte gör dom filtrena, så skulle jag hålla mig till filter från erkända tillverkare av filter. Nu är jag lite skadad av oljeindustin, men märken som Pall, Boll & Kirch och Mann rekommenderas av den största filterleverantören till offshoreindustrin.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top