Vanliga pappersoljefilter filterteknologi inte någon raketvetenskap. Slutsats: Spreaden mellan dåliga och bra filter på marknaden är troligen ganska liten, det viktiga är: Byt filter ofta (som oljan) men köp lika gärna på Biltema som på dyraffären.
Ett visserligen några år gammalt test på oljefilter, men dock intressant.
Småmotorfilter är enkla och extremt billiga och konkurrensutsatta, därför händer det nog att det slinker igen ett och annat mindre bra exemplar, men det gäller även "original". Vet ingen motortillverkare som gör sina egna filter, däremot utsätts underleverantörerna för konstanta prispressultimatum......Så oljan är det absolut inga fel på.
Personligen tror jag inte det är fel på filtren heller...
Skillnaden mellan billiga filter och kvalitets filter ligger väldigt ofta inte i vad de stoppar eller släpper igenom, utan det är totala ytan på det filtrerande membranet som skiljer sig.
Så oftast får man vad man betalar för:
Billigt noname kina filter: kort levnadslängd.
Branded filter: längre levnadslängd.
Delvis rätt.
Men den otäcka verkligheten är ännu mer komplex dessvärre.
Så det går inte applicera nån generell regel alls.
Det finns dessutom FÅ seriösa test av oljefilter.
De fakta jag tagit del av från såna tester visar inga som helst samband mellan namnkunniga filter kontra andra filter. Så förvirringen är total dessvärre.
Ett flertal märkesfilter fick t.o.m betyget "inferior", vilket är föga smickrande.
Själv brukar jag såga upp olika filter emelanåt, när jag stöter på nåt nytt märke. Förviso kan jag inte bedöma pappens täthet/filtreringsförmåga, men jag kan se antal veck och hur djupa de är = filterarea, och jag kan kolla överströmningsventilen om den är a. tät, b. har väldigt klen fjäder eller om den har en lite hårdare fjäder. Vidare kan man kolla backventilsgummit.
Du är ju heeelt crazy! Vem sågar sönder oljefilter av nyfikenhet
Men har du några rekomendationer?
Massa bra text
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|