Oljefråga

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jag håller på att vårserva gräsklipparen och blev lite fundersam över oljerekommendationerna.
Från 5 grader och uppåt så ska det vara SAE30, 4 grader eller kallare så ska man använda en 5W30 eller 10W30.
Det poängteras särskilt att multigradeoljor endast får användas när det är kallt eftersom de annars leder till en för hög oljeförbrukning.
Det låter lite skumt i mina öron då en multigradeolja bör bete sig likadant när den är varm som en rak olja?
Eftersom jag använder den året runt (plogning på vintern) så skulle det vara önskvärt att ha en olja som passar såväl sommar som vinter.

Finns det någon oljeguru som har några åsikter om detta?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag håller på att vårserva gräsklipparen och blev lite fundersam över oljerekommendationerna.
Från 5 grader och uppåt så ska det vara SAE30, 4 grader eller kallare så ska man använda en 5W30 eller 10W30.
Det poängteras särskilt att multigradeoljor endast får användas när det är kallt eftersom de annars leder till en för hög oljeförbrukning.
Det låter lite skumt i mina öron då en multigradeolja bör bete sig likadant när den är varm som en rak olja?
Eftersom jag använder den året runt (plogning på vintern) så skulle det vara önskvärt att ha en olja som passar såväl sommar som vinter.

Finns det någon oljeguru som har några åsikter om detta?

Seriöst är detta en skämttråd ?

Om inte

Är det en Briggs&Straton häll i skvättar du har stående det spelar ingen roll bara det är någon form av motorolja
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Tror inte att det är ett skämt. Förr när jag sommarjobbade på verkstäder och liknande så kunde våldsamma debatter bryta ut i ämnet gräsklipparolja...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har våldkört gräsklippare och trädgårdstraktorer på åkrar, i skogen, dragit upp båtar släpat timmer, kört plank,.... i hela mitt liv. Mina söner har kört rally, cross och wheelat med trädgårdstraktor. Jag har alldrigt bytt olja och aldrig brytt mig om vad jag hällt i och samtliga funkar fortfarande helt Ok. Briggs & Stratton är skiten.:tummenupp

Det enda jag behövt fixa är typ rambrott och punka.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag har våldkört gräsklippare och trädgårdstraktorer på åkrar, i skogen, dragit upp båtar släpat timmer, kört plank,.... i hela mitt liv. Mina söner har kört rally, cross och wheelat med trädgårdstraktor. Jag har alldrigt bytt olja och aldrig brytt mig om vad jag hällt i och samtliga funkar fortfarande helt Ok. Briggs & Stratton är skiten.:tummenupp

Det enda jag behövt fixa är typ rambrott och punka.

Den du ska ställa frågan till är tveklöst "Dr Bike" här på forumet.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Som tidigare i tråden, det går med vafan som helst.(nästan, inom rimlighetens gräns.)
Jag har i ung ålder tankat familjens stiga med nitro och mettis, det gillade den...trodde nästan den skulle flyga iväg:)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Som tidigare i tråden, det går med vafan som helst.(nästan, inom rimlighetens gräns.)
Jag har i ung ålder tankat familjens stiga med nitro och mettis, det gillade den...trodde nästan den skulle flyga iväg:)

Nitro+Metanol+ricinolja funkar också men luktar lite mysko när man kör. Gasol funkar också men blir lite eldfängt:näsblod
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Det som däremot ställer till problem är att använda oxygen+acetylen från gassvetsen in i luftrenaren som "startgas". Blir att helicoila stiftgängan sen :brinnerup
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det som däremot ställer till problem är att använda oxygen+acetylen från gassvetsen in i luftrenaren som "startgas". Blir att helicoila stiftgängan sen :brinnerup

Det kan man ha mycke annat kul med. Tex klassikern ställ in lågan och släck den. Fyll sedan en bunt trassel. Lägg bunten nära någon med mörk kostym. från behörigt avstånd fnätt dit en tändsticka. Fråga sen personen med kostymen om han vill låna lite mjällschampo:D
 

Dr.Bike

Guest
Seriöst är detta en skämttråd ?

Om inte

Är det en Briggs&Straton häll i skvättar du har stående det spelar ingen roll bara det är någon form av motorolja

Exakt mitt svar :tummenupp

Min B&S har nog skämts bort väldeliga, då den får Mc-Slattar.
Just nu går den på en syntetisk 15w-50 Racingolja :)
Händer t.o.m att jag byter! Vem gör det på en gräsklippare?

tror inte att det är ett skämt. Förr när jag sommarjobbade på verkstäder och liknande så kunde våldsamma debatter bryta ut i ämnet gräsklipparolja...

:D :D

Jo han kan olja men jag har en del kunskap också. Jobbat med oljor och smörjmedel i 32 år nu.:tummenupp

Tack för erkännandet...

Eftersom jag använder den året runt (plogning på vintern) så skulle det vara önskvärt att ha en olja som passar såväl sommar som vinter.


De svar du fått, dvs att det mesta duger, är korrekt.
Det är så lågt effektuttag på dessa maskiner att man eg. kan skita i vad man häller i, så länge de inte får för TUNN olja.
De är ju luftkylda och kan fläckvis bli rätt heta.

Vill du vara helt på säkra sidan kör du en syntet, och i ditt fall: åretruntbruk kan du ju ha en 5w-30 eller 40 i.
Du har dessutom helt rätt i att en olja med 30 på topp beter sig likadant varm som en rak 30.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Bränsle

Exakt mitt svar :tummenupp

Min B&S har nog skämts bort väldeliga, då den får Mc-Slattar.
Just nu går den på en syntetisk 15w-50 Racingolja :)
Händer t.o.m att jag byter! Vem gör det på en gräsklippare?



:D :D



Tack för erkännandet...

Kan du förklara detta fenomen. :)
Min tidigare gräsklippare, en Partner bensindriven sak från -99 har 95 oktan som rekommenderad bränsle. En dag för 2 somrar sedan skulle jag tanka den inför en klippning & upptäckte att reservdunken med soppa till gräsklipparen var tom.

Såg sedan att jag hade en 25-litersdunk med V-power ståendes, så jag fyllde upp klipparen med det.

Drog igång klipparen & höll på att skita ner mig då gräsklipparen varvade så jag trodde den skulle sprängas hehehe

Jag försökte dra ner varvtalet men det hände ingen större skillnad, så jag klippte vidare med en tokvarvande gräsklippare. Jag tror aldrig den klippt så lätt tidigare som den gången. :)

När jag hällde V-power i hojen märkte jag ingen skillnad alls, men i gräsklipparen gjorde det susen!
 

Dr.Bike

Guest
Kan du förklara detta fenomen. :)
Min tidigare gräsklippare, en Partner bensindriven sak från -99 har 95 oktan som rekommenderad bränsle. En dag för 2 somrar sedan skulle jag tanka den inför en klippning & upptäckte att reservdunken med soppa till gräsklipparen var tom.

Såg sedan att jag hade en 25-litersdunk med V-power ståendes, så jag fyllde upp klipparen med det.

Drog igång klipparen & höll på att skita ner mig då gräsklipparen varvade så jag trodde den skulle sprängas hehehe

Jag försökte dra ner varvtalet men det hände ingen större skillnad, så jag klippte vidare med en tokvarvande gräsklippare. Jag tror aldrig den klippt så lätt tidigare som den gången. :)

När jag hällde V-power i hojen märkte jag ingen skillnad alls, men i gräsklipparen gjorde det susen!


Kul story! :D

Men tyvärr tror jag att det var en tillfällighet...
Jag var själv ute för en halvtimme sen och utförde årets första klippning... men min klippare var däremot EXTRA trött!
(som den alltid är första körningen med gammal bensin i samt vinterdvalans olja i cylinderloppet).

Att din maskin löpte amok låter mer som att varvskyddet fått sig nån slags törn... (den lilla fjäderbelastade flärpen i kylvinden som stryper när det blåser för hårt på den)
Frågan är: Ändrade det hela sig med annan soppa??
Och: Ändrade det sig IGEN med V-Power efter ytterligare en tankning?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Kul story! :D

Men tyvärr tror jag att det var en tillfällighet...
Jag var själv ute för en halvtimme sen och utförde årets första klippning... men min klippare var däremot EXTRA trött!
(som den alltid är första körningen med gammal bensin i samt vinterdvalans olja i cylinderloppet).

Att din maskin löpte amok låter mer som att varvskyddet fått sig nån slags törn... (den lilla fjäderbelastade flärpen i kylvinden som stryper när det blåser för hårt på den)
Frågan är: Ändrade det hela sig med annan soppa??
Och: Ändrade det sig IGEN med V-Power efter ytterligare en tankning?


Jag körde inte slut på soppan den gången, så nästföljande klippning var lika hysteriskt varvande. Men gången efter det så fyllde jag upp den med 95 oktan igen och då var den betydligt lugnare och svarade på gas när jag varierade gasreglaget.

Jag har inte vågat prova med V-power efter det för jag tror inte att det var så hälsosamt för den stackars motorn att tokvarva på det viset, var nästan rädd att den skulle hamna i kritiskt varvtal & ta död på sig själv där ett tag!:)

Förra sommaren så investerade jag i en Husqvarna Auto Mover, en sådan där robotgräsklippare så sedan dess har den fått vila. (och jag med) :)
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Du har dessutom helt rätt i att en olja med 30 på topp beter sig likadant varm som en rak 30.

Det var just det, att B&S extra tydligt påpekade att en 5W30 inte fick användas när det var varmare än 4 grader som fick mig att börja fundera, jag stog redan med oljekannan fylld med 10W40 när jag fick för mig att kolla i manualen.

Att man kan slå vad som helst stämmer säkert, men med tanke på att motorerna faktiskt saknar lager på en del ställen utan är lagrade direkt i blocket så vill man ju gärna ge grejerna så stor chans som möjligt att överleva.

Tack för svaren!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kan du förklara detta fenomen. :)
Min tidigare gräsklippare, en Partner bensindriven sak från -99 har 95 oktan som rekommenderad bränsle. En dag för 2 somrar sedan skulle jag tanka den inför en klippning & upptäckte att reservdunken med soppa till gräsklipparen var tom.

Såg sedan att jag hade en 25-litersdunk med V-power ståendes, så jag fyllde upp klipparen med det.

Drog igång klipparen & höll på att skita ner mig då gräsklipparen varvade så jag trodde den skulle sprängas hehehe

Jag försökte dra ner varvtalet men det hände ingen större skillnad, så jag klippte vidare med en tokvarvande gräsklippare. Jag tror aldrig den klippt så lätt tidigare som den gången. :)

När jag hällde V-power i hojen märkte jag ingen skillnad alls, men i gräsklipparen gjorde det susen!

Jag skulle vilja påstå att den troligaste orsaken till tokvarvandet var att plastflöjeln kärvade på sin axel.

På riktigt gamla gräsklippare satt det en plåtflöjel och det funkade alltid Sen kom den nya tiden där allt är yta utan innehåll till lägsta möjliga pris och B&S bytte till plastflöjel. Vad händer efter ett tag ? Jo plasten tar upp fukt och sväller och till slut kärvar flöjeln på sin axel. Eftersom flöjeln ställer sig i full gas när inte fläkten blåser på den (motorn avstängd) fastnar den i full gas. Enkelt fixat. Ta bort fläkt kåpan och ta bort flöjeln putsa ur hålet i flöjeln och axeln. Ha på lite olja (inte kedjeolja på snöslungan :mad:) sätt ihop. Klarrt

Det var just det, att B&S extra tydligt påpekade att en 5W30 inte fick användas när det var varmare än 4 grader som fick mig att börja fundera, jag stog redan med oljekannan fylld med 10W40 när jag fick för mig att kolla i manualen.

Att man kan slå vad som helst stämmer säkert, men med tanke på att motorerna faktiskt saknar lager på en del ställen utan är lagrade direkt i blocket så vill man ju gärna ge grejerna så stor chans som möjligt att överleva.

Tack för svaren!

Jo och i manualen till min åkgräsklippare står det att man får ha max kultryck på 150N (=15kg). Undrar vad jag har varje vår och varje höst när jag drar upp båtar med den tex en Flipper 640 med inombordare. ( jorå man får vara några rediga gubbs som hänger på traktorn så den inte wheelar då:D)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I min ungdoms dagar byggdes det en båtmotor av en brigss 3½'a och en upphittad båtrigg.

Vi fick den till att fungera, men eftersom en briggson varvar så lite blev det ingen vidare fart på båten, varpå vi resolut började klippa i "flaggan" på varvtalsregulatorn, tillslut klippte vi för mycket, kusinen gasade ut för provfärd och hann ca 20m ut från bryggan innan svänghjulet exploderade och skickade en skur av metall 360grader runt båten, kusinen träffades inte av ett enda splitter.

Det är farligt att övervarva!

Som en sidnot kan jag berätta att Saab V4'ans balansaxelremsiva passar direkt på utgående axel på dom gamla 3½, vilket var bra när vi byggde batteriladdare av en bilgenerator och en 3½'a.

Den var populär att låna i folkracedepån, 35A rakt in i batteriet och batteriet var fulladdat på ett kick!
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Tjetjensk bunkerolja som man silar genom ett Melittafilter funkar kanon. Funkar nog även med Matolja.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var just det, att B&S extra tydligt påpekade att en 5W30 inte fick användas när det var varmare än 4 grader som fick mig att börja fundera, jag stog redan med oljekannan fylld med 10W40 när jag fick för mig att kolla i manualen.

Att man kan slå vad som helst stämmer säkert, men med tanke på att motorerna faktiskt saknar lager på en del ställen utan är lagrade direkt i blocket så vill man ju gärna ge grejerna så stor chans som möjligt att överleva.

Tack för svaren!

Har skrivit detta förut en massa ggr men tar det igen om det kan vara till upplysning:

En multigradeolja på tex 5W-30 eller 10W-30 ska inte ge högre oljeförbrukning under drift än en rak 30-olja. Däremot kan motorer med enllare tätninger läcka mer olja vid stillstånd med multigrade. En rak olja blir ju rätt seg när motorn svalnat.

I äldre motorkonstruktioner, som även i nyskick har en större oljeförbrukning, kan dock mineral multigradeoljor ge en högre oljeförbrukning med tiden eftersom dessa mineralmultigradeoljor har ett högre koks-/asktal än en rak mineral. Asktalet är ju i princip prortionellt mot storleken på additivpaketet och i en mineral multigradeolja så utgör ofta viskositetsindexförbättraren (VI-improvern) större delen av additivpaketet. Högt asktal koksar fortare igen kolvringsspåren på motorer som bränner olja. Vilket alltså gör att oljeförbrukningen och kolvtemperaturen kan öka.

Det är härav man ofta rekommenderade raka oljor till äldre motorer med gjutjärnskolvringar vilka måste ha en större oljeförbrukning för att inte skära.

Men helsyntetoljor är ju dock det hela inget problem, eftersom man där klarar att modulera basoljan till rätt viskositetsindex utan vi-improver.

Kvar är då endast nackdelen med det ökade läckaget vid stillestånd på ändre motorer med papperspackninger och filttätninger osv


Hilsen
J
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Det är farligt att övervarva!


Jo du, en kompis övervarvade en fläktkyld sak, dom där vingar som är snedskurna för att driva luften är inte att leka med när kommer flygandes, en vinge passerade kinden på han och fastnade i garagettaket, blev ett fint ärr av vingen...
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top