Överens.
Vidare så är det ju inte i motordelen som VI-improver bryts ned av främst skjuvning på moderna glidlagrade motorer. Jag tror mer att det är är tempen.
Jag tror det är i transmissioner som VI-improvern bryts ned främst av skjuvning
Jo jag tror också att en ren motor främjas av lågt additivpaket, bortsett från dispergenterna då.
Nu är vi sannerligen långt ifrån TS gräsklippare
Hej hopp
Nu har jag läst på lite och ryckt i lite kontakter
Esterbaserade oljors stora fördelar är
Mycket temperaturtåliga
Alltså inte visk utan nedbrytning, oxidation, stelning. detta gör dom framförall mycket lämpliga i hårt trimmade motorer med tex turbo.
Esterns kemiska egenskaper gör att den vidhäftar mycket bra vid metall och rinner därför inte av. Detkan dock tydligen vara en nackdel vid inkörning och för gamla motorer med lyftare och stötstänger.
Estern är i sig ett mycket effektivt tvättmedel så det behövs mycket mindre dispergenter i addidiverna.
För att få en multigrade olja väljer man en bas olja/polyalfaolefin/ester med den visk man vill ha i "kall olja" det vill säga den låga (första) siffran i oljans beteckning. Senn tillsätter man VI-Improvers för att få till den höga siffran.
På senare år har man lyckats göra esterbaserade oljor som klarar ett användbart tempområde uta VI-Improvers och då talar vi om sådana som har liten skillnad mella låga och höga talet typ 30W/40 (ba ett exempel Helge, finns det ?)
Kul att veta. - Det var Motul som tog fram den första kommersiellt tillgängliga esterbaserade motoroljan
Esteroljor är jobbiga för plaster och andra polynera material därför tillsätts det additiver för att hålla svällning / krympning i schack. Jag skulle dock akta mig för att han något i POM i en motor som körs på esterbaserad syntetolja, men det är jag det.
Sen kommer det lite generic data
VI för motoroljor ligger på 130-160. Och då menar jag alla typer. En tendens är mineral åt det lägre hållet polyalfaolefiner i mitten och ester åt det högre.
Asktalet är 0,9 - 1,4 oavsätt oljetyp.
Zink är ett additiv som tillsätts till alla motoroljor och är till för att förbättra gränsskiktssmörningen. Det vill säga vid startupp och tillfälligt extrema belastningar då man kan få metallisk kontakt. Wid höga yttryck förenar sig zinken med metall och skapar ett smörjande skikt. Zinken förbrukas kontinuerligt när oljan används. Motoroljor innehåller 0,11-0,16 % zink. Med biloljor åt det lägre hållet och MC oljor åt det högre hållet. Antagligen eftersom man har samma olja i växellåda som i motorn på en MC.
Detta med att hälla i diverse undermedlel i oljan för att förbättra den verkar inte vara någon höjdare. En kortfattad samanställning av en mängd artiklar fån forskning och oljebolag.
En modern olja baseras på ungefär 80-90% högkvalitativ bas (mineral/PAO(inte så ofta nu för tiden)/ester/"glykol"/sillikon (jo det finns silikonbaserade motoroljor) och 20-10 % tillsatser. Tillsatserna tillförs som ett "paket" där dom olika delarna samverkar för att få det resultat man önskar. För att få den optimala verkan är balansen av dom ingående ämnena mycket viktig. Om man inte vet precis vad man gör är det därför generellt olämpligt att tillsätta något till oljan eftersom det helt säker rubbar balansen i det existerande tillsattspaketet.
På förekommen anledning ytterligare ett förtydligande
Det är i huvudsak flyghydraul oljor som jag sett kan få stigande visk med slitage men även någon motorolja och ATF olja. Efter min djupstudie
kan jag dock säga att det inte verkar vara ett okänt fenomen inom motoroljor. Det finns dock olika orsaker till detta. I en motorolja i en MC känns detta med ner/uppskjuvning inte särskillt betydelsefullt eftersom man byter olja tämligen ofta men det kan vara bra att veta.
Jo det håller jag med om, visst finns det såna syntetoljor. Men en kvalitativ helsyntet ska iaf ha ett minimum av eller ingen VI-improver, ej heller behöva några frictionmodifiers. Det ska vara ester isf det sistnämda i en bra helsyntet. man kan själv titta på pdf-produktdatabladen hos resp oljebolags hemsidor på hur mycket det skiljer i askhalt mellan mineral multigrade och helsynt multigrade.
Statoil racingway HP25W-50 innehåller tex ingen VI-improver och inga friction modfiers. Esterteknologi. Skulle alltså inte sabba en hojkoppling trots att det inte är en MC-olja
Tycker jag.
/J
Statoil racingway HP25W-50 kan alltså var utan VI-improvers. Nja asktalet verkar vara ungefär samma för alla motoroljor (inte sett för Statoil racingway HP25W-50 ) om man får tro oberoende undersökningar men esteroljor förmår hålla "aska" flytande så den hamnar i filtret istället för på motorns inre delar.