Oljefråga

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Tjetjensk bunkerolja som man silar genom ett Melittafilter funkar kanon. Funkar nog även med Matolja.

Japp, och man kan säkert få en gixxer eller r1:a att överleva många mil på spillolja också, frågan är bara hur de mår efter det.
Kolla vad en Husqvarna rider 13 kostar så förstår ni att man kanske vill va lite rädd om den.

Har skrivit detta förut en massa ggr men tar det igen om det kan vara till upplysning:
massa text

Hilsen
J

Jo jag vet, har plöjt oljetrådarna flera gånger.
Det som fick mig att fundera var just formuleringen i manualen.
Nu hällde jag i den 10W40 som jag hade hemma, men tackar för att du orkar rabbla upp fakta gång på gång.

Ofta så är det ju så att kunniga människor tappar till slut lusten att komma med samma svar x antal gånger.

Heder åt folk som Jörgen o Dr.Bike:tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu hällde jag i den 10W40 som jag hade hemma,
Heder åt folk som Jörgen o Dr.Bike:tummenupp


Det blir nog himla bra.
Det viktigaste är ju just att sköta om just oljebyten på dessa enkla motorer utan riktigt oljefilter, så att motorn håller sig ren.

Tack!
 

Dr.Bike

Guest
i min ungdoms dagar byggdes det en båtmotor av en brigss 3½'a och en upphittad båtrigg.

Vi fick den till att fungera, men eftersom en briggson varvar så lite blev det ingen vidare fart på båten, varpå vi resolut började klippa i "flaggan" på varvtalsregulatorn, tillslut klippte vi för mycket, kusinen gasade ut för provfärd och hann ca 20m ut från bryggan innan svänghjulet exploderade och skickade en skur av metall 360grader runt båten, kusinen träffades inte av ett enda splitter.

Det är farligt att övervarva!

Som en sidnot kan jag berätta att saab v4'ans balansaxelremsiva passar direkt på utgående axel på dom gamla 3½, vilket var bra när vi byggde batteriladdare av en bilgenerator och en 3½'a.

Den var populär att låna i folkracedepån, 35a rakt in i batteriet och batteriet var fulladdat på ett kick!

:D :D

Japp, och man kan säkert få en gixxer eller r1:a att överleva många mil på spillolja också, frågan är bara hur de mår efter det.
Kolla vad en Husqvarna rider 13 kostar så förstår ni att man kanske vill va lite rädd om den.



Jo jag vet, har plöjt oljetrådarna flera gånger.
Det som fick mig att fundera var just formuleringen i manualen.
Nu hällde jag i den 10W40 som jag hade hemma, men tackar för att du orkar rabbla upp fakta gång på gång.

Ofta så är det ju så att kunniga människor tappar till slut lusten att komma med samma svar x antal gånger.

Heder åt folk som Jörgen o Dr.Bike:tummenupp

Tack själv! My pleasure.

Jag har tidigare undvikit detta Jörgen tar upp med askhalt, det är nåt man oftast bara har problem med på tvåtaktare numera, men det jag däremot ondgjort mig över i dessa sammanhang i mina oljetrådar är just VI-improvers, som inte bara ställer till det med koksning, utan även bryts ned och oljan tappar i funktion och är inte längre viskositetsstabil uppe i temp.

Lösning: Använd alltid helsyntet då dessa oljor i sig kräver mindre mängd VI-improvers, och använd ALLTID en multigradeolja med så LITET viskositetsspann som möjligt.

Ex: Istf att ta en 5w-50 till hojen, som ju är fullt möjligt, men helt onödigt då vi inte behöver en 5w olja sommartid, så tar man en 15w-50.
Detta medför att oljebolaget i princip kan trolla fram detta mindre spann utan dessa spiralfjäderformade polymerer som används som VI-improvers.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har skrivit detta förut en massa ggr men tar det igen om det kan vara till upplysning:

En multigradeolja på tex 5W-30 eller 10W-30 ska inte ge högre oljeförbrukning under drift än en rak 30-olja. Däremot kan motorer med enllare tätninger läcka mer olja vid stillstånd med multigrade. En rak olja blir ju rätt seg när motorn svalnat.

I äldre motorkonstruktioner, som även i nyskick har en större oljeförbrukning, kan dock mineral multigradeoljor ge en högre oljeförbrukning med tiden eftersom dessa mineralmultigradeoljor har ett högre koks-/asktal än en rak mineral. Asktalet är ju i princip prortionellt mot storleken på additivpaketet och i en mineral multigradeolja så utgör ofta viskositetsindexförbättraren (VI-improvern) större delen av additivpaketet. Högt asktal koksar fortare igen kolvringsspåren på motorer som bränner olja. Vilket alltså gör att oljeförbrukningen och kolvtemperaturen kan öka.

Det är härav man ofta rekommenderade raka oljor till äldre motorer med gjutjärnskolvringar vilka måste ha en större oljeförbrukning för att inte skära.

Men helsyntetoljor är ju dock det hela inget problem, eftersom man där klarar att modulera basoljan till rätt viskositetsindex utan vi-improver.

Kvar är då endast nackdelen med det ökade läckaget vid stillestånd på ändre motorer med papperspackninger och filttätninger osv


Hilsen
J

Psst, syntet oljor har också VI-improvers det ser man tydligt när man gör ett skjuvstabititetstest på dom. Det är VI-improvern man betalat dyrt för som skjuvas ner och resulterar i minskande VI. Det finns ett sätt att lösa detta problem och det är att i princip blanda i "fotogen" i oljan som avdunstar i samma takt som VI-improvern skjuvas ner. Då får man kanon värden till databladet.

Jag har sett oljor som skjuvats ner till basvisken efter 15 minuters test. Jag har också sett oljor som nästan dubblat sin visk efter en längre stunds testande.

:D :D



Tack själv! My pleasure.

Jag har tidigare undvikit detta Jörgen tar upp med askhalt, det är nåt man oftast bara har problem med på tvåtaktare numera, men det jag däremot ondgjort mig över i dessa sammanhang i mina oljetrådar är just VI-improvers, som inte bara ställer till det med koksning, utan även bryts ned och oljan tappar i funktion och är inte längre viskositetsstabil uppe i temp.

Lösning: Använd alltid helsyntet då dessa oljor i sig kräver mindre mängd VI-improvers, och använd ALLTID en multigradeolja med så LITET viskositetsspann som möjligt.

Ex: Istf att ta en 5w-50 till hojen, som ju är fullt möjligt, men helt onödigt då vi inte behöver en 5w olja sommartid, så tar man en 15w-50.
Detta medför att oljebolaget i princip kan trolla fram detta mindre spann utan dessa spiralfjäderformade polymerer som används som VI-improvers.

Har du prövat att rita in en 10W/40 mineral och en 5W/40 helsyntet i ett visk som funktion av temp diagram ? Och då menar jag lin-lin inte log - log^2 som branchen gör. Om inte gör det och du kommer bli förvånad/besviken.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag har sett oljor som skjuvats ner till basvisken efter 15 minuters test.

Är detta möjligt!? :skrämd

Jag har också sett oljor som nästan dubblat sin visk efter en längre stunds testande.

Vilka då? (speciella typer, eller vissa märken)



Har du prövat att rita in en 10W/40 mineral och en 5W/40 helsyntet i ett visk som funktion av temp diagram ? Och då menar jag lin-lin inte log - log^2 som branchen gör. Om inte gör det och du kommer bli förvånad/besviken.

Nej, jag har inte ritat själv, men sett olika diagram var för sig, och jag har anat åt vartåt det lutar s.a.s


Och: Varför fick inte tråden ligga kvar i MEK-forumet?
Pallade inte moderatorn att vi gjorde några små (nödvändiga! :)) utvik?
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
B&S behöver ingen olja...min gick torrt en sommar, men blev jätteglad när husse fyllde på en skvätt...helt sjuka motorer egentligen....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Psst, syntet oljor har också VI-improvers det ser man tydligt när man gör ett skjuvstabititetstest på dom...

Jo det håller jag med om, visst finns det såna syntetoljor. Men en kvalitativ helsyntet ska iaf ha ett minimum av eller ingen VI-improver, ej heller behöva några frictionmodifiers. Det ska vara ester isf det sistnämda i en bra helsyntet. man kan själv titta på pdf-produktdatabladen hos resp oljebolags hemsidor på hur mycket det skiljer i askhalt mellan mineral multigrade och helsynt multigrade.

Statoil racingway HP25W-50 innehåller tex ingen VI-improver och inga friction modfiers. Esterteknologi. Skulle alltså inte sabba en hojkoppling trots att det inte är en MC-olja

Tycker jag.

/J
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Är detta möjligt!? :skrämd



Vilka då? (speciella typer, eller vissa märken)





Nej, jag har inte ritat själv, men sett olika diagram var för sig, och jag har anat åt vartåt det lutar s.a.s


Och: Varför fick inte tråden ligga kvar i MEK-forumet?
Pallade inte moderatorn att vi gjorde några små (nödvändiga! :)) utvik?

Om man ritar visk som funktion av temp i ett lin-lin diagram ser man ju hur lite det skiljer och dessutom hur mycket visken ändras med temp. Ritar man i ett log-log^2 så blir det raka fina linjer och det ser ju skitbra ut.

Jag skall se om jag inte kan plocka fram ett exempel.


Ett förtydligande kan vara på sin plats för lite osäkrare oljeanvändare.

Dom flesta oljor gör sitt jobb djävligt bra antagligen oftast onödigt bra. Därför behöver man inte ligga sömnlös för att man hällt i en viss olja. Det viktiga är

Använd rätt oljetyp för ändamålet
Iakta renlighet vid påfyllning och förvaring
Kolla att klassningen överensstämmer med vad som anges för objektet som skall fyllas.

Vad man sen vill betala för oljan är upp till var och en.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jo det håller jag med om, visst finns det såna syntetoljor. Men en kvalitativ helsyntet ska iaf ha ett minimum av eller ingen VI-improver, ej heller behöva några frictionmodifiers. Det ska vara ester isf det sistnämda i en bra helsyntet. man kan själv titta på pdf-produktdatabladen hos resp oljebolags hemsidor på hur mycket det skiljer i askhalt mellan mineral multigrade och helsynt multigrade.

Statoil racingway HP25W-50 innehåller tex ingen VI-improver och inga friction modfiers. Esterteknologi. Skulle alltså inte sabba en hojkoppling trots att det inte är en MC-olja

Tycker jag.

/J

Nu måste jag försöka få tag på ett detaljerat datablad på Statoil Racingway HP25W-50 och rita upp den i ett lin-lin diagram :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu måste jag försöka få tag på ett detaljerat datablad på Statoil Racingway HP25W-50 och rita upp den i ett lin-lin diagram :)

Det jag vill komma till är ju det jag hoppas att du håller med mig om: Att helsyntetoljors stora feature är möjligheten att låta basoljan överta en del av additivens uppgifter. Men visst har du rätt i att det finns många syntetsiska icke helsynt med generösa viskositetsintervall som innehåller både mineralbas och tilltaget additivpaket.

Ja gör det! Ladda gärna upp din skiss.

Det är min favvoolja i HD:n fö. Ganska billig om man köper på stordunk.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Är detta möjligt!? :skrämd



Vilka då? (speciella typer, eller vissa märken)





Nej, jag har inte ritat själv, men sett olika diagram var för sig, och jag har anat åt vartåt det lutar s.a.s


Och: Varför fick inte tråden ligga kvar i MEK-forumet?
Pallade inte moderatorn att vi gjorde några små (nödvändiga! :)) utvik?


http://www.swri.org/4org/d08/ChemTests/ShearStability/default.htm

Det jag vill komma till är ju det jag hoppas att du håller med mig om: Att helsyntetoljors stora feature är möjligheten att låta basoljan överta en del av additivens uppgifter. Men visst har du rätt i att det finns många syntetsiska icke helsynt med generösa viskositetsintervall som innehåller både mineralbas och tilltaget additivpaket.

Ja gör det! Ladda gärna upp din skiss.

Det är min favvoolja i HD:n fö. Ganska billig om man köper på stordunk.

Jovisst att slippa additiver vore drömmen men dit är det långt kvar.

Viktiga saker som syntetoljor tillför är

Minskad nedbrytning pga temp
Flytande även vid mycket låga temperaturer
Renare (och då talar vi om kemiska föroreningar, jag gissar att det är orsaken till att det blir mindre /inga avlagringar)
Bättre gränsskiktssmörjning.
Möjligen högre VI på basvisken.
Bättre bränsleekonomi SL och EC klassade ? (i lab eller verkligheten ?)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jovisst att slippa additiver vore drömmen men dit är det långt kvar.

Viktiga saker som syntetoljor tillför är

Minskad nedbrytning pga temp
Flytande även vid mycket låga temperaturer
Renare (och då talar vi om kemiska föroreningar, jag gissar att det är orsaken till att det blir mindre /inga avlagringar)
Bättre gränsskiktssmörjning.
Möjligen högre VI på basvisken.
Bättre bränsleekonomi SL och EC klassade ? (i lab eller verkligheten ?)

Överens.

Vidare så är det ju inte i motordelen som VI-improver bryts ned av främst skjuvning på moderna glidlagrade motorer. Jag tror mer att det är är tempen.
Jag tror det är i transmissioner som VI-improvern bryts ned främst av skjuvning

Jo jag tror också att en ren motor främjas av lågt additivpaket, bortsett från dispergenterna då.

Nu är vi sannerligen långt ifrån TS gräsklippare :D
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Jag håller på att vårserva gräsklipparen och blev lite fundersam över oljerekommendationerna.
Från 5 grader och uppåt så ska det vara SAE30, 4 grader eller kallare så ska man använda en 5W30 eller 10W30.
Det poängteras särskilt att multigradeoljor endast får användas när det är kallt eftersom de annars leder till en för hög oljeförbrukning.
Det låter lite skumt i mina öron då en multigradeolja bör bete sig likadant när den är varm som en rak olja?
Eftersom jag använder den året runt (plogning på vintern) så skulle det vara önskvärt att ha en olja som passar såväl sommar som vinter.

Finns det någon oljeguru som har några åsikter om detta?
kör min trädgårdstraktor på mineralolja men undrar just det där vad fan är rak olja?
den säljs endast i 3 dc flaskor för ockerpris,så jag behöver en 3-4 st helt värdelöst.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Överens.

Vidare så är det ju inte i motordelen som VI-improver bryts ned av främst skjuvning på moderna glidlagrade motorer. Jag tror mer att det är är tempen.
Jag tror det är i transmissioner som VI-improvern bryts ned främst av skjuvning

Jo jag tror också att en ren motor främjas av lågt additivpaket, bortsett från dispergenterna då.

Nu är vi sannerligen långt ifrån TS gräsklippare :D

Hej hopp

Nu har jag läst på lite och ryckt i lite kontakter

Esterbaserade oljors stora fördelar är

Mycket temperaturtåliga
Alltså inte visk utan nedbrytning, oxidation, stelning. detta gör dom framförall mycket lämpliga i hårt trimmade motorer med tex turbo.

Esterns kemiska egenskaper gör att den vidhäftar mycket bra vid metall och rinner därför inte av. Detkan dock tydligen vara en nackdel vid inkörning och för gamla motorer med lyftare och stötstänger.

Estern är i sig ett mycket effektivt tvättmedel så det behövs mycket mindre dispergenter i addidiverna.

För att få en multigrade olja väljer man en bas olja/polyalfaolefin/ester med den visk man vill ha i "kall olja" det vill säga den låga (första) siffran i oljans beteckning. Senn tillsätter man VI-Improvers för att få till den höga siffran.
På senare år har man lyckats göra esterbaserade oljor som klarar ett användbart tempområde uta VI-Improvers och då talar vi om sådana som har liten skillnad mella låga och höga talet typ 30W/40 (ba ett exempel Helge, finns det ?)

Kul att veta. - Det var Motul som tog fram den första kommersiellt tillgängliga esterbaserade motoroljan:yoparty

Esteroljor är jobbiga för plaster och andra polynera material därför tillsätts det additiver för att hålla svällning / krympning i schack. Jag skulle dock akta mig för att han något i POM i en motor som körs på esterbaserad syntetolja, men det är jag det.


Sen kommer det lite generic data

VI för motoroljor ligger på 130-160. Och då menar jag alla typer. En tendens är mineral åt det lägre hållet polyalfaolefiner i mitten och ester åt det högre.

Asktalet är 0,9 - 1,4 oavsätt oljetyp.

Zink är ett additiv som tillsätts till alla motoroljor och är till för att förbättra gränsskiktssmörningen. Det vill säga vid startupp och tillfälligt extrema belastningar då man kan få metallisk kontakt. Wid höga yttryck förenar sig zinken med metall och skapar ett smörjande skikt. Zinken förbrukas kontinuerligt när oljan används. Motoroljor innehåller 0,11-0,16 % zink. Med biloljor åt det lägre hållet och MC oljor åt det högre hållet. Antagligen eftersom man har samma olja i växellåda som i motorn på en MC.


Detta med att hälla i diverse undermedlel i oljan för att förbättra den verkar inte vara någon höjdare. En kortfattad samanställning av en mängd artiklar fån forskning och oljebolag.

En modern olja baseras på ungefär 80-90% högkvalitativ bas (mineral/PAO(inte så ofta nu för tiden)/ester/"glykol"/sillikon (jo det finns silikonbaserade motoroljor) och 20-10 % tillsatser. Tillsatserna tillförs som ett "paket" där dom olika delarna samverkar för att få det resultat man önskar. För att få den optimala verkan är balansen av dom ingående ämnena mycket viktig. Om man inte vet precis vad man gör är det därför generellt olämpligt att tillsätta något till oljan eftersom det helt säker rubbar balansen i det existerande tillsattspaketet.



På förekommen anledning ytterligare ett förtydligande

Det är i huvudsak flyghydraul oljor som jag sett kan få stigande visk med slitage men även någon motorolja och ATF olja. Efter min djupstudie:) kan jag dock säga att det inte verkar vara ett okänt fenomen inom motoroljor. Det finns dock olika orsaker till detta. I en motorolja i en MC känns detta med ner/uppskjuvning inte särskillt betydelsefullt eftersom man byter olja tämligen ofta men det kan vara bra att veta.

Jo det håller jag med om, visst finns det såna syntetoljor. Men en kvalitativ helsyntet ska iaf ha ett minimum av eller ingen VI-improver, ej heller behöva några frictionmodifiers. Det ska vara ester isf det sistnämda i en bra helsyntet. man kan själv titta på pdf-produktdatabladen hos resp oljebolags hemsidor på hur mycket det skiljer i askhalt mellan mineral multigrade och helsynt multigrade.

Statoil racingway HP25W-50 innehåller tex ingen VI-improver och inga friction modfiers. Esterteknologi. Skulle alltså inte sabba en hojkoppling trots att det inte är en MC-olja

Tycker jag.

/J

Statoil racingway HP25W-50 kan alltså var utan VI-improvers. Nja asktalet verkar vara ungefär samma för alla motoroljor (inte sett för Statoil racingway HP25W-50 ) om man får tro oberoende undersökningar men esteroljor förmår hålla "aska" flytande så den hamnar i filtret istället för på motorns inre delar.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Så sjukt nördig tråd. :hihi


Häll i det du har på hyllan så löser det sig.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
kör min trädgårdstraktor på mineralolja men undrar just det där vad fan är rak olja?
den säljs endast i 3 dc flaskor för ockerpris,så jag behöver en 3-4 st helt värdelöst.
Av någon anledning rekomenderar Briggs&Stratton rak 30 olja (DVS ingen multigrade) till sina sidventilare.
De som pysslar med gräsklippare påstår att det är viktigt.
Jag trodde inte på dem.
Mina B&S motorer har haft kort livslängd.
Nu tjöper jag bara maskiner med Honda, Kawasaki, Kubota eller Robinmotorer om de skall gå på bensin.
Fyrtaktare då.
Tvåtaktare har man inte så stort val.
 

Dr.Bike

Guest
Så sjukt nördig tråd. :hihi

Visst är det härligt!? :D

Och allvarligt: Det är ju alla det här s.k "onödiga" utviken, som är både roliga och lärorika...
Ja, även om nu inte moderatorn i teknikforumet tyckte/förstod/accepterade det.
jag menar:När trådens huvudfråga är besvarad, varför då inte låta tråden ta vilken rikning den vill? Det är ju humor! :D
Och alltid lär sig någon nåt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Statoil racingway HP25W-50 kan alltså var utan VI-improvers. Nja asktalet verkar vara ungefär samma för alla motoroljor (inte sett för Statoil racingway HP25W-50 ) om man får tro oberoende undersökningar men esteroljor förmår hålla "aska" flytande så den hamnar i filtret istället för på motorns inre delar.
Jag har inte läst på just någnting utan rekapitulerar ur huvudet.

Zinkhalten har ju mig veterligen sänkts succesivt i takt med API-klasserna beroende på katalysatorbilarnaskrav. I racingoljor av mineraltyp, tex 76 mm skryter man ju dock med att hålla hög zinkhalt. Det är ju bra vid tex höge ventilfjädertryck. Jag brukar använda sådan mineralolja vid inkörning av vassa motorer. Typ Kendall, 76, Quaker osv.

Asktalet är inte samma för alla motoroljor. ISs har du tittat på motoroljor med samma klassning. Om du tittar på asktalet så får du en indikation på hur stort additivpaket som använts. Asktalet är i princip proportionellt mot storleken på additivpaketet.

Asktalet är inte så mycket kopplat till oljefilter, det är mer en fråga om hur det ser ut i ringland, kolvundersida och förbränningsrum.

Det övriga du skriver har jag inget att invända emot.

Helge-exemplet: Jag har ju själv gett dig ett exempel på en sådan syntetolja med moderat viskositetsindex som är utan VI-improver.

Så sjukt nördig tråd. :hihi


Häll i det du har på hyllan så löser det sig.

Gräsklipparen är nog avhandlad under de första inläggen :D
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har inte läst på just någnting utan rekapitulerar ur huvudet.

Zinkhalten har ju mig veterligen sänkts succesivt i takt med API-klasserna beroende på katalysatorbilarnaskrav. I racingoljor av mineraltyp, tex 76 mm skryter man ju dock med att hålla hög zinkhalt. Det är ju bra vid tex höge ventilfjädertryck. Jag brukar använda sådan mineralolja vid inkörning av vassa motorer. Typ Kendall, 76, Quaker osv.

Asktalet är inte samma för alla motoroljor. ISs har du tittat på motoroljor med samma klassning. Om du tittar på asktalet så får du en indikation på hur stort additivpaket som använts. Asktalet är i princip proportionellt mot storleken på additivpaketet.

Asktalet är inte så mycket kopplat till oljefilter, det är mer en fråga om hur det ser ut i ringland, kolvundersida och förbränningsrum.

Det övriga du skriver har jag inget att invända emot.

Helge-exemplet: Jag har ju själv gett dig ett exempel på en sådan syntetolja med moderat viskositetsindex som är utan VI-improver.



Gräsklipparen är nog avhandlad under de första inläggen :D

Jag hittade asktal för en drös olika typer av motorolja och asktalet verkar inte skilja särskillt mycke vad jag såg. Däremot hittade jag massor av beskrivningar på att esterbaserade oljor fungerade som dispergenter (tvättmedel) i sig själva och det därför bildades betydligt mindre avlagringar och sludge.

Zink tal både ja och nej för ett antal år sedan verkar det som om man minskade zinkinnehållet i bilmotoroljor för att man var rädd för att zinken skulle paja katalysatorn men man behöll nivåerna i MC oljor efterrsom dom då inte hade kat. Sen gjorde man tester hur zink påverkade katen och kom fram till att 0,11-016% zink var tillräckligt för funktion och inte påverkar katen så därför har i princip alla oljor samma nu.

Jag hittade dessutom flera artiklar om att högre zinkhalter inte ger bättre funktion bara att funktionen bibehålls under längre tid.

Så sjukt nördig tråd. :hihi

Jovisst men grymt intressant, alltid lär man sig något nytt.:D

Häll i det du har på hyllan så löser det sig.

Jepp så är det. Det är också därför det inte spelar speciellt stor roll om man häller Biltemas eller Motuls syntet olja i sin hoj. Mer än på kostnaden och den personliga känslan dårå:tummenupp

Däremot är det alltid bra att tänka på renlighet när man byter lager, renoverar och byter olja. :fakta
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top