Oljefråga

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Fan va ni är grymma på olja, ni måste ju vara galet intresserade av detta. För mig känns det nästan som att doktorera i "En lovikavantes uppbyggnad och molekylstruktur". Men det är tur för oss vanliga dödliga att ni finns. Tack för det. :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Läste nånstans i maximum boost att turbomotorer mådde bra av oljor med så lite VI som möjligt så de rekommenderade än så rak olja som möjligt.
vad finns det för oljor som lirar med både turbo och våtkoppling? Kör på castrol gps 10-40w nu men vet inte om den är optimal för applikationen:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan va ni är grymma på olja, ni måste ju vara galet intresserade av detta. För mig känns det nästan som att doktorera i "En lovikavantes uppbyggnad och molekylstruktur". Men det är tur för oss vanliga dödliga att ni finns. Tack för det. :tummenupp

Jag har att hantera en massa oljerelaterade ärenden på jobbet, både motor-, gasturbin-, transmissions- och hydrauloljerelaterat. Så de senaste 10 åren har jag fått bygga upp ett litet nätverk av kunniga personer från smörjoljebranscen och brukar även delta i dvs oljeseminarium och liknande. Efter ett antal ärenden så har ett och annat fastnat. Men själv är jag inte såå intresserad av oljor. Jag tycker dock det är intressant att få ett misstänkt oljerelaterat case på mitt bord. Det är roligt att klura ut vari problemen ligger. Det ör dock inte varje gång det visar sig att det faktiskt var oljan det var fel på. Fast driftspersonalen sagt så. Men ibland har de rätt

Jag har dock läst väldigt lite tribologi när jag pluggade. Så det är mer att jag lärt mig lite av de som kan samt studerat litteratur när jag läst in mig inför ett oljeärende.

Jag tror dock att vi ofta diskuterar oljor för diskuterandes skull på SH. Vilket kan vara kul i sig. Precis såsom nu sker i denna tråd.
Men de flesta MC-oljor och biloljor är alldeles tillräckliga för standardmotorer. Det viktiga är ju att använda rätt kvalite och viskositet enligt instruktionsboken samt byta på föreskrivet sätt.
Så ibland tror jag att våra nörddiskussioner oroar ovetande läsare i onödan. Man blir i onödan orolig "att man kör på en dålig olja" och ser problem där inga problem finnes.
 

Dr.Bike

Guest
I mina trådar reder jag ut både zink-begreppet, och teflonmysteriet.
I detta inlägg från 2005 så talar jag just om att det inte blir bättre för att man häller i mer zink, utan att man hittat en nivå som är lagom.

Däremot kan man fråga sig om zinken verkligen är till nån nytta, då den bara kommer i funktion då oljefilmen brister, och aldrig annars.
Och när den väl kommer i spel, så HINDRAR den inte skärning, utan bara fördröjer den en aningens ögonblick.

Läs följande, och därpå följande inlägg, ni som har glömt:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1109883&postcount=1
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Läste nånstans i maximum boost att turbomotorer mådde bra av oljor med så lite VI som möjligt så de rekommenderade än så rak olja som möjligt.
vad finns det för oljor som lirar med både turbo och våtkoppling? Kör på castrol gps 10-40w nu men vet inte om den är optimal för applikationen:va

Fråga Andersson turbo vad han kör på, han har nog mest erfarenhet av vad som ev kan ge problem.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Däremot kan man fråga sig om zinken verkligen är till nån nytta, då den bara kommer i funktion då oljefilmen brister, och aldrig annars.
Och när den väl kommer i spel, så HINDRAR den inte skärning, utan bara fördröjer den en aningens ögonblick.

Läs följande, och därpå följande inlägg, ni som har glömt:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1109883&postcount=1

Jo det är ju korrekt. Det gäller ju tex alla antiwear- och EP-additiv. Men det finns ju åas många ställen i en motor där regelbunden gränsskiktssmörjning förekommer. I synnerhet i motorer med höga venlilfjädertryck tex.

En annan fördel med zink i transmissions- och motoroljor som även betjänar våtkopplingar och våta kopplingar är fö att just zink höjer friktionskoefficienten avsevärd för de flesta friktionsmaterial.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Överflödiga Diskutioner

VA?
Det här är ju en av dom bästa trådar som har varit på SH....
Varför ligger den inte under Teknik?

Har ju nästa missat den pga att ligger under "fel ämne"!

Mats
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Av någon anledning rekomenderar Briggs&Stratton rak 30 olja (DVS ingen multigrade) till sina sidventilare.
De som pysslar med gräsklippare påstår att det är viktigt.
Jag trodde inte på dem.
Mina B&S motorer har haft kort livslängd.
Nu tjöper jag bara maskiner med Honda, Kawasaki, Kubota eller Robinmotorer om de skall gå på bensin.
Fyrtaktare då.
Tvåtaktare har man inte så stort val.
man kanske ska kosta på rak olja då,den kostade ju ändå tolvtusen nånting
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
I mina trådar reder jag ut både zink-begreppet..

OK, bara för att dra iväg den här tråden ÄNNU längre från ursprungsfrågan: En fråga gällande zink i motorolja.

En garagekompis har precis renoverat en gammal Chrysler-hemi, och till den nya trimkammen följde ett data/instruktionsblad. På bladet står att det är APPSELUUT verboten att köra in motorn på en olja som saknade zinkadditiv. Om man läser mellan raderna så fattade jag det som att de flesta oljor i Amerikatt saknar detta, och då blir det knas när man kör in en nyrenoverad motor. Det fanns t o m en lista på oljor de rekommenderade (Red Line bl a), samt en lista på additiv man kunde pytsa i om man inte hittade rätt olja.

Vad gör zinket när man kör in motorn, det verkar ju ha med kammen att göra?
 

Dr.Bike

Guest
OK, bara för att dra iväg den här tråden ÄNNU längre från ursprungsfrågan: En fråga gällande zink i motorolja.

En garagekompis har precis renoverat en gammal Chrysler-hemi, och till den nya trimkammen följde ett data/instruktionsblad. På bladet står att det är APPSELUUT verboten att köra in motorn på en olja som saknade zinkadditiv. Om man läser mellan raderna så fattade jag det som att de flesta oljor i Amerikatt saknar detta, och då blir det knas när man kör in en nyrenoverad motor. Det fanns t o m en lista på oljor de rekommenderade (Red Line bl a), samt en lista på additiv man kunde pytsa i om man inte hittade rätt olja.

Vad gör zinket när man kör in motorn, det verkar ju ha med kammen att göra?

Zink (en förkortning på zinkmetyletyldi...+ hela alfabetet) är en anti wear.
D.v.s NÄR oljefilmen brister, så går zinket in som en metalltvål, och förhindrar den omedelbara kontakten stål-stål.
Man skonar alltså motordelarna. Och var sker då detta? Jo typiskt i kugghjul och kam-mekanismer där man inte har en fullfilms-smörjning (som i glidlager t.ex) Och där yttrycken är höga. (lobtoppar och emellan kuggar).

Zinken räddar dagen alltså, men man ska inte ha FÖR höga förväntningar, det är astronomiskt små tider som zinktvålen klarar av innan oljefilmen återigen måste komma emellan.
Man skulle kunna säga att zinket bara drar ut på plågan för grejerna.
Har man valt en olja där filmen ständigt brister, då har man valt fel olja, och då kommer kammen gå ner sig oavsett, tillslut.
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Så med andra ord så funkar det att köra in motorn på vilken högkvalitativ olja som helst (med rätt viskositet)?
 

Dr.Bike

Guest
Så med andra ord så funkar det att köra in motorn på vilken högkvalitativ olja som helst (med rätt viskositet)?

Nej! :)
Det gör det verkligen inte!

Men detta är ett HELT annat ämne, som dessutom avhandlats i DETALJ på mekforumet! :)

Där har fastslagits att INKÖRNING helst görs på en så DÅLIG olja, helst av MINERALTYP som möjligt, just för att man VILL att oljefilmen SKA brista, och därigenom låta motordelar "bädda in sig" bättre.
Och när de väl gjort detta, DÅ först övergår man till en redig olja.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Bara för att jag sa att jag skulle, bättre sent än aldrig :)
LinLinVisk.jpg

Några exempel. Det vore kul att lägga in tex Motuls värsta esterolja i samma diagram men det är inte så lätt att få tag i data. Man kan ju rita in "VI-Linjen"
i ett Log-Log^2 och konvertera till Lin-Lin. Då behövs ju bara VI och visk vid 40C resp 100C så kan man få en ungefärlig kurva. Får se om jag orkar.

Tittade lite på Motuls hemsida. Lite kul att just dom som skall vara hightech inte har några tekniska datablad på sin hemsida :va när dom flesta andra har det.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De inbördes ordningarna ser ju korrekta ut.

Men vad var det du skulle visa, som skulle göra betraktaren "förvånad/besviken"?

Mvh
J

Bara för att jag sa att jag skulle, bättre sent än aldrig :)
View attachment 273565

Några exempel. Det vore kul att lägga in tex Motuls värsta esterolja i samma diagram men det är inte så lätt att få tag i data. man kan ju rita in "VI-Linjen"
i ett Log-Log^2 och konvertera till Lin-Lin. Då behövs ju bara VI 0ch visk vid 40C resp 100C så kan man få en ungefärlig kurva. Får se om jag orkar.

Tittade lite på Motuls hemsida. Lite kul att just dom som skall vara hightech inte har några tekniska datablad på sin hemsida :va när dom flesta andra har det.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
De inbördes ordningarna ser ju korrekta ut.

Men vad var det du skulle visa, som skulle göra betraktaren "förvånad/besviken"?

Mvh
J

Jo alltid när man ser viskdiagram är det ju raka och fina linjer och för oljor med höga VI så är lutningen låg. Vilket förleder en att tro att dom är väldigt temperatur stabila. I verkligheten (lin-lin diagram) ser man ju att VI är otroligt beroende av temperature oavsätt vilken olja vi talar om.

Om jag inte visste hur det såg ut i verkligheten och en säljare lyckades pracka på mig en skitdyr olja med motivationen att visken var väldigt lite tempberoende jämfört med andra oljor och som bevis visade han mig Log-log^2 linjen och jag sen fick reda på att verkligheten är som diagrammet jag la upp så skulle i alla fall jag bli besviken.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top