Oljekyld (85-91) Suzuki GSX-R750 tråden

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Black Pearl skrev:
2620445 Jag har då sett otroligt lite utav min hojs "systrar o bröder" vet inte varför men jag hoppas att det blir lite ändring på det i vår... vet att det finns några som bor i eller utanför Göteborg... Tänkte att det skulle vara kul att åka någongång tillsammans i vår/sommar?

Självfallet, ska fixa min hoj i början av nästa år sen och efter det kommer jag köra så fort det inte regnar för mkt, måste ju ta igen två missade säsonger nu :yoparty
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Det finns en GSX-R750 oilcooled-modell-artikel (85-91) i brittiska "Classic Bike" November 2006 (inte den svenska alltså utan den brittiska som annars oftast skriver om brittiska hojar).

Nio (9) sidor, "Riding->Development->Nostalgia->Buying->Owning".

Kul läsning, står visserligen inget man inte redan visste.
Lösnummerpriset en rysare 77kr så det blir att ta lättlunch ett par dagar framåt (välbehövligt iofs).
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
R750 -95 modellkod?

Någon som känner till, har eller har haft, en gsxR750 med blå gaffel och lila fälgar? Är det specifikt för en årsmodell eller har färgsättningen förekommit på fler. En jä... kombination men det är ju det som gör den intressant! Har kommit över beg grejer i det här utförandet men behöver ju nu och då komplettera med reservdelar. Det förenklar ju en hel del med att säkert veta vad det är för årsmodell på grejerna. Har köpt dom som årsmodell -95. Men kollar man på http://www.suzukicycles.org/All-Suzuki/all_suzuki_models.html så ser det ju ut som om det skulle vara en -94:a. Inget problem egentligen då Suzuki ofta har crossover vad det gäller delar korsade genom olika årsmodeller. Kan ju vara så att 94&95 är i sak samma hoj utom just färgsättningen. Som kan ha varit som den nämda i en del länder det ena året och som -95 i Sverige.
Men eftersom jag bara spekulerar här så kollar jag ju med er ägare som sitter inne med svaret i garaget:tummenupp .
/Uffe
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Katana org skrev:
2620961 Någon som känner till, har eller har haft, en gsxR750 med blå gaffel och lila fälgar? Är det specifikt för en årsmodell eller har färgsättningen förekommit på fler. En jä... kombination men det är ju det som gör den intressant! Har kommit över beg grejer i det här utförandet men behöver ju nu och då komplettera med reservdelar. Det förenklar ju en hel del med att säkert veta vad det är för årsmodell på grejerna. Har köpt dom som årsmodell -95. Men kollar man på http://www.suzukicycles.org/All-Suzuki/all_suzuki_models.html så ser det ju ut som om det skulle vara en -94:a. Inget problem egentligen då Suzuki ofta har crossover vad det gäller delar korsade genom olika årsmodeller. Kan ju vara så att 94&95 är i sak samma hoj utom just färgsättningen. Som kan ha varit som den nämda i en del länder det ena året och som -95 i Sverige.
Men eftersom jag bara spekulerar här så kollar jag ju med er ägare som sitter inne med svaret i garaget:tummenupp .
/Uffe

Om det är modellen nedan så heter den gsxr 750 SP, kom 1994 och tillhör en exklusiv skara av "limited edition" hojar som togs fram specifikt för racing i allt mellan 500 - 1000 ex. Andra år var 1986 (GSXR 750 R Limited Edition) och 1989 (GSXR 750 R Special Edition...kolla i mitt garage), dessa två årsmodeller kallas ofta för dubbel-R.

86an var mest kosmetika i jämförelse med stock gsxr 750 medan 89 och 94 var ordentligt moddade, starkare och lättare (89 hade den bla alutank, glasfiberkåpor, Mikuni 40mm fuggar etc) för att lätt kunna användas i racing.

Vad jag vet rullar ingen 86 i Sverige (tveksamt om KGK tog in någon öht), "min" 89a (en av två reggade i Sverige) ägs numera av en kille i Stockholm och samtliga 94or som togs in köpte Cralle Lindholm och körde slut på. Så frågan är väl om dina grejor är original?

Mer info hittar du på den här tyska sajten. De flesta dubbel R rullar i Tyskland.

http://www.racing-show.com/
 

Bifogat

  • 1994_GSX-R750SP_250.jpg
    1994_GSX-R750SP_250.jpg
    15.5 KB · Visningar: 525
Last edited:

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
Silverryggen skrev:
2620488 Kommer nog att vara en hel del i götet till sommarn med min turbo-best.. Hoppas med på roliga körningar..:tummenupp

Ja, det låter bra det, då får du säga till när du har vägarna förbi! :D

marten_larsson skrev:
2620538 Självfallet, ska fixa min hoj i början av nästa år sen och efter det kommer jag köra så fort det inte regnar för mkt, måste ju ta igen två missade säsonger nu :yoparty

Hmm låter inte bra att du missat två säsonger.. men det tar vi igen! vi får hoppas att nästa sommar e lika bra som denna var :)
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
fazerfun skrev:
2622001 Om det är modellen nedan så heter den gsxr 750 SP, kom 1994 och tillhör en exklusiv skara av "limited edition" hojar som togs fram specifikt för racing i allt mellan 500 - 1000 ex. Andra år var 1986 (GSXR 750 R Limited Edition) och 1989 (GSXR 750 R Special Edition...kolla i mitt garage), dessa två årsmodeller kallas ofta för dubbel-R.

86an var mest kosmetika i jämförelse med stock gsxr 750 medan 89 och 94 var ordentligt moddade, starkare och lättare (89 hade den bla alutank, glasfiberkåpor, Mikuni 40mm fuggar etc) för att lätt kunna användas i racing.

Vad jag vet rullar ingen 86 i Sverige (tveksamt om KGK tog in någon öht), "min" 89a (en av två reggade i Sverige) ägs numera av en kille i Stockholm och samtliga 94or som togs in köpte Cralle Lindholm och körde slut på. Så frågan är väl om dina grejor är original?

Mer info hittar du på den här tyska sajten. De flesta dubbel R rullar i Tyskland.

http://www.racing-show.com/


Dom blå gaffelbenen satt inte bara på SP´n, utan på den vanliga GSXR 750 oxå.
 

Bifogat

  • 1994_GSX_R750 (Small).jpg
    1994_GSX_R750 (Small).jpg
    60.9 KB · Visningar: 78

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
gixxer_1255 skrev:
2622126 Dom blå gaffelbenen satt inte bara på SP´n, utan på den vanliga GSXR 750 oxå.

Hupp...där ser man. Har aldrig sett en sån live tror jag...vilken årsmodell? 94?
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
fazerfun skrev:
2622235 Hupp...där ser man. Har aldrig sett en sån live tror jag...vilken årsmodell? 94?


Japp på 94orna, men vete tusan hur många 94or det är sålda i Sverige, har för mig att det såldes 93 även 94.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
gixxer_1255 skrev:
2622303 Japp på 94orna, men vete tusan hur många 94or det är sålda i Sverige, har för mig att det såldes 93 även 94.

Där ser man...blå gaffelben, porrigt :yoparty :) Nä, den årsmodellen vimlar det väl inte av. Även om man gillar gixxer 750 så var väl 94 ingen modell som satte något större avtryck.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
gixxer_1255 skrev:
2622303 Japp på 94orna, men vete tusan hur många 94or det är sålda i Sverige, har för mig att det såldes 93 även 94.

Så var det med de... Trodde jag köpt grejer från en -95:a. beställde ett nytt innerben till den årsmodellen iaf. Och det ser ut att vara rätt?
/Uffe
 

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Någon som vet om man kan få tag på nya cuts till en -88 (begagnat duger oxå :) )
 

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
Någon som vet om man kan få tag på nya cuts till en -88 (begagnat duger oxå :) )

vet inte riktigt men testa ebay o sånt...brukar kunna hitta det mesta...

vet nån hur kåporna skiljer sig mellan 750 och 1100 i samma årsmodell? tänkte på de nedre sidokåporna? dom ser ju lika ut..

tacksam för svar...
MVH Martin
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Då har man varit nere i hemlandet (Skåne) förra helgen och fixat hojen! Gick på 12 timmar ungefär med nedmontering av motor, isärtagning, ihopsättning, montering av motor samt högfartsprov, allt i mörker! ;)

Växellådan känns som den var ny (tror jag) och visade inga tendenser till växelhopp vid gaspådrag men vidare tester måste genomföras för säker analys.

En sak som jag undrar är för de som köpt nya nålar till förgasarna. Jag beställde originalnålar från USA men nålarna såg inte alls ut som de gamla (även bortsett slitaget). Den nya nålen var ca 5mm kortare, hade bara ett spår dvs inga möjligheter för justering av nålhöjd och kändes allmänt tunnare än den gamla nålen. Nålen har blivit utbytt mot en med ett annat nummer men varken emulsionsröret eller den där gummi/plast-prylen som nålen sitter i var utbytt vilket gör det hela lite märkligt.

Eftersom jag provkört hojen så vet jag att den numera inte är pluddrig på låga varv (3-4000) men däremot var den oerhört svag i låg- och mellanregistret. Det kan dock bero på att motorn inte blivit varm och att den nya nålen skulle vara väldigt känslig för det (dvs den ev. nya soppablandningen). På fullgas märktes dock ingen större skillnad, den sparkade iväg vid rätt precis 8000varv som vanligt hela vägen till rött+500varv.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag bytte ut original-styrdämparen på GSX-R750M mot en ny Öhlins-styrdämpare igår. Jag kunde ju känna efteråt hur mkt luft det var i den gamla och det beror inte på miltal utan förmodligen ålder. Som en cykelpump så den hade förlorat sin verkan.
Det borde bli fint resultat. Jag provade en 'kollegas' GSX-R1100 på E4:an i somras och det var som att köra turistbuss.

Mkt enkel montering, här är bilderna :
http://www.classicsuzuki.com/teknik/GSX-R/ohlins/index.html
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Kanske borde ha postat detta i teknik forumet. Men jag vänder mig till er som vet något om dessa maskiner i synnerhet, i första hand.

Jag har en 91 1100 som jag mosat dit en RS36 brygga på. Har haft lite strul med den. Nu har jag kommit så lång så att den inte går ordentligt på 1:ans cylle på tomgång eller lågfart. Vid uppstart och tomgångskörning så blir grenröret bara ljummet (ca 45 grader). När jag pumpar med gasen så att axxpumpen ger sitt så kommer värmen i grenröret, det gör att jag utesluter tändningen. Jag har dessutom bytt tändkablar och flyttat stiften. Idag har jag plockat med munstyckena och tittat på silarna till nivånålarna. En hel del skräp plockades bort kan jag säga. Efter det så gick den bättre och renare på lågfart, men ettan vill inte vara med. När man kör så går den oroligt och rappligt på lågfartsmunstyckena men så fort man tar upp den så att nålarna lyfter går den fint och bra och rent, vad jag kan höra. Sen så smäller det en hel del från avgassystemet på gas släpp. Vad tror ni? mera göra rent eller vad skall jag titta efter? Kan det vara tändningen endå? Eller är det soppa och tändproblem samtidigt. Kan tillägga att jag tankat ny soppa idag (17 liter 98) och hällt ner injectioncleaner.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Kanske borde ha postat detta i teknik forumet. Men jag vänder mig till er som vet något om dessa maskiner i synnerhet, i första hand.

Jag har en 91 1100 som jag mosat dit en RS36 brygga på. Har haft lite strul med den. Nu har jag kommit så lång så att den inte går ordentligt på 1:ans cylle på tomgång eller lågfart. Vid uppstart och tomgångskörning så blir grenröret bara ljummet (ca 45 grader). När jag pumpar med gasen så att axxpumpen ger sitt så kommer värmen i grenröret, det gör att jag utesluter tändningen. Jag har dessutom bytt tändkablar och flyttat stiften. Idag har jag plockat med munstyckena och tittat på silarna till nivånålarna. En hel del skräp plockades bort kan jag säga. Efter det så gick den bättre och renare på lågfart, men ettan vill inte vara med. När man kör så går den oroligt och rappligt på lågfartsmunstyckena men så fort man tar upp den så att nålarna lyfter går den fint och bra och rent, vad jag kan höra. Sen så smäller det en hel del från avgassystemet på gas släpp. Vad tror ni? mera göra rent eller vad skall jag titta efter? Kan det vara tändningen endå? Eller är det soppa och tändproblem samtidigt. Kan tillägga att jag tankat ny soppa idag (17 liter 98) och hällt ner injectioncleaner.

Borde väl vara soppan ändå om den beter sig sådär?! Jag kan inte så väldans mycket egentligen men skulle kunna bidra med utdrag ur servicemanualen nästa helg när jag åker hem.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Borde väl vara soppan ändå om den beter sig sådär?! Jag kan inte så väldans mycket egentligen men skulle kunna bidra med utdrag ur servicemanualen nästa helg när jag åker hem.

All hjälp emottages tacksamt! Kan ju stå något där som man inte har tänkt på.
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Har du testat att backa ut blandskruvarna?
Kolla även in synkningen, RS är lättast att synka med bryggan lös. Ta en liten borr och lägg mellan trottel och själva förgasaren.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
All hjälp emottages tacksamt! Kan ju stå något där som man inte har tänkt på.

Hur har det gått? Glömde givetvis av detta när jag var nere nu i Påsk men kommer förmodligen åka ner redan nu på fredag igen så om du fortfarande behöver hjälp kan jag ta med den.


I övrigt undrar jag lite var man ska köra i/runt gbg, tänkte köra upp hojen i helgen nämligen...

Sen undrar jag också hur ni gör när ni haft av ljuddämparen för att få dit den igen?! De där halvmånformade grejerna tar verkligen kål på mig, dessutom tappar jag de jämt när jag är ute och kör :näsblod Är det någon som har 1-3 extra liggandes hemma kan jag tänka mig att få köpa dom, tror de kostar ca 20kr/st att beställa men jag hinner ju inte få dem till fredag precis...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top