Oljekyld (85-91) Suzuki GSX-R750 tråden

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Lär ju vara samma med tanke på att GSX-F/R-motorerna är likadana! Åtminstone utåt sett. Lär väl finnas en eller två mindre skillnader inne i motorn men annars ska det vara samma. Gäller ju för 750/1100 också.

1100 är högre från avgasport till oljetråg aå det är inte givet att ett 750-system passar på en 1100. Samma med 1100-system på en 750 kan bli problem med att få det at rymmas under underkåpan.

Det märker också de som skohornar in en 1100-motori en 750-ram. Det går men då kan man inte få av ventilkåpan i händelse av ventiljustering, ramdelarna måste skruvas loss i så fall. Men 750 av olika varianter borde passa inbördes.
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Hej, har precis köpt en gsxr750 -85 helt org. i fint skick.
Det jag undrar över är att när man kör över 80 så börjar en röd lampa blinka med några japanska tecken på. Jag skulle tro att den varnar för att man kör för fort lr något, nåfon som vet?

// Linus

En liten bild på den oxå
 

Bifogat

  • AHR026_01.jpg
    AHR026_01.jpg
    49.6 KB · Visningar: 110

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Det jag undrar över är att när man kör över 80 så börjar en röd lampa blinka med några japanska tecken på. Jag skulle tro att den varnar för att man kör för fort lr något, nåfon som vet?

Gratulerar till en kulthoj!

Precis, lampan "varnar" när man kör över 80, tjejen hade samma lampa på sin gsxr400 :)
 

saddox

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Honda Fireblade
Hej hej!

Numera ägare till en välvårdad GSX-R 750 85:a!


litenSida.jpg


Mobilkamera bild, lacken är snygg!

Fråga:
Finns det nån GDS-bok till denna i PDF-format någonstans?
Inte för att jag behöver men alltid kul att ha.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Äntligen!!! Nu har jag fått i den "nya" motorn och kan köra igen! Har hunnit köra ca 35 mil nu och det känns underbart. :tummenupp Nu vill jag bara ha ett nytt avgassystem eftersom mitt är rostigt och strypt eftersom det är original. :gnissla Någon som har ett effektsystem liggande för cirkus två tusenlappar? Någon som har lust att visa lite fina vägar i Göteborgstrakten? :)


Edit: Vilka avgassystem kan man trycka dit (utan större våldsamheter) på en 91a? Har hittat ganska många som ska passa på 92or men passar dom? Borde ju göra det men lägger inte gärna pengar i dass och spolar...
 
Last edited:

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Hej, får man vara med i klubben!?

Hej alla "Oilers"!

Då har man varit å införskaffat sin första GSX-R 750 -91, billig men med en del problem... Men det tar vi sen, ni kanske vill se lite bilder på henne!? :yoparty
 

Bifogat

  • hoger_sida.jpg
    hoger_sida.jpg
    127.2 KB · Visningar: 85
  • vanster_sida.jpg
    vanster_sida.jpg
    135.2 KB · Visningar: 84

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Hehe, så det blev ett köp ändå! Den var riktigt fin, bilder efterfrågas definitivt. :tummenupp

Jo, det blev köp! Men det är lite strul med henne... Igår när jag körde hem henne så vägrade tomgången gå lägre än 3000 varv... :confused: Så var den inte när jag testade den första gången. Va kan det vara!? Choken var inne, testade att dra ut den och trycka in igen, men ingen skillnad...

Sen så är det dags för STOOORSERVICE på den, ska nog gå igenom allt! Dessutom är hon en "AB" och originalsystemet sitter ju på, så jag får se om jag har några kanter som jag måste slipa bort... ;)

Ha D / Thomas
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jo, det blev köp! Men det är lite strul med henne... Igår när jag körde hem henne så vägrade tomgången gå lägre än 3000 varv... :confused: Så var den inte när jag testade den första gången. Va kan det vara!? Choken var inne, testade att dra ut den och trycka in igen, men ingen skillnad...

Sen så är det dags för STOOORSERVICE på den, ska nog gå igenom allt! Dessutom är hon en "AB" och originalsystemet sitter ju på, så jag får se om jag har några kanter som jag måste slipa bort... ;)

Ha D / Thomas

Hmm, det där lät ju jäkligt skumt... Du har inte pillat på någonting alls?

Om du har kanter kan du väl ta en bild så jag får se hur det ska se ut, kollade nu när jag bytte motor men blev väldigt osäker... Behöver iofs ett nytt grenrör ändå (btw vad heter det på engelska och tyska?) det jag har nu är genomrostat på några ställen :näsblod
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Hmm, det där lät ju jäkligt skumt... Du har inte pillat på någonting alls?

Om du har kanter kan du väl ta en bild så jag får se hur det ska se ut, kollade nu när jag bytte motor men blev väldigt osäker... Behöver iofs ett nytt grenrör ändå (btw vad heter det på engelska och tyska?) det jag har nu är genomrostat på några ställen :näsblod

Nej, jag har inte pillat överhuvudtaget! Bara kört... :D Men när det gäller tomgången, vad gör den lilla ratten under förgasarna på vänster sida!? Jag behöver desperat service-, reparations- och ägarmanual, någon som har det på PDF!?

Jag ska dra av kåporna förhoppningsvis i helgen och ta av grenröret (headers, exhaust manifold mm på engelska) och se om det finns några kanter där... Finns det hästar att släppa loss, så måste det givetvis göras!!! :yoparty
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Nej, jag har inte pillat överhuvudtaget! Bara kört... :D Men när det gäller tomgången, vad gör den lilla ratten under förgasarna på vänster sida!? Jag behöver desperat service-, reparations- och ägarmanual, någon som har det på PDF!?

Jag ska dra av kåporna förhoppningsvis i helgen och ta av grenröret (headers, exhaust manifold mm på engelska) och se om det finns några kanter där... Finns det hästar att släppa loss, så måste det givetvis göras!!! :yoparty

Den lilla ratten är tomgångsskruven. Vajern kan vara av och då e det desto krångligare att komma åt :gnissla

Danke, ska jag leta lite mer på ebay... :)

Edit: Nu när jag äntligen hittade en bra bild på ett ostrypt system så kom jag att tänka på det som jag ansett vara det som kan vara strypningen. Det är en inbuktning på röret av hela godset, dvs "ganska" svårt att slipa bort... Skulle nog faktiskt kunna ta en bild på det hela (har inte kåporna på).
 
Last edited:

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Den lilla ratten är tomgångsskruven. Vajern kan vara av och då e det desto krångligare att komma åt :gnissla

Danke, ska jag leta lite mer på ebay... :)

Edit: Nu när jag äntligen hittade en bra bild på ett ostrypt system så kom jag att tänka på det som jag ansett vara det som kan vara strypningen. Det är en inbuktning på röret av hela godset, dvs "ganska" svårt att slipa bort... Skulle nog faktiskt kunna ta en bild på det hela (har inte kåporna på).

kan förra säljaren alltså ha pillat på tomgångsskruven!? Men låter liiite konstigt att kunna justera upp den till 3000 rpm, eller!?

Aj fan, inbuktning i röret... Ja, då får man slipa som fan då och med hårdmetallslipstift med andra ord... Kanske skulle satsa på ett Yoshi Duplex system istället... Å steg 1 jettning av förgasarna...

Eller gå på steg 3 jettning, K&N filter, steg 3 kammar... Ja jävlar, mycket man kan göra!
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
kan förra säljaren alltså ha pillat på tomgångsskruven!? Men låter liiite konstigt att kunna justera upp den till 3000 rpm, eller!?

Aj fan, inbuktning i röret... Ja, då får man slipa som fan då och med hårdmetallslipstift med andra ord... Kanske skulle satsa på ett Yoshi Duplex system istället... Å steg 1 jettning av förgasarna...

Eller gå på steg 3 jettning, K&N filter, steg 3 kammar... Ja jävlar, mycket man kan göra!

Det är nog inga problem att få upp den till 3000rpm med tomgångsskruven om man skruvar in den max. Själv lyckades jag skruva ut min ur gängorna (eller så var det så från början) så jag vred ganska många hundra varv när jag försökte ställa tomgången. Det var inte förrän jag plockat av förgasarna för titt på nålarna som jag märkte att skruven var ute, kan ju säga att det förbättrat min åkning avsevärt sen jag kunde lite på tomgången! :tungan

Yoshi Duplex? Hmm, ska jag leta efter. Har iofs redan hittat ett laser-system på blocket och ett Cobra-system på ebay, båda för ca 1200kr. :)

Ska gå ut och ta en bild på det där nu!
 

Bifogat

  • rör.JPG
    rör.JPG
    81.9 KB · Visningar: 67
Last edited:

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Det är nog inga problem att få upp den till 3000rpm med tomgångsskruven om man skruvar in den max. Själv lyckades jag skruva ut min ur gängorna (eller så var det så från början) så jag vred ganska många hundra varv när jag försökte ställa tomgången. Det var inte förrän jag plockat av förgasarna för titt på nålarna som jag märkte att skruven var ute, kan ju säga att det förbättrat min åkning avsevärt sen jag kunde lite på tomgången! :tungan

Yoshi Duplex? Hmm, ska jag leta efter. Har iofs redan hittat ett laser-system på blocket och ett Cobra-system på ebay, båda för ca 1200kr. :)

Ska gå ut och ta en bild på det där nu!

Okej, då är det bara att testa, såg nämligen inte vad förra ägaren gjorde när han startade den första gången han startade, för då hade den dålig tomgång, kanske var på å skruvade?

Aj då, den där strypningen såg ju inte så kul ut... Å tycker du dina rör e rostiga, ska du se mina... :gnissla Det får bli en investering i nytt system! :yoparty
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
När det ändå är uppe i tråden ... Vilka avgassystem (årsmodeler) passar till min knarr (gsxr750 -85)?

/ En som undrar...
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
När det ändå är uppe i tråden ... Vilka avgassystem (årsmodeler) passar till min knarr (gsxr750 -85)?

/ En som undrar...

Verkar finnas en hel del! Du kan kolla i den här tråden för att se om det står något där http://gixxer.com/forums/showthread.php?t=146852

Själv blev jag väldigt sugen på att köpa ett nytt V&H-system men kostnader för bänkning och dynojet-kittning e ju inte gratis heller. Varför hittar man aldrig 10 000kr i soffan? Blä för att vara student. (Btw har jag hört att dynojetkittning e rätt värdelöst, slits snabbt.)
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Verkar finnas en hel del! Du kan kolla i den här tråden för att se om det står något där http://gixxer.com/forums/showthread.php?t=146852

Själv blev jag väldigt sugen på att köpa ett nytt V&H-system men kostnader för bänkning och dynojet-kittning e ju inte gratis heller. Varför hittar man aldrig 10 000kr i soffan? Blä för att vara student. (Btw har jag hört att dynojetkittning e rätt värdelöst, slits snabbt.)

Vad jag har läst så om man skaffar ett inte allt för rejsigt avgassystem och byter till ett mer friflödande luftfilter (typ K&N), så jämnar det ut sig lite bättre än att bara ha avgassystemet. Men jag vet inte om det stämmer, men om man tänker lite teoretiskt så borde det stämma eftersom det går då både lättare in och ut!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad jag har läst så om man skaffar ett inte allt för rejsigt avgassystem och byter till ett mer friflödande luftfilter (typ K&N), så jämnar det ut sig lite bättre än att bara ha avgassystemet. Men jag vet inte om det stämmer, men om man tänker lite teoretiskt så borde det stämma eftersom det går då både lättare in och ut!

Den teorin stämmer inte!
Öppnare avgassystem resulterar inte sällan i behov av fetare bränsleblandning, iaf om ni snackar Vansinnige Hansson-system m fl. Monterar du då ett öppnare filter blir blandningen ännu magrare vilket leder till ännu högre temperaturer i toppen/ventilerna med risk att bränna dem,(ventilerna).
Leta upp vad Brink på forumet skriver om förgasarbestyckning. 2 fel blir inte alltid 1 rätt.. Här finns inte så mkt utrymme för gissningar som blir dyra i slutändan. Bär tidningar på nätterna och pröjsa nån som kan och har grejer till att mäta fram vad som behövs, ett vänligt råd. Känns som du har rätt lång väg att gå om du undrar vad justerskruven för tomgången är för nåt och jo, du kan nog ganska lätt skruva upp den till 3000 rpm varför man nu vill göra det. Good luck! (En doldis på forumet).
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Den teorin stämmer inte!
Öppnare avgassystem resulterar inte sällan i behov av fetare bränsleblandning, iaf om ni snackar Vansinnige Hansson-system m fl. Monterar du då ett öppnare filter blir blandningen ännu magrare vilket leder till ännu högre temperaturer i toppen/ventilerna med risk att bränna dem,(ventilerna).
Leta upp vad Brink på forumet skriver om förgasarbestyckning. 2 fel blir inte alltid 1 rätt.. Här finns inte så mkt utrymme för gissningar som blir dyra i slutändan. Bär tidningar på nätterna och pröjsa nån som kan och har grejer till att mäta fram vad som behövs, ett vänligt råd. Känns som du har rätt lång väg att gå om du undrar vad justerskruven för tomgången är för nåt och jo, du kan nog ganska lätt skruva upp den till 3000 rpm varför man nu vill göra det. Good luck! (En doldis på forumet).

Som jag jag skrev innan så hade jag läst det någonstans och skrivit att jag inte visst om det stämde, alltså var det bara en idé som jag ventilerade! Men ursäkta, ska inte göra det igen... Men det var bra att du rättade upp mej.

Och du får ursäkta mitt ej vetande om min motorcykel som jag precis har köpt och inte har någon som helst manual till eller fick någon information från säljaren hur den fungerar...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top