Oljekyld gsxr som går rappligt på lågfart

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag har en 91 1100 som jag mosat dit en RS36 brygga på. Har haft lite strul med den. Nu har jag kommit så lång så att den inte går ordentligt på 1:ans cylle på tomgång eller lågfart. Vid uppstart och tomgångskörning så blir grenröret bara ljummet (ca 45 grader). När jag pumpar med gasen så att axxpumpen ger sitt så kommer värmen i grenröret, det gör att jag utesluter tändningen. Jag har dessutom bytt tändkablar och flyttat stiften. Idag har jag plockat med munstyckena och tittat på silarna till nivånålarna. En hel del skräp plockades bort kan jag säga. Efter det så gick den bättre och renare på lågfart, men ettan vill inte vara med. När man kör så går den oroligt och rappligt på lågfartsmunstyckena men så fort man tar upp den så att nålarna lyfter går den fint och bra och rent, vad jag kan höra. Sen så smäller det en hel del från avgassystemet på gas släpp. Vad tror ni? mera göra rent eller vad skall jag titta efter? Kan det vara tändningen ändå? Eller är det soppa och tändproblem samtidigt. Kan tillägga att jag tankat ny soppa (17 liter 98) och hällt ner injectioncleaner.

Nu i veckan så skall jag ta mig lite tid till att pilla på luftskruvarna för lågfarten, kan ju vara så enkelt att den inte får luft eller för mycket luft. Vi får se, men kom gärna med förslag och eventuellt egna erfarenheter.
 
Last edited:

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Jo det menar jag! Har haft samma fenomen. Just synkningen är ju känsligt på tomgång.

Kolla även så det inte är plugg i lågfartsmunstycket. Det är ju inte alltför stort hål där!
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är inte lågfartsmunstycket utan det lilla rör som sticker ned från förgasarkroppen ned till flottörhuset som förser tomgången med soppa. Hålet är ca 0.20 mm stort och väldigt svårt att få rent. Man får inte använda ståltråd som repar utan ska använda sig av en kopparkardel eller annat mjukt material som inte repar mässingen. Se även till att nålspetsen på tomgångskretsen skruv (externt under förgasarkroppens insugsrör mot toppen till) inte är avdragen.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Det är inte lågfartsmunstycket utan det lilla rör som sticker ned från förgasarkroppen ned till flottörhuset som förser tomgången med soppa. Hålet är ca 0.20 mm stort och väldigt svårt att få rent. Man får inte använda ståltråd som repar utan ska använda sig av en kopparkardel eller annat mjukt material som inte repar mässingen. Se även till att nålspetsen på tomgångskretsen skruv (externt under förgasarkroppens insugsrör mot toppen till) inte är avdragen.

Om vi nu menar samma sak så är det ett smalt rör med spår för spårskruvmejsel, jag har 0,137 har jag för mig. Men vad/vart är då lågfarts munstycket?

Jag skall skruva ur skruven för luftblandningen och kolla det där med spetsen.

Någon som har en lämplig fil (pdf?) med sprängskiss och positionsbeskrivning på RS fuggar? Jag har aldrig skruvat med förgasare och är helt novis på området.
 
Last edited:

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Om vi nu menar samma sak så är det ett smalt rör med spår för spårskruvmejsel, jag har 0,317 har jag för mig. Men vad/vart är då lågfarts munstycket?

Jag skall skruva ur skruven för luftblandningen och kolla det där med spetsen.

Någon som har en lämplig fil (pdf?) med sprängskiss och positionsbeskrivning på RS fuggar? Jag har aldrig skruvat med förgasare och är helt novis på området.

http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Om vi nu menar samma sak så är det ett smalt rör med spår för spårskruvmejsel, jag har 0,137 har jag för mig. Men vad/vart är då lågfarts munstycket?

Jag skall skruva ur skruven för luftblandningen och kolla det där med spetsen.

Någon som har en lämplig fil (pdf?) med sprängskiss och positionsbeskrivning på RS fuggar? Jag har aldrig skruvat med förgasare och är helt novis på området.

Så där, nu har jag ändrat i texten från 0,317 till 0,137!!! Viss skillnad även fast det är små passager vi pratar om.

Har ännu inte kunnat/velat skruva med hojen pga väder och VAB, har inget garage tyvärr. Stå ute i +9 med snålblåst från nord är ingen hit.

Flyttar om en månad, och faan vad jag läääängtar till ett garage!!!!! :yoparty
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Så där, nu har jag ändrat i texten från 0,317 till 0,137!!! Viss skillnad även fast det är små passager vi pratar om.

Har ännu inte kunnat/velat skruva med hojen pga väder och VAB, har inget garage tyvärr. Stå ute i +9 med snålblåst från nord är ingen hit.

Flyttar om en månad, och faan vad jag läääängtar till ett garage!!!!! :yoparty

Har hittat 2 nålar som gått av på blandskruvarna :mad: (1&3:ans fuggar!) Sitter just nu och försöker pilla loss dom då dom verkar sitta rätt så ordentligt. Någom som har tips på hur jag får loss dessa? Skall försöka böja en borr på 0,4 och ta baksidan och trycka med, eller rostfri tiglod på 0,5 (men det kan vara för grovt då jag misstänker att hålet är 0,5) eventuellt leta rätt på pianotråd på 0,5.


Faaaaan, bara jag får loss skiten så kostar ju nya nålar inte så himla mycket, men att kvadda sätena till nålarna blir ta mig fan dyrt det!!!! :gnissla
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Absolut inte! De får inte vara av järm, stål, rostfritt eller whatever förrutom koppar (eller mjukare). Inte heller mässing får du använda då det repar sig självt.

Dom sitter hårt, tro mig. Har nu provat att trycka med 0,5 rostfri tråd (då hålen verkar vara 0,7) och fått på ett hyffsat tryck utan att dom rör sig. Mjuka material i detta läge skulle vara helt meningslösa. Får prova med något hårt som ett borrskaft som jag var inne på och bygga om en tång så att jag kan trycka ordentligt.

Någon som har 2 st RS36:eek:r om det skulle skita sig? :näsblod
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Dom sitter hårt, tro mig. Har nu provat att trycka med 0,5 rostfri tråd (då hålen verkar vara 0,7) och fått på ett hyffsat tryck utan att dom rör sig. Mjuka material i detta läge skulle vara helt meningslösa. Får prova med något hårt som ett borrskaft som jag var inne på och bygga om en tång så att jag kan trycka ordentligt.

Någon som har 2 st RS36:eek:r om det skulle skita sig? :näsblod

Så där ja!
Jag fick lämna iväg bryggan för att få spetsarna urpetade :gnissla
Eftersom jag tyckte att de två nålar (blandskruvens spetsar) som var hela såg lite slitna ut så köpte jag 4 nya skruvar. Stälde in dom på 2,5 varv ut från botten. Nu går det rent och fint på tomgång, alla grenrör blir varma, den går rent och fint vid körning i lägre hastigheter och den har slutat skjuta smällar från avgasröret vid gas släpp. Allt frid och fröjd! Trodde ni ja, man får aldrig vara nöjd!!! :gnissla Nu pissar det soppa från 3&4:ans flottörhus :huvet så det blir till att plocka ner bryggan igen och öppna flottörhusen och rätta till det eventuella felet.
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
Så där ja!
Jag fick lämna iväg bryggan för att få spetsarna urpetade :gnissla
Eftersom jag tyckte att de två nålar (blandskruvens spetsar) som var hela såg lite slitna ut så köpte jag 4 nya skruvar. Stälde in dom på 2,5 varv ut från botten. Nu går det rent och fint på tomgång, alla grenrör blir varma, den går rent och fint vid körning i lägre hastigheter och den har slutat skjuta smällar från avgasröret vid gas släpp. Allt frid och fröjd! Trodde ni ja, man får aldrig vara nöjd!!! :gnissla Nu pissar det soppa från 3&4:ans flottörhus :huvet så det blir till att plocka ner bryggan igen och öppna flottörhusen och rätta till det eventuella felet.

1 varv ut från botten har jag för mig:confused: Gjorde ett fynd på ebay häromdan 20 dollar + 5 för frakt från us för 4st nya orginal nålventiler till rs:D
Tog 4dgr så låg dom i brevlådan hemma... Vad har du för "setup" rör osv på din 91à vad kör du för Huvudmunstyckei dina rs36òr?
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
1 varv ut från botten har jag för mig:confused: Gjorde ett fynd på ebay häromdan 20 dollar + 5 för frakt från us för 4st nya orginal nålventiler till rs:D
Tog 4dgr så låg dom i brevlådan hemma... Vad har du för "setup" rör osv på din 91à vad kör du för Huvudmunstyckei dina rs36òr?

Nålarna kostade inte mer än 41,50/st, men dum som jag var så trodde jag att dom "bara" skulle ta ett överpris för O-ringarna, så jag beställde sånna oxå. Jag vet att jag kan köpa sånna O-ringar hos min O-rings leverantör för runt 74 öre styck. jag trodde dom skulle fläska på och ta runt 5-7 kr styck, skit samma tänkte jag. Snacka om att jag grymtade när dom ville ha 20 spänn styck!!!!!! :gnissla Alltså, precissions svarvade blandskruvar, ett hantverk (iof NC-svarvade), 40 spänn. Ställ det mot formgjutna O-ringar, 20 spänn!!!! :näsblod Samma sak med brickorna, trodde inte dom skulle kosta så mycket, men 11 spänn styck ville dom ha!!! Järnia, typ 100 för 20 spänn. Tur att jag inte beställde nya fjädrar oxå :rolleyes:

Nåväl. Nu går den iaf.
Ang. varv. Jag skruvade ur dom lite när den gick dåligt men jag har för mig att jag bara skruvade ½ varv kan ha varit 1 varv totalt när jag var klar, så mitt tips är nog 1,5-2 varv ut. Det var den inställningen som var efter bänkningen iaf. Jag har 4-1 yoshi med sånna där tvärliggande korvar på som utjämnar avgasflödet. Munstyckena är 0,137 har jag för mig, men det kan jag kolla när jag plockar bryggan imorgon. Sen så har jag glatt överaskad med hjälp av bevandrade kompisar fått reda på att jag troligtvis har en 1216 borr i cylinderraden. Inget jag visste när jag köpte hojen och troligtvis inget säljaren kände till. 142 på slangen :yoparty Tyvärr så visste vi inget om borrningen när jag köpte förgasarna. jag velade mellan 36 och 38 men kom fram till att 36:eek:r skulle ge mer vrid och 38:eek:r mer toppeffekt så jag valde vrid. Men jag tror att 36:eek:rna är ett nummer för små för min motor då jag inte får den där känslan av att motorn dör/storknar vid hastigt pådrag. Kanske även har en go topp på oxå!!!:D Tyvärr så vill man ju inte lyfta toppen bara för att se hur många kubik man har och om någon har bytt ventiler, men i framtiden lär det väl bli ett topp lyft och då får man svaren.......:yoparty
 
Last edited:

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
Nålarna kostade inte mer än 41,50/st, men dum som jag var så trodde jag att dom "bara" skulle ta ett överpris för O-ringarna, så jag beställde sånna oxå. Jag vet att jag kan köpa sånna O-ringar hos min O-rings leverantör för runt 74 öre styck. jag trodde dom skulle fläska på och ta runt 5-7 kr styck, skit samma tänkte jag. Snacka om att jag grymtade när dom ville ha 20 spänn styck!!!!!! :gnissla Alltså, precissions svarvade blandskruvar, ett hantverk (iof NC-svarvade), 40 spänn. Ställ det mot formgjutna O-ringar, 20 spänn!!!! :näsblod Samma sak med brickorna, trodde inte dom skulle kosta så mycket, men 11 spänn styck ville dom ha!!! Järnia, typ 100 för 20 spänn. Tur att jag inte beställde nya fjädrar oxå :rolleyes:

Nåväl. Nu går den iaf.
Ang. varv. Jag skruvade ur dom lite när den gick dåligt men jag har för mig att jag bara skruvade ½ varv kan ha varit 1 varv totalt när jag var klar, så mitt tips är nog 1,5-2 varv ut. Det var den inställningen som var efter bänkningen iaf. Jag har 4-1 yoshi med sånna där tvärliggande korvar på som utjämnar avgasflödet. Munstyckena är 0,137 har jag för mig, men det kan jag kolla när jag plockar bryggan imorgon. Sen så har jag glatt överaskad med hjälp av bevandrade kompisar fått reda på att jag troligtvis har en 1216 borr i cylinderraden. Inget jag visste när jag köpte hojen och troligtvis inget säljaren kände till. 142 på slangen :yoparty Tyvärr så visste vi inget om borrningen när jag köpte förgasarna. jag velade mellan 36 och 38 men kom fram till att 36:eek:r skulle ge mer vrid och 38:eek:r mer toppeffekt så jag valde vrid. Men jag tror att 36:eek:rna är ett nummer för små för min motor då jag inte får den där känslan av att motorn dör/storknar vid hastigt pådrag. Kanske även har en go topp på oxå!!!:D Tyvärr så vill man ju inte lyfta toppen bara för att se hur många kubik man har och om någon har bytt ventiler, men i framtiden lär det väl bli ett topp lyft och då får man svaren.......:yoparty
41,50kr för nya mikuni nålventiler:confused: är det möjligt var då? orginal mikuni? dom skall vara dyyyra har man fått höra.........
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
41,50kr för nya mikuni nålventiler:confused: är det möjligt var då? orginal mikuni? dom skall vara dyyyra har man fått höra.........

STIBO tar 195/st, motospeed´s återförsäljare tar 41,50. Nu vet inte jag om STIBO´s nålar är kompletta med bricka, O-ring och fjäder, men ändå.

Iaf, jag har 132,5 munstycken i fuggarna.

Och de flödande flottörhusen tror jag kan bero på väldigt gammla O-ringar som sitter på flottörventilshuset ( ??!!, eller vad delen heter. ). O-ringarna är tillplattade med torrsprickor i och hör och häpna, slitna! Trots en statisk montering så är dom slitna, undrar om förre ägaren har plockat bort dessa efter varje körning för att rensa filtret? När jag skulle plocka bort O-ringen så gick den av, så torr och djävlig var den. Denna gång åker jag till Jacking eller Swerull och köper O-ringar för 97 öre stycket istället för att pröjsa 23 kr styck :huvet Anledningen till att jag tror att detta är problemet är att när jag skulle ta ur ventilhuset ur förgasaren så gick det jätte lätt, jag kände inte alls att O-ringen "sög fast" i hålet. Det till och med kändes som den "skrammlade runt" inne i hålet när jag kännde om det var glappt emellan O-ring och hål. Börjar med att byta dessa O-ringar sen så får vi se om det blir bättre.
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Kul att du börjar få ordning på prylarna! Såg att du skrev om att du hade "powercans" på ditt yoshimura! Funderar starkt på att fixa dit ett par själv på mitt yoshi. Är dom orginal eller ditsatta i efterhand? Skulle du kunna fixa en bild på det? Hade varit guld värt!
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Kul att du börjar få ordning på prylarna! Såg att du skrev om att du hade "powercans" på ditt yoshimura! Funderar starkt på att fixa dit ett par själv på mitt yoshi. Är dom orginal eller ditsatta i efterhand? Skulle du kunna fixa en bild på det? Hade varit guld värt!

Bild kan jag fixa. Men jag vet inte om det är orginal eller eftermontage, systemet satt monterat när jag köpte hojen. Men med tanke på hur det ser ut så skulle jag tro att det är orginal.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top