Oljelampa som lyser ibland på R1

Mrdykk

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
2010 kxf 450
Hej!

Har en R1-01 där oljelampan lyser när motorn kommer upp i temp:va

Trots att jag är noga med oljan inte för mycket o inte för lite:huvet

Tacksam för vettiga tips:)

Hälsn, Frederik

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
Det där är en följetong på tidiga rettor :) klipp kabeln som sitter under på vänter sida motorn, då slutar den lysa .... jag lovar :pannkyss

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Vet inte hur det är på R1 om det är nivå eller tryck den känner av?

Är det nivå så (förutsatt då att nivån är rätt) kan det vara glapp nånstans mellan givaren och kontrollenheten eller kanske en trasig givare. (Enkelt, billigt och ofarligt fel m.a.o)

Är det trycket den mäter kan det också vara glapp men även risk för något som inte står rätt till inne i motorn (inte lika enkelt och säkert inte lika billigt och framförallt inte ofarligt för motorn).

Men jag skulle börja med att kolla kablar och kontakter mellan givare och kontrollenhet och hoppas på det. :tummenupp

Dessutom skulle jag inte köra mer med den förrens jag hittat orsaken...

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Hoj
Som sagt bara klipp kabeln ... det sitter en nivågivare och den kärvar väldigt ofta, även om man byter till en ny så krånglar den rätt så fort igen. Tyvär :rolleyes:

Mrdykk

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
2010 kxf 450
Tack killar :)

Tydligen så är det som du säger bach!

Har forskat lite , det e en nivåmätare o inte oljetryck men kostar 1100:- o de strular tydligen ofta :-(

Men ere inte nojit utan lampa, eller räcker det med att kolla regelbudet nivån?

Drar din mkt olja?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Oljelampan på dom är ju egentligen bara till för att upptäcka att oljan har försvunnit under körning. Kollar man lite då å då i garaget så är det ju ingen fara. Försvinner några liter olja plötsligt under körning så lär man upptäcka det iaf :näsblod
Är det oljetryckslampa däremot, då fyller den ju en funktion, iom att oljepumpen kan tacka för sig!

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Hoj
Nope ... min drar inte en droppe olja :) Men det är ingen fara, det är ju inte jobbigt att böjja sej ner och kolla nivån innan man drar iväg. Och som sagt under färd så lovar jag dej att du märker om nåt händer :tummenupp

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Halloj!
Har precis samma problem med min rackare. Men frågan jag har är, vad indikerar på att det inte finns något oljetryck då? Om oljelampan bara anger nivå?
Är det när motorn skär man vet att trycket inte är bra eller?:skrämd Hade ju varit nice om man fått reda på det lite innan mao..

Adam :)

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Det finns ingen tryckvakt.

Det är en följetång även på lite nyare. Min 04 har samma problem.
Jag är inne på min 3e retta och alla har blinkatt med oljenivålampan.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Halloj!
Har precis samma problem med min rackare. Men frågan jag har är, vad indikerar på att det inte finns något oljetryck då? Om oljelampan bara anger nivå?
Är det när motorn skär man vet att trycket inte är bra eller?:skrämd Hade ju varit nice om man fått reda på det lite innan mao..

Adam :)
Ja, det är en tvärdum lösning! Det är ju lite tårta på tårta, dom har ju trots allt nivåfönster också :mattias Ju mer jag skruvar med min retta, desto mindre impad av elsystemet blir jag :(

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Vet inte precist hur det ser ut på en R1:a, men kan man inte montera på en vanlig oljetryckskontakt (typ Biltema a 49,95;-) nånstans på nån oljeslang/ledning till oljekylet alternativt på motoren?
Evt. få tillverkat nån alu-bit att skruva samma kontakt i?
Och koppla den till lampan i instrumenteringen,,,så den lysar når kontakten jordar,,för det är väl så den är kopplat nu, fast till en nivämåtare,,eller?
Så har man iaf koll på trycket.
Bara en tanke.
Frostie.

Dark_Messenger

Guest
Ja gamla rettor dricker olja. Ja lampan krånglar ofta. Håll koll på nivån i mätglaset och skit i lampan. :mattias

Mrdykk

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
2010 kxf 450
Vet inte precist hur det ser ut på en R1:a, men kan man inte montera på en vanlig oljetryckskontakt (typ Biltema a 49,95;-) nånstans på nån oljeslang/ledning till oljekylet alternativt på motoren?
Evt. få tillverkat nån alu-bit att skruva samma kontakt i?
Och koppla den till lampan i instrumenteringen,,,så den lysar når kontakten jordar,,för det är väl så den är kopplat nu, fast till en nivämåtare,,eller?
Så har man iaf koll på trycket.
Bara en tanke.
Frostie.

Nu har ja forskat (ännu mer) o kommit fram till att när en oljetrycks kontakt aktiveras så är det oftast försent eftersom oljetrycket avtagit o man måste stanna omgående medans nivålampan ger mer tid innan det e försent...

Nu till det lite konstiga är att den inte längre varnar/lyser/skimmrar efter att tömt/sugit ur några dl olja efterssom jag hade för mycket olja:rodnar
och dessutom ligger nivån nu rätt i nivåfönstret :rock

Fast har ju bara kört några kortare repor eftersom det blitt så j-a kallt:gråta

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Nja,,jag har nog hellre en tryckkontakt iaf,,
Finns ju en massa olika, allt från 0,15 bar till,,,,,bar, så om din hoj har t.ex. 5 bar oljetryck så kan man ju ha en kontakt som jordar under, såj, 3 bar,,då har motorn fortfarande INTE tagit skada, och man hinnar stanna i tid.

Micke_dee

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1 -00
Min oljalampa har lyst en stund sen slocknat. Kollat i nivå glaset å då har de var typ i halva glaset, men nu idag kolla jag igen. Jag fyllde i 1dl olja så nu ligger de över halva och lampan har ej lyst mer. Hur stor fara är de? Har man nån marginal innan de är fara för motorn

Ska glaset vara fullt eller halva?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
oljeflödare?

Nivålamapan ger ju eg inte bättre skydd för tryckfall om det beror på nåt annat än nivån, tex om oljepumpenpumpen börjar bli dålig eller nåt.

Last edited:

Micke_dee

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1 -00
De är ju jävligt dumt att de ej tänkt på de:( Svårt å veta när man ute å kör om pumpen strejkar och inte nån lampa visar de.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja, det är en tvärdum lösning! Det är ju lite tårta på tårta, dom har ju trots allt nivåfönster också :mattias Ju mer jag skruvar med min retta, desto mindre impad av elsystemet blir jag :(

Tvärdum lösning - tycker jag inte.
När nivålampan börjar lysa så har du fortfarande relativt gott om tid på dig att fylla på olja. Börjar en trycklampa lysa är det som regel försent ändå. Bror min ringde till General-agenten för Yamaha och frågade varför dom har nivålampa, och svaret var det jag nämner ovan.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tvärdum lösning - tycker jag inte.
När nivålampan börjar lysa så har du fortfarande relativt gott om tid på dig att fylla på olja. Börjar en trycklampa lysa är det som regel försent ändå. Bror min ringde till General-agenten för Yamaha och frågade varför dom har nivålampa, och svaret var det jag nämner ovan.
Om oljepumpen tackar för sig då? Då har du fortfarande gott om olja och lampan är släckt, ända tills kammarna inte är kammar längre och resten smälter ihop :död

Det riktigt smarta vore möjligen att ha en av varje, och parallellkoppla dom så att säga, för lågt tryck och/eller nivå så lyser lampan.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024