Oljeskruvsgängorna slut i motorblocket

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Skulle byta olja på hojen (en ktm 625 sxc -05) och tyckte ena oljeskruven(den lilla med magneten) kändes lite konstig när jag skruvade av den. När jag tappat ur all olja och skulle skruva i den igen så gängade den inte i. Då såg jag att gängorna i motorblocket var helt slut. Tyvärr så prövade jag ändå att skruva i den så nu sitter den fast och snurrar bara runt när jag försöker dra åt eller ut den.

Har någon något smart tips om hur man kan få ut skruven?

Vad kan man göra åt gängorna i motorblocket?
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Vet inte hur skruven ser ut riktigt men det är bara att försöka skruva och bända med mejsel eller liknande samtidigt så ska den nog komma ut ;)

Med gängan gör du följande: Skaffa insatsgänga med lämplig innergänga och längd, borra upp din nuvarande gänga, gänga det nya hålet, stryk på något bra epoxylim eller liknande på insatsgängans utvändiga gänga så den håller tätt och sitter kvar och dra i den, och sedan är det klarrt ;)

Då har du en gänga som håller 10ggr bättre än (aluminiumskiten?) du har nu :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du är inte direkt först att dra sönder de där gängorna. Borra upp och i med Helicoil är det som gäller. OCH GE FAN I ATT DRA FÖR HÅRT I FRAMTIDEN
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Vet inte hur skruven ser ut riktigt men det är bara att försöka skruva och bända med mejsel eller liknande samtidigt så ska den nog komma ut ;)

Med gängan gör du följande: Skaffa insatsgänga med lämplig innergänga och längd, borra upp din nuvarande gänga, gänga det nya hålet, stryk på något bra epoxylim eller liknande på insatsgängans utvändiga gänga så den håller tätt och sitter kvar och dra i den, och sedan är det klarrt ;)

Då har du en gänga som håller 10ggr bättre än (aluminiumskiten?) du har nu :tummenupp

Tack! Var köper man en insatsgänga? Edit; Typ en sån här eller http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Ganginsatser/

Du är inte direkt först att dra sönder de där gängorna. Borra upp och i med Helicoil är det som gäller. OCH GE FAN I ATT DRA FÖR HÅRT I FRAMTIDEN

Drar ju alltid med momentnyckel eftersom jag vet att många drar sönder oljepluggen. Men vette fan vad som hände den här gången. Behöver man inte något specialverktyg för att använda Helicoil?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack! Var köper man en insatsgänga?



Drar ju alltid med momentnyckel eftersom jag vet att många drar sönder oljepluggen. Men vette fan vad som hände den här gången. Behöver man inte något specialverktyg för att använda Helicoil?

För att montera helicoil måste man ha det medföljande verktyget. Blir billigare och bättre om du låter någon med erfarenhet och verktyg göra jobbet. I Sthlm finns allt från Racerepairs till Andersson Turbo som kan göra det för rätt peng, vänder du dig till KTM tar de svinaktigt betalt...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Drar ju alltid med momentnyckel eftersom jag vet att många drar sönder oljepluggen. Men vette fan vad som hände den här gången. Behöver man inte något specialverktyg för att använda Helicoil?
När kalibrerade du momentnyckeln senast? Lämnar du den alltid utskruvad när du har använt den? Dessutom är det väldigt lätt att dra lite för mycket när det knäpper till i dom :(
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tack! Var köper man en insatsgänga? Edit; Typ en sån här eller http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Ganginsatser/



Drar ju alltid med momentnyckel eftersom jag vet att många drar sönder oljepluggen. Men vette fan vad som hände den här gången. Behöver man inte något specialverktyg för att använda Helicoil?

Momentnyckel är ingen garanti, man måste alltid dra en gänga lite på "känsla" annars så blir det som för dig, om du inte har någon större mekvana lämna in, annars risk att du förstör ändå mera:tummenupp
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
När kalibrerade du momentnyckeln senast? Lämnar du den alltid utskruvad när du har använt den? Dessutom är det väldigt lätt att dra lite för mycket när det knäpper till i dom :(

Utskruvad lämnar jag den alltid men kalibrera vet jag inte ens hur man gör. Har nog gjort som du säger dragit lite mycket efter klicket.

Momentnyckel är ingen garanti, man måste alltid dra en gänga lite på "känsla" annars så blir det som för dig, om du inte har någon större mekvana lämna in, annars risk att du förstör ändå mera:tummenupp

Man använder ju momentnyckel för att man INTE ska dra åt bulten på "känsla".

Jo funderar på om jag ska lämna in den.. Är säkert en jätteenkel grej för någon som kan det. Men å andra sidan är det alltid roligt att lära sig något nytt.
 
Last edited:

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Utskruvad lämnar jag den alltid men kalibrera vet jag inte ens hur man gör.

Billigast är väl att låna och testa mot en till (lämpligtvis då en dyr digital rackare), klicka ihop dem och dra dem mot varandra.....

Ingen vetenskaplig metod men den fungerar....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Billigast är väl att låna och testa mot en till (lämpligtvis då en dyr digital rackare), klicka ihop dem och dra dem mot varandra.....

Ingen vetenskaplig metod men den fungerar....
Vad säger att en digital momentnyckel skulle visa mer rätt än en analog? Är den lika slut/lika felkalibrerad så visar den iaf lika mycket fel.
 

GasregLars

GasregLars
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Gästrike-Hammarby
Hoj
CBR 1100 XX
Helicoil funkar nog till detta ändamål, men jag skulle nog inte använda en sån.
Och varför inte? Jo, Helicoil är mest lämpade till skruvförband som sällan eller aldrig demonteras och återmonteras. Helicoils insatgängor har en förmåga att fastna på skruven och följa med ut som en korkskruv. Använd hellre en hel gängbussning istället. Borra och gänga en standard gänga och montera en sådan(limma), så har du en gänga som lämpar sig mycket bättre till oljepluggen som du skruvar ur och i lite då och då.

http://www.stundab.se/stundab/produkter/pdfer/pdf_BORR/ROSTFRIA_GANGBUSSNINGAR.pdf
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra frågor. Jag använder numera en alternativ och absolut inte exakt metod - men den sparar gängor:
1 - Sätt fast en mutter i skruvstädet
2 - Dra en bult med momentnyckel.
3 - Lossa och dra igen till samma läge med den nyckeln jag tänker använda i motorn, för att kalibrera min "fingerspitzgefuhl".
4 - Drar med nyckeln den skruv i motorn jag jobbar med lite lösare än den känsla jag fick i steg 3.

Än så länge har inga skruvar lossnat, inte heller har några gått av, när jag använt mig av den metoden. Så jag antar att den funkar, i alla fall till dess motsatsen bevisats.

Till TS - Gängan till oljepluggen är M12 x 1.25 om inte mitt minne sviker mig. Kanske bra att hålla sig till det om Du vill byta oljeplugg i framtiden...

När kalibrerade du momentnyckeln senast? Lämnar du den alltid utskruvad när du har använt den? Dessutom är det väldigt lätt att dra lite för mycket när det knäpper till i dom :(
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
När du ska borra så se till att fetta in borret med typ. hjullagerfett så att borrspånen fastnar i fettet och inte slinker in i motorn.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Borra upp och dra gängor avpassat efter en lagom sådan här:
F111-2.jpg


Sedan slipper du skruva ur/i pluggar. Finns i alla möjliga dimensioner.
http://www.quickoildrainvalve.com/SearchResults.asp?Cat=207
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Vad säger att en digital momentnyckel skulle visa mer rätt än en analog? Är den lika slut/lika felkalibrerad så visar den iaf lika mycket fel.

Därför att om båda visar/släpper vid samma moment så är ju risken BETYDLIGT mindre att ens nyckel är helt kass, eller hur.
Anledningen att jag förespråkade en digital är ju att man direkt ser på displayen vilket moment den andra (ex. analoga) släpper......

Frågor på det?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Borra upp och dra gängor avpassat efter en lagom sådan här:
F111-2.jpg


Sedan slipper du skruva ur/i pluggar. Finns i alla möjliga dimensioner.
http://www.quickoildrainvalve.com/SearchResults.asp?Cat=207

Fan du måste ha balls stora som bowlingklot:tummenupp. En sådandär plugg hade jag aldrig litat på. Det är ju bara en vibrerande kran som skall öppnas så har man fullt av olja på bakhjulet.....

Jag har tittat på liknande modeller där det är både en kran och ett gängat lock för att tappa ur men har aldrig funnit ett med tillräckligt låg bygghöjd för att inte sticka ut nedanför ramrören.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Hände exakt samma för mig för nån månad sen.

Lämnade in cykeln på Norrorts motor som satte i en helicoil, 500:- betalade jag för det.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Utskruvad lämnar jag den alltid men kalibrera vet jag inte ens hur man gör. Har nog gjort som du säger dragit lite mycket efter klicket.



Man använder ju momentnyckel för att man INTE ska dra åt bulten på "känsla".


Jo funderar på om jag ska lämna in den.. Är säkert en jätteenkel grej för någon som kan det. Men å andra sidan är det alltid roligt att lära sig något nytt.

Varför dras det sönder oljepluggar tit som tät , trots momentnyckel? Jo det är personer som saknar mekvana och blint litar på momentnyckeln och inte har en känsla hur hårt man ska dra åt bulten, skruven, muttern!
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Varför dras det sönder oljepluggar tit som tät , trots momentnyckel? Jo det är personer som saknar mekvana och blint litar på momentnyckeln och inte har en känsla hur hårt man ska dra åt bulten, skruven, muttern!

Tro det eller ej men en fingänga i aluminium slits ganska mycket när man byter olja var femte körning :tummenupp

I med insatsgänga så håller det 10ggr längre
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Fan du måste ha balls stora som bowlingklot:tummenupp. En sådandär plugg hade jag aldrig litat på. Det är ju bara en vibrerande kran som skall öppnas så har man fullt av olja på bakhjulet.....

Jag har tittat på liknande modeller där det är både en kran och ett gängat lock för att tappa ur men har aldrig funnit ett med tillräckligt låg bygghöjd för att inte sticka ut nedanför ramrören.

Det är lugnt med kulorna (även och frugan tycker jag börjat få stor och hängig pung..:rolleyes: Hårig är den visst med.)

Kranen är låst i stängt läge. Den spärras mot öppning av en tryckfjäder som håller den fast i en slits. Det krävs rätt mycket kraft att trycka mot fjädern för att kunna vrida och öppna vid oljebyte. Japansk kvalité. :tummenupp

Den här bygger kanske två-tre centimeter under oljetråget, men centralstödet sticker ner lägre och jag har satt den i en riktning att inget som kan tänkas komma flygande genom kåpan kan vrida om blecket. 3000 vägmil (kanske 20 mil grus) utan problem. :)

Hoppas du finner på en lösning som funkar.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top