oljesmörjning vid bakhjulskörning - twin vs rad-4

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Jag har funderat på hur pass dagens hojar är byggda för att tåla bakhjulskörning och OM dom tål det

det jag vill ta upp i denna tråden är smörjningen på en twin resp. en rad 4

jag hoppas också att ni som stuntar gärna bidrar med input & gärna bilder på ombyggda oljepickup's

även ni med stor kunskap om motorers konstruktion & uppbyggnad är välkomna att kommentera
------------------------

fakta eller myt ?

SV650 twin, skär på den bakre cylindern, på grund av lutningen vid bakhjulskörning

Jag skulle vilja säga torrsump vs våtsump. Har inget med att det är en twin,I4 osv att göra.

/J

Tillägger lite vissa v-twinar har torrsump vissa har ej :) , någon som vet om det finns någon I4 som har torrsump?"nyfiken"

Sen rycktas det också om att SV650,TL1000S är känsliga för slagning(ej bara SV650)

Tillägger lite vissa v-twinar har torrsump vissa har ej :) , någon som vet om det finns någon I4 som har torrsump?"nyfiken"

Sen rycktas det också om att SV650,TL1000S är känsliga för slagning(ej bara SV650)

Visst, men inledningen "twin vs rad4" är fel. Det borde vara "torrump vs våtsump"..........fy på dig wonderwizard att du inte läste på mera...;)

/J

Visst, men inledningen "twin vs rad4" är fel. Det borde vara "torrump vs våtsump"..........fy på dig wonderwizard att du inte läste på mera...;)

/J

jag har försökt svara & editera mitt inlägg ... men fått error på sidan hela tiden

antingen SH eller min dator/nät som strular... SUCK.....
skitsamma.. jag vill få fram en diskussion om smörjning

Edit.. jippie... det gick att svara :rolleyes:

Last edited:
jag har försökt svara & editera mitt inlägg ... men fått error på sidan hela tiden

antingen SH eller min dator/nät som strular... SUCK.....
skitsamma.. jag vill få fram en diskussion om smörjning

Edit.. jippie... det gick att svara :rolleyes:

Ibland är SH..xxxx....:D

Det enda jag kan tänka mig som dåligt i en twin är att den bakre cyllen kan EV luta så mycket bakåt i en wheelie så oljan stannar kvar i toppen och inte rinner ner. Fast å andra sidan rymmer inte toppen så mycket olja så det kan bli problem.

Vill man wheela mycket och länge så får man göra precis som en tankbil, skaffa skvalpskydd så det inte kan rinna bakåt,framåt eller åt sidorna i tråget.

/J

Ibland är SH..xxxx....:D

Det enda jag kan tänka mig som dåligt i en twin är att den bakre cyllen kan EV luta så mycket bakåt i en wheelie så oljan stannar kvar i toppen och inte rinner ner. Fast å andra sidan rymmer inte toppen så mycket olja så det kan bli problem.

Vill man wheela mycket och länge så får man göra precis som en tankbil, skaffa skvalpskydd så det inte kan rinna bakåt,framåt eller åt sidorna i tråget.

/J

det finns ett värre problem än en massa olja i toppen. det är 2 liter olja på undersidan av kolven i bakre cylindern:D

jag bygger oljepickuper till suzuki då dessa original är riktade framåt. i stora drag är alla dessa motorer lite skadade av bakhjulskörning. som tur är så är den stora massan för dåliga på att köra bakhjul. annars hade man haft massor av rasade motorer. lite pow pows är inga problem. men så fort man är stabil och kan hålla jämn fart så får motorn inte mycket smörjng om ens någon.

nu är ju motorerna grymt hållbara. jag har bara rasat en sedan 2003, denna var inte ombyggd. det ska till massor av varv och liten till ingen smörjning för att de ska börja knacka.

hade en gsxr 1000 för många år sedan som alltid knackade när man körde långt men slutade när den stod på hjulen. hojen funkade ändå perfekt

Last edited:
det finns ett värre problem än en massa olja i toppen. det är 2 liter olja på undersidan av kolven i bakre cylindern:D

jag bygger oljepickuper till suzuki då dessa original är riktade framåt. i stora drag är alla dessa motorer lite skadade av bakhjulskörning. som tur är så är den stora massan för dåliga på att köra bakhjul. annars hade man haft massor av rasade motorer. lite pow pows är inga problem. men så fort man är stabil och kan hålla jämn fart så får motorn inte mycket smörjng om ens någon.

nu är ju motorerna grymt hållbara. jag har bara rasat en sedan 2003, denna var inte ombyggd. det ska till massor av varv och liten till ingen smörjning för att de ska börja knacka.

hade en gsxr 1000 för många år sedan som alltid knackade när man körde långt men slutade när den stod på hjulen. hojen funkade ändå perfekt

Måste Jag bygga om pickupen på min K7:a? Någon mil klämmer man ju av i bland... :mad: På K3:an lös aldrig nån oljelampa och Jag märkte inget med gången.

Påverkar moddningen av pickup:en motorns smörjning i övrigt, dvs när man inte slangar? Annars undrar man ju varför tillverkarna bygger motorer med oljesmörjning som inte fungerar när man slangar, det är väl ingen nyhet för tillverkarna att en del av de som köper sporthojar gillar att köra på bakhjulet?

Detta är ju ganska intressant gällande sxv. Dom borde ju ha tänkt på det eftersom den bara vill gå på bakhjulet:va

Måste Jag bygga om pickupen på min K7:a? Någon mil klämmer man ju av i bland... :mad: På K3:an lös aldrig nån oljelampa och Jag märkte inget med gången.

oljelampan indikerar bara nivån, inte trycket. och ja. du behöver bygga om på k7:an om det är en 1000cc. k6/k7 600/750 behövs inte då deras motorer är vinklade.

jag kommer att bygga några pickupper till k7 1000 senare i år då jag kommer att köra stunt på en sådan.

Påverkar moddningen av pickup:en motorns smörjning i övrigt, dvs när man inte slangar? Annars undrar man ju varför tillverkarna bygger motorer med oljesmörjning som inte fungerar när man slangar, det är väl ingen nyhet för tillverkarna att en del av de som köper sporthojar gillar att köra på bakhjulet?

ja till viss del. tillverkarna gör en kompromiss där de vill ha ganska lite olja i tråget och de måsta se till att det finns olja i alla möjliga vinklar.

när jag moddar en oljepickup så blir hojen kännslig för uberlånga stoppies. men som tur är så varvar man inget då så lite knack får man leva med.

annars funkar det som vanligt. bankörning går bra etc. dock använder jag en liter mer i motorn trots moddad pickup för att just vara på den säkra sidan vid just gatkörning.

denna litr är helt onödig med original pickup för att den hamnar ändå ovanför oljekanten på just suzuki

Last edited:
oljelampan indikerar bara nivån, inte trycket. och ja. du behöver bygga om på k7:an om det är en 1000cc. k6/k7 600/750 behövs inte då deras motorer är vinklade.

jag kommer att bygga några pickupper till k7 1000 senare i år då jag kommer att köra stunt på en sådan.

ja till viss del. tillverkarna gör en kompromiss där de vill ha ganska lite olja i tråget och de måsta se till att det finns olja i alla möjliga vinklar.

när jag moddar en oljepickup så blir hojen kännslig för uberlånga stoppies. men som tur är så varvar man inget då så lite knack får man leva med.

annars funkar det som vanligt. bankörning går bra etc. dock använder jag en liter mer i motorn trots moddad pickup för att just vara på den säkra sidan vid just gatkörning.

denna litr är helt onödig med original pickup för att den hamnar ändå ovanför oljekanten på just suzuki

Vad vill du ha för en sådan? :)

fortsätter tråden.

jag har aldrig tagit en närmare titt på tex millen och ktm superduke. har kört dessa på bakhjul och det fullkomligt sprutar ut olja på sving, backdäck mm. var kommer denna olja ifrån? någon som har en lösning på problemet.

kom på att det händer samma sak på ducce

Finns det inte risk att man skadar motorn om man har för mycket olja i den? Jag kan inte så mycket om det själv (och nu kommer klyschan...) "men jag har har hört" att man kan skjuta packningar osv om man har för mycket olja i motorn, antar att det beror på att trycket kan bli för högt?

fortsätter tråden.

jag har aldrig tagit en närmare titt på tex millen och ktm superduke. har kört dessa på bakhjul och det fullkomligt sprutar ut olja på sving, backdäck mm. var kommer denna olja ifrån? någon som har en lösning på problemet.

Den kanske kommer via vevhusventilationen? Samma sak händer på KTM 660. På min drog jag om vevhusventilationen till luftburken och använde en PET-flaska för att samla upp oljan som kom ut där.

Last edited:
fortsätter tråden.

Måste komma från vevhusventilationen.

Uppsamlingskärl med ventilation kanske? Eller plugga dräneringshålet i luftburken där ventilationen borde vara, fast då har man ju en massa olja i den sen.

Finns det inte risk att man skadar motorn om man har för mycket olja i den? Jag kan inte så mycket om det själv (och nu kommer klyschan...) "men jag har har hört" att man kan skjuta packningar osv om man har för mycket olja i motorn, antar att det beror på att trycket kan bli för högt?

Den kanske kommer via vevhusventilationen? Samma sak händer på KTM 660. På min drog jag om vevhusventilationen till luftburken och använde en PET-flaska för att samla upp oljan som kom ut där.

det kan nog stämma att OLIKA modeller är olika känsliga för det här med oljan. 4 liter i en suzuki är inga problem. har till och med kört bana med den oljemängden i motorn utan problem. tänk nu på att det hjälper inte med extra olja om man har ORIGINAL oljepickup.

vevehusventilationen ska man undvika att dra till luftburken. kawasaki har ju detta problemet med hydrolock, fast det är olja som du fyller cylindern med, olja som slås upp i luftburken och rinner ned i cylindrarna. de flesta stuntare bygger om detta. man kan söka på "Kleen air mod " eller liknande. vet att green här på forumet låste sin motor på detta viset

Tjena!

Nej man skjuter inga packningar eller nåt bara för att man har mer olja i motorn.
Det är ju inte oljemängden i sig som skapar något tryck, det är ju pumpen, och det trycksatta systemet som smörjer lagren mm bryr sig inte om oljemängden i motorn ett endaste dugg. (ja såvitt pickupen befinner sig under ytan)

Det man däremot vill undvika, och det som är anledningen till att man inte ska ha för mycket olja i en motor, det är effektförlusterna som uppstår när ex.vis oljenivån når upp till roterande drev axlar och ffa vevaxeln.
Men för att nå upp till dessa delar får man nog slå i bra mycket mer än en liter över max-strecket. (lite olika på olika hojar förståss)

Dessutom får man en överrik cylindersmörjning av all uppkastad olja på cylinderväggarna om oljan når til vevaxeln, varför en del motorer oxå börjar ryka blått.

Men en liter extra kan man gott hälla i utan problem. Det är bl.a en av hondas rekommenderade åtgärder på gamla CBX750F som visade sig ha för lite olja i tråget original för att kunna smörja generatorkedjan ordentligt.
Det är f.ö ALLTID positivt med max mängd olja i motorn av olika anledningar så fis inte omkring med oljenivån mittemellan eller på nedre strecket!

Last edited:
Tjena!

.

Men en liter extra kan man gott hälla i utan problem. Det är bl.a en av hondas rekommenderade åtgärder på gamla CBX750F som visade sig ha för lite olja i tråget för att kunna smörja generatorkedjan ordentligt.
Det är f.ö ALLTID positivt med max mängd olja i motorn.

Stämmer,dessutom fick man en KORTARE oljesticka som en åtgärd från Honda,på just denna hoj.....:tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick