Oljespray på nytt bakhjul !?!

2FAST4U

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR 1100 Blackbird streetfighter , Aprilia RSVR,Can am Outlander 800 xxc , Triumph Daytona 675 , Honda CB750 Caferacer.
Köpte bättre begagnad Aprilia RSVR i vintras med slitna däck,så till årets säsong så har jag lackat om fälgarna och satt på nya däck:tummenupp,och idag var allt klart för första provturen,tog bara en kort sväng runt kvarteret iochmed att hojen ej är försäkrad:gnissla(jag vet att man inte ska göra så men var tvungen o prova)kom tillbaka till garaget och klev av och ser att det droppar ganska rejält med olja,blir självklart fundersam och irriterad:huvet köpte hojen på firma nybesiktigad och nyservad enligt butiken,så självklart är det ju deras fel,nu till problemet,oljan sprutade ju ner det nya bakdäcket var väl kanske tur att det bara var en kort provtur för hade jag börjat svänga lite häftigare hade jag nog klottat,men hur reagerar däcket på en sån sprutbehandling suger det åt sig oljan för att sen krypa ut igen när däcket blir varmt eller är det ingen fara att köra med det om man ger det en ordentlig avfettning ?

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Vad gäller olja på bakdäcket så torkade du av det direkt efter turen så ska det inte vara några problem men vet faktiskt inte hur det skulle vara om det har varit så några dygn eller veckor, om däcket absorberar oljan och blir halt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tvätta av det med avfettning och varm vatten.
Vill du vara helt säker att det är grepp på skuldrorna innan du lägger ned, så skulle jag värma däcket som man gjorde på banhojarna för däckvärmarnas tid: Att du tar hjälp av en kompis som står bakom och håller i kutsen samtidigt som ni spinner däcket mot asfalten och vinklar ned hojen åt båda håll. Så att man ruggar/värmer däcket ända upp på skuldrorna. Då är det nytt och utsvettat gummi över hela slitbanan.

Last edited:

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Personligen så skulle jag åka tillbaka och ifrågasätta deras kompetens.

Kräva att de gjorde rent däcket och fixade det minst sagt trafikfarliga felet, som dom inte upplyste dig om.

2FAST4U

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR 1100 Blackbird streetfighter , Aprilia RSVR,Can am Outlander 800 xxc , Triumph Daytona 675 , Honda CB750 Caferacer.
Nja dom var nog inte medvetna om felet,alla kan vi göra misstag,men om däcket är trafikfarligt pga av deras misstag så hoppas jag att dom står för det och ersätter med ett nytt däck:tummenupp

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Ja, man behöver ju inte komma gormandes in i butiken. Men jag tycker verkligen att du ska gå tillbaka så att de först och främst fixar oljeläckaget.

Jag tror inte att de blir snea, bara generade.

2FAST4U

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Problemet är att butiken ligger 10 mil bort,är inte så sugen på o lasta den o dra den ditt bara för att dra åt en skruv.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
gör så att du ringer dom och berättar om problemet men säg även att du har fixat det men som plåster på såret så kan du få X% rabatt på nästa service, skulle jag gjort :)

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Problemet är att butiken ligger 10 mil bort,är inte så sugen på o lasta den o dra den ditt bara för att dra åt en skruv.

Ja, det var ju en bit:näsblod

Är det bara oljepluggen alltså? Ja, då är det ju inte så mycket att bråka om kanske, såvida inte MÄNGDER med olja runnit ut.

Ring dom och förklara problemet, be om ersättning om du fixar allt själv.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning