Oljeutsläpp - längs 25 mil E4…

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Gäller det även dom som kallar lastbislchaufförer för odugliga långtradarpedofiler?
Styrelseproffset och fjädringsmuppen är ju gamla polare. Styrelseproffset brukar gå in och ensidigt hobbymoderera när hans kompisar beter sig illa.

• Haha
Reaktioner: GuW

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Man kan ju misstänka att chauffören var medveten om vad han gjorde om det nu inte är en slump att han hade lämnat bilen när polisen kom.

Det har ju ringts till polisen från flera ställen längs den 25 mil långa sträckan och någon av dom som ringde hade tydligen blinkat och tutat för att få förarens uppmärksamhet, innan de gav upp och ringde polisen istället.

Det verkar dessutom som att polisen hittade lastbilen parkerad bara en timme efter larm, så de hade sannolikt ett regnummer på lastbilen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Var hittar man uppgifter om bilister som har försökt göra föraren uppmärksam på läckaget?

Att flera personer har ringt in rapporter om att det är spillt något halkigt på E4 tvivlar jag inte på, men det är ju svårt att koppla till ett enskilt fordon om man åker dit och kollar en halvtimme senare

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Var hittar man uppgifter om bilister som har försökt göra föraren uppmärksam på läckaget?

Att flera personer har ringt in rapporter om att det är spillt något halkigt på E4 tvivlar jag inte på, men det är ju svårt att koppla till ett enskilt fordon om man åker dit och kollar en halvtimme senare
Ligger Du bakom en bil och märker slaskandet har Du ju sannolikt möjlighet att notera regplåt innan Du passerar, blinkar och försöker kontakta föraren. Reagerar inte denne så kan Du kontakta polisen och då även uppge regnummer. Förstod jag det rätt var det personer i Alatalos bekantskapskrets som agerat.

I lokalblaskan (PT) vet man nu att berätta vilket företag det gäller, att det är en avluftningsventil som stått öppen och att man utreder om det handlar om mekaniskt fel eller mänskliga faktorn.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ligger Du bakom en bil och märker slaskandet har Du ju sannolikt möjlighet att notera regplåt innan Du passerar, blinkar och försöker kontakta föraren. Reagerar inte denne så kan Du kontakta polisen och då även uppge regnummer. Förstod jag det rätt var det personer i Alatalos bekantskapskrets som agerat.

I lokalblaskan (PT) vet man nu att berätta vilket företag det gäller, att det är en avluftningsventil som stått öppen och att man utreder om det handlar om mekaniskt fel eller mänskliga faktorn.

Men har någon verkligen legat bakom blinkat och försökt kontakta föraren?
Inga nyhetskällor jag har läst har några sådana uppgifter.
Jag läser inte normalt PaltTidningen, men jag kan göra ett undantag om det står i den

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Inte bara i PT…

NSD’s betalsidor berättar också att polisen hittade den läckande tankbilen parkerad hos just det företaget.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inte bara i PT…

NSD’s betalsidor berättar också att polisen hittade den läckande tankbilen parkerad hos just det företaget.

Jag läser inte normalt NSD heller, berättade dom om bilarna som försökte uppmärksamma lastbilen om läckaget?

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Svaret på din fråga finns redan i tråden, så börja med att läsa istället för att ifrågasätta.

Vill du läsa de NSD-artiklar som är låsta så betalar du för en prenumeration, som alla andra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Svaret på din fråga finns redan i tråden, så börja med att läsa istället för att ifrågasätta.

Vill du läsa de NSD-artiklar som är låsta så betalar du för en prenumeration, som alla andra.
"Lokala uppgifter gör gällande att flera bilister försökt göra jävelskapet uppmärksam på läckaget, vilket han struntat fullständigt i."

Det är en säker och verifierbar källa :tummenupp

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det är en säker och verifierbar källa :tummenupp
Ptjaa, är inte uppgifter från tredje man förmedlade via en känd person tillräckligt för Dig kan Du alltid bortse från de uppgifterna och i stället basera Dina spekulationer strikt på tidningsskriverier ;)

För ett antal år sedan respekterades forumreglerna, det skyltades mindre med ip-scannade och fulgooglade personuppgifter i replikskiften och vi accepterade uppgifter från normalt redbara nicks utan källhänvisningar tillbaka till döda havs-rullarna. I alla fall utanför O2dump-avdelningen. Det var till exempel en fröjd att följa Valmers och GSXR1100R:s replikskiften, tuffa i orden men hela tiden med humor, en varm ton och ömsesidig respekt i inläggen.

Jag kan sakna den tiden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ptjaa, är inte uppgifter från tredje man förmedlade via en känd person tillräckligt för Dig kan Du alltid lägga de inläggen åt sidan och i stället basera Dina spekulationer på tidningsskriverier ;)

Det skulle det kanske ha varit om inte samme forummedlem påstått att chauffören var pedofil, har något fel i huvudet osv...

Det känns inte som en balanserad forummedlem

Därför skulle jag föredra att läsa samma uppgift om händelsen i media

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Rapporter kom tidigt från flera håll längs E4 om olja på vägbanan. Först från Umeå, sen från Sikeå och Ånäset.

– Då började vi lägga pusslet och kommunicerade med polisen om att hålla koll med de patruller de hade ute efter något som orsakade läckaget, säger Jonas Edberg, vakthavande befäl på räddningstjänsten.

Läckaget skapade stor halka, räddningstjänsten och Trafikverket fick halkbekämpa delar av den 30 mil långa sträckan. På en del ställen hade olja samlats i stora pölar och på andra delar av vägen som en tunn hinna.

Arbetet med att sanera upp de större pölarna avslutades under onsdagsmorgonen av räddningstjänsten samtidigt som Trafikverket fortsatte sitt arbete med att halkbekämpa sträckan med sand. Den initiala prognosen var att arbetet skulle vara klart vid 16-tiden

– Det är halt och en väldigt lång sträcka vi jobbar på, därför är det svårt att uppskatta hur lång tid arbetet tar, säger Per Aronsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Läckaget visade sig komma från en tankbil som körde från Husum till Piteå innehållandes tallolja, en biprodukt från produktionen av pappersmassa som bland annat används i såpa och biodrivmedel. Tankbilen hade anlänt till kemiföretaget Wibax i Piteå när läckan upptäcktes, något företaget själva bekräftar.

– Det är en av våra bilar som har läckt. Vi anmälde det direkt när vi blev medvetna om händelsen, säger Magnus Sundström, VD för Wibax Logistics AB.

Anledningen till läckan var en avluftningsventil uppe på tanken som stått öppen. När föraren svängt, bromsat och accelererat hade oljan skvätt ut. Vilka åtgärder Wibax nu måste ta till är för tidigt att säga

– Vi håller på att utreda vad som hänt just nu, i nuläget vet vi inte om det är ett mänskligt eller tekniskt fel.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
"Lokala uppgifter gör gällande att flera bilister försökt göra jävelskapet uppmärksam på läckaget, vilket han struntat fullständigt i."

Jadu, Mästertrollet Från Umeå…

Har du inga kamrater i verkligheten…? Du vet, i världen utanför internetforum…? Tar du aldrig hojen på en kafferunda, för att slänga käft med likasinnade…? Eller bara för att höra veckans skvaller eller diskutera lokalradions just nu hetaste samtalsämne…? Lyssnar du överhuvudtaget på lokalradio…? Lever du bara utifrån det som dyker upp högst upp i googleträffarna…?

Alla häromkring har hört uppgifter om att flera bilister sett exakt vad som pågick och försökt göra föraren uppmärksam, utan vidare lycka.

Hur tror du att polisen kunde hitta den läckande tankbilen tämligen omgående…? Tror du möjligtvis att de hade inringda regnummer och uppgifter om en tankbil från just Wibax som läcker…? Eller råkades de bara köra förbi Wibax uppställningsplats och hux flux upptäcker de en läckande tankbil…?

Om du vill tro på det - eller inte - spelar ingen större roll. Tråden är skapad i syfte att varna motorcyklister som potentiellt färdas längs denna väg. Inte för att behaga Mästertrollet Från Umeå som upplever njutning i att ifrågasätta uppgifter.

Som jag redan förklarat för dig någon gång tidigare - varken jag eller någon annan har redovisningsskyldighet för ett uppenbart troll som inte ens kan ta diskussionen under sitt riktiga namn. Du får tro på vad jag skriver. Eller inte. Jag sover precis lika gott vilket som.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

:rofl Look who's talking! Antalet gånger du haft verifierbar källa för nåt du skrivit kan nog räknas på ena handens tumme.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Igår passerade jag ett antal rondeller längs E4 norrgående i Umeå.
Jävlar vad mycket kladd!

Hur kunde inte föraren uppmärksammat det där?!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det är inte grävlingen som är ute på semestertur med den Engelska SportHojen då?
Du är inte helt fel ute!:crash
Vi har ju en tråd om oljehaveri på en 20 år gammal SportHoj tillverkad i ett land med vänstertrafik.
Men det märket kräver enligt uppgift inte kärlek och omvårdnad, inte heller reservdelar eller service, något som jag ger mina SportHojar. :hej

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA